Jag tror att man är mer benägen att ha ögonen riktade rakt framåt när händerna befinner sig på ratten. Visserligen hade det varit ännu bättre att ha "ögonsensorer" som känner av vart man tittar, men håll-i-ratten-kravet är ändå bra av psykologiska skäl. Den luriga och felaktiga känslan av att kunna slappna av och göra nåt annat infinner sig inte på samma sätt när man tvingas ha händerna på ratten.Gustafsson skrev:Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
2018.21.9
Moderator: Redaktion
Re: 2018.21.9
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9Ric skrev:En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
17 blir då 8.30
19 blir 9.30
Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: 2018.21.9
Måste erkänna att jag aldrig sett en urtavla numrerad till 24 förut. En styggelse!jonas skrev:Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9Ric skrev:En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
17 blir då 8.30
19 blir 9.30
Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
Re: 2018.21.9
Problemet är att den inte märker att man håller i ratten om man inte gör motstånd. Vilket gör att varningen blinkar fram väldigt ofta och är extremt irriterande. Köra bil irriterad är inte bra. Så om varningen kommer konstant är autopiloten inte användbar.akeller skrev:Håller med Mati. Händerna på ratten tills Tesla säger annat så slipper vi en massa onödiga olyckor vilket kommer att fördröja övergången till helt autonom körning.
Dan Holtz @raptorweb skrev:@elonmusk I really think the 2018.21.9 update was a step backwards for AP safety. The increased nags made it so I simply didn't use AP anymore because even with hands on the wheel it still would nag.
Elon Musk @elonmusk skrev:Sigh. This is crux of matter: can’t make system too annoying or people won’t use it, negatively affecting safety, but also can’t allow people to get too complacent or safety again suffers. Latest update should have a positive effect on latter issue especially.
Model S 90D -17
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 2018.21.9
Äsch, det förstår du väl att ingen vill vara ute och köra bil klockan 05. Sjukt jobbigt. Då ska man ligga i sängen och sova. Mycket trevligare med kl 17 isåfall.Ric skrev:En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 2018.21.9
Japp!Gustafsson skrev:Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Tesla avslöjade ju för bara någon månad sedan att de övervägde detta men tyckte det var för kostsamt:
http://direkt.omniekonomi.se/fordon-tes ... j/a/A2mbxj
Uniti testar:
http://www.corp.smarteye.se/sv/press/pr ... Id=2757455
Smarteye har ju för övrigt sin teknik på väg ut i flera modeller från flera tillverkare:
http://smarteye.se/news/pressrelease-sm ... -customer/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Lustigt för övrigt... Min S har "kraschat" updates sedan 2018.4. Har haft på "to do" att ringa Tesla och försöka få en update pushad. Till min förvåning och stora glädje så installerades nyss 2018.21.9 som den skulle
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: 2018.21.9
Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.Fidde skrev:Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: 2018.21.9
Jag har precis installerat 2018.21.9 på min med AP1.Fidde skrev:Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
ska testa ikväll
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: 2018.21.9
Sjukt störande nu. Första gången jag blivit riktigt sur på bilen. Igår var min pendling på 8 mil enkel väg sjukt avslappnade. Idag kraftig frustration!
Nä detta köper ja inte. Värdet på AP sjönk till max 5000kr tillbehör. De 50000kr jag betalade är det inte värt längre tyvärr. I klass med Nissan Leaf system nu.
Var mycket positiv till Tesla, men detta fick mig att tappa sugen helt!
Nä detta köper ja inte. Värdet på AP sjönk till max 5000kr tillbehör. De 50000kr jag betalade är det inte värt längre tyvärr. I klass med Nissan Leaf system nu.
Var mycket positiv till Tesla, men detta fick mig att tappa sugen helt!
BV
Re: 2018.21.9
Meddelandet att hålla i ratten kommer nu ca 10 ggr oftare om inte mer. Så ofta att man tappar fokus på trafiken.
Och även om du håller i ratten får du jobba med att få bilen att fatta att du gör det. Så en tur på 8 mil blir en resa med att skaka ratt.
Uppdatera för gud skull inte!!!
Och även om du håller i ratten får du jobba med att få bilen att fatta att du gör det. Så en tur på 8 mil blir en resa med att skaka ratt.
Uppdatera för gud skull inte!!!
BV
Re: 2018.21.9
Informera gärna Tesla om ert missnöje. Förstår varför Tesla vill göra som dom gjort men det kanske inte blev så bra. Själv har jag inte dom pengarna att lägga på autopilot än så jag kan inte prova hur det är.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Jag har skippat uppdatering ett par gånger varav den ena i typ ett par månader och senast i vintras några veckor, Inga problemGeneralbogge skrev:Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.Fidde skrev:Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2018.21.9
Märker också av en viss skillnad på min bil med AP1 med tätare blinkningar. Dessutom en svagare vit ram runt skärmen, inte lika skarpa kanter som tidigare.
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: 2018.21.9
Vad är det för inställning? Har jag missat något?Johnalm skrev:Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Re: 2018.21.9
Scheduled charging menar du? Den inställningen hittar du under charging osv. Har inte ändrat någon inställning i övrigt.Salo skrev:Vad är det för inställning? Har jag missat något?Johnalm skrev:Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: 2018.21.9
Förstår verkligen inte kritiken. Jag tycker det är självklart att ha händerna på ratten och stör mig inte det minsta på den ökade frekvensen av påminnelser.
Upplevde dock inga jättestora förbättringar trots att jag alltså gick från 2018.4. Lite mjukare och lite mindre "ping-pong" i riktigt långsam kökörning dock. AP2 börjar bli riktigt, riktigt bra nu!
Upplevde dock inga jättestora förbättringar trots att jag alltså gick från 2018.4. Lite mjukare och lite mindre "ping-pong" i riktigt långsam kökörning dock. AP2 börjar bli riktigt, riktigt bra nu!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Har haft 2018.21.9 inlagd sedan 10/6. Använder AP1 o märker ingen skillnad på larmintervallet. Klockade idag o larmet kommer efter 50sek så det är nog samma som tidigare.
Model S85D
Re: 2018.21.9
Den märker inte att man har händerna på ratten, så man får sitta och vara fokuserad på att styra emot/kolla efter påminnelser istället för att hålla koll på trafiken.Legato skrev:Förstår verkligen inte kritiken. Jag tycker det är självklart att ha händerna på ratten och stör mig inte det minsta på den ökade frekvensen av påminnelser.
-- EDIT
Kör läge standard för ratten, vet inte om comfort eller sport påverkar något.
Model S 90D -17
Re: 2018.21.9
Behöver väl inte hålla händerna på ratten, jag rycker pyttelite i ratten så fattar den
Vill jag att den byter fil utan att hålla i ratten, så rycker jag lite i ratten samtidigt som jag signalerar
Vill jag att den byter fil utan att hålla i ratten, så rycker jag lite i ratten samtidigt som jag signalerar
Re: 2018.21.9
Men vad är meningen med att behöva rycka i ratten titt som tätt när varken vägen eller trafikläget kräver det? Kör man till exempel på en väldigt rak väg som i vanliga fall inte kräver några rattrörelser är det ganska jobbigt att behöva kolla skärmen och småstyra hela tiden bara för att AP ska känna av att jag har händerna på ratten. Då är det faktiskt mycket bättre att köra utan AP och bara hålla ratten still.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Japp,
Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.
Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.
Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
BV
Re: 2018.21.9
Ja, lite så är det ju. I e-Golfen till exempel får man inte släppa ratten mer än nån halv minut eller så innan den börja tjata. Jag antar att Leaf/Ioniq fungerar likadant. Det blir samma sak i Teslan nu. Skilladen är väl att filassistenten i Golfen inte tar över styrningen på samma sätt som AP gör. Det är fortfarande föraren som styr medan bilen bara hjälper till eller tar över när föraren inte gör det. Det är ganska behagligt och intuitivt tycker jag. Jag får ändå ganska ofta ett pling som uppmanar mig att ta över styrningen fastän jag styr själv, men eftersom ratten inte är låst på samma sätt som i Teslan är det inte så jobbigt.TBjorn skrev:Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Teslan gör ju precis tvärtom, det är bilen som styr, medan föraren tvingas ta över när bilen gör fel. Ratten är låst och gör motstånd vilket kräver att föraren med kraft styr emot. Det är ganska jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: 2018.21.9
Nu har jag iofs inte AP2.5 utan AP2, men för mig har det blivit mycket bättre nu. Nu känner den ju av att man har handen på ratten, vilket den inte gjorde innan. Inte en enda varning på hela vägen till jobbet idag, imponerande. Det brukar alltid varnas ett par gånger, och så får man visa att man visst håller i ratten och är med.TBjorn skrev:Japp,
Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.
Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Fick bara två varningar igår, då jag ville provocera den och testa lite. Och det som jag störde mig på var att den gjorde varning med ljud direkt, men visst, då blir det kanske tydligare att bilen vill ha din uppmärksamhet NU.
Har version 2018.21.9 75bdbc11 om det nu finns flera versioner av 2018.21.9
Model S 90D -2017 Titanium