Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jaha... nu får jag premiumpaketet för 20.000:- istället för 54.000:- :D

Kanske ska vänta ett tag till innan jag beställer. :lol:
Å jag som precis beställt för ett par veckor sedan...
Måste kolla hur det blir då...
Med eller utan premium?
Utan, för att snåla till det på en "andra-bil" men för
20 tusen extra och (antagligen) samma förmånsvärde
så hade jag inte tvekat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jaha... nu får jag premiumpaketet för 20.000:- istället för 54.000:- :D

Kanske ska vänta ett tag till innan jag beställer. :lol:
Å jag som precis beställt för ett par veckor sedan...
Måste kolla hur det blir då...

Kul! Behåller du din gamla eller hur blir det?
Behåller den, tänkte köpa ut den privat snart :)
Säljer Leafen däremot.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag tyckte att diskussionen i en annan tråd passade bra här och kopierade in texten nedan, då den handlar om att byta bort sin P85 från 2014 mot en ny bil, vilket är precis det jag funderat på. Jag har bestämt mig för att inte beställa en ny Model S utan kommer att behålla min P85. Anledningen förklarar ”mati” på ett bra sätt nedan.
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
"Shame on you if you fool me once. Shame on me if you fool me twice" passar väl rätt bra i sammanhanget.
Men visst är du inne på din andra Model S mati?
Du måste ha varit tillräckligt nöjd med första bilen för att köpa en till.
Jadu, då tillhörde jag fortfarande den toleranta ägargruppen, och dessutom var min första bil en tidig 2014, då förlåter man bristerna betydligt lättare. Och då var SC betydligt mer angelägna att rätta till alla fel och det blev aldrig nåt tjaffs. Men redan då skrev jag också här - om jag minns rätt - att det finns en viss risk att jag kommer att ångra beslutet att byta bil. Men visst hade jag inte bytt om jag inte hade varit nöjd totalt sett.
Jag känner att jag har alldeles för mycket gemensamt med ”mati” för att våga byta bil. Jag har en P85 från 2014 som jag är relativt nöjd med både hur den funkar och är utrustad. Den är väl ihopskruvad (uttryckligen påtalat av tekniker på både SC Mölndal och Malmö) och den har inga olinjerade karosskarvar eller missljud. Och med en ny bil är det egentligen bara en sak som jag skulle vilja ha annorlunda och det är premiumsätena. Dom skulle jag verkligen vilja ha. Men i övrigt har min bil det jag behöver och vill ha. Visst har det varit grejer som behövt åtgärdas men det har Tesla i Mölndal fixat på garanti utan att ifrågasätta.

Skulle jag byta bil så kommer jag att ha väldigt mycket högre förväntningar på den bilen än på min gamla bil. Och med tanke på de relativt vanliga felen som trotts allt finns på många nya Model S som t ex drivaxelvibbrationer, klonkande ljud från luftfjädringen, strejkande p-sensorer, vinande ljud från främre motorn mm, så känns det som en risk att jag ska råka ut för det som ”mati” råkat ut för. Man blir helt enkelt besviken att inte nya bilen är bättre än gamla. Och efter att jag lånat en nästan ny Model S 100D av Tesla så var jag inte imponerad. Förutom just stolarna så kändes det som det inte hänt något alls i utvecklingen. Och tyvärr hade bilen ett sjukt störade oljud från främre motorn när man körde mellan 70 och 80 km/h, vilket inte förhöjde upplevelsen om man så säger.

Och efter min senaste upplevelse i ett garantiärende där ett uppenbart fel viftas bort med att det är en ”egenskap hos bilen” så känns det inte längre som en självklarhet att ens få ovan nämnda fel fixade i framtiden. Nu vet jag vad jag har, men vet inte vad får med en ny bil. Teslas kvalité är helt enkelt för låg och ojämn. Missförstå mig inte, det finns ingen annan bil jag hellre kör, men att köpa en ny vågar jag inte eftersom jag är nöjd med den jag har.

Det är möjligt att jag tänker helt annorlunda i framtiden, men det återstår att se. :|
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av frippe »

Om du nu vill ha premiumsätena går kanske de att hitta via en skrotad bil? Har sett mycket inredningsdetaljer från Vimmerbys bildemontering. Nu vet jag inte alls hur knepigt det är att byta, men bör väl inte vara allt för knepigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Leo »

Hade också en P85 i 2,5år. Fantastiskt och helt problemfri fin bil så förstår dig fullständigt.

Du kanske ska kolla på bilskrotar i Sverige och tex Norge och ”uppgraderar” din bil med begagnade Nexgen säten om det är det enda du saknar?

Är du supernöjd i övrigt med din bil så kanske det kan vara vär det?

Hittar du begagnade stolar med lite missfärgning/skador kontakta. Malin Krusell på ”Colorglo” i Täby (De finns även på andraställen).

De jobbar med just såna saker. Så kan de säkert fixa till det. De kan faktiskt även färga om lädret om det är fel färg! De gör det hantverksmässigt och ”bryter fram” korrekt färg själva. Kräver ett väldigt bra färgsinne men det har hon.

Hon hjälpte mig vid en missfärgning i ljust läder. (Blåfärg från nya och antagligen fuktiga Jeans på ljusbeige läderklädsel) Gick inte att se någon skillnad efteråt. Även dryga ett år senare då bilen såldes så var det lika osynligt. De höll till väldigt nära där Johan på Rosenbergs Interpol håller till och det var faktiskt han som tipsade om de. Då han själv inte lyckades få port missfärgningen trots försök med olika medel osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar