Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av danni »

johan_w skrev:
Bjelke har bredare bak, staggered, hur är det med er andra Danni och Reuben? Staggered eller lika? Upplevelse?
Mina var staggered. Arachnids.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av ReubenWelsh »

Staggered här med :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

johan_w skrev:
Har kanske avhandlats tidigare men lyckas inte söka fram det!

Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?

Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
Jag har stålfjädring och RWD och bytte från 19” till 21” staggered turbin förra sommaren. Den enda nackdelen (förutom priset) jag upplever är högre ljudnivå. På vissa underlag är det stor skillnad. Hade Michelin pilot sport 2 på 19” och har nu Michelin pilot super sport på 21” vilket isig ökar ljudnivån även med samma dimension. Någon spårkänslighet har jag inte upplevt, och stötigare tycker jag inte den blivit.

Angående förbrukningsökningen så var den mycket mindre än förväntat. Jag veckopendlar ca 30 mil enkel väg (90% motorväg) så det är lätt att få en bra uppfattning om den verkliga förbrukningen. Jag upplever att förbrukningen ökat <5% i motorvägsfart och torrt väglag.

Däremot så beräknar bilen/navigatorn betydligt högre förbrukning med 21”. Om jag håller exakt på hastighetsgränsen så brukade jag i snitt komma fram med 2-4 procentenheter mindre kvar än vad navigatorn förutspådde efter 30 mil med 19”. Med 21” så är det tvärt om. Jag brukar komma fram med 2-4 procentenheter mer kvar än vad navigatorn förutspår. Så den överkompenserar helt klart förbrukningskillnaden mellan 19” och 21”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av miksch »

Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

miksch skrev:
Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
Wow... du menar att gå från 19” till 21” skulle innebära 26 - 28% i ökad förbrukning. :?
Hade du ingen luft i 21 tummarna? ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av miksch »

Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Precis, helt magisk sommar ju 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Precis, helt magisk sommar ju 8-)
Har du fått sjöutsikt?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Precis, helt magisk sommar ju 8-)
Har du fått sjöutsikt?
Näe inte än, förutom senaste dygnet då eftersom vi bott på hotell Strandpiren precis vid vattnet i Hudiksvall, dom har även numera 2 st Tesla WC på 22kW! Riktigt bra litet hotell med fantastisk mat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av johan_w »

jeppe_sthlm skrev:
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Har du vägarna förbi Jönköping eller ev Gränna på sommaren kan vi testa varandras bilar och se :-)

Gissar med tanke på username dock att du är i Stockholm :-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

jeppe_sthlm skrev:
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag var faktiskt på väg att trycka på beställknappen på en omgång Achilles häromdagen, efter att ha läst här om dem.

Sen sladdade jag in på en Norsk sida som rekommenderade 275 bak istället för 265 och då behövde jag googla lite till, men det är helt klart värt ett försök!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
... Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Tänk om det vore så på allt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av jeppe_sthlm »

johan_w skrev:
Har du vägarna förbi Jönköping eller ev Gränna på sommaren kan vi testa varandras bilar och se :-)

Gissar med tanke på username dock att du är i Stockholm :-)
Stämmer att jag bor i Stockholm, men åker till Göteborg en del, så jag har vägarna förbi ibland.

Får se om jag hinner byta däck innan nästa sväng västerut, annars hör jag kanske av mig :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av jeppe_sthlm »

HelectriC skrev:
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Såg i en annan tråd att du också har 275:or bak. Innan jag trycker på beställ-knappen - var det de här däcken du körde också?

ACHILLES ATR SPORT 2 245/35R21 98V XL (fram)
ACHILLES ATR SPORT 2 275/35R21 103W XL (bak)

Det är olika last- och hastighetsindex på dem - spelar det någon roll?

Orginaldäcken är 101Y

Lite märkligt att 275:orna är billigare än 245:orna
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

jeppe_sthlm skrev:
HelectriC skrev:
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Såg i en annan tråd att du också har 275:or bak. Innan jag trycker på beställ-knappen - var det de här däcken du körde också?

ACHILLES ATR SPORT 2 245/35R21 98V XL (fram)
ACHILLES ATR SPORT 2 275/35R21 103W XL (bak)

Det är olika last- och hastighetsindex på dem - spelar det någon roll?

Orginaldäcken är 101Y

Lite märkligt att 275:orna är billigare än 245:orna
Ja, det är 275 bak, de skyddar fälgen mycket bättre mot kantskrap. Mina 275or var någon hundring dyrare än 245orna, men just nu kanske dom har extrapris på 275orna :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:

Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Du har övertygat mig. :D
Jag kommer att prova Achilles när jag ska köpa nya däck inför nästa säsong.

Även jag är mer än skeptisk till att sätta billiga kinesdäck på en dyr premiumbil, men efter dina inlägg har jag läst på norska forum och förstått att just Achilles är ett vanligt val på Model S i Norge, och de flesta är väldigt positivt överraskade. Och när jag fick se Teslabjörns tester bestämde jag mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:

Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Du har övertygat mig. :D
Jag kommer att prova Achilles när jag ska köpa nya däck inför nästa säsong.

Även jag är mer än skeptisk till att sätta billiga kinesdäck på en dyr premiumbil, men efter dina inlägg har jag läst på norska forum och förstått att just Achilles är ett vanligt val på Model S i Norge, och de flesta är väldigt positivt överraskade. Och när jag fick se Teslabjörns tester bestämde jag mig.

Alltid kul att kunna hjälpa nån till ett bra val :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Verdi »

Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.

Kolla http://rullomkrets.se.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.

Kolla http://rullomkrets.se.
Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.

Kolla http://rullomkrets.se.
Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.
Ok! Bra. :)

Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.

Kolla http://rullomkrets.se.
Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.
Ok! Bra. :)

Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Nja, jag hade nog inte lagt på mer gummi fram, då blir den mindre stabil. Dessutom vill man ju minimera traktorintrycket. Även 21” på tesla har ganska mycket gummii utgångspunkten jämfört med tex porschar, AMGs och andra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.

Kolla http://rullomkrets.se.
Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.
Ok! Bra. :)

Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Nja, jag hade nog inte lagt på mer gummi fram, då blir den mindre stabil. Dessutom vill man ju minimera traktorintrycket. Även 21” på tesla har ganska mycket gummii utgångspunkten jämfört med tex porschar, AMGs och andra.

Köp ett riktigt sportdäck då istället. Michelin PSS eller nån nyare variant vad de nu heter. De har stabilare däcksidor och får bilen att kännas mer direkt i styrningen. Jag hade först en BMW M2 med MPSS och den kändes som en gocart. Sen sålde jag den och köpte en ny året efter med Continental på. Tystare, bekvämare men den magiska gocart-känslan var som bortblåst. Lite lite svajig kring mittläget. Berodde tydligen på Contis mjukare däcksidor.

Tror inte Achilles är lika stabila som Michelins sportigare däck. Inte en chans.

ps. Vet inte hur Porsche-ägare gör men bland BMW-förare så är det relativt vanligt att ha R-däck på 18" fälgar istället för 19" eller 20" när man kör på bana. Ofta även en square setup med lika breda däck runt om för att få lite mindre understyrning. Så det här med att högre profil alltid ger sämre väghållning är inte givet. Det beror på mycket annat också.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar