Mina var staggered. Arachnids.johan_w skrev:Bjelke har bredare bak, staggered, hur är det med er andra Danni och Reuben? Staggered eller lika? Upplevelse?
Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- ReubenWelsh
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
- Ort: Göteborg
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag har stålfjädring och RWD och bytte från 19” till 21” staggered turbin förra sommaren. Den enda nackdelen (förutom priset) jag upplever är högre ljudnivå. På vissa underlag är det stor skillnad. Hade Michelin pilot sport 2 på 19” och har nu Michelin pilot super sport på 21” vilket isig ökar ljudnivån även med samma dimension. Någon spårkänslighet har jag inte upplevt, och stötigare tycker jag inte den blivit.johan_w skrev:Har kanske avhandlats tidigare men lyckas inte söka fram det!
Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?
Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
Angående förbrukningsökningen så var den mycket mindre än förväntat. Jag veckopendlar ca 30 mil enkel väg (90% motorväg) så det är lätt att få en bra uppfattning om den verkliga förbrukningen. Jag upplever att förbrukningen ökat <5% i motorvägsfart och torrt väglag.
Däremot så beräknar bilen/navigatorn betydligt högre förbrukning med 21”. Om jag håller exakt på hastighetsgränsen så brukade jag i snitt komma fram med 2-4 procentenheter mindre kvar än vad navigatorn förutspådde efter 30 mil med 19”. Med 21” så är det tvärt om. Jag brukar komma fram med 2-4 procentenheter mer kvar än vad navigatorn förutspår. Så den överkompenserar helt klart förbrukningskillnaden mellan 19” och 21”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Wow... du menar att gå från 19” till 21” skulle innebära 26 - 28% i ökad förbrukning.miksch skrev:Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
Hade du ingen luft i 21 tummarna?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Precis, helt magisk sommar juNicke Nyfiken skrev:Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har du fått sjöutsikt?Bjelke skrev:Precis, helt magisk sommar juNicke Nyfiken skrev:Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Näe inte än, förutom senaste dygnet då eftersom vi bott på hotell Strandpiren precis vid vattnet i Hudiksvall, dom har även numera 2 st Tesla WC på 22kW! Riktigt bra litet hotell med fantastisk mat12man skrev:Har du fått sjöutsikt?Bjelke skrev:Precis, helt magisk sommar juNicke Nyfiken skrev:Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har du vägarna förbi Jönköping eller ev Gränna på sommaren kan vi testa varandras bilar och sejeppe_sthlm skrev:Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Gissar med tanke på username dock att du är i Stockholm
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigtjeppe_sthlm skrev:Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag var faktiskt på väg att trycka på beställknappen på en omgång Achilles häromdagen, efter att ha läst här om dem.
Sen sladdade jag in på en Norsk sida som rekommenderade 275 bak istället för 265 och då behövde jag googla lite till, men det är helt klart värt ett försök!
Sen sladdade jag in på en Norsk sida som rekommenderade 275 bak istället för 265 och då behövde jag googla lite till, men det är helt klart värt ett försök!
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Tänk om det vore så på alltHelectriC skrev:... Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigtjeppe_sthlm skrev:Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Stämmer att jag bor i Stockholm, men åker till Göteborg en del, så jag har vägarna förbi ibland.johan_w skrev:Har du vägarna förbi Jönköping eller ev Gränna på sommaren kan vi testa varandras bilar och se
Gissar med tanke på username dock att du är i Stockholm
Får se om jag hinner byta däck innan nästa sväng västerut, annars hör jag kanske av mig
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Såg i en annan tråd att du också har 275:or bak. Innan jag trycker på beställ-knappen - var det de här däcken du körde också?HelectriC skrev:Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt
ACHILLES ATR SPORT 2 245/35R21 98V XL (fram)
ACHILLES ATR SPORT 2 275/35R21 103W XL (bak)
Det är olika last- och hastighetsindex på dem - spelar det någon roll?
Orginaldäcken är 101Y
Lite märkligt att 275:orna är billigare än 245:orna
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Ja, det är 275 bak, de skyddar fälgen mycket bättre mot kantskrap. Mina 275or var någon hundring dyrare än 245orna, men just nu kanske dom har extrapris på 275ornajeppe_sthlm skrev:Såg i en annan tråd att du också har 275:or bak. Innan jag trycker på beställ-knappen - var det de här däcken du körde också?HelectriC skrev:Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt
ACHILLES ATR SPORT 2 245/35R21 98V XL (fram)
ACHILLES ATR SPORT 2 275/35R21 103W XL (bak)
Det är olika last- och hastighetsindex på dem - spelar det någon roll?
Orginaldäcken är 101Y
Lite märkligt att 275:orna är billigare än 245:orna
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Du har övertygat mig.HelectriC skrev:
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt
Jag kommer att prova Achilles när jag ska köpa nya däck inför nästa säsong.
Även jag är mer än skeptisk till att sätta billiga kinesdäck på en dyr premiumbil, men efter dina inlägg har jag läst på norska forum och förstått att just Achilles är ett vanligt val på Model S i Norge, och de flesta är väldigt positivt överraskade. Och när jag fick se Teslabjörns tester bestämde jag mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Nicke Nyfiken skrev:Du har övertygat mig.HelectriC skrev:
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt
Jag kommer att prova Achilles när jag ska köpa nya däck inför nästa säsong.
Även jag är mer än skeptisk till att sätta billiga kinesdäck på en dyr premiumbil, men efter dina inlägg har jag läst på norska forum och förstått att just Achilles är ett vanligt val på Model S i Norge, och de flesta är väldigt positivt överraskade. Och när jag fick se Teslabjörns tester bestämde jag mig.
Alltid kul att kunna hjälpa nån till ett bra val
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kolla http://rullomkrets.se.
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Ok! Bra.HelectriC skrev:Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Nja, jag hade nog inte lagt på mer gummi fram, då blir den mindre stabil. Dessutom vill man ju minimera traktorintrycket. Även 21” på tesla har ganska mycket gummii utgångspunkten jämfört med tex porschar, AMGs och andra.Verdi skrev:Ok! Bra.HelectriC skrev:Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
HelectriC skrev:Nja, jag hade nog inte lagt på mer gummi fram, då blir den mindre stabil. Dessutom vill man ju minimera traktorintrycket. Även 21” på tesla har ganska mycket gummii utgångspunkten jämfört med tex porschar, AMGs och andra.Verdi skrev:Ok! Bra.HelectriC skrev:Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Köp ett riktigt sportdäck då istället. Michelin PSS eller nån nyare variant vad de nu heter. De har stabilare däcksidor och får bilen att kännas mer direkt i styrningen. Jag hade först en BMW M2 med MPSS och den kändes som en gocart. Sen sålde jag den och köpte en ny året efter med Continental på. Tystare, bekvämare men den magiska gocart-känslan var som bortblåst. Lite lite svajig kring mittläget. Berodde tydligen på Contis mjukare däcksidor.
Tror inte Achilles är lika stabila som Michelins sportigare däck. Inte en chans.
ps. Vet inte hur Porsche-ägare gör men bland BMW-förare så är det relativt vanligt att ha R-däck på 18" fälgar istället för 19" eller 20" när man kör på bana. Ofta även en square setup med lika breda däck runt om för att få lite mindre understyrning. Så det här med att högre profil alltid ger sämre väghållning är inte givet. Det beror på mycket annat också.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.