Spärra panoramataket

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Spärra panoramataket

Inlägg av frippe »

Ska montera takräcke för första gången men blev lite fundersam om det går att öppna soltaket samtidigt. I beskrivningen från Thule finns en bild på att det finns en risk med att öppna luckan med takräcket monterat.

Går det att spärra öppningsmöjligheten för panoramataket? Har letat i instruktionsboken men inte lyckats hitta det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av thomas76 »

På denna sida så är det tydligen inga problem att öppna luckan med takräcke men nu vet inte jag om thule ligger lägre mot taket än denna

https://insideevs.com/video-tesla-model ... k-install/
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av mathiaso »

Thule skriver i sina instruktioner att panoramataket inte får öppnas. Jag tror de skrev att höjden varierade mellan årsmodeller beroende på fästpunkterna.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av frippe »

Det är fullt möjligt att Thule antingen ligger lite tightare mot taket eller bara vill vara säkra på att inte orsaka något.

I instruktionen till takräcket har de följande bild först:
takräcke.png
Tänkte mest därför att vara på den säkra sidan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av Jensa »

Med de Thule Wingbar jag använder går det bra att öppna taket, men det är otroligt tight mot de bakre fästpunkterna. Tar inte i men förstår att Thule inte vill riskera något. Är inte så kul att åka med taket öppet och räcket på ändå då det blir otroligt vindbrus.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av HelectriC »

se till att ändra högra scrollhjulet, så det inte står på taköppning. Om du bara kommer åt hjulet av misstag så börjar taket röra sig, bättre att ha det på senaste samtal eller nåt av de andra alternativen. Du vet säkert redan hur, men håll inne hjulet tills fler alternativ kommer upp, scrolla till annan "meny" och tryck en gång på hjulet igen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av Simon »

Jensa skrev:
Med de Thule Wingbar jag använder går det bra att öppna taket, men det är otroligt tight mot de bakre fästpunkterna.
Samma för mig med samma takräcke.
Om takluckan bara skulle råka gå upp i ventilläge så är det definitivt inga problem.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av frippe »

HelectriC skrev:
se till att ändra högra scrollhjulet, så det inte står på taköppning. Om du bara kommer åt hjulet av misstag så börjar taket röra sig, bättre att ha det på senaste samtal eller nåt av de andra alternativen. Du vet säkert redan hur, men håll inne hjulet tills fler alternativ kommer upp, scrolla till annan "meny" och tryck en gång på hjulet igen.
Gjorde så, så får jag hoppas att jag kommer ihåg varför imorgon på,resan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av MattiasH »

För mig går det också bra att öppna utan att det tar i. (Thule Wingbar Edge, årsmodell -17 på bilen). Det jag gjorde för att se om det tar i eller ej var helt enkelt att öppna taket innan jag monterade takräcket och jag stängde/öppnade även taket innan takräcket skruvats fast helt. (Sedan vill det till att inte det som ligger på taket är alldeles för tungt).
Dock vill man ändå inte ha taket öppet under färd pga. (o)ljudet, dock bra att veta om det är riskfritt eller ej.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av MattiasH »

På bilden i instruktionsboken ser det fö. ut som att det är bakre fästet som är problemet. Undrar om tackluckan ens når så långt bak? Upplevde dock att det var det främre fästet som det var nära att gå emot.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Spärra panoramataket

Inlägg av e5m1r »

Thule har gjort om fästen ( med hjälp av min bil ) och det ska gå att öppna
Jag nämnde tesla passning för dem och de sa att de ser till att det ska gå men fortsatt varnar då de märkt att placering av infästningen på bilen innanför luckan kan skilja flera mm mellan bilar och detkan hända att det tar i
De omdesignade fästen efter att två norrmän krossat sina luckor och thule stod för det trots varningstexten
Sen är det viktigt att tänka på box fästen så de inte är i vägen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar