Byte till säkrare keyfob

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Byte till säkrare keyfob

Inlägg av djFabbe »

Enligt denna artikel på Electrek ska tesla under sommaren ha bytt till en nyare, säkrare, keyfob på Model S. Model X har sedan tidigare haft den nya modellen. Detta med bakgrund av de stölder som görs av Teslor och andra premiumbilar med keyless entry runt om i europa.
"Tesla says that Model X key fobs are less subject to those attacks since they already had “robust cryptography” and Model S vehicles since June 2018 also come with the same key fobs.

On top of the new security features, Tesla says that customers with older Model S key fobs can contact Tesla’s service department to upgrade their key fob.”
https://electrek.co/2018/08/29/tesla-ne ... e-feature/
När jag inför min stundande service i på min Model S bad om nya keyfobs viste man inget alls om detta på servicecentret:
Vi kan inte se någonstans i våra interna dokument att detta skulle stämma för tillfället. Vi tar det gärna med oss för framtiden ut i fall att informationen skulle nå oss.

Ha en fin dag.
Någon som vet mer om detta? Har electrek fått fel info? Om inte, hur går man vidare med detta?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Byte till säkrare keyfob

Inlägg av Surfaren »

Ingen är perfekt, och det gäller även Electrek. Jag har noterat ibland att saker antyds vara på ett visst sätt trots att det inte står något specifikt om det i källmaterialet. Samma sak hos InsideEVs (som är min andra källa till dagliga nyheter). Om du inte kan hitta informationen någon annanstans flera dagar senare så är det nog läge att titta på källan till artikeln först och främst, och se vad det står där.

Tycker det är synd att det slarvas med att ange källor. Verkar vara lite "skriv och publicera fort som fan så kanske vi är först" över det hela.

Edit: har letat lite, hittat fler artiklar som säger exakt samma sak, men ingen som kan hänvisa till var de fått den specifika informationen ifrån. Jag tror inte att det är från "release notes" då den bild jag hittade på release notes för PIN to drive hade väldigt lite text.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Byte till säkrare keyfob

Inlägg av westerlund »

får väl prova med en repeater och se vilken av nycklarna som ger med sig!

är inte helt ologiskt med nya nycklar eftersom MX redan har sådana.
Senast redigerad av westerlund, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Byte till säkrare keyfob

Inlägg av drakbane »

Jepp, det stämmer. X kör på annat sätt, tror tom det är BT.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar