Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av Remuz »

mathiaso skrev:
Var ställer ni in detta?
Under suspension när du har luftfjädring
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av mathiaso »

Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av far1far2 »

Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av evilirish »

Standard är precis mellan low och high. Om jag inte minns fel så går den automatiskt ner till low när du ökar farten.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av evilirish »

Går du in i inställningarna för "suspension" så är de 5 olika lägena i en stapel, med "Very low" I botten och "Very high" längst upp.
Mycket intuitivt när du vill ställa in höjden alltså :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av HelectriC »

mathiaso skrev:
Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Jepp, har alltid varit där, men kan bara ändras när bilen står i ”park”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av TeslaX Anders »

far1far2 skrev:
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.

Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av far1far2 »

TeslaX Anders skrev:
far1far2 skrev:
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.

Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
Tack för värdefull info!! :) :)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av danni »

Jag hade ingen luftfjädring på min Model S utan stålfjädringen, men jag tycker den titt som tätt tog i vid branta nedfarter och även särskilt elaka farthinder. Ofta fick jag snedda väldigt försiktigt. Vad jag vet så är "low" på luftfjädringen ännu lägre, så då kan man nog behöva tänka sig för.

På Model X däremot har det aldrig varit några problem. Jag har "always lower" på och brukar dessutom oftast sätta den i "very low" manuellt, och har aldrig tagit i något alls. Den är även i "very low" klart högre än en S. Att köra runt med en X i standardhöjd känns bara onödigt på alla sätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar