Bilen är inte tät

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Hallå? Jag har aldrig påstått att jag har blivit dåligt bemött eller illa behandlad av Tesla. Alla är alltid trevliga och glada på SC, tyvärr hjälper det ju inte när man har en kass bil som aldrig blir felfri. Visst, det är delvis mitt fel, eftersom jag har så svårt att jag få ihop tiden för att köra till Göteborg. Därför vill jag att det verkligen blir fixat, och inte bara kanske och resten tar vi nästa gång.
Sen kan jag iofs tycka att attityden i mejlet ovan är lite märklig. Utgångsläget är att jag som kund har gjort fel, eller att det är normalt och inte ett fel, men för att visa sig lite generöst tar de ändå i bilen, typ. Det är så jag tolkar det och det gillar jag inte.

Nu har jag sett att jag har fått ett SMS från Mölndal att jag ska ringa dem angående vattenproblemet. Jag får göra det imorgon då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mahulkp »

mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Då har du nog inte förstått vad jag menar med kundservice. Just vilja och förmågan att faktiskt det som sticker ut. Att verkligen anstränga sig för verkligen att lösa kundens problem. Att göra det lilla extra även om inte kunden bett om det.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

mahulkp skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Då har du nog inte förstått vad jag menar med kundservice. Just vilja och förmågan att faktiskt det som sticker ut. Att verkligen anstränga sig för verkligen att lösa kundens problem. Att göra det lilla extra även om inte kunden bett om det.
Min erfarenhet efter två Teslor är att personalen på tesla är trevliga nissar och nissor som gärna highfivear med kunderna. Visst är det stor skillnad mot BMW och Mercedes. Men vad hjälper en glättig yta när bilarna blir stående i månader i väntan på utredning och reservdelar. Min bil var borta 4 månader och de lyckades ändå inte lösa problemet fullt ut. Då skiter jag totalt i om personalen har visat tänderna och smörat, eller gjort någon symbolisk med obetydlig handling som får mig att känna glatt överraskad. Det är en klen tröst när man har betalat 1,7 miljoner för bil som inte går att köra.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Jag vill att tesla ska ändra sin filosofi och börjar prioritera kvalitet framför kortsiktig vinstjakt genom maxat antal producerade bilar med alltför skiftande kvalitet. Fixar de inte de kommer de garanterat slås ut på lite sikt. Det vore extremt tråkigt om så skedde.

Vill man att Tesla ska fokusera på kvalitetsproblemen måste man också VÅGA prata om de fel som drabbar alltför många bilar alltför ofta. Ni som skönmålar problemen gör företaget en mycket stor björntjänst eftersom det gör det möjligt för Tesla att fortsätta den inslagna kortsiktiga vägen. Den vägen kommer leda till att företaget drunknar i både goodwill och garantirepararationskostnader inom en kanske snar framtid.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
Du har självklart rätt till en åsikt men jag tycker inte att din erfarenhet trumfar statstik från tusentals bilägare i USA 2018.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
Du har självklart rätt till en åsikt men jag tycker inte att din erfarenhet trumfar statstik från tusentals bilägare i USA 2018.
Nej det kanske du inte tycker men det var därför som jag lade till länk till Consumer Report:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Det är ju kundnöjdheten som jag pratade om vilket även är det som den rapport som jag länkade till tar upp. Visst måste Teslas kvalite öka och det är nog Tesla medvetna om, annars hade de nog inte brytt sig om att köpa upp Grohmann Automation t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Ferro94 »

Hey guys. Let’s settle down...

Tror vi är är många som är överens om att Teslaägande kan vara en utmaning, och att besök på SC är vanligare än vad man är van med från sin gamla ICE.

Jag tänker så här: Den som tror att en bil med helt ny teknik från en tillverkare som släppte sin första bil för bara 10 år sen ska fungera lika felfritt som en bil med teknik som förfinats i mer än 100 år ska nog tänka om.

Det är ofta jobbigt att vara först, men de som ÄR först är ju också oftast early adopters med mer tålamod än ”normalt”.

Många Teslaägare på forumet verkar generellt nöjda med sitt bilägande. Jag är själv inne på min andra och har ibland slitit mitt hår för något som självklart bara borde ha fungerat, men måste ändå säga att jag överlag är en väldigt nöjd bilägare. Mer nöjd än jag varit på
Många år med bla Mercedes, BMW och Audi...

Mati, du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar och jag lider med dig. Det finns en gräns för när ”nytt och coolt” inte längre har sitt berättigande och du har nog passerat de gränsen med råge. I din sits hade jag säkert resonerat lika som du. Jag hoppas att Tesla vaknar och tar dig på allvar, så att du blir kvar hos oss och kanske får en chans att omvärdera din syn på att äga/köra en Tesla. I min värld så är Tesla något att kämpa lite extra för och jag hoppas att även du kan känna detsamma en dag.
Senast redigerad av Ferro94, redigerad totalt 1 gånger.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
Du har självklart rätt till en åsikt men jag tycker inte att din erfarenhet trumfar statstik från tusentals bilägare i USA 2018.
Nej det kanske du inte tycker men det var därför som jag lade till länk till Consumer Report:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Det är ju kundnöjdheten som jag pratade om vilket även är det som den rapport som jag länkade till tar upp. Visst måste Teslas kvalite öka och det är nog Tesla medvetna om, annars hade de nog inte brytt sig om att köpa upp Grohmann Automation t.ex.
Absolut relevant med kundnöjdhet men det finns en mycket stor risk att kundnöjdheten kommer gå ner fort om inte bilarnas kvalitet förbättras. Vi verkar i alla fall vara ense om att Tesla ska fokusera mera på kvalitet.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av GiGurra »

Min bil började ge ifrån sig "blås-ljud" från förarsidans fönster fram. Antar att det hade läckt in om det regnat ordentligt (men har som tur är aldrig behövt uppleva något läckage).

Mailade SC (tycker det är mkt lättare att kommunicera med dem via mail än telefon etc, även om dom tar upp till 2-3 dagar ibland på sig att svara på mailen).

Svar: Kom in imorgon så tar vi en titt.
Väl på plats: Pratar med en tekniker som åker med (korrektion: Han kör, jag sitter bredvid). Han hör det direkt. Säger att detta är ett jättevanligt problem som dom ofta otgärdar. (problem med att få det tätt kring triangelrutan)
Resultat: Han föreslår att jag får med mig en lånebil hem, så åtgärdar dom det på en gång. Jag föreslår att jag kan sitta kvar och vänta på att dom blir klara. 40 minuter senare kör jag hem med bilen utan blås-ljud/läcka.

Detta på infra-city för någon månad sedan.

Men efter drygt 1 år som tesla-ägare... har nog haft bilen inne på saker uppemot 10 ggr :), och gått en hel del duster mot SC.
Kan verkligen förstå Mati som inte orkar äga en tesla. Shit. Hade jag inte bott nära SC infracity, så skulle ajg nog blivit alldeles förstörd av allt :/.

Vattenläckage i bilen inom garantitiden... Känns liksom som att bilen är obrukbar förutom i sol :P. Och så sjukt enkel åtgärd (bara att sätta om några lister, eller lägga till lite extra tätning). Det är ju bara för dem att köra ut en tekniker med lite extralister och fixa skiten i Matis garage/parkering eller något :P. Billigare för alla inblandade!

Eller be dem skicka ut materialet så kanske du kan fästa dit det själv.. borde dom kunna bjussa på utan att det ska påverka garantier (maila dem och be om skriftligt OK). När jag tidigare bett om nya torkarblad eller touch up-färg så har dom aldrig orkat ens ta betalt för det.. Borde ju vara typ lika enkelt för dem med lite isoleringslister kan man tycka :P. Inte som att du är inne och pillar på något elektriskt/känsligt.
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 jul 2014 22:38
Ort: Grästorp

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Christina »

Läste detta nyss i motor
Resized_20181129_135053_2555.jpg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Jeppe_E »

Christina skrev:
Läste detta nyss i motor

LOL!

Det har inget med listerna att göra, det är bara en sjukt dålig konstruktion av dörröppningen. Kupén är kupad att taket/dörröppningen är så pass långt in att står det mycket vatten eller snö på taket/dörren, så hamnar det i sätet. Gissa hur jag vet det? Det är inget stort problem, händer för mig någon enstaka gång per år. Har man tygklädsel, kan jag förstå att det kan vara ett bekymmer :) Men, för att klä det i Tesla-ord. Det är en egenskap hos bilen :lol:

Vi har alla våra bekymmer, för mig har det varit ett byte av skivor + bromsar bak. På snart 21000 mil. Svårt att skiljas från en så problemfri bil. Men det måste ske.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Tars »

”Produktegenskap”

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar