unumlapis skrev:Kan inte mer än vara enig att hade varit bra om ljudet i Tesla med Hifi ljudet hade varit klangneutralt för precis som du säger så jag drar även ner kurvorna för att få ett mer neutralt ljud samt att ljudet är väldigt centrerat. Så har för stunden även flyttat bak centrumpunkten en bit. Så ljust på ljudet har Tesla en hel del att jobba med och vore kanske bra om de tog in någon bra tonmeister som kan bilar och som kan hjälpa med att få fram något som är... just det - klangneutralt.
Intressant gällande flyttning av centrumpunkten bakåt
Eftersom bakhögtalarna har högpassfilter, dvs de spelar inte hela basregistret nedåt så innebär en flyttning av centrumpunkten bakåt i praktiken en sänkning av basen.
Likaså sitter det inga diskanter bak och bredbandselementen spelar alltså inte lika "rakt" upp i det högre registret dvs sänker man i praktiken även diskanten
Utöver detta har alla högtalare olika frekvensgång off-axis dvs även om de spelar spikrakt framifrån så ändras frekvensgången när du lyssnar från sidan!
Se tex. på den gamla Peerless-klassikern 810665, en diskant som sitter i många gamla hifihögtalare.
Den tappar ca 15 db vid 15khz om man lyssnar 60 grader off-axis dvs ungefärlig vinkel till vänster fram diskant från förarplatsen!
Så man kan konstatera att bilens förutsättningar inte är lätta, dels med reflektioner från alla håll, olika vinklar och avstånd till alla högtalare!
Därav ska man nog hellre gå på egen upplevelse och smak än uppmätta siffror