Under Display. Rätt långt nerFrodo skrev:Hur ändrar man batteristatus mellan % och km i nya versionen?
Nu finns v9 i Europa
Moderator: Redaktion
Re: Nu finns v9 i Europa
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Nu finns v9 i Europa
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Nu finns v9 i Europa
Hände mig idag. Radion vägrade spela, men jag fick ljud via Spotify. Prövade då att gå tillbaka till radion, men fortfarande inget ljud. Efter reset fungerade det igen.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Har också haft konsigt brummande ljud i radion. Kommer ibland med 5 minuters mellanrum. Det varar bara en sekund, men stör ut allt annat ljud helt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454oscfor skrev:Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
(du leder nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu finns v9 i Europa
Äntligen!!!Bjelke skrev:http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454oscfor skrev:Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
(du leder nu)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Nu finns v9 i Europa
Tänkte dela med mig av mina observationer under min resa igår på 55 mil där jag provade på auto-piloten (AP) och andra funktioner i V9. Jag har version 2018.42.2 på en AP2.0-bil.
* Resan började i centrala Stockholm strax efter kl 16 och slutade 55 mil senare nere i nordvästra Skåne.
* AP fungerade bra på tät trafik på Essingeleden i skymningen. Den höll sig i filen bra, avståndet till framförvarande fordon bra, bromsar och accelerera lagomt. Jag, eller AP, körde lugnt då jag vill ta mig till Ödeshög Supercharger (Suc) och naven indikerar att jag kommer ha 8% kvar. Hade precis satt på vinterdäck så förbrukning bör gå upp lite (inser dock senare att förbrukningen höll sig låg och jag hade väldigt bra marginal). Naven visade även att SuC i Tystberga var ur drift.
* Strax söder om Södertälje så var det dimma och det hade även blivit mörkt. Upplevde att AP var nervös och ping-pongade i filen. Efter ett tag började bilen köra mer slalom i filen och då det varken var bekvämt eller kändes säkert så stängde jag av AP och valde att köra med den adaptiva farthållare.
* Jag kör väldigt sällan i dimma men hittade nu med v9 väldigt lätt till kontrollerna att sätta på dimljusen. Jag upplevde det som enklare än förra gången i v8 då jag skulle hitta dessa kontroller.
* Upplevde en försämring med den adaptiva farthållaren. I kurvor så bromsade ibland farthållaren för bilar som låg i den andra filen. Detta upplevde jag även senare under resan med AP. Detta kan ev. bero på dimman då det verkade som att bilen använde även kamerorna (inte bara radar och rattvinkel) för att identifiera om ett fordon låg i ens egna fil.
* Precis söder om Jönköping på E4an så ville helt plötsligt naven att jag skulle ta nästa avfart för att köra bredvid motorvägen ett tag. Jag tänkte att naven kanske plockat upp ett trafikproblem längre fram och var nära att svänga av men slog ett öga på Waze. Waze visade att jag ska fortsätta 20 mil till på E4an så jag ignorerade Teslas nav. Naven envisades dock och ville att jag lite senare skulle köra av på en avfart för att sedan direkt köra på påfarten. Har kört denna vägen ett flertal gånger med v8 och den har aldrig gjort såhär. Väldigt underligt...
* Det var dimma till och från. Jag upplevde den nya AP som lite mer nervös i mörker, jag litade inte lika mycket på den. Dock har jag inte kört i mörker sen i våras så det kan vara mitt egna minne det är fel på.
* Upplevde inga falska inbromsningar av AP under resan såsom AP i tidigare versioner har gjort. Kanske är detta en förbättring men behöver köra lite mer i tunnlar där den gamla versionen gjorde falska inbromsningar mer frekvent.
* Provade även det automatiska helljuset, men då det var dimma och motorväg så var det väldigt svårt att avgöra om det skett någon förbättring eller inte. Ska nämna att det automatiska helljuset i v8 bara fungerat på små slingriga vägar för mötande trafik. Har aldrig fungerat när man kommit ikapp ett fordon eller på långa raksträckor med mötande trafik (mötande ljustutar 8 av 10 gånger).
* Regnsensorn verkade inte alls fungera i mörket men ska nämna att det aldrig regnade ordentligt.
* Jag tyckte att filbyten kändes mycket säkrare och även distinkta med AP. När jag testade filbyte i tätare trafik så bromsade även bilen in för att kunna byta fil. Det har jag aldrig upplevt tidigare. AP varnade även när ett fordon låg i den döda vinkeln och väntade på ett säkert tillfälle att byta. AP kan nu även göra filbyten på 2-1 väg.
* Resan började i centrala Stockholm strax efter kl 16 och slutade 55 mil senare nere i nordvästra Skåne.
* AP fungerade bra på tät trafik på Essingeleden i skymningen. Den höll sig i filen bra, avståndet till framförvarande fordon bra, bromsar och accelerera lagomt. Jag, eller AP, körde lugnt då jag vill ta mig till Ödeshög Supercharger (Suc) och naven indikerar att jag kommer ha 8% kvar. Hade precis satt på vinterdäck så förbrukning bör gå upp lite (inser dock senare att förbrukningen höll sig låg och jag hade väldigt bra marginal). Naven visade även att SuC i Tystberga var ur drift.
* Strax söder om Södertälje så var det dimma och det hade även blivit mörkt. Upplevde att AP var nervös och ping-pongade i filen. Efter ett tag började bilen köra mer slalom i filen och då det varken var bekvämt eller kändes säkert så stängde jag av AP och valde att köra med den adaptiva farthållare.
* Jag kör väldigt sällan i dimma men hittade nu med v9 väldigt lätt till kontrollerna att sätta på dimljusen. Jag upplevde det som enklare än förra gången i v8 då jag skulle hitta dessa kontroller.
* Upplevde en försämring med den adaptiva farthållaren. I kurvor så bromsade ibland farthållaren för bilar som låg i den andra filen. Detta upplevde jag även senare under resan med AP. Detta kan ev. bero på dimman då det verkade som att bilen använde även kamerorna (inte bara radar och rattvinkel) för att identifiera om ett fordon låg i ens egna fil.
* Precis söder om Jönköping på E4an så ville helt plötsligt naven att jag skulle ta nästa avfart för att köra bredvid motorvägen ett tag. Jag tänkte att naven kanske plockat upp ett trafikproblem längre fram och var nära att svänga av men slog ett öga på Waze. Waze visade att jag ska fortsätta 20 mil till på E4an så jag ignorerade Teslas nav. Naven envisades dock och ville att jag lite senare skulle köra av på en avfart för att sedan direkt köra på påfarten. Har kört denna vägen ett flertal gånger med v8 och den har aldrig gjort såhär. Väldigt underligt...
* Det var dimma till och från. Jag upplevde den nya AP som lite mer nervös i mörker, jag litade inte lika mycket på den. Dock har jag inte kört i mörker sen i våras så det kan vara mitt egna minne det är fel på.
* Upplevde inga falska inbromsningar av AP under resan såsom AP i tidigare versioner har gjort. Kanske är detta en förbättring men behöver köra lite mer i tunnlar där den gamla versionen gjorde falska inbromsningar mer frekvent.
* Provade även det automatiska helljuset, men då det var dimma och motorväg så var det väldigt svårt att avgöra om det skett någon förbättring eller inte. Ska nämna att det automatiska helljuset i v8 bara fungerat på små slingriga vägar för mötande trafik. Har aldrig fungerat när man kommit ikapp ett fordon eller på långa raksträckor med mötande trafik (mötande ljustutar 8 av 10 gånger).
* Regnsensorn verkade inte alls fungera i mörket men ska nämna att det aldrig regnade ordentligt.
* Jag tyckte att filbyten kändes mycket säkrare och även distinkta med AP. När jag testade filbyte i tätare trafik så bromsade även bilen in för att kunna byta fil. Det har jag aldrig upplevt tidigare. AP varnade även när ett fordon låg i den döda vinkeln och väntade på ett säkert tillfälle att byta. AP kan nu även göra filbyten på 2-1 väg.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Nu finns v9 i Europa
Håller absolut med på att bilen har svårare att hålla sig rakt i filen med senaste versionen, men inbillar mig att det blivit bättre ju mer jag kört.
Re: Nu finns v9 i Europa
Skönt att läsa att jag inte är ensam med känslan av ostabilitet i filen. För mig är det speciellt i långa svepande kurvor där bilen småkorrigerar hela tiden och kör slalom i filen. Har AP 2.5 och kört över 100 mil med V9.
Har för övrigt en pendelsträcka som jag nu får avbryta AP 2-3 ggr pga att man känner sig för osäker och bilen kör slalom. För mig är körkvaliten på motorväg tillbaka till 2017. Men på småvägar är V9 förbluffande bra.
Har för övrigt en pendelsträcka som jag nu får avbryta AP 2-3 ggr pga att man känner sig för osäker och bilen kör slalom. För mig är körkvaliten på motorväg tillbaka till 2017. Men på småvägar är V9 förbluffande bra.
BV
Grafiska buggar
Någon mer än jag som fått grafiska buggar på några ställen?
Det är dels i fönstret för förbrukningskurvan, och den översta i listan av vägvisningar i navigatorn. Vissa skrivtecken ersätts med en grå ruta motsvarande bokstavens eller siffrans storlek. I stället för "Consumption" står det bara grå rutor. I stället för "8,2 km" står det "2 k" med grå rutor framför och bakom.
Kan detta ha något med min gamla hårdvara (2014) att göra?
Annars är jag nöjd med version 9.
Jag var orolig att man bara skulle kunna ha en app igång i taget, om man inte ville titta på kartan just då. Och visst är det lite sämre valmöjlighet, men det går ju faktiskt att ha igång tre appar, om två av dem är kartan och mediaspelaren.
Det är dels i fönstret för förbrukningskurvan, och den översta i listan av vägvisningar i navigatorn. Vissa skrivtecken ersätts med en grå ruta motsvarande bokstavens eller siffrans storlek. I stället för "Consumption" står det bara grå rutor. I stället för "8,2 km" står det "2 k" med grå rutor framför och bakom.
Kan detta ha något med min gamla hårdvara (2014) att göra?
Annars är jag nöjd med version 9.
Jag var orolig att man bara skulle kunna ha en app igång i taget, om man inte ville titta på kartan just då. Och visst är det lite sämre valmöjlighet, men det går ju faktiskt att ha igång tre appar, om två av dem är kartan och mediaspelaren.
- Enfant Terrible
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 20 mar 2017 21:46
Re: Nu finns v9 i Europa
Japp, grafiska buggar har jag också. Men värre: menyerna hänger sig! Så kan vi inte ha det. Jag har t ex inte kunnat komma åt menyn för luftfjädringen efter uppdateringen. Någon mer som har det problemet? Känner vi till någon fix?
---
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
Känns som många småfel i V9, vilket inte var helt oväntat iofs det är ju en ganska stor release...
När kommer den debuggade versionen?
När kommer den debuggade versionen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu finns v9 i Europa
Ja, mina menyer har också hängt sig. Det skulle kunna vara en grafisk bugg det med – att grafiken till menyn jag tryckt fram laddar långsamt helt enkelt. Men det händer inte varje gång jag har igång bilen. Eventuellt är det skillnad på om jag har igång navigatorn eller inte.
Re: Nu finns v9 i Europa
Fläktautomatiken verkar vara bättre i v9. Tidigare gick hastigheten ner till nästan obefintligt så man var tvungen att styra upp fläkten manuellt, det går inte numera. Antingen allt automatiskt eller inget.
En grej den inte riktigt klarar är att detektera är behov av luft på rutan. Jag får manuellt sätta på luft på rutan för att inte få imma på insidan på morgonen.
Buggen med recirkulationen som låste sig vid defroster förut verkar vara som bortblåst också .
Konstigt att man inte la instruktionerna för navigering i överkant istället för vr sida, när man ändå var igång. Skärmen är ju väldigt hög men inte lika bred.
En grej den inte riktigt klarar är att detektera är behov av luft på rutan. Jag får manuellt sätta på luft på rutan för att inte få imma på insidan på morgonen.
Buggen med recirkulationen som låste sig vid defroster förut verkar vara som bortblåst också .
Konstigt att man inte la instruktionerna för navigering i överkant istället för vr sida, när man ändå var igång. Skärmen är ju väldigt hög men inte lika bred.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag såg idag 5 bilar i samma fil som mig (1 bakom och 4 framför) på IC. Den ser alla fyra filerna på essingeleden, men bara fordon i min fil och den fil som är direkt till höger, samt vänster om mig. Totalt hade jag 10 andra fordon som bäst idag (kö), men runt 10 avbildar den ofta. Bör lätt bli 13 eller mer i köerna på måndag
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu finns v9 i Europa
Vilken digitalkamera som helst detekterar många ansikten, så det här imponerar inte så mycket på mig. Att ”följa” 10 fordon tror jag inte den gör i den meningen att den håller reda på varje bil över tid och räknar ut något som helst om vad dessa gör, frånsett möjligen att de är i vägen.oscfor skrev:Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Nu finns v9 i Europa
Detta är vad APn ser: https://electrek.co/2018/09/25/tesla-au ... ive-paris/Gustafsson skrev:Vilken digitalkamera som helst detekterar många ansikten, så det här imponerar inte så mycket på mig. Att ”följa” 10 fordon tror jag inte den gör i den meningen att den håller reda på varje bil över tid och räknar ut något som helst om vad dessa gör, frånsett möjligen att de är i vägen.oscfor skrev:Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag har inte fått Spotify att fungera sedan jag fick v9...
Jag kan inte logga in med mitt konto eller något av de andra användarna via vårt familjekonto. Fungerar inte heller med teslakontot.
Har startat om ett 10-tal ggr men alltid med samma resultat. LTE-mottagningen är bra.
Aldrig strulat med Spotify innan så det är lite frustrerande...
Tips? Idéer?
Jag kan inte logga in med mitt konto eller något av de andra användarna via vårt familjekonto. Fungerar inte heller med teslakontot.
Har startat om ett 10-tal ggr men alltid med samma resultat. LTE-mottagningen är bra.
Aldrig strulat med Spotify innan så det är lite frustrerande...
Tips? Idéer?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
Hur gick det, nåt som blev bättre?leiflodde skrev:Jag fick en ny uppmaning idag och är V9 igen kanske är av buggning?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu finns v9 i Europa
Bilar i filerna runt, samt ser alla filer. Jag är lite impad isf
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Nu finns v9 i Europa
Någon annan som fortfarande har strul med Spotify sedan v9? Nu sista veckan så har jag inte fått igång Spotify alls. Oavsett användare och flertalet omstsrter.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Nu finns v9 i Europa
Spotify funkar inte alls för mig
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Nu finns v9 i Europa
Inte för mig heller. Någon som hört mer om detta problem eller felanmälan det till Tesla?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Nu finns v9 i Europa
Efter V9 har Spotify fungerat kortvarigt efter en hard reset, i övrigt inte alls. Felanmält till Tesla eftersom jag också konstant har felmeddelandet "Surround vehicle display limited". Svaret från Tesla är:
"När det kommer till Spotify så har det vart en bugg under en längre tid mellan Tesla och Spotify. Om du loggar in på ditt egna Spotify konto så brukar det fungera bättre. Alternativt att byta mellan Tune- in och Spotify."
Jag har testat bägge tipsen, inget funkar...
Bilen ska in på sin 1-års service, så jag hoppas på en lösning då.
"När det kommer till Spotify så har det vart en bugg under en längre tid mellan Tesla och Spotify. Om du loggar in på ditt egna Spotify konto så brukar det fungera bättre. Alternativt att byta mellan Tune- in och Spotify."
Jag har testat bägge tipsen, inget funkar...
Bilen ska in på sin 1-års service, så jag hoppas på en lösning då.
MX100D, 2017