Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av MangeT »

Hej!
Har problemet att mina backspeglar fälls in oavsett vilken nyckel jag använder och trots att det inte är aktiverat i någon profil.
De fälls inte in när bilen låses utan senare efter ett tag. Någon som varit med om något liknande?
Har kollat att det inte är aktiverat i någon profil. Nu måste vi ha det aktiverat för annars fälls de inte ut när bilen låses upp men skulle vilja undvika nu till vintern att ha det aktiverat.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Bjelke »

Hade lika på nya bilen och vi testade en jäkla massa så jag är osäker på vad som eg funkade tyvärr, men nu beter den sig som den ska iaf.
Och just det där med att den fällde in dom lite senare när man inte var närvarande var ju störigt lixom, plus att det strulade när man skulle fälla ut dom igen.
Det jag TROR är/var problemet är "deep sleep"-problemet, när bilen sa godnatt ordentligt så fälldes speglarna in oavsett vad man gjort före, och när man
väckte den igen så trodde den att speglarna fortfarande var ute och därför gick det heller inte att fälla ut dom (såklart).

Vi höll på och bytte profiler hej vilt och även att bilen fick "se" båda nycklarna, samt omstarter och gud vet allt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av dstr »

Använder du easy entry? Har du tittat i den profilen?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av MangeT »

Tack för alla svar. Använder inte Easy Entry. Kanske omstarten gjorde susen för Bjelke. Får testa det.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av mati »

Hehe. Och jag trodde att jag har blivit dement eller nåt. Min bil står sedan igår med infällda speglar i garaget och jag har ingen aning varför. Den kördes senast i tordags förra veckan, med speglarna utfällda. Auto-fold mirrors har varit avstängt så länge jag har haft bilen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
wikzor
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 maj 2018 08:46
Ort: Stockholm

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av wikzor »

Jag verkar också ha fått det här problemet? - Stängde av auto fold nu när temperaturen krupit under 0:an och precis som ni säger så ser allt ok ut tills man kommer ut en stund senare och ser att speglarna fällts in ändå. När man sedan ska köra iväg så strular utfällningen också.
Någon som har någon aning om vad problemet är? - Testade tyvärr inte detta före v9 så vet inte om det kan ha med det att göra.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Feddan »

Kanske inte svar på mysteriet men tänk på att om ni använder Summon så fälls speglarna in, men inte ut igen när den är klar.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Delta1 »

Måhända en dum fråga, men varför är det ett problem att speglarna fälls in när det är kallt?
Verdi

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Verdi »

Delta1 skrev:
Måhända en dum fråga, men varför är det ett problem att speglarna fälls in när det är kallt?
För att de kan frysa fast och inte komma ut igen.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av bjornlilja »

Nu har vi också upplevt detta problem. Det måste vara en bugg introducerad i V9, aldrig varit med om förut!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av MangeT »

Jag har inte v 9 ännu.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Nima »

Nu har även våran S85D från 2015 drabbats av spökfunktionen "Autofold for ever" vad gäller backspeglarna.
Inför kommande höst med regn och risk för frost som får speglarna att frysa fast ställde jag för en vecka sedan av autofold-funktionen.
När jag någon timma efter låsning med speglarna ute kom tillbaks till bilen var de infällda. Vid kommande körning står de fortfarande kvar infällda.
För att få ut dem igen har jag fått aktivera Autofold-funktionen igen samt låsa och låsa upp bilen för att få ut dem.
Problemet måste, för våran del, kommit med någon uppdatering under det gångna året från april fram till nu.
Någon här som har en bra lösning eller vet något om vad Tesla service sagt om problemet i den mån de vet om det.
De är ju inte så kommunikativa numera så de mail man eventuell skriver till dem studsar bara tillbaks
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av hanst »

Kolla så att det inte är så att bile fäller in speglarna på en viss plats? Det finns ju den funktionen som gör det baserad på din GPS-position.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av MangeT »

Mitt slutade efter senare uppdateringar. Det går att fälla ut och in speglarna manuellt med knappen i mitten för speglarna.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Seregon »

Autofold är även knutet till profil, så kolla så att det inte är någon förarprofil som har kvar autofold igång utan du får manuellt fixa det på alla.
Model S85D -15, "Voltaire"
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Nima »

Tack för tipsen i inläggen ovan!
Det var mycket riktigt den GPS-baserade positionen eller snarare många positioner som fällde in speglarna.
Verkar som om bilen tar för givet att jag vill fälla in speglarna på de flesta platser där bilen stått parkerad med Autofold-funktionen aktiv nu i sommar.
Det ska bli intressant att se på hur många ställen som jag måste avaktivera lokala adresser från funktionen.
Var inledningsvis inte tillräckligt uppdaterad på att möjligheten att fälla in speglarna på valda GPS-positioner, den fanns ju inte i model S förrän förra hösten.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av pejvic »

Är det någon som vet hur man får bort att speglarna fälls in? Jag har en ny trea och min gamla gjorde ej så.
(jag har lagt en halvtimma i manualen och under "B" finns inte backspeglar ens så jag hittar det ej där)

Det verkar som de fälls in när bilen känner att den är hemma och jag måste då manuellt fälla ut dem igen för annars ser jag inte när jag backar in på min p-plats.
Ser ingenstans i menyn att man väljer att de skall fällas in på vissa platser.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av NiklasTesla »

pejvic skrev:
Är det någon som vet hur man får bort att speglarna fälls in? Jag har en ny trea och min gamla gjorde ej så.
(jag har lagt en halvtimma i manualen och under "B" finns inte backspeglar ens så jag hittar det ej där)

Det verkar som de fälls in när bilen känner att den är hemma och jag måste då manuellt fälla ut dem igen för annars ser jag inte när jag backar in på min p-plats.
Ser ingenstans i menyn att man väljer att de skall fällas in på vissa platser.
Gå till bilinställningar klicka sedan på mirrors och bocka av Autofold.

Mvh
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av e5m1r »

pejvic skrev:
Är det någon som vet hur man får bort att speglarna fälls in? Jag har en ny trea och min gamla gjorde ej så.
(jag har lagt en halvtimma i manualen och under "B" finns inte backspeglar ens så jag hittar det ej där)

Det verkar som de fälls in när bilen känner att den är hemma och jag måste då manuellt fälla ut dem igen för annars ser jag inte när jag backar in på min p-plats.
Ser ingenstans i menyn att man väljer att de skall fällas in på vissa platser.
Nu har jag S men bör var liknande
Du har säkert fällt in speglarna med funktionen fäll alltid in på denna plats
På s finns denna i första menyn när man går i inställningar
När den ör på den platsen så kan man då ta bort fäll alltid in på denna plats
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Heidi
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jun 2022 07:47

Re: Backspeglar som fälls in - Autofold mirrors.

Inlägg av Heidi »

Jag har samma problem på min Model Y från 2021. När jag kör fram till bron hemma fälls båda speglarna in. Samma sak när jag kör på parkeringen på min ICA-affär. :roll:
Jag har inte valet Automatiskt utfällda speglar inställt. När jag står på platsen har jag klickat på Fäll ut speglarna men det finns inget val att spara. Hittar heller ingen inställning på GPS-positionen där jag kan välja att åtgärden ska upphöra för alltid. Kan någon vara snäll att mer precist beskriva hur man permanent får bort automatiskt infällda speglar på specifika platser på Y vore jag tacksam. :P
Kör en Model Y 2021
Skriv svar