CCS-adapter till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

CCS-adapter till Model S

Inlägg av MartinGBG »

Otroligt snyggt av Tesla att släppa en adapter även för Model S / X nu när dom släpper på CCS-laddning till Model 3 i Europa.
Hjälper till att behålla andrahandsvärdet även på äldre bilar, och gör att man inte behöver känna sig begränsad med en äldre bil!

Någon som ännu fått någon information om när adaptern finns tillgänglig att köpa hos SC?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av MangeT »

Väldigt intresserad av detta. Hoppas någon får info snart.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av OfarligTesla »

Trodde aldrig de skulle kunna få göra en sådan faktiskt, hur som lär jag köpa en och låta den ligga och skrota i bagaget på samma sätt som Chademon gör. Speciellt om den medger högre laddhastighet än Chademon.
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Terra »

Har sett det hävdas i olika sammanhang att CCS-standarden inte tillåter adapters, men inte sett någon riktig referens till det.

Hursomhelst om allt detta stämmer så är det klockrent! CCS till model 3 och antagligen nästa generation S och X. Adapter till befintliga S och X. Maximal flexibilitet för snabbladdning, och garanterar att Tesla har försprång för långfärdsladdning under många år.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av bonath »

Tesla har väl satt press på CCS-gubbarna. Kanske släpper in alla andra till CCS-stolparna...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av MartinGBG »

Frågan är vilken hastighet en CCS-adapter kommer klara som högst? Mer än CHAdeMO-adaptern tro?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Svenssons »

Är det inte mer än Chademo är det inte särskilt stor nytta för oss med Chademo att köpa en CCS-adapter. Dessa finns ju nästan alltid bägge på samma laddare. Kommer det en 89-100kW CCS-Adapter så kan jag nog fundera på att köpa en. Chademo-adaptern lär jag då inte behöva så priset för dessa lär ju sjunka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Är det inte mer än Chademo är det inte särskilt stor nytta för oss med Chademo att köpa en CCS-adapter. Dessa finns ju nästan alltid bägge på samma laddare. Kommer det en 89-100kW CCS-Adapter så kan jag nog fundera på att köpa en. Chademo-adaptern lär jag då inte behöva så priset för dessa lär ju sjunka.
Ja nu ja. Men jag ser inte de där utspridda 50 kW-laddarna som annat än nödladdare. Med Ionity utbyggt så är ju det ett lika säkert alternativ som SuC. Nästan. Hoppas man kommer kunna se hur många lediga platser osv på de också.

Framöver kommer det kanske fler CCS-nätverk också. Ionity har inget monopol på det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av chaffis75 »

Japp andrahand värdet på cademo adaptern dök nog ganska ordentligt idag.. Men de är visserligen ingen jätte investering.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av OfarligTesla »

Ja om CCS stöds med högre laddhastighet än Chademo kan det vara riktigt trevligt i framtiden, vet ju knappt om jag har kvar bilen när CCS är så pass utbyggt med snabba laddare dock :p.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Jeppe_E »

MartinGBG skrev:
Otroligt snyggt av Tesla att släppa en adapter även för Model S / X nu när dom släpper på CCS-laddning till Model 3 i Europa.
Hjälper till att behålla andrahandsvärdet även på äldre bilar, och gör att man inte behöver känna sig begränsad med en äldre bil!

Någon som ännu fått någon information om när adaptern finns tillgänglig att köpa hos SC?
Är det bara jag som reagerar över priset på ca 5000 kr?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av MangeT »

Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
MartinGBG skrev:
Otroligt snyggt av Tesla att släppa en adapter även för Model S / X nu när dom släpper på CCS-laddning till Model 3 i Europa.
Hjälper till att behålla andrahandsvärdet även på äldre bilar, och gör att man inte behöver känna sig begränsad med en äldre bil!

Någon som ännu fått någon information om när adaptern finns tillgänglig att köpa hos SC?
Är det bara jag som reagerar över priset på ca 5000 kr?
Det kostar väl Chademo-adaptern också? Visst är det dyrt men det är den ju värd.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av perkabolo »

Jeppe_E skrev:
MartinGBG skrev:
Otroligt snyggt av Tesla att släppa en adapter även för Model S / X nu när dom släpper på CCS-laddning till Model 3 i Europa.
Hjälper till att behålla andrahandsvärdet även på äldre bilar, och gör att man inte behöver känna sig begränsad med en äldre bil!

Någon som ännu fått någon information om när adaptern finns tillgänglig att köpa hos SC?
Är det bara jag som reagerar över priset på ca 5000 kr?
Jag skulle lätt ge det dubbla för en sån till min Zoe :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Lophornis »

En adapter åt andra hållet vore guld värt. Alltså en icke Tesla med ccs kunna ladda på suc.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Verdi

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Verdi »

Lophornis skrev:
En adapter åt andra hållet vore guld värt. Alltså en icke Tesla med ccs kunna ladda på suc.

Kommer ju inte behövas så länge till. Dessutom är det inte det enda hindret. Stolpen måste identifiera din bil som en Tesla också. ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Gustafsson »

Till Roadstern kostar CHAdeMO "adapter" ca 35000:- + arbete en hel dag med att få dit den, så 5000 får nog anses vara billigt....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Jeppe_E »

MangeT skrev:
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.

5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning :)

Men den är väl guldpläterad eller något ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Jeppe_E »

Gustafsson skrev:
Till Roadstern kostar CHAdeMO "adapter" ca 35000:- + arbete en hel dag med att få dit den, så 5000 får nog anses vara billigt....
Ja, eller mindre dyrt ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av pejvic »

hej ni som kan detta med laddning. jag har 3fas i mitt garage. kan man ej ladda direkt in i det? vad uppnår man med en sk Wallconnector? Jag kanske snor fel tråd men vill inte skapa en ny med denna förmodligen dumma fråga :)
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
hej ni som kan detta med laddning. jag har 3fas i mitt garage. kan man ej ladda direkt in i det? vad uppnår man med en sk Wallconnector? Jag kanske snor fel tråd men vill inte skapa en ny med denna förmodligen dumma fråga :)

Du får en fast kabel och slipper ta fram kabeln hela tiden? Dessutom är WC mer beständig för vädrets makter om man laddar utomhus.
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Terra »

Jeppe_E skrev:
MangeT skrev:
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.

5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning :)

Men den är väl guldpläterad eller något ;)
You never actually own a CCS/Chademo-adapter, you merely look after it for the next generation ;)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Henrik Torphammar »

perkabolo skrev:
Jag skulle lätt ge det dubbla för en sån till min Zoe :)
Lophornis skrev:
En adapter åt andra hållet vore guld värt. Alltså en icke Tesla med ccs kunna ladda på suc.
Med lite magi och fantasi så vore det givetvis perfekt, men verkligheten begränsar bilarnas batterier tyvärr. En Zoe har för gamla celler och rulla in valfri DC-kapabel bil på SuC hade nog inte givit speciellt mycket mer fjång heller mot vad 50kW CCS/CHAdeMO ger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Teslaspolen »

Vad var det jag sa? :D Till och med SuC får extra kablar, något som jag haft många emot mig om.
Verdi

Re: CCS-adapter till Model S

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
MangeT skrev:
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.

5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning :)

Men den är väl guldpläterad eller något ;)

Hur räknar du? :? 1250 mil snarare. :)
Skriv svar