Första haveriet....
Moderator: Redaktion
Första haveriet....
Efter att ha ägt min Tesla P85 2014 i 10 månader och 3500 mil så fick jag i förgår kväll ett konstigt missljud höger bak när jag svängde in på en mindre avtagsväg. Lät som en stor sten fastnat i däcket och sen dunkade det till varje gång man gasade lite eller regenererade. Visst har man tryckt full gas i bland men vid detta tillfälle kördes bilen lugnt.
Gick ut och kollade men kunde inte se något. Körde i typ i 20-30 km/h hem de sista 2 kilometerna. I onsdags morse kördes bilen väldigt försiktigt till Tesla Malmö. Rakt fram var det inga problem men så fort man svänger så knakar det kraftigt höger bak.
Teknikern hängde med på en 3 meters provkörning och konstaterade samma som mig, och sedan togs bilen in och jag fick en lånebil direkt, super service som vanligt av Tesla. Jag misstänker det är en länkarm eller möjligtvis ett motorfäste. Troligtvis utmatning i kombination med mycket effekt. Har 100 mils garanti kvar så det hände ju för engångs skull vid rätt tillfälle. Felsökning pågår!
Gick ut och kollade men kunde inte se något. Körde i typ i 20-30 km/h hem de sista 2 kilometerna. I onsdags morse kördes bilen väldigt försiktigt till Tesla Malmö. Rakt fram var det inga problem men så fort man svänger så knakar det kraftigt höger bak.
Teknikern hängde med på en 3 meters provkörning och konstaterade samma som mig, och sedan togs bilen in och jag fick en lånebil direkt, super service som vanligt av Tesla. Jag misstänker det är en länkarm eller möjligtvis ett motorfäste. Troligtvis utmatning i kombination med mycket effekt. Har 100 mils garanti kvar så det hände ju för engångs skull vid rätt tillfälle. Felsökning pågår!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första haveriet....
Låter lite som det som hände Helelectric om jag inte minns helt fel. Ett stag i bak som gav upp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första haveriet....
Det som hände mig var väldigt lätt att se. Stod man vid sidan av bilen så rörde sig bakhjulet i hjulhuset när man körde. Hjulupphängningen var alltså av!Bjelke skrev:Låter lite som det som hände Helelectric om jag inte minns helt fel. Ett stag i bak som gav upp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första haveriet....
Jag tror att mitt bakhjul också rör sig men kunde inte kolla eftersom jag var själv. Vilken Model har/hade du Helectric när det hände?
Re: Första haveriet....
Min S85 -14 ska in på byte av länkarmar bak. SC hittade att de var dåliga när jag fick nya parkeringsok bak.
Verkar vara ett vanligt fel
Verkar vara ett vanligt fel
Re: Första haveriet....
den bilen var en S85 RWD - 14 med AP. Skitläskigt och jag tackar gudarna för att det inte hände när jag körde längs höga klippvägar vid norska fjordar, som jag gjorde några dagar tidigare. Hade länkarmen hoppat av där vet jag inte om jag hade suttit här idagRichardk skrev:Jag tror att mitt bakhjul också rör sig men kunde inte kolla eftersom jag var själv. Vilken Model har/hade du Helectric när det hände?
först försökte Tesla med att jag hade kört vårdslöst, men det släppte dom ganska snabbt när jag krävde att få tillgång till delarna för en tredjepartsundersökning. Då gick allt på goodwill. Fick hyrbil som jag körde till Norge och min bil kom sen på bärgare från Mölndal efter nån vecka och de tog med hyrbilen tillbaks på flaket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första haveriet....
här kan du läsa och se några bilder
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=4582
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=4582
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första haveriet....
Tack för info HelectriC.
Fått tillbaka min bil nu efter ca en vecka hos Tesla. Dom byte driveunit till en helt ny. Enligt en av meckarna så var min bil den första dom haft inne med detta felet i Malmö. Dom trodde att ett lager hade snurrat invändigt eller skurit helt.
Några veckor innan haveriet så märkte jag ökat glapp i drivlinan, speciellt i låga hastigheter runt 12 km/h, och när man gasade lite och motorbromsade lite då glappade det. Efter byte av driveunit så är det glappfritt. Så något var uppenbarligen fel med driveunit men inga missljud innan det havererade. Tesla byte även båda drivaxlarna, inte för att det behövdes utan som förebyggande enligt dom själva. Jag är i alla fall nöjd med nya delar och servicen hos Tesla.
Dock blir man ju lite rädd vad detta skulle kostat om garantin var slut?
Fått tillbaka min bil nu efter ca en vecka hos Tesla. Dom byte driveunit till en helt ny. Enligt en av meckarna så var min bil den första dom haft inne med detta felet i Malmö. Dom trodde att ett lager hade snurrat invändigt eller skurit helt.
Några veckor innan haveriet så märkte jag ökat glapp i drivlinan, speciellt i låga hastigheter runt 12 km/h, och när man gasade lite och motorbromsade lite då glappade det. Efter byte av driveunit så är det glappfritt. Så något var uppenbarligen fel med driveunit men inga missljud innan det havererade. Tesla byte även båda drivaxlarna, inte för att det behövdes utan som förebyggande enligt dom själva. Jag är i alla fall nöjd med nya delar och servicen hos Tesla.
Dock blir man ju lite rädd vad detta skulle kostat om garantin var slut?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Första haveriet....
Dig hadr det nog inte kostat så mycket då du gissningsvis haft maskinskadeförskring. Annars hade det nog kostat mindre än vad de tar för en ny motor i en bensinbil. Ibland går dyra saker sönder i bilar och därför är maskinskadeförsäkringen bra.
Re: Första haveriet....
Hur länge gäller maskinskada på en Tesla? Garantin är 8 år och obegränsade mil, så det känns inte som att maskinskada hade hjälp mig om detta inträffar när garantin är slut, eller?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första haveriet....
Och är det DU som går sönder så är ju den garantin väldigt lång men drivaxlar ingår väl inte i den
långa garantin (tror jag iaf)...
långa garantin (tror jag iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Första haveriet....
Beror på bolag, tror 12 år eller 15k mil är det jag sett som mest.Richardk skrev:Hur länge gäller maskinskada på en Tesla? Garantin är 8 år och obegränsade mil, så det känns inte som att maskinskada hade hjälp mig om detta inträffar när garantin är slut, eller?
Re: Första haveriet....
Kostnaden för drivaxlar kan jag nog ta utan att bli allt för ledsen, men DU kostnaden kan nog fälla både en och två tårar när garantin är slut
Min bil har rullat 10k mil nu och om ett år har den nog rullat närmre 15k mil, men men har nog 4 år drivlinegaranti kvar så ny DU bör väl gå på drivlinegarantin om det mot allt förmodan händer igen.
Min bil har rullat 10k mil nu och om ett år har den nog rullat närmre 15k mil, men men har nog 4 år drivlinegaranti kvar så ny DU bör väl gå på drivlinegarantin om det mot allt förmodan händer igen.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Första haveriet....
Om 4 år har förhoppningsvis Tesla öppnat upp för tredjepartsverkstäder, alternativt själva börjat erbjuda begagnade delar.
Hoppas iallafall de har börjat koka på en strategi för gamla bilar. 2021 kommer bilarna att börja trilla över gränsen. Jag vill tro att de tänker på hela kretsloppet och ser till att det går att äga en gammal Tesla utan att riskera att behöva skrota bilen om fel del går vaj.
Hoppas iallafall de har börjat koka på en strategi för gamla bilar. 2021 kommer bilarna att börja trilla över gränsen. Jag vill tro att de tänker på hela kretsloppet och ser till att det går att äga en gammal Tesla utan att riskera att behöva skrota bilen om fel del går vaj.
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första haveriet....
Min gamla har rullat snart 20 tusen mil och på den bytte dom DU nyligen utan snack iafRichardk skrev:Kostnaden för drivaxlar kan jag nog ta utan att bli allt för ledsen, men DU kostnaden kan nog fälla både en och två tårar när garantin är slut
Min bil har rullat 10k mil nu och om ett år har den nog rullat närmre 15k mil, men men har nog 4 år drivlinegaranti kvar så ny DU bör väl gå på drivlinegarantin om det mot allt förmodan händer igen.
(nåt högspänningsskydd som larmade så bilen blev obrukbar, blev bärgare osv)...
Jag tror också att det kommer att finnas verkstäder som fixar DU:n och annat när det börjar bli dags för det, dvs runt 2021 som jeppe säger...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Första haveriet....
Exakt 50000kr för en bakre drive unit på Vimmerby bildemontering.Richardk skrev:Dock blir man ju lite rädd vad detta skulle kostat om garantin var slut?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Första haveriet....
Fast utbyte kan ju inte vara enda alternativet, som så många säger så måste det dyka upp verkstäder som kan reparera.
Och jag tror inte att reparationerna kommer vara jättedyra i många fall, det är inte särskilt mycket saker som kan gå sönder. Lite lager, kabelbrott i lindning, vad mer? Är det någon styrelektronik i själva motorn eller sitter allt i invertern?
Och jag tror inte att reparationerna kommer vara jättedyra i många fall, det är inte särskilt mycket saker som kan gå sönder. Lite lager, kabelbrott i lindning, vad mer? Är det någon styrelektronik i själva motorn eller sitter allt i invertern?
Model Y LR AWD 2022
Re: Första haveriet....
Helt rätt drivaxlar ingår ej, behöver byta mina i veckan:(Bjelke skrev:Och är det DU som går sönder så är ju den garantin väldigt lång men drivaxlar ingår väl inte i den
långa garantin (tror jag iaf)...
Re: Första haveriet....
Är det någon som har ställt det på sin spets? Som lekman kan jag tycka att drivaxlar borde inkluderas i drivlina.