Batteristatus

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Batteristatus

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Stämmer nog men tänkte mer på balanseringen. Blir ju aldrig balanserat förrän den dag det låses upp till fulla kapaciteten eller?
Vissa säger ju att den där balanseringen är en myt. Någon som VET vad som är korrekt?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Batteristatus

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
MangeT skrev:
Stämmer nog men tänkte mer på balanseringen. Blir ju aldrig balanserat förrän den dag det låses upp till fulla kapaciteten eller?
Vissa säger ju att den där balanseringen är en myt. Någon som VET vad som är korrekt?
Någon myt är det inte. Batterierna behöver balanseras ibland men du får ju inte mera kapacitet för det utan bara mera rättvisande instrument. Sen kan man ju diskutera om det är bättre att toppbalansera eller bottenbalansera... Jag föredrar att bottenbalansera då det är tråkigt om bilen plötsligt slår av när man tror man har 5 - 10% kvar. :shock:

Så svaret på frågan blir: Du kan inte toppbalansera en 60 gen 2 utan att låsa upp batteriet till 75 kWh så du får nöja dig med att bottenbalansera.

edit:
ps. Klockan kan visa lite tokigt då jag sitter på Azorerna och skriver detta... ds.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Batteristatus

Inlägg av MangeT »

Alright. Tack för svar. Bottenbalansera anta jag görs genom att i stort sett köra slut på batteriet och sedan ladda.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteristatus

Inlägg av Remuz »

Bottenbalensera gör man ju alltid på långresa, annars kör man ju långsammare än man kan?!?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Batteristatus

Inlägg av MangeT »

Har varit på 7% tror jag som lägst. Är inte så modig av mig när det gäller att köra på reserven.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Batteristatus

Inlägg av Tars »

MangeT skrev:
Har varit på 7% tror jag som lägst. Är inte så modig av mig när det gäller att köra på reserven.
You can do it!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Batteristatus

Inlägg av MangeT »

Blir väl ofrivilligt någon gång. :|
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar