Charging cable fault
Moderator: Redaktion
Charging cable fault
Det är nästan pinsamt, men jag har ett laddproblem. Står med 30% batteri (ingen superpanik alltså) och försöker ladda med UMC via schuko. Det funkade i en timme ungefär. Sen började bilen gapa nånting om charging cable fault. Laddporten lyser rött. Rycker man ut sladden och stoppar in den igen börjar det blinka som det ska och bilen börjar öka laddströmmen, men vid 2A kommer felmeddelandet och laddningen avbryts. Jag åkte till en icke publik 32A enfas typ2 stolpe och där funkar det att ladda, jag vill dock inte ställa bilen där över natt. Det är alltså för en gångs skull inte bilens laddare som är paj.
Säg nu bara inte att min UMC har gått sönder. Jag har använt den exakt tre gånger under bilens livslängd. Jag orkar inte med detta...
Säg nu bara inte att min UMC har gått sönder. Jag har använt den exakt tre gånger under bilens livslängd. Jag orkar inte med detta...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Charging cable fault
Hur funkar e-golfen 's UMC?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Charging cable fault
Ingen aning. Den ligger i e-Golfen som i sin tur står hemma tyvärr. Men som sagt, enfas-laddning via typ2 funkar.Ampera skrev:Hur funkar e-golfen 's UMC?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Charging cable fault
Du provade reset på UMC:n?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Charging cable fault
Jag är inte säker om jag lyckades. Jag höll i knappen några sekunder och förväntade mig någon form av reaktion, men det hände ingenting. Jag har ärligt talat aldrig resettat UMCn eftersom jag inte använder den i vanliga fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Charging cable fault
Jag glömde skriva att UMCn lyser grönt. Det är bara bilens laddport som lyser rött.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Charging cable fault
Om du skriver var du är kanske någon kan hjälpa till med UMC över natten? Jag förstår det som att du inte är hemma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Charging cable fault
Orsa. Det är ingen fara som sagt. SuC i Mora är ju inom räckhåll, fast det blir ju inte förrän imorgon då och jag ville egentligen undvika att starta dagen med ett kallt batteri på SuC. Men det får gå. Tur att Torsby har öppnat, då behöver jag inte ladda så mycket i Mora.bylund skrev:Om du skriver var du är kanske någon kan hjälpa till med UMC över natten? Jag förstår det som att du inte är hemma.
Det är värre att jag måste övertyga Tesla om att jag behöver en ny UMC. Kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Charging cable fault
Jag hade nåt liknande i Spanien när jag försökte ladda med lång förlängningssladd och hade två AC i huset igång samtidigt på samma fas (enfas i huset i Spanien). Jag tror att strömuttaget blev för stort så spänningen sjönk för lågt. Nästa dag testade jag igen, då utan annan stor belastning igång och då funkade det fint. Det gjorde det sen resterande tiden, mer än två veckor.
Testa att ställa laddströmmen lite lägre, bara för att se om det gör skillnad.
EDIT: Jag läste ju nu att det händer redan vid 2A så det funkar kanske inte. Men du kanske har mycket belastning på den fasen redan?
Testa att ställa laddströmmen lite lägre, bara för att se om det gör skillnad.
EDIT: Jag läste ju nu att det händer redan vid 2A så det funkar kanske inte. Men du kanske har mycket belastning på den fasen redan?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Charging cable fault
Låter som att när bilen ökar laddstyrkan sker spänningsbortfall och bilen avbryter
Förlngäingssladd ?
Titta till V och att den ligger stabilt över 220
Förlngäingssladd ?
Titta till V och att den ligger stabilt över 220
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Charging cable fault
Ingen förlängningssladd. Spänningen pendlar runt 220V. Kanske lite lågt, men det borde väl inte vara för lågt?
Jag får testa igen när jag kommer hem. Funkar det inte där heller är det UMCn som jag gett upp efter bara tre användningstillfällen.
Jag får testa igen när jag kommer hem. Funkar det inte där heller är det UMCn som jag gett upp efter bara tre användningstillfällen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14