Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Moderator: Redaktion
Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Hej
Funderar på att köpa en begagnad typ 3 år gammal Model S, antingen 75D, 85D eller 90D. Jag kommer åka en del från Stockholm till ett ställe i Hälsingland som heter Yttre och har funderingar kring hur länge jag behöver stanna och ladda på vägen dit. Jag har kollat på https://abetterrouteplanner.com/ hur den räknar med olika batteristorlekar med olika väder och hur länge man då måste stanna i Gävle bro på Superchargern.
Kolla bifogad bild. Jag har kört med samma inställningar på alla alternativen förutom att jag bytt "Model" mellan 75D, 85D, 90D och 100D samt att jag ändrat "Outside Temperature" och "Road conditions" enligt tabellen till höger. Jag ser att den tycker att det i princip inte är någon skillnad mellan 75D och 85D vilket förvånade mig lite. Det blir ju sen rätt märkbara skillnader mellan 85D och 90D respektive 100D (100D som referens bara).
Frågan är nu om detta stämmer i verkligheten, är det så liten skillnad mellan 75D och 85D? Om det är så, vad beror det på? Teoretiskt sätt är det ju större skillnad mellan 75D och 85D i kWh Batteri än mellan 85D och 90D. Eller är det så att https://abetterrouteplanner.com/ räknar med nån form av "ny" 75D?
Ps.
https://abetterrouteplanner.com/ är en kanonsajt, stort tack till den som har gjort den.
Ds.
Funderar på att köpa en begagnad typ 3 år gammal Model S, antingen 75D, 85D eller 90D. Jag kommer åka en del från Stockholm till ett ställe i Hälsingland som heter Yttre och har funderingar kring hur länge jag behöver stanna och ladda på vägen dit. Jag har kollat på https://abetterrouteplanner.com/ hur den räknar med olika batteristorlekar med olika väder och hur länge man då måste stanna i Gävle bro på Superchargern.
Kolla bifogad bild. Jag har kört med samma inställningar på alla alternativen förutom att jag bytt "Model" mellan 75D, 85D, 90D och 100D samt att jag ändrat "Outside Temperature" och "Road conditions" enligt tabellen till höger. Jag ser att den tycker att det i princip inte är någon skillnad mellan 75D och 85D vilket förvånade mig lite. Det blir ju sen rätt märkbara skillnader mellan 85D och 90D respektive 100D (100D som referens bara).
Frågan är nu om detta stämmer i verkligheten, är det så liten skillnad mellan 75D och 85D? Om det är så, vad beror det på? Teoretiskt sätt är det ju större skillnad mellan 75D och 85D i kWh Batteri än mellan 85D och 90D. Eller är det så att https://abetterrouteplanner.com/ räknar med nån form av "ny" 75D?
Ps.
https://abetterrouteplanner.com/ är en kanonsajt, stort tack till den som har gjort den.
Ds.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
85 batteriet är väl egentligen ca 82, med ca 78-79 tillgängligt.
90 batteriet är väl egentligen ca 86-87 med ca 82-83 tillgängligt.
75 batteriet är väl i många fall ett "85" batteri som är låst till 75, så att man får 75.
100 batteriet är egentligen 102 med 98 tillgängligt.
90 batteriet är väl egentligen ca 86-87 med ca 82-83 tillgängligt.
75 batteriet är väl i många fall ett "85" batteri som är låst till 75, så att man får 75.
100 batteriet är egentligen 102 med 98 tillgängligt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Nja, det finns 75or med ett låst batteri men detta är ett undantag (BTX8).EnTraktor skrev:85 batteriet är väl egentligen ca 82, med ca 78-79 tillgängligt.
90 batteriet är väl egentligen ca 86-87 med ca 82-83 tillgängligt.
75 batteriet är väl i många fall ett "85" batteri som är låst till 75, så att man får 75.
100 batteriet är egentligen 102 med 98 tillgängligt.
Det du skriver om kapacitet stämmer inte.
A Better Route Planner har informationen som sökes: https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Det skiljer ca 2KW i kapacitet mellan S85 och S75.
Titta på tabellen längst ner på sidan jag länkade (även klistrad nedan).
Battery Code Tesla Model Estimated Usable Capacity 10 kWh -> 50 kWh charge time
BT37 3 Long Range 72.8 kWh 23 min
BT60 S60 56.3 kWh 42 min
BT70 S70 65.7 kWh 33 min
BT85 S85 73.4 kWh 27 min
BTX4 S/X90 79.8 kWh 23 min
BTX5 S/X75 71.6 kWh 27 min
BTX6 S/X100 95.7 kWh 20 min
BTX8 Rare S/X75 25 min
EDIT: Vill bara tillägga att ABPR räknar med laddkurvorna som är framtagna med hjälp av data från bilarna under laddning, och min erfarenhet är att om du ställer in alla värden korrekt så stämmer tiderna från ABRP helt perfekt; jag kör alltid efter den informationen på längre sträckor.
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Tack för svar, lysande.
Utifrån informationen på https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/ kan man väl då om jag fattar korrekt dra två slutsatser.
1. Det är eg. inte så stor skillnad mellan 75D och 85D om de eg. motsvarar 71,6kWh och 73,4kWh.
2. 75D och 85D har olika laddkurvor men sammantaget laddar de 10%-50% på 27 minuter båda två. 85D laddar snabbare än 75D i början men 75D håller högre laddhastighet längre än 85D. Men sammantaget ungefär lika då.
Så, i valet mellan 75D och 85D är det eg. ingen jätteskillnad. Men med 90D får man ca 10% bättre batterikapacitet än 85D.
En delvis ny fråga då. Hur vet man vilket batteri en bil eg. har? I posten på ABPR står det BT??, tex BT85, BTX4, BTX5 osv. Kan man ta reda på batterimodell utifrån tex VIN-kod? Jag tänker tex på de model S 90D där det står "Räckviddsuppgradering". Vad sitter det för batteri i dem?
Utifrån informationen på https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/ kan man väl då om jag fattar korrekt dra två slutsatser.
1. Det är eg. inte så stor skillnad mellan 75D och 85D om de eg. motsvarar 71,6kWh och 73,4kWh.
2. 75D och 85D har olika laddkurvor men sammantaget laddar de 10%-50% på 27 minuter båda två. 85D laddar snabbare än 75D i början men 75D håller högre laddhastighet längre än 85D. Men sammantaget ungefär lika då.
Så, i valet mellan 75D och 85D är det eg. ingen jätteskillnad. Men med 90D får man ca 10% bättre batterikapacitet än 85D.
En delvis ny fråga då. Hur vet man vilket batteri en bil eg. har? I posten på ABPR står det BT??, tex BT85, BTX4, BTX5 osv. Kan man ta reda på batterimodell utifrån tex VIN-kod? Jag tänker tex på de model S 90D där det står "Räckviddsuppgradering". Vad sitter det för batteri i dem?
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Du får titta på modellen, men det finns vissa undantag som 85-batteriet i 75:an, men det ser man bara om man lyfter bilen och läser klistermärket bakom däcket.abagewitz skrev:Tack för svar, lysande.
En delvis ny fråga då. Hur vet man vilket batteri en bil eg. har? I posten på ABPR står det BT??, tex BT85, BTX4, BTX5 osv. Kan man ta reda på batterimodell utifrån tex VIN-kod? Jag tänker tex på de model S 90D där det står "Räckviddsuppgradering". Vad sitter det för batteri i dem?
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
85-pack i 75a är extremt få ska sägas. Alltså verkligen ett fåtal i landet eller så. Kulingen har en. Fler?pubbe skrev:Du får titta på modellen, men det finns vissa undantag som 85-batteriet i 75:an, men det ser man bara om man lyfter bilen och läser klistermärket bakom däcket.abagewitz skrev:Tack för svar, lysande.
En delvis ny fråga då. Hur vet man vilket batteri en bil eg. har? I posten på ABPR står det BT??, tex BT85, BTX4, BTX5 osv. Kan man ta reda på batterimodell utifrån tex VIN-kod? Jag tänker tex på de model S 90D där det står "Räckviddsuppgradering". Vad sitter det för batteri i dem?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Eftersom du behöver ladda så pass lite i Gävle, så blir skillnaden inte speciellt stor. Går du in på macken och köper en kaffe eller slår en 7:a, så går det nog på ett ut vilket batteri du har - förutom 100-batteriet som går hela vägen när det är lite varmare. Detta förutsätter iofs att du kan lämna hemmet med fullt batteri, men du har kanske möjlighet att ladda hemma? (Inte alltid säkert när man åker från Stockholms innerstad
Antar att du kan ladda när du kommer fram också?
Antar att du kan ladda när du kommer fram också?
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Japp, jag har ett 85 pack i min 75a. Man ser det väldigt bra på min laddkurva (jag laddar snabbare)MSO skrev:85-pack i 75a är extremt få ska sägas. Alltså verkligen ett fåtal i landet eller så. Kulingen har en. Fler?pubbe skrev:Du får titta på modellen, men det finns vissa undantag som 85-batteriet i 75:an, men det ser man bara om man lyfter bilen och läser klistermärket bakom däcket.abagewitz skrev:Tack för svar, lysande.
En delvis ny fråga då. Hur vet man vilket batteri en bil eg. har? I posten på ABPR står det BT??, tex BT85, BTX4, BTX5 osv. Kan man ta reda på batterimodell utifrån tex VIN-kod? Jag tänker tex på de model S 90D där det står "Räckviddsuppgradering". Vad sitter det för batteri i dem?
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Japp, jag har laddmöjlighet i garaget så jag räknar med att lämna med 100%. Laddmöjligheten när jag kommer fram är lite sämre men där kan det få ta lite mer tid så det är inget jätteproblem. Men som dubsäger, en begagnad 85D eller en 75D verkar inte spela så stor roll. Men om man kommer ner på 70D så blir det ju lite diff
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Borde komma upp en Supercharger i Hudik annars - vilken torsdag som helst...
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnader i laddtid/-behov 75D, 85D och 90D
Ja va fan, det har ju gått läääänge på det här året nu asså!jeppe_sthlm skrev:Borde komma upp en Supercharger i Hudik annars - vilken torsdag som helst...
Kollade för nån dag sedan och inget påbörjat här (inte oväntat så här på vintern)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19