Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Lessmog » 08 feb 2019 23:20

kler skrev:
Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!

Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.

Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall. ;)
Linux licens kräver inte detta.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.

Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53
Referralkod: roland52

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare kler » 08 feb 2019 23:25

Lessmog skrev:
kler skrev:
Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!

Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.

Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall. ;)
Linux licens kräver inte detta.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.

Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Jag skulle gissa att de inte ändrat Linux kernel. Jag har svårt att se anledningen.
Om de skulle behöva göra då pass systemnära förändringar så duger det antagligen bra att skriva dessa som kernel-moduler (som så är separata från kernel och inte innefattas av licensavtalet).
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 887
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare kler » 08 feb 2019 23:27

Mans71

Enligt ett papper från Lunds universitet kanske du har rätt.

http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec ... 806660.pdf

Bild
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 887
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Tars » 08 feb 2019 23:29

Bild
-15 SP85D+ SÅLD
-15 S70D SÅLD
-16 X90D SÅLD
-16 S90D SÅLD
-16 XP90DL SÅLD
-16 SP100DL SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-16 SP90DL SÅLD
-15 SP100DL+ TARS EDITION SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-19 P3D
-16 Bmw i3 94 Ah Rex
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 4882
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Märsta
Referralkod: daniel94763

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Lessmog » 08 feb 2019 23:30

kler skrev:
Lessmog skrev:
kler skrev:
Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!

Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.

Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall. ;)
Linux licens kräver inte detta.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.

Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Jag skulle gissa att de inte ändrat Linux kernel. Jag har svårt att se anledningen.
Om de skulle behöva göra då pass systemnära förändringar så duger det antagligen bra att skriva dessa som kernel-moduler (som så är separata från kernel och inte innefattas av licensavtalet).

Linux består väl inte bara av kärnan ... GNU is not Unix, du vet. Och GNU är väl det mesta utom just kärnan vill jag minnas.
Men jag lämnar detta för nu. Det har varit så mycket under broarna.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53
Referralkod: roland52

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare kler » 08 feb 2019 23:50

Tesla har antagligen inte modifierat något av Gnu, utan antagligen bara gjort egna program som kör ovanpå allt. Ungefär som vilken router som helst.

Vi flyttar diskussionen hit så får Tars tillbaka sin tråd:

viewtopic.php?f=27&t=14848
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 887
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Pontus » 08 feb 2019 23:52

kler skrev:
mans71 skrev:Kan inte riktigt släppa detta... :)

”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”

Kristallklart. Källa;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Men nu blandar du ihop programvara och "del av programvara" :)

Jag vågar påstå att copyright har inget med detta att göra. Copyright reglerar att du inte får t.ex. ladda ner programvaran från Tesla servrar, eller kopiera från en bil och köra i en annan bil (om det vore möjligt).

Copyright reglerar inte vad du får göra med programvara du redan äger nyttjanderätt till.

Men vem säger att du har nyttjanderätt till hela koden bara för att köpt bilen??? Rent juridiskt vad är det jag köper om jag väler till autopiloten vid köpet av bilen?
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 5847
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Greensboro, NC
Referralkod: pontus4068

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare kler » 09 feb 2019 00:05

Vi flyttar diskussionen hit:

viewtopic.php?f=27&t=14848
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 887
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare 12man » 09 feb 2019 08:59

...och bilen går bra...
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2324
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare DR-EL » 09 feb 2019 09:33

Att uppgradera sin bil måste ju vara OK men om man i och med det slår på saker som man inte betalt för kan ju inte vara ok. Om detta skulle bli vanligare kommer det kanske någon uppdatering som hindrar det. Vet inte vad de kan gör med uddgraderingarna som kommer OTA men jag tror inte det vore så svårt att strypa allt som inte Tesla har enligt dem påslaget och då är man tillbaka till ursprungsprestandan. T.ex en mjukvarustrypt 100Kwh till 85???

De verkar ju vilja fixa saker med mjukvara än att ändra på hårdvaran. Kommer t.ex ihåg vindrutespolingen som var väldigt dålig för en tid sedan nu verkar de spruta på ett annat sätt så det funkar bättre. OTA fix mot fel hårdvara. Skall bli sannande och höra vad som händer framöver med denna bil. Vågar du uppgradera mjukvaran när nästa version kommer?
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 okt 2016 06:58

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Cu035, Google [Bot], McMagnus och 13 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.