Det går inte alltid att köra ner till nollan
Moderator: Redaktion
Det går inte alltid att köra ner till nollan
Efter att ha kört tesla i ca 18 000 mil trodde jag att jag hade väldigt bra koll på räckvidd men det visades sig att det inte stämde.
När jag kört ca 50 mil (laddade efter hälften) och hade 600 meter kvar till hemmet så säger bilen att den stänger ner. Då hade jag fortfarande 3km/1% kvar i räckvidd beroende på vilket värde jag väljer i inställningarna.
Jag har tidigare kört många kilometer efter att bilen visar noll men denna gången gick det inget vidare.
Jag bogserar bilen hem men den vägrar sedan ta laddning och displayen i bilen har lagt av (12v systemet).
Fram med fosilbilen och startkablar igen och med lite hjälp från den andra bilens batteri så hoppar teslan igång.
Kan ju säga att jag blev lite nervös under dessa 20 minuter mitt i natten.
När jag kört ca 50 mil (laddade efter hälften) och hade 600 meter kvar till hemmet så säger bilen att den stänger ner. Då hade jag fortfarande 3km/1% kvar i räckvidd beroende på vilket värde jag väljer i inställningarna.
Jag har tidigare kört många kilometer efter att bilen visar noll men denna gången gick det inget vidare.
Jag bogserar bilen hem men den vägrar sedan ta laddning och displayen i bilen har lagt av (12v systemet).
Fram med fosilbilen och startkablar igen och med lite hjälp från den andra bilens batteri så hoppar teslan igång.
Kan ju säga att jag blev lite nervös under dessa 20 minuter mitt i natten.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Ja det är nog troligt att det beror på det.Gustafsson skrev:Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Dock hade jag 12v funktioner i ca 10 minuter efter att bilen slutade driva framåt.
Möjligt att 12v börjar bli dåligt och att det stora batteriet slutar ladda det lilla vid för låg Soc?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Var det länge sedan du körde ner den till låg SoC?
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Vad visade effektmätaren för begränsning av max effekt (gula sträcken)?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Vet inte riktigt när det var senast men garanterat den senaste månaden. Under 5% denna veckan.Bjelke skrev:Var det länge sedan du körde ner den till låg SoC?
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Ca 100 var det sista jag såg.jpetters skrev:Vad visade effektmätaren för begränsning av max effekt (gula sträcken)?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Är ju inget direkt konstigt att den inte klarar att räkna rätt år efter år men gör en bottenbalansering så ska det nog ordna sig.
Bättre än att titta på kvarvarande batteri/körsträcka är ju det att hålla koll på effektbegränsningen ja... Den ljuger inte, "GOM" är inte så bra på att gissa jämt.
Bättre än att titta på kvarvarande batteri/körsträcka är ju det att hålla koll på effektbegränsningen ja... Den ljuger inte, "GOM" är inte så bra på att gissa jämt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Känns dock som att jag verkligen har hittat botten denna gång.bylund skrev:Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
ja ganska säkert...Castro90 skrev:Känns dock som att jag verkligen har hittat botten denna gång.bylund skrev:Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Nej, det är inte svårt. Man måste nämligen inte vara i "rock bottom" för att göra det.bylund skrev:Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Hade en liknande upplevelse på Fullerö för några månader sen. 100 m innan motorvägsavfarten hade jag 2%, trodde det var tvärlugnt, hoppade från 2% till "shutting down". Rullade sen så långt jag kunde och hamnade här.
MYP
X90d
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Har du ett dåligt 12V batteri så är det farligt attgå ner i låg laddning på drivbatteriet för det kommer sluta ladda 12V då. Bjørn Nylund hade det felet i en video, men han hade iofs fått varningar om dåligt 12V batteri.Castro90 skrev:Ja det är nog troligt att det beror på det.Gustafsson skrev:Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Dock hade jag 12v funktioner i ca 10 minuter efter att bilen slutade driva framåt.
Möjligt att 12v börjar bli dåligt och att det stora batteriet slutar ladda det lilla vid för låg Soc?