Det går inte alltid att köra ner till nollan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Castro90 »

Efter att ha kört tesla i ca 18 000 mil trodde jag att jag hade väldigt bra koll på räckvidd men det visades sig att det inte stämde.

När jag kört ca 50 mil (laddade efter hälften) och hade 600 meter kvar till hemmet så säger bilen att den stänger ner. Då hade jag fortfarande 3km/1% kvar i räckvidd beroende på vilket värde jag väljer i inställningarna.

Jag har tidigare kört många kilometer efter att bilen visar noll men denna gången gick det inget vidare.

Jag bogserar bilen hem men den vägrar sedan ta laddning och displayen i bilen har lagt av (12v systemet).

Fram med fosilbilen och startkablar igen och med lite hjälp från den andra bilens batteri så hoppar teslan igång.

Kan ju säga att jag blev lite nervös under dessa 20 minuter mitt i natten. Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Gustafsson »

Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Castro90 »

Gustafsson skrev:
Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Ja det är nog troligt att det beror på det.
Dock hade jag 12v funktioner i ca 10 minuter efter att bilen slutade driva framåt.

Möjligt att 12v börjar bli dåligt och att det stora batteriet slutar ladda det lilla vid för låg Soc?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Bjelke »

Var det länge sedan du körde ner den till låg SoC?
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av jpetters »

Vad visade effektmätaren för begränsning av max effekt (gula sträcken)?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Castro90 »

Bjelke skrev:
Var det länge sedan du körde ner den till låg SoC?
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
Vet inte riktigt när det var senast men garanterat den senaste månaden. Under 5% denna veckan.
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Castro90 »

jpetters skrev:
Vad visade effektmätaren för begränsning av max effekt (gula sträcken)?
Ca 100 var det sista jag såg.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av lator »

Är ju inget direkt konstigt att den inte klarar att räkna rätt år efter år men gör en bottenbalansering så ska det nog ordna sig.
Bättre än att titta på kvarvarande batteri/körsträcka är ju det att hålla koll på effektbegränsningen ja... Den ljuger inte, "GOM" är inte så bra på att gissa jämt. :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av bylund »

Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Castro90 »

bylund skrev:
Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Känns dock som att jag verkligen har hittat botten denna gång.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av Bjelke »

Castro90 skrev:
bylund skrev:
Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Känns dock som att jag verkligen har hittat botten denna gång.
:lol: ja ganska säkert...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Nej, det är inte svårt. Man måste nämligen inte vara i "rock bottom" för att göra det.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av macksie »

Hade en liknande upplevelse på Fullerö för några månader sen. 100 m innan motorvägsavfarten hade jag 2%, trodde det var tvärlugnt, hoppade från 2% till "shutting down". Rullade sen så långt jag kunde och hamnade här.
IMG-20181029-WA0007.jpeg
MYP
X90d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan

Inlägg av LarsL »

Castro90 skrev:
Gustafsson skrev:
Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Ja det är nog troligt att det beror på det.
Dock hade jag 12v funktioner i ca 10 minuter efter att bilen slutade driva framåt.

Möjligt att 12v börjar bli dåligt och att det stora batteriet slutar ladda det lilla vid för låg Soc?
Har du ett dåligt 12V batteri så är det farligt attgå ner i låg laddning på drivbatteriet för det kommer sluta ladda 12V då. Bjørn Nylund hade det felet i en video, men han hade iofs fått varningar om dåligt 12V batteri.
Skriv svar