Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Tycker det var riktigt bra att Tesla tar bort serviceintervall som inte behövs. Det är ju apita att ta sig till norra Stockholm, serva bilen och sedan hem igen, men frånsett det leder förhoppningsvis detta beslut till att tillgången till service när den behövs blir extremt mycket bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Bara för att förtydliga, eftersom jag själv höll på att göra en blunder, så krävs service på angivet intervall för att restvärdesgarantin ska gälla. Men inte för att garantin ska gälla.Gustafsson skrev:Tycker det var riktigt bra att Tesla tar bort serviceintervall som inte behövs. Det är ju apita att ta sig till norra Stockholm, serva bilen och sedan hem igen, men frånsett det leder förhoppningsvis detta beslut till att tillgången till service när den behövs blir extremt mycket bättre.
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- MrSteelneck
- Teslaägare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
- Ort: Vallentuna
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Borta på min sida, beställt en Model S LR.
Model S LR
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Jag kör ca 4000mil per år.
Med restvärdesgarantin, kostnad för serviceavtal mm så hade återköpsvärdet varit ca 30% av inköpspriset. Jag är relativt säker på att jag lyckas sälja bilen för minst 300.000kr om 3 år när den rullat 12 000 mil.
Med restvärdesgarantin, kostnad för serviceavtal mm så hade återköpsvärdet varit ca 30% av inköpspriset. Jag är relativt säker på att jag lyckas sälja bilen för minst 300.000kr om 3 år när den rullat 12 000 mil.
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Teslas rekomendation är ju tydlig: 0 service. Så då följer man det.morrhugg skrev:Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Japp, det var min tanke, jag ville mest ha hängslen och livrem. Så jag fick även svar från Tesla som bekräftar detta.HelectriC skrev:Teslas rekomendation är ju tydlig: 0 service. Så då följer man det.morrhugg skrev:Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
---
Hej Kimmo,
Det är inget krav från Tesla att du måste serva din bil för att bibehålla din RVG.
Vänliga hälsningar/Best regards,
David Harris | Sales Advisor, EMEA Sales
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Jag bokade just en service inför att min snart gått 8000 mil. De skulle ha ca 5800 för den, vilket jag tyckte var ok, med tanke på att de skulle göra en hjulinställning också.lem skrev:Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Fick först pris på drygt 8, men när jag bokade tid idag sa de det lägre priset. Får se vad jag får betala till slut
Model S Standard Range Raven
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Jag tycker nog att du även borde fundera på att byta kylväska utöver broms vätskan, är det longlife kan du vänta längre.lem skrev:Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Service kan vara bra emellanåt då bilen ändå gås igenom på många punkter. Tesla har haft en generös policy tidigare när det gäller utbyte av defekta delar, även om man själv inte noterat några fel, så väl innan garantin går ut kan väl vara rimligt med en eller ett par genomgångar.
T.ex. skulle jag gärna ha klonket från luftfjädringen fixat om det kommit nån fix. Det är ju också många som haft problem med ljusinställningen + en rad andra problem t.ex. vatteninträngning i lyktor mm.
T.ex. skulle jag gärna ha klonket från luftfjädringen fixat om det kommit nån fix. Det är ju också många som haft problem med ljusinställningen + en rad andra problem t.ex. vatteninträngning i lyktor mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Menar du "klonket" från framvagnen?Gustafsson skrev:T.ex. skulle jag gärna ha klonket från luftfjädringen fixat om det kommit nån fix.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Lämnade in bilen idag - de beräknade ca 5800, men när de räknade upp grejorna som skulle göras ingick inte byte av batterivätska. De hade samlat på sig tillräckligt med data för att kunna konstatera att de inte behövdes. Troligtvis därför servicen blev billigare.jeppe_sthlm skrev:Jag bokade just en service inför att min snart gått 8000 mil. De skulle ha ca 5800 för den, vilket jag tyckte var ok, med tanke på att de skulle göra en hjulinställning också.
Fick först pris på drygt 8, men när jag bokade tid idag sa de det lägre priset. Får se vad jag får betala till slut
Där försvann väl i praktiken också det sista som inte kan göras på en vanlig verkstad.
Model S Standard Range Raven
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
När är detta mail daterat?morrhugg skrev:Japp, det var min tanke, jag ville mest ha hängslen och livrem. Så jag fick även svar från Tesla som bekräftar detta.HelectriC skrev:Teslas rekomendation är ju tydlig: 0 service. Så då följer man det.morrhugg skrev:Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
---
Hej Kimmo,
Det är inget krav från Tesla att du måste serva din bil för att bibehålla din RVG.
Vänliga hälsningar/Best regards,
David Harris | Sales Advisor, EMEA Sales
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Hämtade bilen idag. Notan slutade på 4898. Första gången en bilservice blev billigare än de offererat.jeppe_sthlm skrev:Jag bokade just en service inför att min snart gått 8000 mil. De skulle ha ca 5800 för den, vilket jag tyckte var ok, med tanke på att de skulle göra en hjulinställning också.lem skrev:Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Fick först pris på drygt 8, men när jag bokade tid idag sa de det lägre priset. Får se vad jag får betala till slut
Han sa att de plockat bort ännu mer grejor från servicen. Inte ens bromsvätska behövde bytas.
Den årliga servicen kommer framåt att bestå av bromsrengöring och uppsmörjning. 1 timmes jobb - inga delar, ca 1700 kr.
Model S Standard Range Raven
Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?
Nu har jag fått bekräftat reglerna gällande återköpsgarantin ifrån SC för min Tesla Model S 75D (2018).
Bekräftat – återköpsgarantin kommer inte att påverkas av att du inte gör ”årlig service”. Vi kommer inte att kontrollera att service är gjord och inte heller göra avdrag på grund av det.
Här finns lite mer info ang samma tema.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)