Förslag till förbättringar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Förslag till förbättringar?

Inlägg av Martinen »

Någon som känner till om det finns något officiellt Tesla-forum där man kan föreslå förbättringar eller rösta på andras förslag på förbättringar? Med tanke på att det kommer uppdateringar löpande borde det finnas nått bra sätt för tesla att ta in feedback från kunderna.
Eller ska vi börja lista upp våra idéer här?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förslag till förbättringar?

Inlägg av danni »

Jag vet inte hur noga de är med att läsa förslag, men det här är i alla fall det officiella Model S-forumet: http://my.teslamotors.com/forums/discus ... la-model-s
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Dom skulle ju haft en officiell förslagslåda. Har hittat en hel del sådana för exempelvis appar och andra grejer. Där kunde användare föreslå grejer, sen fick andra användare rösta på förslagen.
Alla förslag som fick ett visst antal röster skickades vidare till utvecklingsteamet som fick göra en bedömning om det gick att göra eller ej.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

De skulle ha ett konto på Uservoice helt enkelt: https://www.uservoice.com
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Sedan uppdateringen för en månads sen eller nått, så sparar min bil alla tidigare ställen som jag laddat. Känns som en bra funktion, men varför inte ta detta några steg längre.

Vid varje ny laddplats så borde den förutom positionen även spara Effekten på laddaren. Då kan den nyttja detta även för trip-planner när det är långt ifrån en SC. Dessutom skulle det kommit upp en ruta med lite valfria frågor. Exempelvis om den är offentlig eller ej, och hur många platser som finns, eventuella öppettider, pris samt övrig info som kan vara bra att ha. Denna informationen skulle sedan synkas med tesla så att alla andra kan få upp denna info i sina kartor. Om dom hade lagt till denna funktionen så hade förmodligen alla bra laddare blivit registrerade inom en månad. Då hade man aldrig behövt någon annan karta än den som finns i skärmen.

Vad tror ni andra om detta?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror inte på det, inte som en officiell Tesla service i alla fall. Hur ska de kunna veta att en laddstation som de inte har kontroll över fungerar? Tänk vilket ramma skri det skulle bli om bilen skickat iväg någon till ett ställe utan fungerande laddare. Tror det där måste ligga på fristående appar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Så snart Tesla släpper appar fria kommer det säkert komma 4-5 sådana appar till Model S.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Något som jag tror hade varit bra hade varit en möjlighet till spegling av mobilen på Tesla skärmen. Då hade man kunnat köra alla möjliga appar på ett hyggligt bekvämt sätt. Dessutom hade de sluppit kontrollen av apparna så att de inte sabbar själva bilen.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

LarsL skrev:
Jag tror inte på det, inte som en officiell Tesla service i alla fall. Hur ska de kunna veta att en laddstation som de inte har kontroll över fungerar? Tänk vilket ramma skri det skulle bli om bilen skickat iväg någon till ett ställe utan fungerande laddare. Tror det där måste ligga på fristående appar.
Håller inte med.
Kör man till en laddplats som inte fungerar så spelar det ju ingen roll om man hittar den på uppladdning.nu, eller om man hittat den via inbyggd karta.
Det bör såklart finnas möjlighet att välja bort inofficiella laddplatser och dessutom möjlighet att rapportera laddare som inte fungerar.
Här skulle dessutom kunna stå tydligt när den användes av en Tesla senast samt hur mycket sen aktuella effekten är.
Jag skulle lätt föredra attt ha detta i den inbyggda kartan istället för någon tredjepartsapp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, men ser du inte risken att bilen navigerar dig till en laddare som inte fungerar? Ok, om de bara finns där för dig att välja men bilen ska aldrig välja den i en planerad rutt.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej jag ser inte det som något problem.
Rutten som bilen bestämmer brukar jag inte följa till 100% ändå. Precis som alla andra gpser så väljer inte bilen alltid rätt rutt. Allt kan ju hända så man får ha lite koll själv. Trip-planner ska såklart prioritera SC, men om det inte finns någon längs rutten så kan man få följa om man vill att den ska planera rutt via övriga platser. I många fall om man kör via offentliga laddstationer, så finns det fler i närheten om någon är dålig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, men du vet det finns de som bara kollar GPS...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18931187.ab

Som ett frivilligt extra val så, ja ok.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hahahahaha.
Så kan det gå.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Martinen skrev:
Nej jag ser inte det som något problem.
Rutten som bilen bestämmer brukar jag inte följa till 100% ändå. Precis som alla andra gpser så väljer inte bilen alltid rätt rutt. Allt kan ju hända så man får ha lite koll själv. Trip-planner ska såklart prioritera SC, men om det inte finns någon längs rutten så kan man få följa om man vill att den ska planera rutt via övriga platser. I många fall om man kör via offentliga laddstationer, så finns det fler i närheten om någon är dålig.
Och där sa du det, för det mesta så finns det men hur gör man dem gånger det inte finns? Tänk om du kör uppe i norra Sverige och GPSen tar dig via en lite by och den laddaren inte fungerar. Ska du då ladda för dem kommande 10 milen via 230V 10 amp? Eller hade det varit bättre att ta en liten omväg och köra via en laddare som tesla vet fungerar? En halvtimmes extra bilväg via en super charger blev helt plötsligt inte alls mycket...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Som jag skrev så ska den så klart prioritera SC, men de är fortfarande, långt ifrån heltäckande. 60-70% av min laddning har än så länge gjorts via andra laddare än teslas. Om du planerar rutten själv så väljer du förmodligen samma rutt som navigatorn, men har sparat en massa tid och sluppit leta efter laddplatser.
Jag råkade ut för att hamna för långt ifrån någon snabbladdning pga felaktig info på uppladdning.nu. Hade det varit så som jag föreslår så hade bilen vetat vilken effekt som finns tillgänglig påprespektive plats och man behöver inte lita på vad någon annan skrivit in eftersom det sker automatiskt och uppdateras varje gång någon laddar.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Martinen skrev:
Som jag skrev så ska den så klart prioritera SC, men de är fortfarande, långt ifrån heltäckande. 60-70% av min laddning har än så länge gjorts via andra laddare än teslas. Om du planerar rutten själv så väljer du förmodligen samma rutt som navigatorn, men har sparat en massa tid och sluppit leta efter laddplatser.
Jag råkade ut för att hamna för långt ifrån någon snabbladdning pga felaktig info på uppladdning.nu. Hade det varit så som jag föreslår så hade bilen vetat vilken effekt som finns tillgänglig påprespektive plats och man behöver inte lita på vad någon annan skrivit in eftersom det sker automatiskt och uppdateras varje gång någon laddar.
Men det är ju just det som kan hända med det som du föreslår. Tänk om du inte hade kollat på uppladning.nu innan och Teslas gps hade föreslagit den laddaren för dem trodde att den fungerade. Då hade du antagligen blivit irriterad på tesla när du kom fram och upptäckte att den inte var i funktion. Du säger att den uppdateras när "någon annan" försöker att ladda där så att du har rätt information, men hur blir det om du är den där "någon annan" som kommer med nästan tomt batteri till en icke fungerande laddar? Du kanske passerade en annan laddare på vägen dit som du skulle kunna laddat vid men nu tog Teslas gps dig till en icke fungerande laddare. Hur skulle det se ut i pressen? Behöver tesla mer dålig PR?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Förstår inte hur du menar. Varför skulle Tesla få skit för att jag kör till en laddare som inte fungerar. Jag väljer själv vilka laddare jag kör till. Navigatorrn hjälper mig bara att hitta dom.
Jag blir inte irriterad på uppladdning.nu när jag hamnade fel pga att någon lagt in felaktig information om en laddare. Jag blev mer irriterad på dom som lagt in infon.
Oavsett hur du hittar laddaren så får man ju själv ha koll. Vid långkörning förenklar det en hel del om man har dom direkt i kartan. Man ser var dom är och kan å upp alternativ längs rutten. Dessutom kanske kunde sett när dom användes senast. Då kan man ju själv välja om man vill köra till den som man vet funkade igår, eller den som ingen varit på på 3 veckor.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Martinen skrev:
Förstår inte hur du menar. Varför skulle Tesla få skit för att jag kör till en laddare som inte fungerar. Jag väljer själv vilka laddare jag kör till. Navigatorrn hjälper mig bara att hitta dom.
Jag blir inte irriterad på uppladdning.nu när jag hamnade fel pga att någon lagt in felaktig information om en laddare. Jag blev mer irriterad på dom som lagt in infon.
Oavsett hur du hittar laddaren så får man ju själv ha koll. Vid långkörning förenklar det en hel del om man har dom direkt i kartan. Man ser var dom är och kan å upp alternativ längs rutten. Dessutom kanske kunde sett när dom användes senast. Då kan man ju själv välja om man vill köra till den som man vet funkade igår, eller den som ingen varit på på 3 veckor.
Men om tesla går ut och säger att med deras nya funktioner till GPSen så ska det vara omöjligt att köra slut på batteriet om man inte gör det avsiktligt och om dem då räknar med laddare som dem inte vet med säkerhet fungerar så finns det risk att en del blir stående och då har tesla faktiskt haft falskt marknadsföring eftersom att helt plötsligt så kan man inte lita fullt ut på det GPSen säger. Även om inte du skulle göra det så finns det säkert många andra som skulle klagat efter dem uttalanden Elon Musk har gjort.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Som LarsL skriver så finns det såklart mindre smarta människor som litar blint på GPSen. dom får skylla sig själva och inte skylla på GPSen
Du menar det är bättre att GPSen skriver att det är helt omöjligt att komma fram till din destination (så som den gör idag) än att den åtminstone föreslår att det kan finnas laddare på vägen?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Martinen skrev:
Som LarsL skriver så finns det såklart mindre smarta människor som litar blint på GPSen. dom får skylla sig själva och inte skylla på GPSen
Du menar det är bättre att GPSen skriver att det är helt omöjligt att komma fram till din destination (så som den gör idag) än att den åtminstone föreslår att det kan finnas laddare på vägen?
Okej, det är nog Elon Musks uttalande som gör det hela lite problematiskt men om man ska till ett ställe långt ifrån Teslas SuC så får man väll ta med andra laddare också. Då är bara frågan vilka man ska ta med, finns ju otroligt många olika uttag med olika effekter och man kan ju inte ta med precis alla. Sen får det vara medräknat i GPSen den betydligt längre laddtiden det kommer leda till på vissa ställen.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

vigge50 skrev:
Martinen skrev:
Okej, det är nog Elon Musks uttalande som gör det hela lite problematiskt men om man ska till ett ställe långt ifrån Teslas SuC så får man väll ta med andra laddare också. Då är bara frågan vilka man ska ta med, finns ju otroligt många olika uttag med olika effekter och man kan ju inte ta med precis alla. Sen får det vara medräknat i GPSen den betydligt längre laddtiden det kommer leda till på vissa ställen.

Det är ju det jag menar. Bilen känner ju av effekten och kan spara och uppdatera detta varje gång en Tesla laddar. Då får man upp senaste effekt, och kan själv välja. Bilen kan ju ge en info om hur länge man behöver ladda med den effekten. Jag ser det som ett extra hjälpmedel. Man kan ju välja bort långsamma laddare om man vill, men om man ska stanna över natten eller flera dagar så gör det inget om det tar tid.
Skriv svar