Kalkyl för ägande av Tesla Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Kalkyl för ägande av Tesla Model S

Inlägg av JonasH »

Hej

Jag behöver få tag i en bra kalkyl för att räkna på kostnad att köpa/äga en Model S, så jag kan övertyga mig själv (och kanske vissa andra) att det är en åtminstone hyffsad affär att äga en Model S jämfört med en "vanlig" bil...

Hjälp mig att köpa rätt bil... :?

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Kalkyl för ägande av Tesla Model S

Inlägg av thebishop »

Definiera "vanlig" bil? Skoda Octavia, BMW 7-serie, Mercedes S500, WV Passat, Volvo V70, ... ?

:)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Kanske en välutrustad V70 eller något sådant...

Tänkte närmast något ballt Excel-ark som man kan mata in inköpspris/förbrukning mm för den tilltänkta fossilbilen och även den fina Teslan, och sedan få ut skillnad per år eller månad...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

JonasH skrev:
Hej

Jag behöver få tag i en bra kalkyl för att räkna på kostnad att köpa/äga en Model S, så jag kan övertyga mig själv (och kanske vissa andra) att det är en åtminstone hyffsad affär att äga en Model S jämfört med en "vanlig" bil...

Hjälp mig att köpa rätt bil... :?

/Jonas
Den viktigaste inparametern är privatägd eller företagsägd... I fallet personalbil via jobbet kan du med 50% skatt komma undan från ca 7000tkr netto, och med 30% skatt ca 8000tkr per månad. All extrautrustning ökar snabbt kostnaden. Fullt jämförbart med en hyffsat utrustad V70 som personalbil om du kör ca 2000mil/år.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Jag har gjort den där kalkylen, för ett privatköp, 2000 mil/år med

Bränslekostnad
Värdeminskning
Reparationer
Skatt
Försäkring
Låneränta

Utan nåt excelblad men med jämförelse med en ett år begagnad (Max 3000 mil)
BMW 530d touring
Mercedes ML 250
Range Rover Sport TDV6
Porsche 997 4s
Mercedes E300 hybrid
Nya Volvo XC90 (0 mil)
Outlander PHEV

Tesla blir i de flesta fall billigare per månad med ett ägande på minst 5 år.
Förutom jämfört med en Outlander PHEV (som känns urtråkig) där det blir ett par tusen mer per månad.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

En MS kostar privat ca det dubbla mot en V70. Det går inte att räkna hem på inbesparingar i bränsle, skatt och underhåll. Tråkigt men sant...
Om vi snackar företagsbil/personalbil så är drt något helt annat...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Nu är det privat det handlar om..

Jag räknar inte med att gå plus eller ens plus minus noll, frågan är bara hur illa det är... Självklart är en Model S inte gämförbar med t.ex. en V70, men det vore intressant att se vad kotnaden är för att ta klivet över till el...

Jag har dålig koll på vilka övriga kostnader som man skall ta med i kalkylen på en MS, och vilka summor service, försäkring mm ungefär hamnar på.

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

"Jag har dålig koll på vilka övriga kostnader som man skall ta med i kalkylen på en MS, och vilka summor service, försäkring mm ungefär hamnar på."

Några siffror:
Service ("frivillig", kan vara billigare att ta när det behövs istället) för 4 år/8000 mil: 21.000 fast pris
Försäkring (protector): 6.500:- per år halvförsäkring fast pris
Drift per 10km körning : 2-2.5kWh el till vilket pris du nu har om du laddar hemma (YMMV)
Supermiljöbilspremie: - 40.000:-
Skattebefrielse 5 år, sedan endast c:a 365:- per år

Om du tänker behålla bilen länge (säg 8-10 år) och kör mycket så kommer det fortfarande att vara ett prisgap totalt, men det är mindre än man kan tro (jag räknade ut att min gamla bensinare hade kostat 150.000:- mer bara i drivmedel under perioden jag hade den). Det bästa är nog att snickra ihop ett kalkylblad...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

En viktig fråga är vad ett eventuellt andrahandsvärde kan ligga på.

Tesla garanterar ju 50% av inköpspris efter 3år, men kan man hoppas på mer. Vad är realistiskt efter t.ex. 3år?

Det påverkar ju totalkostnaden för ägandet väsentligt.

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

JonasH skrev:
En viktig fråga är vad ett eventuellt andrahandsvärde kan ligga på.

Tesla garanterar ju 50% av inköpspris efter 3år, men kan man hoppas på mer. Vad är realistiskt efter t.ex. 3år?

Det påverkar ju totalkostnaden för ägandet väsentligt.

/Jonas
De garanterar det inte vid privatköp, så i detta fallet är det väl inte relevant. Tror att det är dumt att göra en kalkyl med ett väldigt optimistiskt andrahandsvärde.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Saxat från Teslas hemsida...

Vilka kunder har tillgång till restvärdesgarantin?
Alla privat- eller företagskunder som finansierar sin Model S genom lån eller finansiell leasing som godkänts av Tesla har tillgång till restvärdesgarantin om de uppfyller kraven på löptid och kontantinsats.

Vad jag kan se så har alla möjlighet att utnyttja detta.

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Låter som du har rätt och mitt minne svek mig. Dock så krävs väl finansiering från Teslas partners.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Angående din fråga om andrahandsvärde Jonas;

Det är svårt att säga eftersom Model S bara funnits i ett par år. En del säger att just Porsche 911 (4s) kan vara bra att jämföra med, men räkna definitivt med bättre än 50 procent på tre år då detta är en mycket bra marginal för Tesla när de erbjuder "återköpsgarantin".

Jämför också med andra bilar i samma segment som funnits med ungefär samma utrustning de senaste 5-6 åren. Jämförelsen är dock ändå svår eftersom detta är en elbil, mjukvaruuppdateringar kommer under ägandetiden (som gagnar värdet), trenden pekar för el men å andra sidan: om Model 3 blir "fantastisk" och täcker in alla behov som Model S fyller (förutom storleken), vem vill ha din S till samma pris som en 3 då?

Detta tänker väl Tesla förhoppningsvis på. (Hoppas jag själv i alla fall, vår bil är under produktion just nu)

Vid en vettig placering istället för amortering av värdeminskningen och bra lånevillkor kan ägandet blir rätt så bra ekonomiskt trots allt.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tänk på att andrahandsvärdet är mer beroende av dollarkursen än andra bilar vilket gör att det kan gå både upp och ner ganska mycket utan att skicket på bilen har ändrats.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Gör så här istället.

Ta in pris på finansiering. Då får du månadskostnaden. Vill du serva den regelbundet så lägg på 500 kr per månad. Detta räcker till service en gång per år. Det blir något billigare om man tecknar prepaid serviceplan. 21000 kr för 4 servicetillfällen.
Utöver detta har du försäkringen på 6500 (lite över 500 kr per månad). Sen har du såklart däck som får bytas regelbundet. När du summerat ihop detta så du har din månadskostnad. Nu kollar du om detta är något som du har råd med. Om svaret är Ja, så beställ en bil direkt. Du kommer inte ångra dig.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

JonasH skrev:
Nu är det privat det handlar om..

Jag räknar inte med att gå plus eller ens plus minus noll, frågan är bara hur illa det är... Självklart är en Model S inte gämförbar med t.ex. en V70, men det vore intressant att se vad kotnaden är för att ta klivet över till el...

Jag har dålig koll på vilka övriga kostnader som man skall ta med i kalkylen på en MS, och vilka summor service, försäkring mm ungefär hamnar på.

/Jonas
Alla andra summor drunknar nästan jämfört med kapitalkostnaden.
Så det är hur du tänkt finansiera den som spelar störst roll.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Det är bara att konstatera att en företagsleasing med få tillval på kärran gör att ägandet ekonomiskt sett blir väldigt rimligt och på "V70-nivå".

För valfritt kombinerande av 1-3 av faktorerna 'P85D', 'privatägande' eller 'mycket tillval' krävs en helt annan ekonomisk situation.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

att slippa köpa fossilbränsle, täcker räntan efter skatt på 1miljon + försäkring, service och bilskatt

och fossilbränsle kommer bara att gå upp i pris, el kommer bara att gå ner,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Man skulle ju, om man är intresserad, lägga in resor. Gratis resor i hela Europa för alltid? Ehm, ja tack :)

Det vill säga, väga in reskostnad via flyg/tåg/bilresor för samma avstånd emot om du åker gratis med SC. Stooor prisskilldnad, för att inte tala om friheten!
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Innan min s85d hade jag en

2008 BMW 330d cab (full utrustad) min köpspris 2012 - 220.000,- (jag körde15.000 mil såld 2015 - kr. 120.000,-)

2011 Volvo xc70 d5 (full utrustad) min köpspris 2011 - 485.000,- (jag körde 11.000 mil såld 2014 - kr. 255.000,- )

Det är bara jag som har körkort, så i princip inte behov om 2 biler.

Jag hade mycket svårt att besluta mig for att köpa en Tesla, jag köra 6000 -7000 mil / år (milersätning från jobbet)

Innan kostade totalt (2 bilar )
Försäkring : 14.000 (fria mil)
Skatt : 11.000,-
Diesel : 55.000
Service : 15-20.000
Lån : 8500,- (månad) (avbetalningstid 6 år)

Tesla kostnad
Försäkring (halvförsäkring) 3700,- (5600 helförsäkring ) fria mil
Skatt : 0
El : budget 10.000 (har sedan jag fik bilen 31- mars kört 1200 mil - kostnad 300 kr.)
Service 5.250 (har köbt 4 x service for 21.000,-)
Lån : 10.500,- (månad) avbetalingstid 6 år
- supermiljöbilspremien 40.000,- :) :)

Jag har ett job som gör at jag kan ladda och jobba (på dator) (ved SC) så har ingen problem att använda laddningstiden ved SC.

jag forväntar inte min Tasla kommer at kosta mera än mina gamla biler, och bara i april har jag sparat ca. Kr.7000 i diesel -

Som en annan skrev: om du har råd att köpa, då köp :) det är definitivt den bästa bilen jag har kört.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Liter grovt är min plan såhär på 5år om man nu behåller den så länge.

Kostnad model S85 lite drygt 900.000:-

Kör in ca 120.000:- i ersättning från företaget/år (4000 mil x 30:-) = 5år x 120.000:- = 600 000:-

Normal tjänstebilskostnad (8 basbelopp) 2500 i förmånsvärde + 2500 i bränsle för privat körning = 60 000:- x 5 år 300 000:-

Sen är det naturligtvist däck, försäkring och någon reparation men förhoppningsvis kan bilens restvärde gå jämt upp med ovanstående och då blir kostnaden ca 0:-.

Min fru (som är fossil) har en SUV där reparationer/service/försäkring/skatt kostar ca 25-35 000:-/år så förhoppningsvis kan elbilen bli billigare i drift även om inköpsvärdet avskräckte i början.

Nu tänker jag inte bara på kronor och ören utan på att redan nu köra framtidens teknik och då känner i alla fall jag mig nöjd även om jag kalkylerar med att betala ett förmånsvärde som jag gjorde tidigare.

Kanske jag tänkt fel någonstans i det ekonomiska men ångrar mig ändå inte och har sedan januari kört ca 2500 mil och förutom räckviddsångesten första månaden är livet i bilen en fröjd ;)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Nu är min bättre hälft övertygad om att det är en bra idé att köpa en Model S...

Blir cirka 4 tusen dyrare än dagens Volvo per månad. Fast jag har inte tagit hänsyn till att tjänsteresorna borde bli ännu lite mer lönsamma.
Det måste det ju vara värt att få åka Tesla.

Nu ska jag bara övertyga mig... Borde gå lättare... :lol:
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

En liten varning.
jag höll på som du och beställde till slut en P85+ i mars förra året med leverans i slutet av juni. Älskade bilen, ända till P85D presenterades. Då var jag tvungen att beställa! (Ja kraftigt beroende är nog det bästa sättet att beskriva det). Som läget är nu med två Teslor så spricker så klart alla kalkyler...
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Själv planerar jag att beställa en 85D... Tror en P är farligt för körkortet...
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

JonasH skrev:
Själv planerar jag att beställa en 85D... Tror en P är farligt för körkortet...
Jo, helt klart men det är en 85D också :mrgreen:
Du kommer aldrig vilja gå tillbaka till en "vanlig" bil igen.
Skriv svar