Tesla S eller Tesla model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Calixtus
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jun 2019 12:11

Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Calixtus »

Skulle vilja få lite synpunkter från er som beställt en Tesla på senaste tiden om hur ni resonerat kring fördelar och nackdelar med respektive model, S eller model 3.
Schlurgen
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jun 2019 10:43

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Schlurgen »

En nackdel med model 3 är att Tesla helt plötsligt slutar tillverka den... (Long Range RWD)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Wahll »

Vad är du ute efter?
En Volvo Ocean race båt eller en Hallberg Rassy?

M3 har ju lite mer framtiden för sig men är ju lite mer begränsad i sin utformning om man behöver plats/last osv.

Finns nog flera trådar här på forumet, om du söker, som avhandlar detta i detalj
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av lator »

Schlurgen skrev:
En nackdel med model 3 är att Tesla helt plötsligt slutar tillverka den... (Long Range RWD)
En nackdel med Model S var att Tesla helt plötsligt slutade tillverka den... (RWD) :roll: 8-) :lol: :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Oktavos »

Har själv Model S och den valde vi på grund av:
Vi har har barnbarn, behöver platsen.
Suveräna långfärdsegenskaper.
Snyggast i gänget av Teslor.

Så har ni barn eller planerar barn då är S en djäkligt bra bil
massor med plats och lätt med barnen i baksätet.
Men även om vi inte hade barnbarn så hade det blivit en S därför
den är snyggast helt enkelt.

Model 3 är kanske också en trevlig bil men den är trång i baksätet
särskilt med mig som förare 189 lång.
Blir i princip ingen plats över för benen där bak.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av anna__ »

Jag har en model 3 awd och inga barn så för mig passar den utmärkt, har idag en model s lånebil 75D 2018 och känner en stort skillnad, mycket klumpigare, dessutom märker jag att den inte har awd vilket jag särskilt med gaspådrag ;)
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av cesar »

Jag har en fru och två barn och en Model 3. Förstår inte varför man skulle behöva en bil storlek:Fartyg för detta?
Model 3 har samma utvändiga mått (förutom höjden) som en V70.
Mina erfarenheter efter lånemodel S, istället för min 3:a är att 3:an känns klart modernare, smidigare, intuitivare och ungdomligare.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Guggenheimel »

anna__ skrev:
Jag har en model 3 awd och inga barn så för mig passar den utmärkt, har idag en model s lånebil 75D 2018 och känner en stort skillnad, mycket klumpigare, dessutom märker jag att den inte har awd vilket jag särskilt med gaspådrag ;)
Om det är en 75D så är den väl fyrhjulsdriven? "D" som i Dual motor.

Hur som haver, jag väntar själv på en Model S. Anledningen till att jag valde den före Model 3 var för att med barnvagn och en tendens till att köra lite större grejer så var Model 3 ingen bra lösning för vår familj. Att ha hatchback jämfört med sedanluckan gjorde stor skillnad. Jag älskade 3:an som bil, hade gärna haft en sådan just p.g.a. dess minimalism. Men för det rena praktiska så höll det inte för vår del riktigt. Både jag och sambon är rejält långa och då behövdes det lite extra benutrymme, framförallt när man även har bilbarnstol i baksätet. Sen tyckte jag personligen att det blev för mycket "Tetris"-vibbar när man skulle få in vår nuvarande barnvagn i Model 3. Jag vill kunna kasta in vagnen på snabbt och enkelt och inte behöva lirka in vagnen p.g.a. bakluckans konstruktion.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av anna__ »

Guggenheimel skrev:
anna__ skrev:
Jag har en model 3 awd och inga barn så för mig passar den utmärkt, har idag en model s lånebil 75D 2018 och känner en stort skillnad, mycket klumpigare, dessutom märker jag att den inte har awd vilket jag särskilt med gaspådrag ;)
Om det är en 75D så är den väl fyrhjulsdriven? "D" som i Dual motor.

Hur som haver, jag väntar själv på en Model S. Anledningen till att jag valde den före Model 3 var för att med barnvagn och en tendens till att köra lite större grejer så var Model 3 ingen bra lösning för vår familj. Att ha hatchback jämfört med sedanluckan gjorde stor skillnad. Jag älskade 3:an som bil, hade gärna haft en sådan just p.g.a. dess minimalism. Men för det rena praktiska så höll det inte för vår del riktigt. Både jag och sambon är rejält långa och då behövdes det lite extra benutrymme, framförallt när man även har bilbarnstol i baksätet. Sen tyckte jag personligen att det blev för mycket "Tetris"-vibbar när man skulle få in vår nuvarande barnvagn i Model 3. Jag vill kunna kasta in vagnen på snabbt och enkelt och inte behöva lirka in vagnen p.g.a. bakluckans konstruktion.
Det kanske du har rätt i :roll: då fattar jag inte varför det känns som den spinner mkt på bakhjulen så fort man drar på lite
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Oktavos »

cesar skrev:
Jag har en fru och två barn och en Model 3. Förstår inte varför man skulle behöva en bil storlek:Fartyg för detta?
Model 3 har samma utvändiga mått (förutom höjden) som en V70.
Mina erfarenheter efter lånemodel S, istället för min 3:a är att 3:an känns klart modernare, smidigare, intuitivare och ungdomligare.
Det är nog rätt att 3:an är både modernare o smidigare i trafiken, och kanske ungdomlig, men varför skaffa sig en livbåt till
bil när det finns ett fartyg att tillgå, om jag har sätet längst bak för att sitta bekvämt så finns det gott om plats för benen
till en vuxen bak och de kan du glömma om du har en 3:a om man inte är väldigt nätt som person.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av GreenMachine »

Calixtus skrev:
Skulle vilja få lite synpunkter från er som beställt en Tesla på senaste tiden om hur ni resonerat kring fördelar och nackdelar med respektive model, S eller model 3.
Går själv i samma tankar och gillar båda bilarna. Funderar på om jag kommer att ruttna på M3 föra att det blir trångt i baksätet. Någon som har barnstol bak i en 3:a?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag har S och lär fortsätta med det, 3an var för högljudd och obekväm i jämförelse med min bil. Den nya S som kommit nu skall ju vara ännu tystare och bekvämare så det ökar ju bara skillnaden mellan modellerna. Enda gången det blir tråkigt med S är om man ska ut och busköra på småvägar, tyvärr tar jag mig aldrig tiden till det och en 3a skulle inte vara mitt förstaval för det heller. Hade jag haft 2 bilar hade en 3a kunnat vara andrabil men när jag bara har en bil är bekväm transport viktigare än vass kurvtagning i hög hastighet för mig.

Sen skulle jag inte kunna göra den årliga skidresan med frun och 2 vänner i en 3a utan att mecka med takbox osv, i en S kan 2 vuxna sitta bekvämt bak trots fällt säte vilket inte alls fungerar i en 3a.
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 sep 2017 09:03

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Megaman »

anna__ skrev:
Guggenheimel skrev:
anna__ skrev:
Jag har en model 3 awd och inga barn så för mig passar den utmärkt, har idag en model s lånebil 75D 2018 och känner en stort skillnad, mycket klumpigare, dessutom märker jag att den inte har awd vilket jag särskilt med gaspådrag ;)
Om det är en 75D så är den väl fyrhjulsdriven? "D" som i Dual motor.

Hur som haver, jag väntar själv på en Model S. Anledningen till att jag valde den före Model 3 var för att med barnvagn och en tendens till att köra lite större grejer så var Model 3 ingen bra lösning för vår familj. Att ha hatchback jämfört med sedanluckan gjorde stor skillnad. Jag älskade 3:an som bil, hade gärna haft en sådan just p.g.a. dess minimalism. Men för det rena praktiska så höll det inte för vår del riktigt. Både jag och sambon är rejält långa och då behövdes det lite extra benutrymme, framförallt när man även har bilbarnstol i baksätet. Sen tyckte jag personligen att det blev för mycket "Tetris"-vibbar när man skulle få in vår nuvarande barnvagn i Model 3. Jag vill kunna kasta in vagnen på snabbt och enkelt och inte behöva lirka in vagnen p.g.a. bakluckans konstruktion.
Det kanske du har rätt i :roll: då fattar jag inte varför det känns som den spinner mkt på bakhjulen så fort man drar på lite
Vinterdäck? Har råkat ut för det på ett par lånebilar :roll:
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Daniel »

Har S sedan tidigare, och beställt ny S igen. Hade gärna velat få en M3 att fungera för mig/oss, men med två barn, bilsemestrar runtom i Europa som återkommande inslag och golfintresse, kunde jag snabbt konstatera att lastutrymmet i M3 är alldeles för litet.

Det går precis att få in två golfbaggar i M3's bagageutrymme, sen är det tvärfullt. I min S får jag in fyra bagar och en golfvagn bak, plus en golfvagn i frunken, och då har jag fortfarande inte utnyttjat "extrautrymmet" som finns bak under luckan.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Oktavos »

Daniel skrev:
Har S sedan tidigare, och beställt ny S igen. Hade gärna velat få en M3 att fungera för mig/oss, men med två barn, bilsemestrar runtom i Europa som återkommande inslag och golfintresse, kunde jag snabbt konstatera att lastutrymmet i M3 är alldeles för litet.

Det går precis att få in två golfbaggar i M3's bagageutrymme, sen är det tvärfullt. I min S får jag in fyra bagar och en golfvagn bak, plus en golfvagn i frunken, och då har jag fortfarande inte utnyttjat "extrautrymmet" som finns bak under luckan.
Precis så ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av TiborBlomhall »

Model 3 känns mer "europeisk" än Model S som är en mer typisk "amerikansk" bil.

Både i storlek och vägegenskaper.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av HenrikM76 »

Som många andra så valde jag S pga flexibiliteten, och utseendet, mycket snyggare i linjerna och designen som helhet än Model 3, i mina ögon vill säga...design är ju en smaksak.
Men, halvkombin kändes helrätt för en annan som saknat det ända sen de la ner 9000 CSE som jag körde på den tiden. Igår var det in med gofbag, barnvagn, golfvagn och 2 kabinväskor, det är bara att hiva in utan att tänka hur man packar....och behövs det mer, bort med hatthyllan och lasta in!
20190606_122225.jpg
Senast redigerad av HenrikM76, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av MEL »

Model 3 vs Model S
Inläggav Teslaägare MEL » 20 mar 2019 23:15
Efter ett par veckor med min M3P har jag nu haft den inlämnad för lackbehandling och åter kört Model S (P85+) ett par dagar. Att jämföra en helt ny bil med en bil från 2013, dessutom bakhjulsdriven, påverkar kanske upplevelsen, men även om jag ser förbi detta är Model 3 en roligare bil att köra. Det är inte nödvändigtvis just i 0-100 sprinten som M3P glänser mest, men den tighta känslan vid aktiv körning på kurviga vägar, (och även i vardagstrafiken), är klart beroendeframkallande. Tycker även att responsen vid gaspådrag är oerhört direkt och styrningen känns väldigt precis. Dessutom upplever jag fjädringen som väl avvägd. Hela kupén är ju tightare i Model 3 och det tycket jag är positivt sett till körglädje. Rent praktiskt saknas ju en del i Model 3 jämfört med MS - framförallt avseende bagageutrymme, men även mindre saker som att skärmen inte kan delas upp och leverera lika mycket information i olika fönster som i MS. Sen har jag inte lyckats ställa in batteriredovisning på ”Typical” i Model 3. Detta är dock inget som stör körglädjen, där tycker jag Model 3 är överlägsen och den gör nog inte heller bort sig på bana (om den nu inte är Nürburgring-Nordschleife-lång..)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av taliz »

MEL skrev:
Model 3 vs Model S
Inläggav Teslaägare MEL » 20 mar 2019 23:15
Efter ett par veckor med min M3P har jag nu haft den inlämnad för lackbehandling och åter kört Model S (P85+) ett par dagar. Att jämföra en helt ny bil med en bil från 2013, dessutom bakhjulsdriven, påverkar kanske upplevelsen, men även om jag ser förbi detta är Model 3 en roligare bil att köra. Det är inte nödvändigtvis just i 0-100 sprinten som M3P glänser mest, men den tighta känslan vid aktiv körning på kurviga vägar, (och även i vardagstrafiken), är klart beroendeframkallande. Tycker även att responsen vid gaspådrag är oerhört direkt och styrningen känns väldigt precis. Dessutom upplever jag fjädringen som väl avvägd. Hela kupén är ju tightare i Model 3 och det tycket jag är positivt sett till körglädje. Rent praktiskt saknas ju en del i Model 3 jämfört med MS - framförallt avseende bagageutrymme, men även mindre saker som att skärmen inte kan delas upp och leverera lika mycket information i olika fönster som i MS. Sen har jag inte lyckats ställa in batteriredovisning på ”Typical” i Model 3. Detta är dock inget som stör körglädjen, där tycker jag Model 3 är överlägsen och den gör nog inte heller bort sig på bana (om den nu inte är Nürburgring-Nordschleife-lång..)
Den gör faktiskt inte bort sig på Nürburgring-Nordschleife heller. :)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Magnus71 »

Jag var i precis samma tankar som TS för några månader sedan. Kör nu en M3 AWD och är så klart supernöjd. Vi är två vuxna och två tonårsbarn. Bilen är större än väntat. Har absolut inga problem att sitta bakom mig själv (182cm) utan tvärt om. Knäutrymmet bak är mer som 5/A6/E jämfört med 3/A4/C.
Även bagaget är klart rymligt även om en hatchback hade varit att föredra.
För mig är det som vägde över för 3:
-modernare
-lyset är bättre
-effektivare drivlina och högre laddhastighet
-körglädje
-dragkrok
-bättre förvaring i dörrar mm
-snyggare front med ”Porsche lampor” (subjektivt)
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Verdi

Re: Tesla S eller Tesla model 3?

Inlägg av Verdi »

Visst är S en stor bil men helt utan körglädje är den faktiskt inte. Den har låg tyngdpunkt och är välbalanserad. Den klarar faktiskt kurvor den också. Jag gick från en BMW M550D till en Tesla och jag upplevde BMW:n som "större och klumpigare" när man sitter bakom ratten.

Sen är det givetvis inte så att en S har samma gokartkänsla som en 3:a. Men den har andra saker istället. Provkör båda och försök förstå om en Model 3 räcker utrymmesmässigt osv... Sen köper du den bil du "villhöver" mest. :D
Skriv svar