Parkeringsbroms låter illa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av carl-pedal »

Sedan några veckor har min parkeringsbroms börjat låta när jag lägger i P eller går från P.
Ljudet är lite som när en datorfläkt blir dålig i lagren. Hörs både när motorn i oket går obelastat och när beläggen greppar.

Idag fick jag ett meddelande om att bromsen inte tar helt, vilket den ändå gjorde.

Finns det något avhjälpande att göra eller borde jag beställa nya ok? Typ plocka isär och klämma in lite smörjande klet i dreven.

2015 S90 med 10k mil dvs ingen garanti kvar.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av evilirish »

Bromsarna behöver regelbunden service. Har du tur så är det bara lite smörj som behövs. Se t.ex den här videon: https://youtu.be/hJyaKPX4EDI
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av carl-pedal »

Frågan gäller parkeringsbromsen och det är inte problem belägg/skiva utan i servot eller så. Videon tar upp smörj av färdbromsen. Tack ändå!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av evilirish »

Tänkte mer på innehållet, som visade behovet av uppsmörjning. Vad som händer med bromsarna om de inte får regelbunden service (oavsett om det är färd- eller parkeringsbroms).

Här är en annan länk som visar hur du kan ta loss servon från oket på parkeringsbromsen, och därefter kunna känna om det är bromsbeläggen kärvar: https://youtu.be/YgqZhdROYX4
Ser spontant ut som det enklaste sättet för att sen kunna ta loss oket och smörja upp dess komponenter, utan att pilla med själva servon.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av Seregon »

Min bil klagade på att parkeringsbromsarna inte släppte ordentligt och de var verkligen helt slut och fick bytas. Då hade bilen gått en bit över 17000 mil. För övrigt fixade Tars det galant åt mig medan jag och flickvännen åt helgbrunch på en restaurang i närheten av honom.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av carl-pedal »

Ok, tack ni bägge. Det är nog bäst att plocka isär så får jag se vad som är grejen. Är ju rätt smidigt faktiskt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av carl-pedal »

Jorå, det var rätt ihoprostat... Bra tips till alla med några år gammal bil att plocka isär och få igång bromsen.

Det låter vettigt nu men kan hända är det något med ena servot. Hur som helst är det lättmekat så jag kör glatt vidare!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av carl-pedal »

Har fått ordning på bromsen nu- köpte en begagnad motor till parkeringsbroms från Vimmerby bilskrot för 1100kr. Äntligen är det som vanligt!

Gött!

Denna äre som byttes
20190722_125737.jpg
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av Simon »

carl-pedal skrev:
Jorå, det var rätt ihoprostat... Bra tips till alla med några år gammal bil att plocka isär och få igång bromsen.

Det låter vettigt nu men kan hända är det något med ena servot. Hur som helst är det lättmekat så jag kör glatt vidare!
Jag har ett liknande problem med parkeringsbromsen.
Åker just nu runt utan vänster p-broms, eftersom motorn inte velat lätta på bromsen när jag ska åka. Därför har jag tagit loss motorn (likadan som på bilden ovan).

Fråga till carl-pedal: Lyckades du få ordning på bromsmotorn innan du beställde en ny från Vimmerby? Hur gjorde du i så fall?

Själv har jag bara lyckats öppna så att jag ser var rosten sitter, men jag ser inga mekaniska grejer som rostat ihop eller liknande.
59033602375__8C0ECAD9-A2B2-4279-8852-67173B0986D0.JPG
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av carl-pedal »

Trist!

Jag fick inte ordning på gamla motorn, det är garanterat rost och skit inuti och ingen idé att laga. Väldigt lätt att dra sönder kablarna när man ska öppna också.
Köp en "ny" motor så blir det nog enklast. Är rätt säker på att det är samma motor höger och vänster om det skulle saknas på skroten.
Kan vara idé att titta på exempelvis Autodoc - kanske har dom reservdelar också?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av Simon »

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ms#p150318 Detta är en länk till ett inlägg på detta forum från februari 2017 där postförfattaren berättar att Tesla SC tar 9000 kr för en sån här motor som jag behöver byta.
Är det någon som vet om de priserna gått ner något? Annars är det ju en no-brainer att försöka hitta en begagnad för typ 1/5 av priset. Jag tror inte den är supersvår att montera.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av e5m1r »

Simon skrev:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ms#p150318 Detta är en länk till ett inlägg på detta forum från februari 2017 där postförfattaren berättar att Tesla SC tar 9000 kr för en sån här motor som jag behöver byta.
Är det någon som vet om de priserna gått ner något? Annars är det ju en no-brainer att försöka hitta en begagnad för typ 1/5 av priset. Jag tror inte den är supersvår att montera.
Jag fick mina bytta utanför garanti
2015 S har för mig att många bilar hade strul och det gick även utanför garanti men säkert andra direktiv nu som med allt annat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Tillfällig lösning

Inlägg av Simon »

En liten uppdatering på min följetong, som eventuellt kan vara intressant för någon annan som hamnar i samma sits.

Mitt i all rosten på den senaste bilden jag postade fanns det några små hål som låg i högerkanten på bilden (se bifogad bild). (Bakom packningen på bilden.) Jag skrapade fram dessa hål i all rost och gjorde ett försök att spruta in generöst med 5-56 i varje hål, samt bland de kugghjul som också är synliga. Därefter väntade jag / fick inte tillfälle ett par dagar innan jag försökte sätta tillbaka motorn.
fullsizeoutput_8418.jpeg
fullsizeoutput_841d.jpeg
Döm om min förvåning när jag testade att sätta tillbaka motorn på sin sladd i hjulhuset, och den surrade och hoppade när jag slog på och av parkeringsbromsen. Den låter mer än förut men den har faktiskt lyckats få parkeringbromsen att ligga an och släppa när den ska.
Jag kommer ha med verktyg i bilen för att kunna ta loss bromsen om den börjar dumma sig igen, för säkerhets skull.
Jag håller forumet uppdaterat om hur länge detta fungerar. :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av Tars »

Topp!
Har inte fått tag i något ännu tyvärr, men att göra rent detta om man har möjlighet vore det bästa. Byta packning och packa in allt i fett vore det smartaste.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Parkeringsbroms låter illa

Inlägg av G F »

Tars skrev:
Topp!
Har inte fått tag i något ännu tyvärr, men att göra rent detta om man har möjlighet vore det bästa. Byta packning och packa in allt i fett vore det smartaste.
Låter vettigt. Har du någon länk till att få tag på rätt packning? Och vilket fett rekommenderar du? :?: :idea:
Skriv svar