Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hermes
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 19:22

Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Inlägg av Hermes »

Nu inne på Model S nummer två, den senare en Model 100S har bilen definitivt blivit bättre än den förra jag hade. Också vad gäller ljudisoleringen. En irritation som inte har med bilen att göra men med den sjukt grova asfalt som läggs på vägarna här, är det resulterande höga vägbullret man hör i en annars mycket tyst bil. Nya foam-däcken från Michelin gör att bra jobb men inte tillräckligt.

Vad göra? Att extrasisolera går givetvis men det känns krångligt. Det jag testar nu är faktikt riktigt bra, och håller sig inom lagen vad jag kan förstå. Vill man testa i bilen så får man givetvis använda sunt förnuft och känns det osäkert på något sätt välja bort det. För min egen del så tycker det fungerar riktigt bra.

Det gäller noice cancelling vilket finns i många lurar idag. Dock har denna produkt ( gjort av tidigare Nokia ingeniörer i Finland) en mätning som skiljer sig från lurar då mikrofonen sitter inuti örat och mäter då både inkommande ljud men även det som "skallen" orsakar. Mycket av våra hörselintryck kommer från skallbenets resonans. Summan av detta analyseras och beroende på frekvens kan man få en sänkning på uppmot 40dB. Vägbullret ligger i basområdet och där är också effekten mycket bra.

Produkten har ingen koppling till musiktjänster. Den är enbart för noice cancelling. Du kan inte köra musik genom den. Det är inte hörlurar för musik.

Har testat under några veckor nu och mitt intryck är föjande,

- mycket lägre bullernivå
- radio, musik, en person bredvid, en siren osv - allt hörs
- bilen känns roligare att köra
- mer uppmärksam i trafiken
- mycket mer vilosam långköring eller körning generellt
- att vila öronen från buller är dessutom en bra investering på lång sikt

Tillverkarens hemsida är denna, https://quieton.com/shop/
Det finns i övrigt många leverantörer på nätet. Det är bara att Googla den.
I Stockholm går produkten att testa och köpa här...https://audioconcept.se/product/quieton/
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Inlägg av Kilowatt »

Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Inlägg av Syncronauten »

Kilowatt skrev:
Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
Det går bara att få till i en punkt och flyttar man huvudet så blir det inte så bra. Kan också orsaka mer buller på andra platser i bilen.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Inlägg av Kilowatt »

Syncronauten skrev:
Kilowatt skrev:
Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
Det går bara att få till i en punkt och flyttar man huvudet så blir det inte så bra. Kan också orsaka mer buller på andra platser i bilen.
Här finns det alltid någon som vet :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Inlägg av bjelkeman »

Om de går att plugga på mina gjutna proppar (spelar i ett högljutt rockband) så voredet skitbra. Då passar de perfekt till mina öron. Måste nästa ta en demo av det om det passar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller

Inlägg av NordicX »

Kilowatt skrev:
Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
Det har vissa redan, kanske alla, sök så hittar du en hel del om det.
Fast alla är kanske inte så stolta över att behöva släcka ut vissa frekvenser pga dålig grundkonstruktion så de vill marknadsföra det?
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Skriv svar