Nu inne på Model S nummer två, den senare en Model 100S har bilen definitivt blivit bättre än den förra jag hade. Också vad gäller ljudisoleringen. En irritation som inte har med bilen att göra men med den sjukt grova asfalt som läggs på vägarna här, är det resulterande höga vägbullret man hör i en annars mycket tyst bil. Nya foam-däcken från Michelin gör att bra jobb men inte tillräckligt.
Vad göra? Att extrasisolera går givetvis men det känns krångligt. Det jag testar nu är faktikt riktigt bra, och håller sig inom lagen vad jag kan förstå. Vill man testa i bilen så får man givetvis använda sunt förnuft och känns det osäkert på något sätt välja bort det. För min egen del så tycker det fungerar riktigt bra.
Det gäller noice cancelling vilket finns i många lurar idag. Dock har denna produkt ( gjort av tidigare Nokia ingeniörer i Finland) en mätning som skiljer sig från lurar då mikrofonen sitter inuti örat och mäter då både inkommande ljud men även det som "skallen" orsakar. Mycket av våra hörselintryck kommer från skallbenets resonans. Summan av detta analyseras och beroende på frekvens kan man få en sänkning på uppmot 40dB. Vägbullret ligger i basområdet och där är också effekten mycket bra.
Produkten har ingen koppling till musiktjänster. Den är enbart för noice cancelling. Du kan inte köra musik genom den. Det är inte hörlurar för musik.
Har testat under några veckor nu och mitt intryck är föjande,
- mycket lägre bullernivå
- radio, musik, en person bredvid, en siren osv - allt hörs
- bilen känns roligare att köra
- mer uppmärksam i trafiken
- mycket mer vilosam långköring eller körning generellt
- att vila öronen från buller är dessutom en bra investering på lång sikt
Tillverkarens hemsida är denna, https://quieton.com/shop/
Det finns i övrigt många leverantörer på nätet. Det är bara att Googla den.
I Stockholm går produkten att testa och köpa här...https://audioconcept.se/product/quieton/
Har testad intressant metod för mindre vägbuller
Moderator: Redaktion
Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller
Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller
Det går bara att få till i en punkt och flyttar man huvudet så blir det inte så bra. Kan också orsaka mer buller på andra platser i bilen.Kilowatt skrev:Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller
Här finns det alltid någon som vetSyncronauten skrev:Det går bara att få till i en punkt och flyttar man huvudet så blir det inte så bra. Kan också orsaka mer buller på andra platser i bilen.Kilowatt skrev:Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller
Om de går att plugga på mina gjutna proppar (spelar i ett högljutt rockband) så voredet skitbra. Då passar de perfekt till mina öron. Måste nästa ta en demo av det om det passar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Har testad intressant metod för mindre vägbuller
Det har vissa redan, kanske alla, sök så hittar du en hel del om det.Kilowatt skrev:Det där är en grej jag funderat över faktiskt. Hur kommer det sig att biltillverkarna inte har noice cancelling i bilens inbyggda högtalarsystem? Mikrofoner finns ju redan för handsfree.
Fast alla är kanske inte så stolta över att behöva släcka ut vissa frekvenser pga dålig grundkonstruktion så de vill marknadsföra det?
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox