Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
Stampar skulle jag inte kalla det. Totalt har de ju sålt klart fler bilar än förra året. Ligger typ i nivå med Porsche. Jag är förvånad att det sålts så många model x ändå med tanke på hur himla mycket dyrare X är än S som förmånsbil.
2016: 838 + 290 = 1128
2017: 800 + 483 = 1283

Ja, det är en ökning på 13,7%. Men det är ju ändå i absoluta tal väldigt liten skillnad. Och Model S backar till och med.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av AGCF »

En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax? ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax? ;)
Ja konkursen är nära :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Legato »

Liknelsen med BetaMax stämmer väl delvis... Överlägsen produkt, minimal marknadsandel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Crappy »

Nja
Betamaxen, om jag minns rätt var väl oerhört klumpig? Det ska vi väl inte kalla Tesla? :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Nja
Betamaxen, om jag minns rätt var väl oerhört klumpig? Det ska vi väl inte kalla Tesla? :D
Allt är relativt men om man jämför med VHS som vann kampen så var Betamax mycket smidigare.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av helix »

Verdi skrev:

Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax? ;)
Eller...

Betamax = Etanol
VHS = Bensin
DVD = Diesel
MiniDisc = Vätgas

Streaming = EV

:mrgreen:
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax? ;)
Ja konkursen är nära :lol:
Jag vet faktiskt inte vad du skrattar åt. Vi vet inte hur det kommer gå för Tesla.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av apkungen »

Verdi skrev:
AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Pga model s lägre förmånsvärde?
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
Verdi skrev:
AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Pga model s lägre förmånsvärde?
På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan. :)

Nej men S-klass, A8 och 7-serie handlar om lyx och baksäteskomfort. Båda delarna saknas i en Model S. Jag uppfattar Model S som en förarinriktad bil som dessutom är praktisk och lastar mycket. Och enormt mycket billigare än en lyxlimpa. De faller som stenar i pris. Det gör väl inte Tesla? Och så har vi det här med förmånsvärdet också såklart. Och billigt drivmedel. ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av apkungen »

Verdi skrev:
AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Varför? För att tesla inte finns som billigare alternativ ännu i Sverige eller pga lägre förmånsvärde?
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
Verdi skrev:
AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Varför? För att tesla inte finns som billigare alternativ ännu i Sverige eller pga lägre förmånsvärde?

Jag har ju redan svarat...
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av AGCF »

Men hur många Audi A8, BMW 7-serie och MB S-klass ägare har chaufför är frågan? Prismässigt spelar de i samma liga. Men egentligen har Tesla inga bilar på marknaden som de kan jämföras med i så fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
apkungen skrev:
Verdi skrev:
AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Pga model s lägre förmånsvärde?
På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan. :)
Inte Audi A7, BMW 6-serie, MB CLS eller Porsche Panamera heller så det var väl ändå inget vidare argument.

Vad som är lyx är ju "in the eye of the beholder". Har förståelse för din åsikt, men samtidigt så är det just i ovanstående klass som Model S läggs in i. Som tidigare sagt handlar det väl mest om pris kombinerat med storlek.

Det går såklart att framföra argument för varför inte Model 3 ska jämföras med Audi A4, BMW 3-serie och MB C-klass också, men faktum kvarstår även där att det är dem den jämförs med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av e5m1r »

Personligen tycker jag att Model S ligger i klass med BMW 5GT Mercedes E samt Audi A6
Lyxen och kvaliteten på 7 serie S klass samt A8 är ljusår bort
Dessa bilar är också betydligt bekvämare och större ( större för passagerare vill du ha laståsna köp skåpbil )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
apkungen skrev:
Verdi skrev:
AGCF skrev:
En liten jämförelse lyxsedaner:

Audi A8 29
Audi A7 204

BMW 7 126
BMW 6 102

MB CL och S 106
MB CLS 157

Porsche Panamera 346

Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Pga model s lägre förmånsvärde?
På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan. :)
Inte Audi A7, BMW 6-serie, MB CLS eller Porsche Panamera heller så det var väl ändå inget vidare argument.

Vad som är lyx är ju "in the eye of the beholder". Har förståelse för din åsikt, men samtidigt så är det just i ovanstående klass som Model S läggs in i. Som tidigare sagt handlar det väl mest om pris kombinerat med storlek.

Det går såklart att framföra argument för varför inte Model 3 ska jämföras med Audi A4, BMW 3-serie och MB C-klass också, men faktum kvarstår även där att det är dem den jämförs med.
Jag tycker det är svårt att placera in Teslas bilar bland andra tillverkares modeller. Är så många dimensioner som måste vägas in. Totalkostnad, prestanda, utrustning, förfining, utrymmen, byggkvalitet... På vissa områden slår Tesla knockout men på andra så har de förtvivlat svårt att hävda sig.

Bara att skapa en produktionslina som möjliggör många utrustningsval och med acceptabel byggkvalitet verkar vara oändligt svårt för Tesla. Går man in på konfiguratorn till en klassisk premiumtysk så har du nästan oändligt många val. Och räcker inte valen till så kan du beställa bilen med individuell anpassning utöver det. Här är BMW:s variant: https://www.bmw.se/sv/avdelning/upplev- ... ctory.html

Tesla är inte i närheten. Det finns knappt nåt att välja på. Premiumpaket eller inte. Öppningsbart glastak eller inte. Storlek på batteripacket. I övrigt är bilarna nästan identiska. Trots dessa förenklingar i produktionslinan så har Tesla problem med kapaciteten och kvaliteten. Hur det går med Model 3 vet vi inte riktigt än heller.

Nästan allt som har med det här att göra rör inte alls drivlinan. På en Tesla kan du inte få följande (exempel tagna från BMW eftersom jag gillar BMW bäst) saker, stort som smått.

- keramisk infattning för kontroller
- Värmereflekterande vind och sidorutor
- Solskyddsgardiner
- Klimatanläggning med 4 zoner
- Massagefunktion i stolarna
- Sätesventilation (fanns förut?)
- Adaptivt chassi
- Variabel styrning (styrningens utväxling ökar med rattutslaget och servon anpassar sig till hastigheten)
- Integral-aktiv styrning (bakhjulen styr med och mot beroende på hastighet vilket gör bilen stabilare i hög fart och mer lättmanövrerad i låg fart)
- Surround view
- Night vision (värmekamera)
- Rear seat entertainment
- Head up display
- Concierge services (man trycker på en knapp och får prata med BMW Callcenter som kan leta upp adressen för närmaste apotek, en viss restaurang, närmaste CCS-laddare osv och skicka adressen direkt till bilens navi.)
- Genomlastningslucka (bra för skidor t ex)
- Kylbox
- Tonade rutor
- Individuell färg exteriört och interiört. Ner på vilken färg du vill ha på kontrastsömmarna.
osv osv.

Jag hävdar fortfarande att det är lättare för en stor biltillverkare som VW, BMW, Mercedes att bygga elbilar i stor skala än det är för Tesla att göra det. Själva drivlinan och batteriet är inte så hemskt komplicerat trots allt. Teslas stora bedrift är att de i praktiken visat att det här med elbilar visst fungerar. Att de visst kan vara snygga och snabba såväl som praktiska och stora. De har visat vägen. Nu är det upp till jättarna att följa upp och ta det till nästa nivå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av mati »

Jag håller helt med Verdi. Att Tesla alltid hamnar i samma kategori som ovannämnda lyxsedaner beror på att inköpspriset ligger på samma nivå ungefär. Men där tar likheterna redan slut. Att Model S är en grym bil ändrar ingenting på det.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.

Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Jag håller helt med Verdi. Att Tesla alltid hamnar i samma kategori som ovannämnda lyxsedaner beror på att inköpspriset ligger på samma nivå ungefär. Men där tar likheterna redan slut. Att Model S är en grym bil ändrar ingenting på det.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.

Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
Svårt att säga vad den skulle ha kostat med en ICE. I en bil av den storleken behövs ju åtminstone en 6 cyl, 3 l motor för att den skall röra på sig öht. Aluminiumkarossen, luftfjädring och fyrhjulsdrift är inte heller gratis. Tror nog man få lägga på minst ett par hundra på din uppskattning.
Jag gav 300´ för min SAAB 9-5 år 2000, så det tror jag är något lågt uppskattat för "motsvarande bil"...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av AGCF »

Teslas batterikostnad är under 190 USD / kWh. Alltså ca 150 000 kr. Inte 4-500 000 kr.

När man köper en BMW 7-serie eller en M5 för den delen så betalar man dyra utvecklingskostnader av motorer i låga volymer. Överlag är mycket av lyxen att utvecklingskostnaden är lika stor eller större än högvolymbilarna men spritt på färre bilar. Inte bara synbar lyx som skinnklädda dörrsidor.

Exempelvis när BMW utvecklade nya range rovern (förra modellen) så skröt de med att det var den dyraste bilen som utvecklats någonsin.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av AGCF »

Jag håller med om att lyx kan vara annat än vad som historiskt har varit lyx eller vad som tyska biltillverkare erbjuder som lyx. Tesla bryter helt ny mark inom lyx som fler är beredda att öppna plånboken för än det som annars finns på marknaden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
Jag håller helt med Verdi. Att Tesla alltid hamnar i samma kategori som ovannämnda lyxsedaner beror på att inköpspriset ligger på samma nivå ungefär. Men där tar likheterna redan slut. Att Model S är en grym bil ändrar ingenting på det.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.

Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
Svårt att säga vad den skulle ha kostat med en ICE. I en bil av den storleken behövs ju åtminstone en 6 cyl, 3 l motor för att den skall röra på sig öht. Aluminiumkarossen, luftfjädring och fyrhjulsdrift är inte heller gratis. Tror nog man få lägga på minst ett par hundra på din uppskattning.
Jag gav 300´ för min SAAB 9-5 år 2000, så det tror jag är något lågt uppskattat för "motsvarande bil"...
Nej då. De plockar 400 hästar ur 2 liters turbofyror numera så det är nog lugnt. Vet inte vad påslaget för aluminiumen är men frågan är om det är värt nåt i sig? Skoda Superb med 280 hästars motor, DSG-låda och AWD börjar på 397 400:-. Då tillkommer utrustning och sen drar man väl av lite rabatt. Säg ~450 000:- netto inklusive "allt"? Men det är klart. Då får man mycket mer utrustning än du har på en Model S. ;)

Fast ska du ha en hatchback med 400+ hästar och 0-100 på dryga 4 sekunder så kostar det ju. Inga vanliga tillverkare erbjuder en sån bil utan man är utelämnad till t ex BMW 640i GT xDrive, Porsche Panamera S eller Audi S7 SB. Då kostar det ju lika mycket som en Model S gör idag.

Som sagt, väldigt svårt att göra jämförelsen. Jag vet bara att jag inte skulle byta min mot en av jämförelsebilarna. Just med tanke på omkostnaderna i form av skyhögt förmånsvärde, svindyrt bränsle, skatt...
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Jag håller med om att lyx kan vara annat än vad som historiskt har varit lyx eller vad som tyska biltillverkare erbjuder som lyx. Tesla bryter helt ny mark inom lyx som fler är beredda att öppna plånboken för än det som annars finns på marknaden.

Fast man öppnar inte plånboken pga "lyx". Däremot så finns det andra saker som talar till Teslans fördel. Den känns modern, man får rätt sorts "status", bilen är oerhört trevlig att köra, "bra" för miljön osv.
Skriv svar