Legato skrev:Verdi skrev:apkungen skrev:Verdi skrev:AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Den jämförelsen haltar.
Pga model s lägre förmånsvärde?
På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan.
Inte Audi A7, BMW 6-serie, MB CLS eller Porsche Panamera heller så det var väl ändå inget vidare argument.
Vad som är lyx är ju "in the eye of the beholder". Har förståelse för din åsikt, men samtidigt så är det just i ovanstående klass som Model S läggs in i. Som tidigare sagt handlar det väl mest om pris kombinerat med storlek.
Det går såklart att framföra argument för varför inte Model 3 ska jämföras med Audi A4, BMW 3-serie och MB C-klass också, men faktum kvarstår även där att det är dem den jämförs med.
Jag tycker det är svårt att placera in Teslas bilar bland andra tillverkares modeller. Är så många dimensioner som måste vägas in. Totalkostnad, prestanda, utrustning, förfining, utrymmen, byggkvalitet... På vissa områden slår Tesla knockout men på andra så har de förtvivlat svårt att hävda sig.
Bara att skapa en produktionslina som möjliggör många utrustningsval och med acceptabel byggkvalitet verkar vara oändligt svårt för Tesla. Går man in på konfiguratorn till en klassisk premiumtysk så har du nästan oändligt många val. Och räcker inte valen till så kan du beställa bilen med individuell anpassning utöver det. Här är BMW:s variant:
https://www.bmw.se/sv/avdelning/upplev- ... ctory.html
Tesla är inte i närheten. Det finns knappt nåt att välja på. Premiumpaket eller inte. Öppningsbart glastak eller inte. Storlek på batteripacket. I övrigt är bilarna nästan identiska. Trots dessa förenklingar i produktionslinan så har Tesla problem med kapaciteten och kvaliteten. Hur det går med Model 3 vet vi inte riktigt än heller.
Nästan allt som har med det här att göra rör inte alls drivlinan. På en Tesla kan du inte få följande (exempel tagna från BMW eftersom jag gillar BMW bäst) saker, stort som smått.
- keramisk infattning för kontroller
- Värmereflekterande vind och sidorutor
- Solskyddsgardiner
- Klimatanläggning med 4 zoner
- Massagefunktion i stolarna
- Sätesventilation (fanns förut?)
- Adaptivt chassi
- Variabel styrning (styrningens utväxling ökar med rattutslaget och servon anpassar sig till hastigheten)
- Integral-aktiv styrning (bakhjulen styr med och mot beroende på hastighet vilket gör bilen stabilare i hög fart och mer lättmanövrerad i låg fart)
- Surround view
- Night vision (värmekamera)
- Rear seat entertainment
- Head up display
- Concierge services (man trycker på en knapp och får prata med BMW Callcenter som kan leta upp adressen för närmaste apotek, en viss restaurang, närmaste CCS-laddare osv och skicka adressen direkt till bilens navi.)
- Genomlastningslucka (bra för skidor t ex)
- Kylbox
- Tonade rutor
- Individuell färg exteriört och interiört. Ner på vilken färg du vill ha på kontrastsömmarna.
osv osv.
Jag hävdar fortfarande att det är lättare för en stor biltillverkare som VW, BMW, Mercedes att bygga elbilar i stor skala än det är för Tesla att göra det. Själva drivlinan och batteriet är inte så hemskt komplicerat trots allt. Teslas stora bedrift är att de i praktiken visat att det här med elbilar visst fungerar. Att de visst kan vara snygga och snabba såväl som praktiska och stora. De har visat vägen. Nu är det upp till jättarna att följa upp och ta det till nästa nivå.