Model S på Nürburg ring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Model S på Nürburg ring

Inlägg av Pontus »

Någon som vet mer om detta och hur skiljer sig en ny model S mot de som testats tidigare där?
https://electrek.co/2019/09/05/tesla-mo ... he-taycan/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10079
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Någon som vet mer om detta och hur skiljer sig en ny model S mot de som testats tidigare där?
https://electrek.co/2019/09/05/tesla-mo ... he-taycan/
Ganska lång diskussion i Taycan-tråden :)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=680

(Därmed inte sagt att det inte förtjänar en ny/egen tråd, orkar dock personligen inte skriva samma saker igen ;) )

För mig är det otänkbart att de skickar en Model S som inte slår Taycans rekord. Min förhoppning är att det görs med en uppdaterad eller extrautrustad Model S som i samband med det släpps till försäljning. (Att nuvarande SPL skulle slå Taycans tid utan modifikationer känns otänkbart).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Verdi »

Jag upprepar mig.

För att Tesla ska ses som vinnare tycker jag det måste göras med en bil som kommer gå att köpa inom 6-12 månader till ett avsevärt lägre pris än Taycan.

Dvs det duger inte om de kommer med en specialpreppad race-version som inte går att köpa och om den var till salu skulle kosta mer än Porschen.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av PhR34k »

Tyckte dock inte att Porschens tid var out of this world direkt. 7.45?
Har en MS P100DL dålig fjädring och chassi?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10079
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Tyckte dock inte att Porschens tid var out of this world direkt. 7.45?
Har en MS P100DL dålig fjädring och chassi?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Dålig vet jag inte, men sämre än en ren sportbil som Taycan absolut. Framförallt är det nog batterikylningen som inte räcker till dock. Den klarar inte ett så långt lopp i hög fart utan modifieringar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Verdi »

PhR34k skrev:
Tyckte dock inte att Porschens tid var out of this world direkt. 7.45?
Har en MS P100DL dålig fjädring och chassi?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nästan. Var 7:42.

Nej men helt ok ändå. Kom ihåg att Taycan väger in på 2,3 ton.

Andra bilar i samma härad.

7:39 Ferrari 430 Scuderia
7:40 Bugatti Veyron 16.4
7:40 Porsche 911 GT3 (997.2)
7:40 Mercedes-Benz SLR McLaren
7:42 Porsche Cayman GT4 (981)
7:42 Porsche 911 GT3 (997)
7:42 Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce


Dock finns det flera 4-dörrars som är snabbare.

7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2015)


Det är dock en rejäl bit kvar till den snabbaste Porschen (som faktiskt inte är 918 längre)

6:47.25 Porsche 911 GT2 RS (991.2)
6:56.4 Porsche 911 GT3 RS (991.2)
6:57 Porsche 918 Spyder
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7292
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av TiborBlomhall »

Efter att ha kört Model S på bana måste jag säga att det är framför allt originaldäcken som inte håller utan bokstavligen smälter.

Och på längre banor begränsas effekten efter ett tag.

Och bromsarna kan bli överhettade och tappa grepp.

Fixar Tesla 2-3 av ovan punkter kan de ha en chans. Model S är ju både lättare och starkare än Taycan.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
Dock finns det flera 4-dörrars som är snabbare.

7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2015)
7:13 Jaguar XE SV Project 8
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
Dock finns det flera 4-dörrars som är snabbare.

7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2015)
7:13 Jaguar XE SV Project 8

Aj, dålig koll på den. Den är väl löjligt dyr dock?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av helix »

Taycan är absolut bättre när det kommer till repeterbar prestanda och allt annat vore konstigt givet hur mycket Porsche investerat inom just det här området och all kunskap man har byggt upp från motorsport genom åren. Dock tycker jag det är mycket överdrifter på andra hållet också att en P100D överhettas efter några acceleration osv. Mycket folk på Internet som inte ens provat bilen som kryddar och gärna skriker ut att en P100D överhettas bara man accelererar lite...

När jag hade min P100DL som inte ens var en Raven så körde jag den hårt just för att själv testa hur bilen reagerar på hård körning och repeterbarhet. Gjorde upprepade accelerationer utan någon direkt märkbar avmattning. Det kanske är så att accdeleration 1, 2 och 3 får man 0-100 sub 2.8 sek. Acceleration 4 och 5 så blir det 2.9 sek. När man accelererar för 10:e gången gör den 0-100 på 3,1 sek osv. Gör man en rimlig paus på några minuter så kyler den ner och man har full prestanda direkt. Dessutom är det fel att skriva att den överhettas. Det är snarare så att effekten begränsas och kylning tar vid för att förhindra att den överhettas.

Är det något som inte hänger med så är det bromsarna och det pre-Raven chassit jag hade på min tidigare P100D. Chassit var ganska svampigt och man kände bilens tyng rejält i kurvorna. Men Tesla kan ju nu välja att lansera ett Track-Pack med keramiska bromsar, styvare chassi med mera. Antar också att nya Raven-chassit kanske går att kalibrera en smula mer också även om det är mer troligt att Tesla kanske sätter in ett mer sportkalibrerat chassi med annan hårdvara. Chassit i Model 3 Performance är exempelvis i en helt annan liga och känns generellt mer "tyskt" :)

Intressant är också att inte ens Taycan är fullt repeterbar även om nu Porsche ger sken av detta i marknadsföringen. De skriver själva att effekten är repeterbar, men inte i följd. Dvs, det krävs att drivlinan vilar mellan varven, annars begränsas kraften, precis som med Teslan. Läs här vad Porsche själva skriver för disclaimers gällande prestanda i Taycan
taycan11.png
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7292
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av TiborBlomhall »

helix skrev:
Bild
Lol "den är repeterbar fast inte" :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Lol "den är repeterbar fast inte" :lol:
Vilken grym friskrivning, "repeatedly but not consecutively", det går alltså att upprepa, men inte i en följd?
Var drar dom gränsen mellan "repeatedly" och "consecutively" undrar man då, en minut, en timme, en dag?

Här har Porsche-juristerna varit inne och petat i formuleringen tror jag :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model S på Nürburg ring

Inlägg av taliz »

Som jag gissat tidigare har Tesla antagligen planerat långt i förväg att stjäla rampljuset från Porsche.

Den S som de kör runt ringen kan vara den uppdaterade versionen med 2170-pack osv(lägre vikt, bättre kylning, laddhastighet etc).
Lanseras kanske primärt som en ny Performance med track-mode etc likt Model 3 P.

MEN, då bör vi inte få se resultatet innan september är slut, isf skulle de ju döda efterfrågan på befintliga P såhär i slutet av Q3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Lessmog »

Fantastiskt vad man kan åstadkomma med know-how, djärvhet och lite tejp :mrgreen:


Det finns en tråd på TMC för entusiaster (ej säkert experter)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ek.165251/

Själv gissar jag att Tesla inte har annat än lätt modifierat en Raven stock-car (bromsar, däck, spoilern och inte minst SW -- möjligen styvare och/eller mer aktiv fjädring då).

Vi lär snart få se hur det hela funkar. Hur som helst skapar duellen gratis PR, för Tesla och för elbilar.
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Fredrik j »

Lessmog skrev:
Fantastiskt vad man kan åstadkomma med know-how, djärvhet och lite tejp :mrgreen:


Det finns en tråd på TMC för entusiaster (ej säkert experter)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ek.165251/

Själv gissar jag att Tesla inte har annat än lätt modifierat en Raven stock-car (bromsar, däck, spoilern och inte minst SW -- möjligen styvare och/eller mer aktiv fjädring då).

Vi lär snart få se hur det hela funkar. Hur som helst skapar duellen gratis PR, för Tesla och för elbilar.
Precis. När två tillvekare tävlar om vem som är snabbast runt ringen får bägge bra publicitet. Det värsta som kan hända är tekniska problem. Inte bra reklam.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Henrik Torphammar »

https://www.yr.no/sted/Tyskland/Rheinla ... arsel.html

Fredag den 13:e, sol, 20grader och medvind!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jag upprepar mig.

För att Tesla ska ses som vinnare tycker jag det måste göras med en bil som kommer gå att köpa inom 6-12 månader till ett avsevärt lägre pris än Taycan.

Dvs det duger inte om de kommer med en specialpreppad race-version som inte går att köpa och om den var till salu skulle kosta mer än Porschen.
Så en modifierad Tesla om den slår Porsche Taycans tid måste vara avsevärt billigare och finnas för köp inom 12 månader även ifall den modifierade Porsche Taycan som gjorde varvet på 7:42 inte finns till salu för ens än 2,8 miljoner för annars räknas inte Teslas tid?

Nu hoppas jag att Tesla slår mynt på detta mer än som ett marknadsföringstrick. En track option för 500kkr med bättre däck, bromsar, kylning kanske annan batterikemi för lättare batteripack och högre C-värde och lite annat skulle ju kunna vara något. Det är ju ändå miljonen billigare... Problemet lär ju vara det där att få ut den till försäljning på 12 månader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det är ju inte direkt som att Tesla inte har vetat om att Taycan skulle komma, så de kan ju mycket väl ha filat på både det ena och det andra och väntat på att Porsche skulle spela ut korten först. Nu vet de vad de behöver knäcka och kan välja den lösning som passar.

Att släppa något innan Porsche hade ju varit lite onödigt, då de redan är herren på täppan med P100D.

Vi vet ju också att Tesla är duktiga på att göra modellförändringar on-the-fly, så det ska de nog fixa :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Lessmog »

jeppe_sthlm skrev:
Det är ju inte direkt som att Tesla inte har vetat om att Taycan skulle komma, så de kan ju mycket väl ha filat på både det ena och det andra och väntat på att Porsche skulle spela ut korten först. Nu vet de vad de behöver knäcka och kan välja den lösning som passar.

Att släppa något innan Porsche hade ju varit lite onödigt, då de redan är herren på täppan med P100D.

Vi vet ju också att Tesla är duktiga på att göra modellförändringar on-the-fly, så det ska de nog fixa :-)
Som sagt, lite tejp och plexiglas -- voilà, trimmad akterspoiler! :geek:
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Tjosansa »

Hoppas Elon döper denna till “Model S Not a Turbo”
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av PhR34k »

https://feber.se/fordon/musk-skickar-en ... ng/401729/

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Fredrik j »

Om nu ringen är fullbokad borde porsche syna korten och erbjuda en av sina bokningar som dom säkert har...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
Om nu ringen är fullbokad borde porsche syna korten och erbjuda en av sina bokningar som dom säkert har...
Låter inte troligt. Även Porsche vet att detta rekord kommer bli slaget och då verkar det bara dumt att hjälpa till att påskynda den processen skulle jag säga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2144
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av jpetters »

Förare löst. Bild

Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Pontus »

Haha, det vore något med Nico bakom ratten.
Kanske borde erbjuda mig om dom vill ha en billigare förare :D

Lite OT: Vad är den snabbaste 4 dörrars vätgasbilen runt ringen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar