Lyfta Teslan på en billyft
Moderator: Redaktion
Lyfta Teslan på en billyft
Hej.
Min lokala däckbytare undrade om det är något speciellt man ska tänka på när man lyfter upp en Tesla på lyften, så att inget galet sker. Jag har ingen aning. Någon här som är insatt i ämnet?
Min lokala däckbytare undrade om det är något speciellt man ska tänka på när man lyfter upp en Tesla på lyften, så att inget galet sker. Jag har ingen aning. Någon här som är insatt i ämnet?
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Om du har luftfjädring så ändra stegvis upp till ”Jack mode”. Har du std fjädring så är det som vanligt.
Jag brukar stänga av tilt larmet men då tar man ett hörn i taget när jag gör det hemma på uppfarten.
I övrigt som vanligt.
Jag brukar stänga av tilt larmet men då tar man ett hörn i taget när jag gör det hemma på uppfarten.
I övrigt som vanligt.
Senast redigerad av seafarer, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Finns 4 markerade punkter i manualen. Kolla där och lyft absolut inte någon annanstans.
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Köp vanliga hockeypuckar och lägg på lyftpadsen på lyften, så behöver man inte oroa sig för att lyfta på batteriet.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Jag har en färgutskrift av den sidan i manualen liggande i handskfacket och visar upp inför varje däckskifte. Många extrainkallade däckbytare vår o höst som har dålig koll. Åsså bilen i jack mode förstås om man har luftfjädring.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Jag byggde gummiklossar med rörliga magneter för att det skulle bli svårt att misslyckas med att sätta dem rätt:
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Det där var intressant. Kan du visa fler bilder på designen.sven-labil skrev:Jag byggde gummiklossar med rörliga magneter för att det skulle bli svårt att misslyckas med att sätta dem rätt:
Fler idiotsäkra lösningar åt folket.
Edit:
Kanske får kolla under bilen å se hur det ser ut för att fatta hur det passar ihop
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Ja, nu blir man nyfiken...[JM] skrev:Det där var intressant. Kan du visa fler bilder på designen.sven-labil skrev:Jag byggde gummiklossar med rörliga magneter för att det skulle bli svårt att misslyckas med att sätta dem rätt:
Fler idiotsäkra lösningar åt folket.
Edit:
Kanske får kolla under bilen å se hur det ser ut för att fatta hur det passar ihop
Model S P85DL+
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Lyfta Teslan på en billyft
https://www.banggood.com/sv/Rubber-Jack ... rehouse=CN
Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv?
Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv?
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Snubblaren skrev:https://www.banggood.com/sv/Rubber-Jack ... rehouse=CN
Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv?
117 kr styck...
Jag köpte 4 puckar, https://www.biltema.se/fritid/sport/vin ... 2000028493
och en paket fästknoppar, https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000035589
Blev 93 spänn. Skruv hade jag innan. Tog tio minuter.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Köpte en set av 4 precis likadana som i banggood länken ovan via Amazon.co.uk. Med frakt och allt blev det 696 kr. Döm mig inte...bonath skrev:Snubblaren skrev:https://www.banggood.com/sv/Rubber-Jack ... rehouse=CN
Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv?
117 kr styck...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Jag kikar gärna på en ritning.sven-labil skrev:Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
DIY FTW.
Kommer inte vara alltför kritisk mot dina paintskillz
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Finns ritning för enklare modell här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.81179/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.81179/
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Överdriver man detta lite?
Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.
Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.
Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Bara de paranoida överlever![JM] skrev:Jag kikar gärna på en ritning.sven-labil skrev:Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
DIY FTW.
Kommer inte vara alltför kritisk mot dina paintskillz
Hjälper några "skillz" i Paint? Oändligt tålamod kanske? I brist på CAD-program så får det duga med papper: Klossarna är 145x65x30 mm. Styrningen och magneterna är centrerade längs mitten. Egentligen ska de inte sitta helt symmetriskt, men då blir det ju nödvändigt att montera klossen med rätt sida in vilket delvis skulle förstöra poängen
Gummiplattorna är XRLK007 från IKH. De är 150 x 200 mm så det behövdes två. Tyvärr var de lite för mjuka, (65 Shore,) så jag behövde lägga en extra kloss under när jag använde garagedomkraften. Det kanske funkar med en större lyftplatta, men hårdare gummi vore bättre.
Magneterna är 09.GT16M6 från Magnetvaruhuset.
Dörrstoppen är 40-7869 från Clas Ohlson.
Distanserna stal jag från en skrotlåda på jobbet. 10 mm aluminiumstång med ett litet hål i mitten. Kapade till lagom längd, borrade upp och gängade M6.
8 mm tryckluftslang passar bra på M6.
Distanserna sitter med M6x20 insex.
Dörrstoppen sitter med försänkt M5x16 (så kunde jag borra stället för att planförsänka hålet) mutter och bricka.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Klockrent. Tackar allra ödmjukast.sven-labil skrev:Bara de paranoida överlever![JM] skrev:Jag kikar gärna på en ritning.sven-labil skrev:Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
DIY FTW.
Kommer inte vara alltför kritisk mot dina paintskillz
Hjälper några "skillz" i Paint? Oändligt tålamod kanske? I brist på CAD-program så får det duga med papper: Klossarna är 145x65x30 mm. Styrningen och magneterna är centrerade längs mitten. Egentligen ska de inte sitta helt symmetriskt, men då blir det ju nödvändigt att montera klossen med rätt sida in vilket delvis skulle förstöra poängen
Gummiplattorna är XRLK007 från IKH. De är 150 x 200 mm så det behövdes två. Tyvärr var de lite för mjuka, (65 Shore,) så jag behövde lägga en extra kloss under när jag använde garagedomkraften. Det kanske funkar med en större lyftplatta, men hårdare gummi vore bättre.
Magneterna är 09.GT16M6 från Magnetvaruhuset.
Dörrstoppen är 40-7869 från Clas Ohlson.
Distanserna stal jag från en skrotlåda på jobbet. 10 mm aluminiumstång med ett litet hål i mitten. Kapade till lagom längd, borrade upp och gängade M6.
8 mm tryckluftslang passar bra på M6.
Distanserna sitter med M6x20 insex.
Dörrstoppen sitter med försänkt M5x16 (så kunde jag borra stället för att planförsänka hålet) mutter och bricka.
Gällande de paranoida så skriver jag under på det direkt.
Mitt personliga motto:
Assumption is the mother of all fuckups.
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Citerar mig själv, frågan kvarstår ovan.Delpiero skrev:Överdriver man detta lite?
Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.
Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Lämnar du in den hos en seriös däckbytare bör det inte vara några problem. Euromaster är partner för Tesla i Sverige så de bör ju veta hur det funkar men det skadar inte att fråga.Delpiero skrev:Citerar mig själv, frågan kvarstår ovan.Delpiero skrev:Överdriver man detta lite?
Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.
Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
Akta dig för Däckskiftarna bara. Lämnade in min tidigare BMW till dem en gång, hann knappt gå ut ur bilen innan de hade hissat upp den i all hast vilket resulterade i att en plastpanel under bilen gick sönder. Dessutom försökte de sälja på mig otroligt överprisade däck fast det inte var något fel på de jag hade med mig.
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Snart dags att byta tillbaka till sommardäck:)bonath skrev:Snubblaren skrev:https://www.banggood.com/sv/Rubber-Jack ... rehouse=CN
Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv?
117 kr styck...
Jag köpte 4 puckar, https://www.biltema.se/fritid/sport/vin ... 2000028493
och en paket fästknoppar, https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000035589
Blev 93 spänn. Skruv hade jag innan. Tog tio minuter.
Fråga, vad behövs knoppen till? Räcker inte en puck på domkraften? Antar att det är bara är att slänga under pucken på domkraften och lyfta? Är knoppen något som gör att man sätter den på rätt ställe?
Re: Lyfta Teslan på en billyft
Ja, det finns tre hål (på x iaf) på fyra ställen där man ska lyfta.TeslaM3 skrev:Fråga, vad behövs knoppen till? Räcker inte en puck på domkraften? Antar att det är bara är att slänga under pucken på domkraften och lyfta? Är knoppen något som gör att man sätter den på rätt ställe?
Re: Lyfta Teslan på en billyft
https://www.banggood.com/sv/Car-Jack-Pa ... rehouse=CN
Inte så dyrt att beställa... frågan är om den hinner komma till svedala innan sommarsäsongen är garanterat här..
jag bytte till sommardäck i helgen (hos den lokala däckhandlaren) när jag egentligen bara tänkt att hämta sommardäcken . Hade med en liknande pryl som den i länken och handlaren verkade tycka om den. Han Använde vanlig verkstadsdomkraft som lyftverktyg förstås och bytte utanför hallen.
Mvh
Micke
Inte så dyrt att beställa... frågan är om den hinner komma till svedala innan sommarsäsongen är garanterat här..
jag bytte till sommardäck i helgen (hos den lokala däckhandlaren) när jag egentligen bara tänkt att hämta sommardäcken . Hade med en liknande pryl som den i länken och handlaren verkade tycka om den. Han Använde vanlig verkstadsdomkraft som lyftverktyg förstås och bytte utanför hallen.
Mvh
Micke