Nackstödet på förarstolen passade inte min form alls, (den nedre kanten tryckte mot en ryggkota,) så jag har byggt om det så det är lite mjukare längst ner och hamnar längre bakåt:
Jag ville ha nackstödet på samma höjd som den högsta inställningen, vilket blev extra krångligt eftersom skruvarna som fäster nackstödet bara går att komma åt på den lägsta höjden (Eller strax över som på bilden. En smal mejsel når precis skruvskallen i det här läget.)
De bärande delarna i nackstöden är gjorda av glasfiberarmerad polypropylen.
På andra sidan resterna av plaststommen är det en 2 mm aluminiumplåt limmad och skruvad i delar av 5 resp. 12 mm aluminium. (Få lim fäster på PP, jag använde silikon.) Tyvärr hade jag inte tillgång till en fräsmaskin utan fick borra lättningshål istället för att variera tjockleken.
Dessutom tycker jag att stolen inte går att vinkla tillräckligt mycket för att få bra lårstöd. Därför har jag monterat mattklädda träkilar under skenorna. Så nu sitter jag äntligen bra
Om någon har lust att bygga något liknande så kan jag bidra med mer detaljer.
Eftersom Tesla valt en så komplicerad lösning på ett enkelt problem tog det en hel del tid (Att bocka om stängerna till nackstödet på Leafen tog en halvtimme…)
Jag satte en extra bit skumgummi framför det horisontella röret för att trycka fram övre delen av ryggstödet lite.Komfortförbättringar för vanskapta
Moderator: Redaktion
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Komfortförbättringar för vanskapta
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Komfortförbättringar för vanskapta
Strålande modifiering!
Nackstöden i model x gör mig galen. Hur får man bort kåpan som täcker baksidan av ryggstödet?
Nackstöden i model x gör mig galen. Hur får man bort kåpan som täcker baksidan av ryggstödet?
Re: Komfortförbättringar för vanskapta
Alltså ursäkta men du hade inte en tanke på hur dessa modifieringar påverkar samverkan mellan alla säkerhetssystem vid en ev. kollision?!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Komfortförbättringar för vanskapta
Alfa skrev:Strålande modifiering!
Nackstöden i model x gör mig galen. Hur får man bort kåpan som täcker baksidan av ryggstödet?
Köpte liknande verktyg:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... lsrc=aw.ds
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Komfortförbättringar för vanskapta
Nackstödet och stolen bör vara konstruerade för att minimera whiplashskada vid påkörning bakifrån. Skulle inte ändra på den konstruktionen.
Håller dock med att nackstödet tar i en ryggkota nedanför nacken om man är lång.
Det borde Tesla testat innan man lanserat bilen.
Håller dock med att nackstödet tar i en ryggkota nedanför nacken om man är lång.
Det borde Tesla testat innan man lanserat bilen.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Komfortförbättringar för vanskapta
Jo, jag kom fram till följande nackdelar:HenrikM76 skrev:Alltså ursäkta men du hade inte en tanke på hur dessa modifieringar påverkar samverkan mellan alla säkerhetssystem vid en ev. kollision?!
1) En förare med annan form än mig skulle kunna få sämre whiplashskydd.
2) Vid en sidokollision som mosar mig (eller ev. passagerare fram) håller kanske inte den främre stolsinfästningen.
Ja, men förmodligen för en genomsnittsförare. För mig tror jag det skulle fungerat sämre än efter min ändring. Tesla har ingen aktiv lösning som tex. Saab. (Ändrade ändå nackstödet på min 9-5 för 14 år sedan ) Även om infästningen och nederdelen av stommen antagligen kunnat flexa en del så skulle just min nacke böjts mer bakåt innan huvudet bromsats upp av nackstödet.[JM] skrev:Nackstödet och stolen bör vara konstruerade för att minimera whiplashskada vid påkörning bakifrån. Skulle inte ändra på den konstruktionen.
Håller dock med att nackstödet tar i en ryggkota nedanför nacken om man är lång.
Det borde Tesla testat innan man lanserat bilen.
Nu sitter nackstödet ungefär som om det var inställt för en kort förare men högre upp.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Komfortförbättringar för vanskapta
Generellt kan man säga att det är komfortkrav strävar till ökat avstånd mellan huvud och nackstöd medans krocksäkerhet, och då framförallt whiplashskydd, strävar efter ett så litet avstånd som möjligt. Aktiva whiplashskydd i nackstöden strävar alla till att vid en kollision minska avståndet.
Bilar som saknar whiplashskydd har istället en noga sampassning av nackstödet.
Bilar som saknar whiplashskydd har istället en noga sampassning av nackstödet.