Komfortförbättringar för vanskapta

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av sven-labil »

Nackstödet på förarstolen passade inte min form alls, (den nedre kanten tryckte mot en ryggkota,) så jag har byggt om det så det är lite mjukare längst ner och hamnar längre bakåt:
IMG_2752.JPG
Eftersom Tesla valt en så komplicerad lösning på ett enkelt problem tog det en hel del tid ;) (Att bocka om stängerna till nackstödet på Leafen tog en halvtimme…)
IMG_1223.JPG
Jag satte en extra bit skumgummi framför det horisontella röret för att trycka fram övre delen av ryggstödet lite.
Jag ville ha nackstödet på samma höjd som den högsta inställningen, vilket blev extra krångligt eftersom skruvarna som fäster nackstödet bara går att komma åt på den lägsta höjden :x (Eller strax över som på bilden. En smal mejsel når precis skruvskallen i det här läget.)

De bärande delarna i nackstöden är gjorda av glasfiberarmerad polypropylen.
IMG_1171.JPG
På andra sidan resterna av plaststommen är det en 2 mm aluminiumplåt limmad och skruvad i delar av 5 resp. 12 mm aluminium. (Få lim fäster på PP, jag använde silikon.) Tyvärr hade jag inte tillgång till en fräsmaskin utan fick borra lättningshål istället för att variera tjockleken.

Dessutom tycker jag att stolen inte går att vinkla tillräckligt mycket för att få bra lårstöd. Därför har jag monterat mattklädda träkilar under skenorna. Så nu sitter jag äntligen bra :)

Om någon har lust att bygga något liknande så kan jag bidra med mer detaljer.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av Alfa »

Strålande modifiering!

Nackstöden i model x gör mig galen. Hur får man bort kåpan som täcker baksidan av ryggstödet?
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av HenrikM76 »

Alltså ursäkta men du hade inte en tanke på hur dessa modifieringar påverkar samverkan mellan alla säkerhetssystem vid en ev. kollision?!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av sven-labil »

Alfa skrev:
Strålande modifiering!

Nackstöden i model x gör mig galen. Hur får man bort kåpan som täcker baksidan av ryggstödet?


Köpte liknande verktyg:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... lsrc=aw.ds
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av [JM] »

Nackstödet och stolen bör vara konstruerade för att minimera whiplashskada vid påkörning bakifrån. Skulle inte ändra på den konstruktionen.

Håller dock med att nackstödet tar i en ryggkota nedanför nacken om man är lång.
Det borde Tesla testat innan man lanserat bilen.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av sven-labil »

HenrikM76 skrev:
Alltså ursäkta men du hade inte en tanke på hur dessa modifieringar påverkar samverkan mellan alla säkerhetssystem vid en ev. kollision?!
Jo, jag kom fram till följande nackdelar:
1) En förare med annan form än mig skulle kunna få sämre whiplashskydd.
2) Vid en sidokollision som mosar mig (eller ev. passagerare fram) håller kanske inte den främre stolsinfästningen.
[JM] skrev:
Nackstödet och stolen bör vara konstruerade för att minimera whiplashskada vid påkörning bakifrån. Skulle inte ändra på den konstruktionen.

Håller dock med att nackstödet tar i en ryggkota nedanför nacken om man är lång.
Det borde Tesla testat innan man lanserat bilen.
Ja, men förmodligen för en genomsnittsförare. För mig tror jag det skulle fungerat sämre än efter min ändring. Tesla har ingen aktiv lösning som tex. Saab. (Ändrade ändå nackstödet på min 9-5 för 14 år sedan ;) ) Även om infästningen och nederdelen av stommen antagligen kunnat flexa en del så skulle just min nacke böjts mer bakåt innan huvudet bromsats upp av nackstödet.
Nackstöd_innan_modifiering.jpeg
Nu sitter nackstödet ungefär som om det var inställt för en kort förare men högre upp.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Komfortförbättringar för vanskapta

Inlägg av Fredrik j »

Generellt kan man säga att det är komfortkrav strävar till ökat avstånd mellan huvud och nackstöd medans krocksäkerhet, och då framförallt whiplashskydd, strävar efter ett så litet avstånd som möjligt. Aktiva whiplashskydd i nackstöden strävar alla till att vid en kollision minska avståndet.
Bilar som saknar whiplashskydd har istället en noga sampassning av nackstödet.
Skriv svar