Regen vs neutralläge
Moderator: Redaktion
Re: Regen vs neutralläge
Aha. I see.
Trodde att man genererar ström om man snurrar hjulen utan input till motorn. Och att man behövde "putta på lite" för att så att säga simulera neutral / frirull.
Trodde att man genererar ström om man snurrar hjulen utan input till motorn. Och att man behövde "putta på lite" för att så att säga simulera neutral / frirull.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Regen vs neutralläge
Nej neutral blir ungefär som att trycka ner kopplingen på en bensinbil förrutom att elmotorerna inte drar något neutral. En bensinmotor har ju sin tomgångsförbrukning när du frikopplar. Det enda som drar är klimat och elektronik.MSO skrev:Aha. I see.
Trodde att man genererar ström om man snurrar hjulen utan input till motorn. Och att man behövde "putta på lite" för att så att säga simulera neutral / frirull.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Regen vs neutralläge
Motorn har ju så att säga en flytande skala mellan regen och att putta på, och precis i mitten där gör den ingenting, vilket är samma som neutral och hjulen snurrar alltså fritt. Tror jag. Om jag uppfattat det hela rätt. Men det får mig att fundera lite över vad sjutton Teslas funktion "torque sleep" egentligen är.MSO skrev:Aha. I see.
Trodde att man genererar ström om man snurrar hjulen utan input till motorn. Och att man behövde "putta på lite" för att så att säga simulera neutral / frirull.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Regen vs neutralläge
Som jag fattat det så handlar den om att den inte driver på båda motorerna samtidigt.danni skrev:Motorn har ju så att säga en flytande skala mellan regen och att putta på, och precis i mitten där gör den ingenting, vilket är samma som neutral och hjulen snurrar alltså fritt. Tror jag. Om jag uppfattat det hela rätt. Men det får mig att fundera lite över vad sjutton Teslas funktion "torque sleep" egentligen är.MSO skrev:Aha. I see.
Trodde att man genererar ström om man snurrar hjulen utan input till motorn. Och att man behövde "putta på lite" för att så att säga simulera neutral / frirull.
Istället använda endast den som har bäst effektivitet / verkningsgrad för tillfälligt. Gäller såklart inte när man accelererar snabbt, och gäller endast D-modellerna
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Regen vs neutralläge
Aha, det är inte svårare än att istället för att driva lika med bägge motorerna så kan den ena läggas i neutral ifall det är effektivare? Låter som en snudd på självklar funktion som inte ens borde ha ett eget namn Rätt säker på att min Outlander har torque sleep isåfall...Martinen skrev:Som jag fattat det så handlar den om att den inte driver på båda motorerna samtidigt.danni skrev:Motorn har ju så att säga en flytande skala mellan regen och att putta på, och precis i mitten där gör den ingenting, vilket är samma som neutral och hjulen snurrar alltså fritt. Tror jag. Om jag uppfattat det hela rätt. Men det får mig att fundera lite över vad sjutton Teslas funktion "torque sleep" egentligen är.MSO skrev:Aha. I see.
Trodde att man genererar ström om man snurrar hjulen utan input till motorn. Och att man behövde "putta på lite" för att så att säga simulera neutral / frirull.
Istället använda endast den som har bäst effektivitet / verkningsgrad för tillfälligt. Gäller såklart inte när man accelererar snabbt, och gäller endast D-modellerna
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Regen vs neutralläge
Ja men det ska ju låta häftigt också.danni skrev:
Aha, det är inte svårare än att istället för att driva lika med bägge motorerna så kan den ena läggas i neutral ifall det är effektivare? Låter som en snudd på självklar funktion som inte ens borde ha ett eget namn Rätt säker på att min Outlander har torque sleep isåfall...
Så kommer det nog alltid att vara. Ibland har man ju sett 3 olika företag ha samma feature, men så kallar dom det för olika saker och alla 3 skryter om att dom är helt ensamma med funktionen.
Re: Regen vs neutralläge
Effektivare att belasta en motor mycket än två stycken halvmycket så att säga.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Regen vs neutralläge
Helt rätt, deta är svar på min fråga. Har inte tänkt på att motorn alltid är mekaniskt frikopplad det borde inte vara någon skillnad som du skriver.danni skrev:Mekanisk frikoppling har du väl hela tiden i en asynkronmotor, och om inte motorn lägger någon spänning alls så innebär det väl helt enkelt att hjulen är frikopplade? Men det borde såklart ändå inte vara någon skillnad mellan neutral på växellådan och att hålla pedalen precis i frirullningsläge.MSO skrev:Det finns ingen riktig neutral va? Alltså mekanisk frikoppling.
Dvs jag antar att det inte är någon mekanisk skillnad mellan att lägga i Neutral vs att passa med pedalen. Bara att man lägger över ansvaret på mjukvaran, som förmodligen löser uppgiften bättre än foten.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Regen vs neutralläge
Jag kan förresten tillägga en erfarenhet som jag har från min PHEV. Den har ju regen ställbar i sex nivåer från 5 (massa regen) till 0 (absolut ingen regen alls, samma som neutral) via paddlar på ratten. Och jag har lattjat lite med hur jag beter mig när jag kör i de olika lägena. Jag föredrar själv att köra i läge 5 hela tiden och styra mängden regen med gaspedalen, men jag har på sistone provat att köra lite rundor med mindre regen, ända ner till 0, och vad jag funnit är att med ingen regen alls blir jag otroligt mycket bättre på ecodriving. Då märker jag nämligen själv tydligt hur långt bilen egentligen kommer på sin rörelseenergi. Om jag kör i läge 0 så behöver jag bara putta på litegranna fart med gasen och sen kan jag glida nästan hur långt som helst på det, och det är också vad jag gör när jag kör i det läget. Om jag kör i läge 5 så gasar jag mer, för att sen återvinna kraften vid behov, vilket ju leder till större förluster och mindre ekonomisk körning i längden. Rent tekniskt är det ingen skillnad på lägena (eftersom jag i läge 0 ändå kan få regen med ett lätt tryck på bromsen) men i praktiken är det enorm skillnad på min körstil i de olika lägena.
Det kanske man inte bryr sig så mycket om i en Tesla, men har man bara fem mils räckvidd på el är det en ständig kamp att försöka hålla bensinmotorn sovande
Det kanske man inte bryr sig så mycket om i en Tesla, men har man bara fem mils räckvidd på el är det en ständig kamp att försöka hålla bensinmotorn sovande
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Regen vs neutralläge
Jag har alltid kørt med "low" regen, men tænkte testa "standard" før att se skillnaden. Oj, det var ju verkligen stor skillnad. Anvænder ju næstan inte bromsen alls! Det får mig snabbt in på frågan som gjorde att jag valde "low" till en børjan. Bromsarna kan ju kanppast må bra av att knappt anvændas? Møjligtvis i SunnyCali, men i regniga och salta Norden? Nu har jag iofs bromsar inbakade i serviceavtalet, men ændå!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regen vs neutralläge
Ja det känns som om regen används väldigt mycket som bekvämlighetsfunktion, men planerar man sin körning så kan man förmodligen köra effektivare utan, eller med låg regen.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Regen vs neutralläge
Det är nog ingen naturlag direkt. Här är en graf som visar effektiviteten hos en växelriktare för solceller. Det skiljer sig säkert en hel del men liknande gäller troligtvis även för växelriktarna i Teslas bilar.Leo skrev:Effektivare att belasta en motor mycket än två stycken halvmycket så att säga.
Det borde rimligtvis vara så att upp till en viss nivå är det vettigt att bara generera ström från ena motorn och när den nivån nåtts är det antagligen bra att sprida lasten jämt mellan motorerna. Det kan så klart vara så att den här nivån ligger ovanför hur mycket som tillåts att genereras. Sist men inte minst kan det kanske finnas trafiksäkerhetsskäl till att inte lägga för mycket bromskraft på bara ett hjulpar.
Driver sajten Car.info
Re: Regen vs neutralläge
Är inte detta lite "overkill" om man inte är riktigt laddnödig, nu har jag bara haft bilen i några dagar så jag är inte särskilt erfaren. Men jag förstår inte... Hur mycket sparar man på att hålla på att trixa, kör och njut.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Regen vs neutralläge
Jo det Har du helt rätt iBow skrev:Är inte detta lite "overkill" om man inte är riktigt laddnödig, nu har jag bara haft bilen i några dagar så jag är inte särskilt erfaren. Men jag förstår inte... Hur mycket sparar man på att hålla på att trixa, kör och njut.
Jag bara kör och njuter för det mesta, men nu När man haft den i ett par månader, så börjar man tänka:
Hur långt kan jag verkligen komma på en laddning om man kör jättesnålt?
Vad händer om jag gör så här eller så där.
Bara ren nyfikenhet.
Re: Regen vs neutralläge
jo så är det säkert har inte vågat utmana ännu
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Regen vs neutralläge
Bow skrev:Är inte detta lite "overkill" om man inte är riktigt laddnödig, nu har jag bara haft bilen i några dagar så jag är inte särskilt erfaren. Men jag förstår inte... Hur mycket sparar man på att hålla på att trixa, kör och njut.
Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör
Re: Regen vs neutralläge
Jo så blir det säkert
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Regen vs neutralläge
Även känt som att nörda in sig totalt och det tar ju det hela till en högre nivå.FAJ skrev:
Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Regen vs neutralläge
Checkbylund skrev:Även känt som att nörda in sig totalt och det tar ju det hela till en högre nivå.FAJ skrev:
Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör
Re: Regen vs neutralläge
Det där med regeneration av energi har getts en alldeles för stor vikt. Om man kör i 50 km/timme behövs en effekt på cirka 5 kW och förbrukningen är cirka 1 kWh/mil. Men nästan all energi går åt att övervinna friktionsförluster samt luftmotståndet. Energin omsätts i värme och går inte att återvinna. Rörelseenergin av bilen vid denna hastighet är cirka 0,04 kWh, beroende på bilvikt förstås. Denna energi kan återvinnas vid fartminskning. men samma energi behövs igen vid fartökning, så nettovinsten är noll. Under en hel bilresa investerar man bara en gång i rörelseenergin, som man sedan återfår vid 100%-ig regeneration. Jag räknade lite på att rulla ut i neutralläge, och man sparar ungefär samma energi som att köra med högfart och sedan motorbromsa med regeneration. Vinsten beror hur länge man rullar, jag räknade med 30 sekunder. Efter man har stannat, oberoende på vilket sätt, krävs en extra 0,04 kWh (alltså utöver energin för att övervinna rullmotstand, fritkion i drivlinan och luftmotstånd) för att få upp farten i 50 km/timme igen.
Re: Regen vs neutralläge
Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
Re: Regen vs neutralläge
Ja, det är rätt jobbigt att slå på neutralen hela tiden samtidigt som man anpassar hastigheten så att man inte behöver bromsa. Där kan regen vara rätt behändigt. Vid långa nedförsbackar så är neutralen att föredra. Nyttjade detta påväg mot Ullricehamn då jag missat att starta laddningen i tid innan jag skulle till Götet.bullen skrev:Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Regen vs neutralläge
Jag kör alltid i low, mest för att inte smälla direkt när jag kör en ”vanlig” bil