Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.

Blir säkert billig :)

https://autoweek.com/article/supercars/ ... ric-future
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.

Blir säkert billig :)

https://autoweek.com/article/supercars/ ... ric-future
Haha, säkert men bilar är roligt :). Har faktiskt funderat på en 570S eller liknande redan nu men det blev en Model S istället som huvudbil. Bor mitt i city så att ha mer än en bil känns galet, och nu är jag ju lite fast i elbilsträsket så får hoppas de kommer med något sådant i framtiden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

Rejält tjurig idag. Här kom jag och ville ha 16.5kW men det tyckte inte denna bil

Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
BDA4E782-BD7D-4D74-85EA-B277B1B65C54.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bertilsson »

Remuz skrev:
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Jag förstår inte hur han/hon kunde bli irriterad. Det fanns ju ingen ledig laddplats, men däremot fanns det en ledig parkeringsplats.
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av AKarlsson »

Inte äkta ICE men ledsamt när en PHEV tagit en av hotellets 2 laddplatser. Stå där ett dygn för 2 mils körning typBild
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Xmag »

Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
022A8B31-9E44-4221-A15F-EC0C6BD51A15.jpeg
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser. ;)
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Erxon »

Xmag skrev:
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
joel80 skrev:
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser. ;)
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
Här har valet som rutin att flytta bilar efter ett par timmar så alla får laddat, en av få fördelar med att inte få parkera själv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Xmag »

Erxon skrev:
Xmag skrev:
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Har meddelat dem detta. De sa att de skulle titta på det och att man kunde prata med receptionen om man behövde ladda eftersom de ofta viste vila som parkerade där.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Ja alltså, vad ska jag säga..? :lol:
IMG_20181227_141425.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Take it isy eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Chrille »

Jag har nu läst (nästan) alla inlägg under denna rubrik och även om jag inte själv ännu efter att ha haft min Tesla i fem månader, blivit icead så känns det som att det inte dröjer länge innan även jag blir drabbad.

Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:

"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"

Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".

Jag fick svar idag (!) enligt nedan:

"Hej!

Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).

Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.

Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.

Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus

Sektion regelinformation"

Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.

Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Är kravet att man är ansluten så kommer det ju ge en väldigt mycket bättre effekt än det vi har nu. Kanske 100% perfekt men jag skulle gissa på tillräckligt bra. Ungefär som när någon i familjen med en handikappad person lånar bilen och ställer sig på en handikapplats fast inte den handikappade person i fråga är med på resan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Stevvee »

bylund skrev:
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av boreno »

P-skiva, tidsgräns och krav på att bilen är inkopplad räcker väl bra, under förutsättning att p-bot utdelas i vanlig ordning.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Stevvee skrev:
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)
Jag tycker att man ska få göra färdigt aktiviteten om man står och laddar vid en destinationsladdare, normalladdare (AC alltså). Huvudsyftet är ju faktisk att du ska hinna med din aktivitet och inte att du är där för att ladda, detta gäller ju både hybrider och elbilar även om så klart hybrider är vanligare då de har korta laddtider. Jag går ju inte ut från bio, djurpark eller nöjesfält för att flytta bilen även om den laddat klart innan jag är färdig.

Gäller det en snabbladdare tycker jag defenetivt att man ska koppla loss och flytta bilen direkt efte (typ 5 min) att den har fått tillräcklig laddning för att du ska kunna fortsätta resan. Det kan betyda att du bör flytta på dig redan vid 80% då laddningen börjar gå långsamt.

Men det där är ju bara moral och etikett. När det gäller skylten så räcker det bra för mig att bilen ska vara ansluten, alltså någon har försökt ladda.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kriper »

Volvos nya el-prototyp?
301CE6BE-E7F8-4819-AD86-9ED088119710.jpeg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av helix »

Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Chrille »

Alltså, bort med P-skylten och skylta istället P-förbud, för alla som inte har kopplat in en el-bil eller laddhybrid!
Då får vi iaf förhoppningsvis bort de flesta fossiler från laddplatserna.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

helix skrev:
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg
Hittepå tilläggsskylt?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Simon »

Jag blev icead för första gången igår, i Lidköping. En svart audi stod ivägen för hälften av laddplatserna på Nya Stadens torg. Jag skrev en arg lapp och satte under audins vindrutetorkare: "Tips: Lär dig lite nya vägmärken och deras betydelse. Exempelvis [bild på laddplatsskylten]".
Där fick han/hon!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Simon »

Teslaspolen skrev:
Hittepå tilläggsskylt?
Nä, danska låter så.
Skriv svar