Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Haha, säkert men bilar är roligt . Har faktiskt funderat på en 570S eller liknande redan nu men det blev en Model S istället som huvudbil. Bor mitt i city så att ha mer än en bil känns galet, och nu är jag ju lite fast i elbilsträsket så får hoppas de kommer med något sådant i framtiden.
Rejält tjurig idag. Här kom jag och ville ha 16.5kW men det tyckte inte denna bil
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Jag förstår inte hur han/hon kunde bli irriterad. Det fanns ju ingen ledig laddplats, men däremot fanns det en ledig parkeringsplats.
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
Här har valet som rutin att flytta bilar efter ett par timmar så alla får laddat, en av få fördelar med att inte få parkera själv.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Har meddelat dem detta. De sa att de skulle titta på det och att man kunde prata med receptionen om man behövde ladda eftersom de ofta viste vila som parkerade där.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Jag har nu läst (nästan) alla inlägg under denna rubrik och även om jag inte själv ännu efter att ha haft min Tesla i fem månader, blivit icead så känns det som att det inte dröjer länge innan även jag blir drabbad.
Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:
"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"
Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".
Jag fick svar idag (!) enligt nedan:
"Hej!
Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).
Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.
Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.
Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus
Sektion regelinformation"
Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.
Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Är kravet att man är ansluten så kommer det ju ge en väldigt mycket bättre effekt än det vi har nu. Kanske 100% perfekt men jag skulle gissa på tillräckligt bra. Ungefär som när någon i familjen med en handikappad person lånar bilen och ställer sig på en handikapplats fast inte den handikappade person i fråga är med på resan.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)
P-skiva, tidsgräns och krav på att bilen är inkopplad räcker väl bra, under förutsättning att p-bot utdelas i vanlig ordning.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)
Jag tycker att man ska få göra färdigt aktiviteten om man står och laddar vid en destinationsladdare, normalladdare (AC alltså). Huvudsyftet är ju faktisk att du ska hinna med din aktivitet och inte att du är där för att ladda, detta gäller ju både hybrider och elbilar även om så klart hybrider är vanligare då de har korta laddtider. Jag går ju inte ut från bio, djurpark eller nöjesfält för att flytta bilen även om den laddat klart innan jag är färdig.
Gäller det en snabbladdare tycker jag defenetivt att man ska koppla loss och flytta bilen direkt efte (typ 5 min) att den har fått tillräcklig laddning för att du ska kunna fortsätta resan. Det kan betyda att du bör flytta på dig redan vid 80% då laddningen börjar gå långsamt.
Men det där är ju bara moral och etikett. När det gäller skylten så räcker det bra för mig att bilen ska vara ansluten, alltså någon har försökt ladda.
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse
Alltså, bort med P-skylten och skylta istället P-förbud, för alla som inte har kopplat in en el-bil eller laddhybrid!
Då får vi iaf förhoppningsvis bort de flesta fossiler från laddplatserna.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse
Jag blev icead för första gången igår, i Lidköping. En svart audi stod ivägen för hälften av laddplatserna på Nya Stadens torg. Jag skrev en arg lapp och satte under audins vindrutetorkare: "Tips: Lär dig lite nya vägmärken och deras betydelse. Exempelvis [bild på laddplatsskylten]".
Där fick han/hon!