Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Jag har blivit icead!
Plogad.
Va dock inga problem att ta dig ut.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Tesla Model Y
Re: Jag har blivit icead!
Jag skulle säga att alla som har telefonnumret i luckan är välkomna att ladda var som helst mycket mer än en Tesla som är fulladdad och inte anger några kontaktuppgifter.
Tänkare man bara lite på andra också så blir det mycket bättre för alla.
Tänkare man bara lite på andra också så blir det mycket bättre för alla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jag har blivit icead!
Fascinerande det här med gnället på PHEV.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Är det såhär det kommer vara att åka hybrid att man får skämmas när man laddar ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Tror mest att folk har dåliga erfarenheter av en PHEV som kommer till semesterorten, pluggar in sig och sedan står där orörd i en veckas tid utan att flytta sig.
Flyttar man bilen när den är fulladdad så tycker jag då att alla har samma rätt till laddplatsen, oavsett BEV eller PHEV.
Flyttar man bilen när den är fulladdad så tycker jag då att alla har samma rätt till laddplatsen, oavsett BEV eller PHEV.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Jag har blivit icead!
Det hela är väl ganska så enkelt, om vi använder oss av lite hederligt sunt förnuft.Stevvee skrev:Fascinerande det här med gnället på PHEV.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Är det såhär det kommer vara att åka hybrid att man får skämmas när man laddar ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Laddar man PHEV på publika laddplatser bör man helt enkelt se till att flytta bilen så fort den är laddad, för att förenkla livet för de som kör BEV och annars kan bli ”strandade” på grund av brist på laddmöjligheter.
PHEV har ju så pass små batterier att man inte bör behöva ladda särskilt länge. Det är ju när en PHEV står parkerad inkopplad på en laddare flera timmar för att få gratis parkering trots att batteriet redan är laddat som beteendet börjar bli ett verkligt problem.
Tyvärr ser jag det beteendet hos PHEV-förare allt för ofta och har fler gånger blivit strandad i timmar med min BMW i3 pga framförallt Mitsubishi Outlanders som står heldag och blockerar laddplatser. Inte ok.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Jag har blivit icead!
Nej det förstår jag med är opassande. Men det blir mer snack att han ville ladda sin phev än att teslan står där och troligtvis stått där länge. Men det är väll mer okej att bli strandad pga en tesla som vill parkera gratis antar jag.Ptesla skrev:Det hela är väl ganska så enkelt, om vi använder oss av lite hederligt sunt förnuft.Stevvee skrev:Fascinerande det här med gnället på PHEV.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Är det såhär det kommer vara att åka hybrid att man får skämmas när man laddar ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Laddar man PHEV på publika laddplatser bör man helt enkelt se till att flytta bilen så fort den är laddad, för att förenkla livet för de som kör BEV och annars kan bli ”strandade” på grund av brist på laddmöjligheter.
PHEV har ju så pass små batterier att man inte bör behöva ladda särskilt länge. Det är ju när en PHEV står parkerad inkopplad på en laddare flera timmar för att få gratis parkering trots att batteriet redan är laddat som beteendet börjar bli ett verkligt problem.
Tyvärr ser jag det beteendet hos PHEV-förare allt för ofta och har fler gånger blivit strandad i timmar med min BMW i3 pga framförallt Mitsubishi Outlanders som står heldag och blockerar laddplatser. Inte ok.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Jag har blivit icead!
Jag tycket exakt samma gäller för BEV-bilister, dvs att man ska flytta bilen när den är fullt laddad. Dock känns det inte lika nedrigt att bli strandad pga en BEV, eftersom man vet de tar längre tid att ladda och dessutom måste ha el för att köra vidare. Då sitter man i alla fall i samma båt, vilket är en tröst.
En XC90 T8 med gigantisk fossilmotor som vräker ur sig CO2 och cancer-rök och en liten symbolisk symaskinselmotor som ”laddar” heldag är helt klart det det värsta som finns att stöta på när man kör BEV och måste ladda för att ta sig vidare. Men ack så vanligt!
En XC90 T8 med gigantisk fossilmotor som vräker ur sig CO2 och cancer-rök och en liten symbolisk symaskinselmotor som ”laddar” heldag är helt klart det det värsta som finns att stöta på när man kör BEV och måste ladda för att ta sig vidare. Men ack så vanligt!
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Jag har blivit icead!
Vi kan väl säga att jag skulle tänkt att andras behov av laddning är högre än mitt helt enkelt, det gör jag ofta idag också och avstår då laddning. På sådana platser är det alltid någon som behöver ladda ändå så att de gapar tomma någon längre stund är inte troligt.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Om PHEVs ska ladda i långsam takt på skidorter för att köra hem 4 av 50 mil på el så finns det idag inte tillräckligt med laddplatser. Du tycker det bara är att köra på och skylla på ägaren, jag bryr mig inte vems fel det är utan försöker förenkla för mina medmänniskor givet den verklighet vi lever i och även påtala bristen för ägaren.
Vi kan väl säga såhär att hade det kostat skulle nog inga hybrider laddat där, de brukar komma fram när det är gratis. Just därför jag är för minuttaxa på laddning då det tar hänsyn till hur snabbt man fyller batteriet och då blockerar andra.
Och nej jag tycker inte PHEVs är skit men jag tycker inte fossilbilar är skit heller så. PHEVs är bra på att få ner utsläppen när man rör sig från hemmet och kan utgå med fullt batteri, de är väldigt ineffektiva på att få ner utsläppen på en långresa.
Re: Jag har blivit icead!
Teknisk lösning på plats, fungerar!
Tyvärr är platsen Taiwan ...
Från https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3399262/
[IMG]Tesla Owners Taiwan @TeslaOwnersTwn
Tesla Taiwan testing out new supercharger ground locks solution to fix ICE issues. A camera identifies the Tesla via plate number as the car backs up and unlocks accordingly. @elonmusk @tesla
Tesla Owners Taiwan on Twitter https://twitter.com/TeslaOwnersTwn/stat ... 3128153088
0:17
4,169 views
4:53 PM - 13 Feb 2019
https://twitter.com/TeslaOwnersTwn/stat ... 5671689217
Tyvärr är platsen Taiwan ...
Från https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3399262/
[IMG]Tesla Owners Taiwan @TeslaOwnersTwn
Tesla Taiwan testing out new supercharger ground locks solution to fix ICE issues. A camera identifies the Tesla via plate number as the car backs up and unlocks accordingly. @elonmusk @tesla
Tesla Owners Taiwan on Twitter https://twitter.com/TeslaOwnersTwn/stat ... 3128153088
0:17
4,169 views
4:53 PM - 13 Feb 2019
https://twitter.com/TeslaOwnersTwn/stat ... 5671689217
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Jag har blivit icead!
Med ett par justeringar kan det där ju lösa flera problem.Lessmog skrev:Teknisk lösning på plats, fungerar! [/url]
Tesla borde ju tämligen enkelt kunna implementera kö-hantering för SuC i bilens mjukvara och bara låsa upp platsen till den Tesla som står på tur.
Med lite smarta algoritmer så löser man ju både Model 3 vs S/X vad gäller CCS-platser, ICE-ning, och delade stolpar genom att optimera så att alla får högsta möjliga laddhastighet.
Om sedan retur-fjädern är tillräckligt stark så löser man även taxi-problemet i Upplands-Väsby!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Jag har blivit icead!
När det kommer till bilar som står alldeles för länge på SUC, såsom t.ex. taxi, så tror jag det finns en relativt enkel lösning.
SUC är ju av tesla för tesla så att säga. Enkel lösning hade varit att appen notifierar att "nu har du stått 60min på laddning, flytta bilen inom 15min annars spärras du från SUC i 1 vecka."
Känns inte som en tekniskt alltför avancerad grej att göra.
SUC är ju av tesla för tesla så att säga. Enkel lösning hade varit att appen notifierar att "nu har du stått 60min på laddning, flytta bilen inom 15min annars spärras du från SUC i 1 vecka."
Känns inte som en tekniskt alltför avancerad grej att göra.
Re: Jag har blivit icead!
Är väl inte riktigt ICEad utan snarare TESlad
Vit X som står på destination charger i täby c utan att ladda
Vit X som står på destination charger i täby c utan att ladda
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Jag har blivit icead!
Tyvärr så brukar dessa laddare vara ur funktion.Alx skrev:Är väl inte riktigt ICEad utan snarare TESlad
Vit X som står på destination charger i täby c utan att ladda
Kanske är därför personen i fråga står där.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Jag har blivit icead!
Nope, den funkar. Däremot den i mitten är ur funktion.Tars skrev:Tyvärr så brukar dessa laddare vara ur funktion.Alx skrev:Är väl inte riktigt ICEad utan snarare TESlad
Vit X som står på destination charger i täby c utan att ladda
Kanske är därför personen i fråga står där.
Re: Jag har blivit icead!
Från och med nu kostar det 850:- att parkera en icke elbil på laddplats där Coor står för kontrollen. Många på jobbet som fick helgkassan förbrukad idag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Jag har blivit icead!
Bra, fast ändå inte så bra formulerat. Det är väl ladda man ska göra på platserna, inte bara parkera? Det är ju lika illa om platsen blockeras av en ICE-bil som av en icke-laddande BEV...themax skrev:Bild...
Från och med nu kostar det 850:- att parkera en icke elbil på laddplats där Coor står för kontrollen. Många på jobbet som fick helgkassan förbrukad idag.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Jag har blivit icead!
Ja, jag har ställt frågan om de bötfäller elbilar som inte laddar också. Har inte fått svar ännu. Har dock föreslagit TCS föredragna skyltning på platserna med parkeringsförbud och tilläggstavla "gäller ej elbil som laddar".Geni87 skrev:Bra, fast ändå inte så bra formulerat. Det är väl ladda man ska göra på platserna, inte bara parkera? Det är ju lika illa om platsen blockers av en ICE-bil som av en icke-laddande BEV...themax skrev:Bild...
Från och med nu kostar det 850:- att parkera en icke elbil på laddplats där Coor står för kontrollen. Många på jobbet som fick helgkassan förbrukad idag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Jag har blivit icead!
Med den skyltningen som är på bilden så behöver ett elfordon inte ladda för att stå där, tyvärr. Behövs en tilläggstavla isf.
Re: Jag har blivit icead!
Hur ska man dra gränsen "under laddning"? Såg någon som blev bötfälld när cleverladdningen inte gick igång och sladden var ansluten. Om bilen slår ifrån laddningen när batteriet är laddat händer samma sak. Omständligt att springa ut och flytta bilen vid 11 när hela parkeringen är full.
Elbilist sedan 2014
Re: Jag har blivit icead!
Det rullar in ett gäng tyska bilar kamo färg ställer sig på supercharger i Örnsköldsvik.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Jag har blivit icead!
Tyska biltestare... Säger väl lite om vad de tycker om Tesla?Lophornis skrev:Det rullar in ett gäng tyska bilar kamo färg ställer sig på supercharger i Örnsköldsvik.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart