70 eller 85?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ClownenXD

70 eller 85?

Inlägg av ClownenXD »

Hej,
Ni som har valt 85 batteriet framför 70 eller tvärtom, hur tänkte ni då? Vi har en diskussion hemma just nu ang detta så det skulle vara bra med lite tankar ifrån lite tesla folk ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: 70 eller 85?

Inlägg av Martinen »

Jag tog 85 för jag kör ofta långt ifrån Superchargers.
Det händer dessutom att jag åker iväg på aktutjobb lite här och där, och då vill jag ha så mycket räckvidd som möjligt.

Hade jag bara haft det som pendlingsbil hade jag säkert klarat mig med en 70. Däremot så gick denna inte att beställa när jag köpte min.

Det beror alltså helt på hur din körning ser ut.
ClownenXD

Inlägg av ClownenXD »

Martinen skrev:

Det beror alltså helt på hur din körning ser ut.
Tyvärr är det inte jag som kör på ett par år..;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej vem som kör spelar i och för sig ingen större roll, :D

Men fundera lite på hur den befintliga bilen används idag.
Är det ofta samma sträckor som körs? Då är det lätt att räkna på vilken räckvidd som behövs.
När man ska köra långturer, så kan man ofta köra längs stora vägar med Supercharger, och då spelar det inte lika stor roll om kan kör 70 eller 85. Det påverkar såklart något, men om det inte är ofta som man kör långturer så kan man nog leva med det.
Kär man mycket som jag gör så är det nog ingen tvekan om att man ska ha 85 kWh. Det är inte helt ovanligt att jag kommer hem med mindre än 10% kvar. Det hade alltså varit lite struligare för mig med mindre batteri.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

ClownenXD skrev:
Hej,
Ni som har valt 85 batteriet framför 70 eller tvärtom, hur tänkte ni då? Vi har en diskussion hemma just nu ang detta så det skulle vara bra med lite tankar ifrån lite tesla folk ;)
Att jag valde en 70D berodde på att en 85D hade blivit för dyr att finansiera för min del. Sen är skillnaden i räckvidd inte så stor som man kan tro om man bara jämför siffrorna 70 och 85, i praktiken rör det som om ca 12%, detta beror på att 70 batteriet egentligen är på ca 74 kWh och desutom lättare.

Jag pendlar 23 mil enkel väg en dag i veckan med möjlighet att ladda på destinationen och dessutom så finns det SC laddning drygt halvvägs, övriga dagar i veckan körs bil mindre än 10 mil, både 70D och 85D klarar detta utmärkt.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Eh 70 batteriet är inte på 74 kwh? Var har du fått det ifrån?

Enl Björn Nylands test fick han ut max 64 kwh, vilket jag tycker är bttre än väntat
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Niclas skrev:

Enl Björn Nylands test fick han ut max 64 kwh, vilket jag tycker är bttre än väntat
Har sett nån annan som påstått detta, med nån konstig uträkning. Det stämmer säkert inte, men det kan vara där den informationen kommer ifrånifrån.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

70 är mer än tillräckligt för vardagsanvändning, jag vill påstå att det endast är i vissa speciella fall du behöver 85kwh. T.ex. Att du bor så att vardagspendlingen ToR hamnar på en körsträcka som närmar sig max för 70 batteriet. (Det är dyrt att bo i Skövde som någon påpekade)
Långfärder med stopp på SC är inga problem för någondera, å inte heller vardagsanvändningen. Har du IS-bil idag så prova att tanka halvfullt, så har du känslan av Teslan.
Hur stor nytta har du av en tank med 30 resp 34 liter ? Det motsvarar ungefär skillnaden mellan modellerna.
Sen får du ju lite mer spänst i motorn med 85D än med 70 D. Den är snabbare 0-100.
70D är ändå det snabbaste jag haft vid rödljusen, min Lexus med V8 var betydligt slöare...
Jag bestämde mig för att det inte var värt 100kkr, men har dessa ingen betydelse skulle jag köpt 85D.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker 70D om du inte väldigt ofta åker långt. Kolla bilen Nylands senaste video med den. Han verkar riktigt förtjust.

Till vardags tar man sällan slut på ett batteri, så man märker ingen skillnad.

När man åker långresor finns super chargers även om 85 laddar något snabbare så handlar det om 5 min per timme man spar kanske, om man har ätit upp då dvs. Det är dyra 100k

Om man åker långa sträckor utanför SC nätverket, då tjänar man en del däremot. Frågan är hur ofta man gör det och om det är värt 100k extra.

Om jag hade en begränsad budget hade jag kört på 70D, annars hade jag lika gärna dragit till med en 90D
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag tittade först på en 70D av respekt för min plånbok, men då tyckte min sambo att "den där prestandan kommer du snart tröttna på" och förespråkade 85D. Så det blev en 85D. Hon har en poäng. Sen är det ju även så att jag gillar att köra tillbaka hem igen på mina bilresor, och på vissa ställen är detta svårt (ToR samma dag utan laddning emellan) då det i det läget blir för långt mellan superchargers. Så i teorin kan jag åka runt med lite mer frihet i en 85D.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Nu har jag inte fått min 85D än så jag vet inte om jag valde rätt men jag kan berätta hur jag tänkte.

Tesla är en fantastiskt fin bil i grunden och därför var jag beredd att offra utrustning för räckvidd.
Som de flesta andra "vanliga" familjer kör vi mest korta sträckor. En typiskt dag för oss är 4-5mil
Den längre resa vi gör, hyfsat ofta, är Vellinge - Göteborg (ca 29mil) dvs ganska nära den teoretiska räckvidden för 70D
För att ha marginal på denna resa tog vi 85D, nu kommer jag troligtvis att köra laddstopp i båda riktningarna ändå men ibland skall jag upp tidigt och då vill jag klara sträckan på en laddning för att kunna sova en kvart längre och sedan låta bilen ladda under mötena.
En annan sak som spelade in lite smått var 0-100. Min pappa har skrutit om sin trimmade Mazda 3 MPS som gjorde 0-100 på runt 5 sek. Därför "behövde" jag komma under 5 sek för att knäcka honom :-)

Men som alltid när man köper bil blev det ingen större kompromiss med utrustning. För att få med min fru och dotter på bilen så fick det bli panorama och interiör paket. Sedan ville jag själv ha NexGen och fjädring :-)

Gissningsvis blir ni supernöjda med vad ni än tar.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag vägde mellan 70D och 85D och till slut blev det bara "varför inte?" som tippade över till 85D. Jag gör en del resor på ~30 mil T&R utan superchargers längs vägen, så den där sista biten räckvidd lär vara användbar på vintern. Den extra prestandan är absolut välkommen. Och, om man ska ha förmånsbil och beställer så den tillverkas i år så är förmånsvärdet faktiskt lägre för 85D än för 70D, vilket innebär att i praktiken kostar en 85D knappt mer än 70D. Det gjorde det rätt lätt att välja :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

När jag valde så var valet på 60 eller 85 och då var det lätt. Nu skulle jag nog välja en 70 (utan D) istället för en 85. 108.000 Kr för 15 KWh mer är lite väl mycket.
Vet inte om ni tänkte D eller inte D men tittar ni på 70D resp 85D så finns ju mellantinget med 85 (utan D) också...

Men som så många andra skriver, det handlar om hur/var bilen ska nyttjas.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Niclas skrev:

Ja, 64 kWh är bättre än väntat, ytterligare en indikation på att ett 70 batteri är större än 70 kWh.

Eftersom inte Tesla har berättar hur de olika batterierna är uppbyggda så kan man inte veta med 100% säkerhet utan att plocka i sär ett batteri, men, låt mig förklara varför jag tror att ett 70 batteri har en kapacitet på nånstans mellan 74 och 75 kWh.

Ett Model S batteripaket består av moduler, där varje modul har en nominell spänning på 25 volt, ett 85 (eller 90) batteri har 16 sådana seriekopplade moduler (14 i botten och 2 längst fram i lager två där alla anslutningar finns), detta ger en total spänning på 400 volt.

Ett 70 batteri har en nominell spänning på 350 volt, det mest troliga anledningen till detta är att batteripaketet består av 14 moduler istället för 16.

Men hur vet man att 70 modellen använder identiska moduler med 85 modellen? Det kan man givetvis inte veta till 100%, tex. så innehöll 60 modellen färre parallellkopplade celler per modul, skulle det inte kunna vara samma sak med 70 batteriet? Det som talar för att modulerna i ett 70 batteri är identiska med de i ett 85 batteri (utöver att det är det mest rationella sättet att producera dessa) är att ett tomt batteri laddar med samma strömstyrka (ca 370 ampere) oavsett modell.

Om varje modul har en kapacitet på ca 5.3 kWh så skulle i så fall 70 batteriet vara på ca 74.5 kWh, eller 7/8 delar av ett 85 batteri.

Ett annat sätt att se det, 85 batteriet har 14.3% mer kapacitet än 70 batteriet. Detta stämmer också bra med skillnaden i räckvidd (270 vs. 240 miles EPA rating) som bara är 12.5%. En 85D och en 70D är (vad jag vet) identiska förutom batteripaketet, 70 modellen är lite lättare, kanske 50 kg, det förklarar att räckviddsskillnaden är lite mindre än skillnaden i batterikapacitet.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Stod i det valet för en månad sedan ungefär. Valet föll på en 85 (inte D). Varför?

- Fyrhjulsdriften som sådan har jag ingen användning alls av och eftersom accelerationen redan från början (som 70) räcker gott och väl för en vanlig bruksbil
- Man laddar oftast bara till 80% och man vill oftast ha 10% kvar i batteriet när man börjar ladda, vilket gör att man bara använder 70% av den potentiella räckvidden (min uträkning ger att jag oavsett förhållanden alltid kommer 20 mil på detta sätt)
- Jag kör mycket motorväg vilket drar mer ström per längdenhet än genomsnittet
- Jag kör minst 15 mil per arbetsdag, med behov av att utvidga detta med några mil emellanåt

Med en 70 skulle detta vara på gärdsgårn, men med en 85 har jag ingen räckviddsångest i min dagliga körning. Den lilla (21%) skillnaden i batteristyrka gör hela skillnaden för mitt användande. Lägg därtill att jag tänker ha bilen i tre år och 12000 mil och på de åren kan jag nog räkna med att batteriet slitits några procent, så lite höjd från början skadar inte.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Haglund skrev:
Stod i det valet för en månad sedan ungefär. Valet föll på en 85 (inte D). Varför?

- Fyrhjulsdriften som sådan har jag ingen användning alls av och eftersom accelerationen redan från början (som 70) räcker gott och väl för en vanlig bruksbil
- Man laddar oftast bara till 80% och man vill oftast ha 10% kvar i batteriet när man börjar ladda, vilket gör att man bara använder 70% av den potentiella räckvidden (min uträkning ger att jag oavsett förhållanden alltid kommer 20 mil på detta sätt)
- Jag kör mycket motorväg vilket drar mer ström per längdenhet än genomsnittet
- Jag kör minst 15 mil per arbetsdag, med behov av att utvidga detta med några mil emellanåt

Med en 70 skulle detta vara på gärdsgårn, men med en 85 har jag ingen räckviddsångest i min dagliga körning. Den lilla (21%) skillnaden i batteristyrka gör hela skillnaden för mitt användande. Lägg därtill att jag tänker ha bilen i tre år och 12000 mil och på de åren kan jag nog räkna med att batteriet slitits några procent, så lite höjd från början skadar inte.

Jag har av nästan samma anledning ändrat min beställning från en 70 till en 85, sen att jag nu får den snabbare och att den är bättre specad gör ju inte valet svårare. :D
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Haglund skrev:
Säger inte att du gjort fel val, större frunk är något jag gärna skulle vilja ha och 53.000 kr lägre pris när man väljer bakhjulsdrift är en rejäl besparing men skillnaden i räckvidd mellan en 70D och en 85 är enligt Teslas uppgifter 10.5% (EPA) och uppgraderingen av batteriet kostar 108.000 kr, för samma pengar kan man istället tex. välja metallic, panorama, nextgen, luftfjädring och ultra hi-fi.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Räckviddsberäknaren där man fyller i hastighet, temperatur och modell:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

Där kan man t.ex. se att om man åker 110km/h med en 70D så får man ut ungefär samma räckvidd som 120km/h i en 85D.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Detta är mitt första inlägg här på forumet ... jag måste börja med att säga att informationen här, både forumet och nyheterna från Tibor, är en fantastisk källa för dagdrömmar. :D

Min plan är att lägga en beställning på en Model S så fort dragkrok finns som tillval :mrgreen:

Men, denna tråd är mycket intressant i mina funderingar ... och min fråga är för er som redan har en 70D eller 85D.
Vid långkörningar (alltså inte stadstrafik), där man håller hastighetsgränserna hyfsat (typ +10%), vintertid och ingen takbox, hur långt kommer man på en laddning?

Nu vet jag att det kanske är irrelevant, eftersom man har SC, men jag vill bara få en känsla för vad vi egentligen snackar om för räckvidd i verkligheten.
Jag har en Leaf idag och har en magkänsla för hur långt man kommer i olika situationer ... jag skulle bara vilja få en känsla för hur det skulle funka med en Tesla.

(Jag såg precis inlägget om räckviddsberäknaren och kommer att kika på den ... :) :) )
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

flaco skrev:
Detta är mitt första inlägg här på forumet ... jag måste börja med att säga att informationen här, både forumet och nyheterna från Tibor, är en fantastisk källa för dagdrömmar. :D

Min plan är att lägga en beställning på en Model S så fort dragkrok finns som tillval :mrgreen:

Men, denna tråd är mycket intressant i mina funderingar ... och min fråga är för er som redan har en 70D eller 85D.
Vid långkörningar (alltså inte stadstrafik), där man håller hastighetsgränserna hyfsat (typ +10%), vintertid och ingen takbox, hur långt kommer man på en laddning?

Nu vet jag att det kanske är irrelevant, eftersom man har SC, men jag vill bara få en känsla för vad vi egentligen snackar om för räckvidd i verkligheten.
Jag har en Leaf idag och har en magkänsla för hur långt man kommer i olika situationer ... jag skulle bara vilja få en känsla för hur det skulle funka med en Tesla.

(Jag såg precis inlägget om räckviddsberäknaren och kommer att kika på den ... :) :) )
Det beror på vilken sorts väg det är. Motorväg där du håller 120 (+ca 10%) eller 70/90-väg där du håller knappa 80/ca 100 (+ ca 10%)?
Det gör väldigt stor skillnad. Och vilken sorts vinter pratar vi om? -20 eller ca 0?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

matbl skrev:
Det beror på vilken sorts väg det är. Motorväg där du håller 120 (+ca 10%) eller 70/90-väg där du håller knappa 80/ca 100 (+ ca 10%)?
Det gör väldigt stor skillnad. Och vilken sorts vinter pratar vi om? -20 eller ca 0?
Ja, det har du ju självklart rätt i ... dum fråga från min sida :?

Men, nu har jag lekt lite med räckviddsberäknaren på Tesla-sidan ... ni som har en 70D eller 85D ... tycker ni att den stämmer?

Då får man, t.ex. vid 110km/h, -10grader, 19" fälgar och värme på:
311km för en 70D
353km för en 85D

Känns det som om dessa siffror stämmer?

Med min Leaf skulle jag ha fått 90km, skulle jag gissa, så vad som helst är bättre :D
å andra sidan skulle jag ha behövt kofot för att få på 19"-fälgar! :lol:
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Reddy skrev:
Haglund skrev:
Säger inte att du gjort fel val, större frunk är något jag gärna skulle vilja ha och 53.000 kr lägre pris när man väljer bakhjulsdrift är en rejäl besparing men skillnaden i räckvidd mellan en 70D och en 85 är enligt Teslas uppgifter 10.5% (EPA) och uppgraderingen av batteriet kostar 108.000 kr, för samma pengar kan man istället tex. välja metallic, panorama, nextgen, luftfjädring och ultra hi-fi.
Vi har alla våra prioriteringar. För mig var detta det bästa valet utan att ha haft någon innan. En 70D var aldrig något alternativ utan det stod mellan 85 och 85D då jag behöver så pass stort batteri för att hålla mig lugn. Rätt eller fel får nog tiden utvisa. Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Haglund skrev:
Vi har alla våra prioriteringar. För mig var detta det bästa valet utan att ha haft någon innan. En 70D var aldrig något alternativ utan det stod mellan 85 och 85D då jag behöver så pass stort batteri för att hålla mig lugn. Rätt eller fel får nog tiden utvisa. Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.
Säger inte att dina prioriteringar är fel, ville bara göra det tydligt för de som väljer mellan en 70 eller 80 modell (och kanske inte någon Tesla alls) att den extra räckvidden är väldigt dyr. Spelar pengarna ingen roll så skulle jag valt en 90D eller rent av en P90DL.

En uppgradering från en 70D till en 85D ger också, förutom den förbättrade räckvidden, rejält mycket bättre acceleration, 0-100 tiden kapas med en hel sekund!

70 5.8 s.
85 5.6 s.
70D 5.4 s.
85D 4.4 s.
P85D 3.3 s.
P85DL 3.0 s.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Reddy skrev:
Niclas skrev:

Ja, 64 kWh är bättre än väntat, ytterligare en indikation på att ett 70 batteri är större än 70 kWh.

Eftersom inte Tesla har berättar hur de olika batterierna är uppbyggda så kan man inte veta med 100% säkerhet utan att plocka i sär ett batteri, men, låt mig förklara varför jag tror att ett 70 batteri har en kapacitet på nånstans mellan 74 och 75 kWh.

Ett Model S batteripaket består av moduler, där varje modul har en nominell spänning på 25 volt, ett 85 (eller 90) batteri har 16 sådana seriekopplade moduler (14 i botten och 2 längst fram i lager två där alla anslutningar finns), detta ger en total spänning på 400 volt.

Ett 70 batteri har en nominell spänning på 350 volt, det mest troliga anledningen till detta är att batteripaketet består av 14 moduler istället för 16.

Men hur vet man att 70 modellen använder identiska moduler med 85 modellen? Det kan man givetvis inte veta till 100%, tex. så innehöll 60 modellen färre parallellkopplade celler per modul, skulle det inte kunna vara samma sak med 70 batteriet? Det som talar för att modulerna i ett 70 batteri är identiska med de i ett 85 batteri (utöver att det är det mest rationella sättet att producera dessa) är att ett tomt batteri laddar med samma strömstyrka (ca 370 ampere) oavsett modell.

Om varje modul har en kapacitet på ca 5.3 kWh så skulle i så fall 70 batteriet vara på ca 74.5 kWh, eller 7/8 delar av ett 85 batteri.

Ett annat sätt att se det, 85 batteriet har 14.3% mer kapacitet än 70 batteriet. Detta stämmer också bra med skillnaden i räckvidd (270 vs. 240 miles EPA rating) som bara är 12.5%. En 85D och en 70D är (vad jag vet) identiska förutom batteripaketet, 70 modellen är lite lättare, kanske 50 kg, det förklarar att räckviddsskillnaden är lite mindre än skillnaden i batterikapacitet.
Mycket spekulerande här. Upp med fakta istället.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Haglund skrev:
Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.
Räknas inte förmånsvärdet om varje år för bilen? Jag kan inte detta, därav frågan. Jag trodde man räknade förmånsvärde varje år så när förändring görs så slår det hårt. Annars skulle ju debatten om skattesmällar pga kraftigt höjda förmånsvärden 2017 inte ha funnits (nu blev det dock låst att det skulle förlängas till 2019, men med lite sämre beräkningar). Rätta mig gärna om jag har fel då jag just nu kollar på model S som förmånsbil och om det du säger stämmer, så måste jag beställa imorgon så jag får den under december och därmed har kraftigt mycket lägre förmånsvärde i mina tre år.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar