Ni som har valt 85 batteriet framför 70 eller tvärtom, hur tänkte ni då? Vi har en diskussion hemma just nu ang detta så det skulle vara bra med lite tankar ifrån lite tesla folk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderator: Redaktion
Tyvärr är det inte jag som kör på ett par år..Martinen skrev:
Det beror alltså helt på hur din körning ser ut.
Att jag valde en 70D berodde på att en 85D hade blivit för dyr att finansiera för min del. Sen är skillnaden i räckvidd inte så stor som man kan tro om man bara jämför siffrorna 70 och 85, i praktiken rör det som om ca 12%, detta beror på att 70 batteriet egentligen är på ca 74 kWh och desutom lättare.ClownenXD skrev:Hej,
Ni som har valt 85 batteriet framför 70 eller tvärtom, hur tänkte ni då? Vi har en diskussion hemma just nu ang detta så det skulle vara bra med lite tankar ifrån lite tesla folk![]()
Har sett nån annan som påstått detta, med nån konstig uträkning. Det stämmer säkert inte, men det kan vara där den informationen kommer ifrånifrån.Niclas skrev:Eh 70 batteriet är inte på 74 kwh? Var har du fått det ifrån?
Enl Björn Nylands test fick han ut max 64 kwh, vilket jag tycker är bttre än väntat
Ja, 64 kWh är bättre än väntat, ytterligare en indikation på att ett 70 batteri är större än 70 kWh.Niclas skrev:Eh 70 batteriet är inte på 74 kwh? Var har du fått det ifrån?
Enl Björn Nylands test fick han ut max 64 kwh, vilket jag tycker är bttre än väntat
Haglund skrev:Stod i det valet för en månad sedan ungefär. Valet föll på en 85 (inte D). Varför?
- Fyrhjulsdriften som sådan har jag ingen användning alls av och eftersom accelerationen redan från början (som 70) räcker gott och väl för en vanlig bruksbil
- Man laddar oftast bara till 80% och man vill oftast ha 10% kvar i batteriet när man börjar ladda, vilket gör att man bara använder 70% av den potentiella räckvidden (min uträkning ger att jag oavsett förhållanden alltid kommer 20 mil på detta sätt)
- Jag kör mycket motorväg vilket drar mer ström per längdenhet än genomsnittet
- Jag kör minst 15 mil per arbetsdag, med behov av att utvidga detta med några mil emellanåt
Med en 70 skulle detta vara på gärdsgårn, men med en 85 har jag ingen räckviddsångest i min dagliga körning. Den lilla (21%) skillnaden i batteristyrka gör hela skillnaden för mitt användande. Lägg därtill att jag tänker ha bilen i tre år och 12000 mil och på de åren kan jag nog räkna med att batteriet slitits några procent, så lite höjd från början skadar inte.
Säger inte att du gjort fel val, större frunk är något jag gärna skulle vilja ha och 53.000 kr lägre pris när man väljer bakhjulsdrift är en rejäl besparing men skillnaden i räckvidd mellan en 70D och en 85 är enligt Teslas uppgifter 10.5% (EPA) och uppgraderingen av batteriet kostar 108.000 kr, för samma pengar kan man istället tex. välja metallic, panorama, nextgen, luftfjädring och ultra hi-fi.Haglund skrev:Med en 70 skulle detta vara på gärdsgårn, men med en 85 har jag ingen räckviddsångest i min dagliga körning. Den lilla (21%) skillnaden i batteristyrka gör hela skillnaden för mitt användande. Lägg därtill att jag tänker ha bilen i tre år och 12000 mil och på de åren kan jag nog räkna med att batteriet slitits några procent, så lite höjd från början skadar inte.
Det beror på vilken sorts väg det är. Motorväg där du håller 120 (+ca 10%) eller 70/90-väg där du håller knappa 80/ca 100 (+ ca 10%)?flaco skrev:Detta är mitt första inlägg här på forumet ... jag måste börja med att säga att informationen här, både forumet och nyheterna från Tibor, är en fantastisk källa för dagdrömmar.![]()
Min plan är att lägga en beställning på en Model S så fort dragkrok finns som tillval![]()
Men, denna tråd är mycket intressant i mina funderingar ... och min fråga är för er som redan har en 70D eller 85D.
Vid långkörningar (alltså inte stadstrafik), där man håller hastighetsgränserna hyfsat (typ +10%), vintertid och ingen takbox, hur långt kommer man på en laddning?
Nu vet jag att det kanske är irrelevant, eftersom man har SC, men jag vill bara få en känsla för vad vi egentligen snackar om för räckvidd i verkligheten.
Jag har en Leaf idag och har en magkänsla för hur långt man kommer i olika situationer ... jag skulle bara vilja få en känsla för hur det skulle funka med en Tesla.
(Jag såg precis inlägget om räckviddsberäknaren och kommer att kika på den ...![]()
)
Ja, det har du ju självklart rätt i ... dum fråga från min sidamatbl skrev:Det beror på vilken sorts väg det är. Motorväg där du håller 120 (+ca 10%) eller 70/90-väg där du håller knappa 80/ca 100 (+ ca 10%)?
Det gör väldigt stor skillnad. Och vilken sorts vinter pratar vi om? -20 eller ca 0?
Vi har alla våra prioriteringar. För mig var detta det bästa valet utan att ha haft någon innan. En 70D var aldrig något alternativ utan det stod mellan 85 och 85D då jag behöver så pass stort batteri för att hålla mig lugn. Rätt eller fel får nog tiden utvisa. Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.Reddy skrev:Säger inte att du gjort fel val, större frunk är något jag gärna skulle vilja ha och 53.000 kr lägre pris när man väljer bakhjulsdrift är en rejäl besparing men skillnaden i räckvidd mellan en 70D och en 85 är enligt Teslas uppgifter 10.5% (EPA) och uppgraderingen av batteriet kostar 108.000 kr, för samma pengar kan man istället tex. välja metallic, panorama, nextgen, luftfjädring och ultra hi-fi.Haglund skrev:Med en 70 skulle detta vara på gärdsgårn, men med en 85 har jag ingen räckviddsångest i min dagliga körning. Den lilla (21%) skillnaden i batteristyrka gör hela skillnaden för mitt användande. Lägg därtill att jag tänker ha bilen i tre år och 12000 mil och på de åren kan jag nog räkna med att batteriet slitits några procent, så lite höjd från början skadar inte.
Säger inte att dina prioriteringar är fel, ville bara göra det tydligt för de som väljer mellan en 70 eller 80 modell (och kanske inte någon Tesla alls) att den extra räckvidden är väldigt dyr. Spelar pengarna ingen roll så skulle jag valt en 90D eller rent av en P90DL.Haglund skrev:Vi har alla våra prioriteringar. För mig var detta det bästa valet utan att ha haft någon innan. En 70D var aldrig något alternativ utan det stod mellan 85 och 85D då jag behöver så pass stort batteri för att hålla mig lugn. Rätt eller fel får nog tiden utvisa. Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.
Mycket spekulerande här. Upp med fakta istället.Reddy skrev:Ja, 64 kWh är bättre än väntat, ytterligare en indikation på att ett 70 batteri är större än 70 kWh.Niclas skrev:Eh 70 batteriet är inte på 74 kwh? Var har du fått det ifrån?
Enl Björn Nylands test fick han ut max 64 kwh, vilket jag tycker är bttre än väntat
Eftersom inte Tesla har berättar hur de olika batterierna är uppbyggda så kan man inte veta med 100% säkerhet utan att plocka i sär ett batteri, men, låt mig förklara varför jag tror att ett 70 batteri har en kapacitet på nånstans mellan 74 och 75 kWh.
Ett Model S batteripaket består av moduler, där varje modul har en nominell spänning på 25 volt, ett 85 (eller 90) batteri har 16 sådana seriekopplade moduler (14 i botten och 2 längst fram i lager två där alla anslutningar finns), detta ger en total spänning på 400 volt.
Ett 70 batteri har en nominell spänning på 350 volt, det mest troliga anledningen till detta är att batteripaketet består av 14 moduler istället för 16.
Men hur vet man att 70 modellen använder identiska moduler med 85 modellen? Det kan man givetvis inte veta till 100%, tex. så innehöll 60 modellen färre parallellkopplade celler per modul, skulle det inte kunna vara samma sak med 70 batteriet? Det som talar för att modulerna i ett 70 batteri är identiska med de i ett 85 batteri (utöver att det är det mest rationella sättet att producera dessa) är att ett tomt batteri laddar med samma strömstyrka (ca 370 ampere) oavsett modell.
Om varje modul har en kapacitet på ca 5.3 kWh så skulle i så fall 70 batteriet vara på ca 74.5 kWh, eller 7/8 delar av ett 85 batteri.
Ett annat sätt att se det, 85 batteriet har 14.3% mer kapacitet än 70 batteriet. Detta stämmer också bra med skillnaden i räckvidd (270 vs. 240 miles EPA rating) som bara är 12.5%. En 85D och en 70D är (vad jag vet) identiska förutom batteripaketet, 70 modellen är lite lättare, kanske 50 kg, det förklarar att räckviddsskillnaden är lite mindre än skillnaden i batterikapacitet.
Räknas inte förmånsvärdet om varje år för bilen? Jag kan inte detta, därav frågan. Jag trodde man räknade förmånsvärde varje år så när förändring görs så slår det hårt. Annars skulle ju debatten om skattesmällar pga kraftigt höjda förmånsvärden 2017 inte ha funnits (nu blev det dock låst att det skulle förlängas till 2019, men med lite sämre beräkningar). Rätta mig gärna om jag har fel då jag just nu kollar på model S som förmånsbil och om det du säger stämmer, så måste jag beställa imorgon så jag får den under december och därmed har kraftigt mycket lägre förmånsvärde i mina tre år.Haglund skrev:Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.