Hur mycket vågar jag ladda.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bullen »

Har en laddplats på ett hotell första natten av 2. Det betyder att bilen kommer att stå oanvänd ett dygn efter laddningen är klar. Att då ladda 100% är väl intern höjdare, eller? Hur mycket skulle ni ha i batteriet i det läget?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av kangru »

Om du kan ladda nästa natt också så sätt den på 85-90% beroende på om det är en eller trefas du har att ladda med och ladda sedan fullt någon timme innan du skall åka om du behöver räckvidden när du skall åka. Tänk också på att det kanske kommer fler som vill ladda sen så om du vill vara snäll och flytta dig sen så kan det vara bra att ha så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bylund »

Jag skulle inte köra upp den till mer än 90 % om den ska stå sedan. Men det ska ju viktas mot vad konsekvenserna blir av att inte ladda mer. D v s kommer du till en superladdare sedan så spelar det inte så stor roll om du når den med 30 eller 40 % laddning kvar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av EES »

Spinner på tråden fast det kanske finns en som rör detta mer.
Vad är det som inte är bra med att ladda 100%? Har inte greppat varför, dock inte gjort det mer än 2 ggr då för lång resa utan suc.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av vigge50 »

EES skrev:
Spinner på tråden fast det kanske finns en som rör detta mer.
Vad är det som inte är bra med att ladda 100%? Har inte greppat varför, dock inte gjort det mer än 2 ggr då för lång resa utan suc.
Om ett batteri är laddat till 100% under en längre tid så kommer det att tappa i kapacitet betydligt snabbare än om du bara laddar upp till 90%. Så egentligen ska man dra ur laddaren till mobilen innan de når 100% men det är det nog få som tänker på.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av e5m1r »

Tänk att batteriet är som en muskel
Försök du och spänn dig 100% hela tiden inte kul eller hur
Men du vill ju inte förlora din styrka och behöver träna och emellanåt spänna på 100% men inte för långa stunder får då blir det träningsvärk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att ladda till 100% på nåt sätt är farligt även om man låter den stå fulladdad nåt dygn. Om man inte gör det nån gång i veckan dvs. Men som bylund säger, om man ändå kan ladda på en suc och därmed får stanna 3 min längre, då är det ju bara dumt att ladda fullt.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av far1far2 »

Förr var det ju viktigt att man dels laddade ur batterierna helt, eller nästan helt och dessemellan laddade max. annars bildades det någon slags "tak" så det inte gick att ladda fullt längre. Men vad jag kan förstå så gäller det väl inte längre i dom här nya batterierna?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av TeslaMartin »

far1far2 skrev:
Förr var det ju viktigt att man dels laddade ur batterierna helt, eller nästan helt och dessemellan laddade max. annars bildades det någon slags "tak" så det inte gick att ladda fullt längre. Men vad jag kan förstå så gäller det väl inte längre i dom här nya batterierna?
Korrekt, det gäller inte Teslabatterier, är en annan kemi. Litium i Teslas batteri.

Skall dock, som står ovan, undvika >90% laddning och de tål inte total urladdning. Men total urladdning finns inbyggt skydd mot. 0 km kvar i batteriet är inte noll i batteriet, finns både 1-2 extra mil innan bilen stannar och därefter ytterligare några kWh kvar för att rädda batteriet.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bullen »

Jag har och hade samma syn som Bylund. Orsaken till frågan är att 90% är på gränsen att räcka hem och det finns ingen suc på vägen.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av jjmaskin »

är det någon enstaka gång spelar nog väldigt lite roll så fort du kopplat ur så sjunker ju laddningen med några km per dygn samt rör du bilen och åker lite till skidbacken eller något så simmar det ut massor av ampereolja till värme mm, skulle tänka mig att 100% inte är 100% heller utan Tesla har nog säkrat upp så det ligger några procent. Du får väga risken i nån promille batterikapacitet mot en 100 % vansinnig sambo och sura barn om du får stopp i obygden :D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av hybris »

Det är bara att ladda max om du skall ut på tur!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av 18650 »

Ja för fasen ladda bilen full. Det är helt rätt att man skall undvika det, men inte till den milda grad att man äventyrar komforten under färden. Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
BMW i3 REX i väntan på Model3
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av joel80 »

Ett alternativ kan ju också vara att kolla uppladdning.nu och se om det finns nån annan skapligt snabb laddare på vägen. Kan ju hända att du vill köra lite oekonomiskt om du precis fått bilen.. :D Då kan det kanske vara skönt att ha möjlighet till lite extra kräm.

Kanske nån 22kw-laddare nära nån resturang eller så på din resväg där du kan få 4-5 mil extra under tiden det tar att äta en burgare eller så. :)

Du kanske ska se till så du får med lite extra kablar så du kan koppla in i typ2-uttag i allafall..? CHAdeMO-sladden verkar ju kosta en slant.. men bor du så att det inte finns SC i närheten eller längst dina resvägar är det kanske en bra investering? Kanske nån annan här som har bättre koll på adaptrar kan ge tydligare råd.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av LarsL »

Hade det varit tok farligt att ladda till 100% och låta den stå i någon dag hade Tesla fixat så att bilen inte hamnar där, de lämnar ju garanti på batteriet. Mot total urladdning ä batteriet skyddat så att det aldrig kommer dit, kanske är samma uppåt.

Bäst är ju ändå om du laddar upp till 80% först och sedan innan du åker drar upp laddningen till 100%, om nu bilen är in kopplad hela tiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Jerker »

18650 skrev:
Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Sofie »

Jerker skrev:
18650 skrev:
Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Oppfinnarn »

Skall på tur imorgon till Halmstad för att hämta dotter på träningsläger, där ToR närmar sig bilens kapacitet i kallväder (24-25 mil), utan SuC möjlighet. Laddar nu till ca 95%, och tänkte ta de sista 5% imorgon när jag vaknar ...

Btw, gjorde samma tur fredag kväll i 0-gradigt men torrt väglag. ca 3 prognostiserade mil kvar efter 24 mils körning. Så 100% laddning i 70D motorvägsfart, noll-gradigt, 110-120 km/h kommer man ca 27 mil.

Imorgon är det dock risk för snöslask, så man får sikta in sig på en Cleverladdare längs E6 om det krisar.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av danni »

Sofie skrev:
Jerker skrev:
18650 skrev:
Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Fast de här marginalerna ligger såklart i botten av batteriet, inte i toppen, för att förhindra att det dras ut helt och skadas eller blir obrukbart. Det är alltså inte så att när du laddar Outlandern med 9 kWh så laddar du från 0% till 75%, utan du laddar såklart från 25% (som bilen visar som 0%) till 100%. Detsamma lär gälla Zoe.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av apkungen »

Jerker skrev:
18650 skrev:
Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Det är ju lika med Teslan. 85KWh totalt men 76kWh som man kan använda.

Tesla lämnar 8års garanti och under den tiden kan bilen vara fulladdad hela tiden och bara laddas av SuC utan att man tappar speciellt mycket kräm.

Det leder till en annan fråga. Hur dåligt måste batteriet bli för att man ska kunna åberopa garantin?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:

Det leder till en annan fråga. Hur dåligt måste batteriet bli för att man ska kunna åberopa garantin?
Har för mig jag sett att det var mindre än 80% av ursprunglig kapacitet men det var bra länge sedan jag såg det och kommer inte ihåg källan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Sofie »

danni skrev:
Sofie skrev:
Jerker skrev:
18650 skrev:
Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Fast de här marginalerna ligger såklart i botten av batteriet, inte i toppen, för att förhindra att det dras ut helt och skadas eller blir obrukbart. Det är alltså inte så att när du laddar Outlandern med 9 kWh så laddar du från 0% till 75%, utan du laddar såklart från 25% (som bilen visar som 0%) till 100%. Detsamma lär gälla Zoe.
Jag har provat en Kia DC laddare, när laddningen av det tomma batteriet påbörjades stod det 29% laddning.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av hybris »

Vilket tjafs.... Ladda fullt om du skall på tur. Annars 80%. Sluta jiddra... Inga kymmer med max laddning. Men behöver du det inte är det onödigt. Inget går sönder!!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Sofie »

hybris skrev:
Vilket tjafs.... Ladda fullt om du skall på tur. Annars 80%. Sluta jiddra... Inga kymmer med max laddning. Men behöver du det inte är det onödigt. Inget går sönder!!!!
+1 bara tuta o kör
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av G F »

Oppfinnarn skrev:
Skall på tur imorgon till Halmstad för att hämta dotter på träningsläger, där ToR närmar sig bilens kapacitet i kallväder (24-25 mil), utan SuC möjlighet. Laddar nu till ca 95%, och tänkte ta de sista 5% imorgon när jag vaknar ...

Btw, gjorde samma tur fredag kväll i 0-gradigt men torrt väglag. ca 3 prognostiserade mil kvar efter 24 mils körning. Så 100% laddning i 70D motorvägsfart, noll-gradigt, 110-120 km/h kommer man ca 27 mil.

Imorgon är det dock risk för snöslask, så man får sikta in sig på en Cleverladdare längs E6 om det krisar.
Det där är inget problem. Är du det minsta orolig för räckvidden, så ge dej av 5-10 minuter tidigare. Sätt farthållaren på 100, o ratta in några sjysta låtar på Spotify. Luta dej tillbaka och njut av musiken. Så kommer du garanterat hem med god marginal.
Du tjänar inget att elda på i 120, för om du behöver leta upp en laddare på vägen tar det betydligt längre tid.
Är det dessutom snömodd så är väl lägre hastighet inget fel?
Skriv svar