HJÄLP utan laddsladd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

HJÄLP utan laddsladd

Inlägg av Pontus »

Nu sitter jag och skäms eftersom jag glömde sladden hemma. Vi är på SuC i Sillekrog nu och ska till Västervik och hem till Stockholm imorgon lördag. Finns det någon som kan hjälpa till?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: HJÄLP utan laddsladd

Inlägg av Pontus »

Kan köpa en typ2 kabel i Västervik eller i närheten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare

Inlägg av Castro90 »

Jag har en extra sladd i Valdemarsvik som du skulle kunna låna.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag har också i Söderköping
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tack båda två! Skönt att veta att det finns de som ställer upp här.
Det löste sig genom en LÅNGSAM resa, typ 75-80 i snitt dit från Sillekrog och 60 hela vägen tillbaka till Sillekrog. Kändes inte kul på vägen tillbaka idag utan värme och rullandes i 60. Dock kom vi fram med 5 km på mätaren vilket borde tyda på att med reserv hade vi 25 kvar. Men man kan väl konstatera att 85D inte är byggd för att köras 42 mil på en laddning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hm? körde min fullastade P85 Tärnaby-Umeå med dubbfria Conti vinterdäck. -5 till +5 och höll hastighetsbehränsningarna, dock aldrig mer än 95 km/h. Körde 35 mil och hade 7,5 mil kvar. Visst aningens utförsbacke (höjdskillnad ca 600m) däckstryck "varma däck" ca 3,3-3,4 då vi kört en stund.

Jag upplever nog att våra bilar (85 och 90 i alla fall) kan köra +40mil om man kör försiktigt och det inte är motorvägstempo =110 (Dvs att man ligger neremot 90 vilket det är på många landsvägar)

Även om man kör 90 på 110 sträckorna "förlorar" man förvånansvärt liten tid totalt, även när man kör långt.

Det är familjens extra "toa/fika/handla-stopp" som drar ner snittet! Med SuC så är det numera avklarat på ett smidigt sätt då man ändå laddar.

Började med e-up i drygt 2000mil vilket skapade suverän förståelse för elförbrukning, planering, anpassning och botande av räckviddsångest i största allmänhet. (Den har deklarerad räckvidd på 16mil jämfört med vår Tesla på närmare 50mil)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag körde 85 i 7 mil och 75 i 14 mil på vägen dit och då var det 47% kvar när vi kom fram. Dagen efter hade det sjunkit 14 km och vi startade med 193 km på mätaren. Körde då 60 konstant och kom fram med 5 km på mätaren. Sista milen är ju ganska kuperat också. Fick en känsla av att vi hade säkert klarat det i 70 också men var för feg helt enkelt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det var 7 grader ute och duggregn. Kör på nya Dunlop Maxx GT vilka kanske inte är de mest lättrimmade däcken. 3,2 - 3,4 i däcken, de brukar ligga på 3,4 om man kör 110-120.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag tror jag mötte dig nån mil söder om sillekrog kring 12.30 igår. :)
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Telsa skrev:
Jag tror jag mötte dig nån mil söder om sillekrog kring 12.30 igår. :)
Kan mycket väl vara så, jag både möte och vart omkörd av flera. Konstigt hur andra bilister reagerar när man kör långsamt. Allt ifrån herrn i en rostig Mazda som demonstrativt kör upp brevid och tutar och ser sur ut när man kör 60 på en 80 väg till herrn i en ny Lexus som ligger kvar bakom i typ en mil när man kör 60 på en 100 väg.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

REGN/blöt väg och inte minst slask är något som ökar förbrukningen avsevärt mer än man tror! Dessutom desto bredare däck desto större påverkan skulle jag tro.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, folk kan inte kör det är uppenbart. Vad de kan är att ligga bakom den framför och hålla samma fart händer något annat blir de förvirrade. Det är nästa så att man misstänker att de har fått autopilot smyginstallerat ;)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tydligen verkar andra bilar än Tesla SAKNA rejäla omkörningsprestanda som gör det smidigt/snabbt/säkert att köra om på ett enkelt sätt :shock:
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Det som øker forbruket betydelig er regn og slask. Der er det ille med brede dekk. Dager med tørr asfalt er 40 mil greit, dager med regn og sludd er ligger rekkevidden 10-15% lavere.

Og det mest interessante er at det jo gjelder for alle biler, også bensindrevne. Bare fordi at det er bensinstasjoner overalt og logistikken for påfylling av bensin sitter i ryggmargen, har det ikke vært noen som har brydd seg. Når det er hurtigladere ved hvert hjørne blir også den diskusjonen mindre interessant.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Eller så saknar icke elbilister förmåga att planera framåt, vilket förklarar deras val av bil. De ser en fossilbil och en elbil och tänker huu va dyr elbilen är, sen när de tankar så tänker huu va dyrt de är... Planering?
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Og dessuten er V-vik elbilmessig ille. Eneste lader er type2 ved sykehuset. Ganske ille mht at V-vik i sommertider har like mange turister som innbyggere. Der må nok rådmannen våkne til liv. Det er faktisk flere ladere i Visby enn i V-vik. Men snart er jo Sc-laderen nord for Gamleby ferdig, og da løser seg mye.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men det märkliga vara om man tittade på projektets range så skulle vi ha 28 km kvar när vi kom fram detta efter 10 km sedan sjunk förbrukningen lite och när vi kom fram hade vi som sagt 5 km kvar. Så den beräknade som tar hänsyn till den senaste (10, 25 eller 50km) verkar inte stämma.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar