Första dödsolyckan med Autopilot
Moderator: Redaktion
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Underåkningsskydd är det redan lag på i EU.Mickep skrev:Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Precis, jag tror att radarn har för dålig detaljupplösning. Däremot klarar den av jobbet med att hålla avstånd till framförvarande bil. Man kan ju aldrig få ett djup i en kamerabild om man bara har en kamera och därmed kan man inte bedöma avståndet till eventuella hinder.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Alltså, grundproblemet är ju förmodligen att vederbörande fått för sig (kanske genom sannolikhetsinlärning) att bilen kan köra själv. Men det kan den ju inte. Det bara kan verkar så så länge inget inträffar...
Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.
Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Skulle vara intressant senare att se om fler eller färre olyckor sker med autopilot kontra folk som kör med näsan i mobilen utan autopilot.
Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.
Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna
Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.
Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.LarsL skrev:För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Den behöver ju bara kräva att föraren har händerna på ratten och ge en kort varning, kanske en visuell indikering på vad den uppfattar. Tror faktiskt inte det skulle vara särskilt irriterande.vigge50 skrev:
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Men nu tänker jag lite EU och inte USA där mycket löses med en varningstext. Körde som exempel en Volvo med kollisionsvarning den var som en nervös tant och pep mest hela tiden.
Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Eller att ligga i ~150 på ~130-väg (om nu kvinnans vittnesmål stämmer). Nu vet jag inte om det är 85 mph där, men kvinnan uppgav att hon körde 85 mph när denna bil swoshade förbi och det vore väl lite korkat om det var lägre .LarsL skrev:Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.
- jag tycker det blivit en alldeles för stor tolerans kring att köra för fort...
Sedan är det minst ett fel till med tanke på hur korsningen ser ut... Att det över huvud taget är en korsning till exempel, sikten över krönet är ju obefintlig, och kommer någon dåre där bakom i 150 finns det inte en chans i världen att en korsande lastbilsförare ser det
https://www.google.ca/maps/@29.4107983, ... 312!8i6656
Många fel här som sammantaget blir mycket tragiskt men som tyvärr får fel fokus i och med att Autopilot varit aktiverat... Hade en bil kommit farande i samma hastighet utan AP över det krönet tror jag inte en människa heller hade klarat av situationen med en trailer ståendes mitt i vägbanan
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Tyckte detta var en bra artikel. Vet inte om nån redan länkat.
http://www.bloomberg.com/view/articles/ ... -overreact
Intressant om hur lätt det kan blir stora konsekvenser av ingenting.
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Ett flygplan som har autopilot betyder ju inte att det går att flyga utan pilot. Trots detts så känns det ändå som ett olämpligt ordval för en funktion som egentligen bara är till för att hålla bilen i filen.
http://www.bloomberg.com/view/articles/ ... -overreact
Intressant om hur lätt det kan blir stora konsekvenser av ingenting.
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Ett flygplan som har autopilot betyder ju inte att det går att flyga utan pilot. Trots detts så känns det ändå som ett olämpligt ordval för en funktion som egentligen bara är till för att hålla bilen i filen.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Nu ska inte vi på den här sidan också blanda ihop äpplen och päron... Det gör alla andra tillräckligt mycket...Martinen skrev:Trots detts så känns det ändå som ett olämpligt ordval för en funktion som egentligen bara är till för att hålla bilen i filen.
- funktionen heter AutoSteer, och det tycker jag låter ganska bra i förhållande till vad den faktiskt gör...
Sedan fattar jag inte varför alla hela tiden felciterar varningsmeddelandet... Det var nu ett bra tag sedan det stod "Always keep your hands...", numera står det "Please keep your hands..." samtidigt som jag har för mig att det inte längre står "be prepared to take over at any time" vid löpande aktivering (alltså vid dubbel-tap).
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Ska man vara noga så kallar de ju hela paketet för "Auto Pilot", och det innehåller flera delar där bl a "Auto Steer" och "Traffic Aware Cruise Control" ingår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Jo, så är det.Martinen skrev:
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Nej, så är det inte.LarsL skrev:Jo, så är det.Martinen skrev:
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Autopilot är ett koncept som byggs ut hela tiden med nya funktioner... Bland annat autopark, autosteer, tacc, etc...
Snälla, lyssna inte på trollen...
Snälla, lyssna inte på trollen...
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Autopilot är ett bra namn på funktionerna det innehåller.
Jämför med flyget där autopilot är ett vedertaget namn. Där innebär det att tekniken främst håller koll på hastighet och höjd. Stämmer väl rätt bra överens med hastighet + styrning som är fallet i Teslan.
Jämför med flyget där autopilot är ett vedertaget namn. Där innebär det att tekniken främst håller koll på hastighet och höjd. Stämmer väl rätt bra överens med hastighet + styrning som är fallet i Teslan.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Jo, människor i allmänhet är ganska korkade.Nicklas skrev:Nej, så är det inte.LarsL skrev:Jo, så är det.Martinen skrev:
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Auto pilot är ju inte samma sak som autonom bil. Visst tror en del att Auto pilot betyder att du kan slå in en adress i dator och sedan kör bilen dit precis som folk tror att det går att titta på film på 17"-skärmen i Model S men det gör ju inte att det går att titta på film eller att Model S är autonom. Därför behöver man säga att så är fallet bara för att okunniga säger att det visst går.LarsL skrev:Jo, människor i allmänhet är ganska korkade.Nicklas skrev:Nej, så är det inte.LarsL skrev:Jo, så är det.Martinen skrev:
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Når man leser at hans hastighet har ligget betydelig over lovlig hastighet og at hverken AP eller sjåfør bremset må man gå ut ifra at han enten ville begå selvmord eller var sysselsatt med annet enn å kjøre bil. Det betyr at eieren av bilen åpenbart ikke har fulgt bruksanvisningen eller tatt hensyn til advarslene samt ikke tatt hensyn til trafikkreglene (hastighetsbegrensning).
På god norsk betyr det følgende: hvis du kjører som en idiot så øker sjansen betydelig for at du ender enten på syke- eller likhus. Og det er vel det viktigste man bør trekke ut som lærdom. Deretter kan juristene begynne å finlese alt som er skrevet og prøve å finne en skyldig person.
Hadde mannen meiet ned et barn er det nok ikke mange som ville vært i tvil om hvem som hadde hatt ansvar her.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På god norsk betyr det følgende: hvis du kjører som en idiot så øker sjansen betydelig for at du ender enten på syke- eller likhus. Og det er vel det viktigste man bør trekke ut som lærdom. Deretter kan juristene begynne å finlese alt som er skrevet og prøve å finne en skyldig person.
Hadde mannen meiet ned et barn er det nok ikke mange som ville vært i tvil om hvem som hadde hatt ansvar her.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
BMW, Intel och Mobileye ska gå ihop i samarbete och tror att autom körning lever 3 som är att föraren inte behöver ha koll på vägen på motorvägen kommer finnas 2021. Lever 5 kommer komma 2021 men då till några få områden som är utvalda.
Frågan är om Tesla ligger så långt före Mobileye eller om Elon är alldeles för optimistisk när han pratar om självkörande bilar som man kan kalla på om mindre än två år.
http://insideevs.com/bmw-intel-and-mobi ... -reaction/
Frågan är om Tesla ligger så långt före Mobileye eller om Elon är alldeles för optimistisk när han pratar om självkörande bilar som man kan kalla på om mindre än två år.
http://insideevs.com/bmw-intel-and-mobi ... -reaction/
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Intressant, verkar som att Elon satt bollen i rullning på AP fronten. Det skulle inte förvåna mig om den intensiva forskning vi nu ser på AP och den avancerade AI som krävs för att effektivt tolka all den enorma mängden data som strömmar in och utifrån det hantera bilen säkert i trafiken, kommer att skapa den första AI värt namnet. Inte konstigt att Elon verkar satsa hårt på OpenAI och är rädd att fel människor (han vill inte peka ut någon men troligen syftar han på Google) skapar ett AI-monster. Det verkar som en teknik kan trycka igång en lavinutveckling av en annan, t.ex hemdatorer drog igång internet och bärbara datorer och telefoner drog igång batteriutvecklingen som i sin tur drog igång elbilsutvecklingen (det finns säkert många fler exempel).vigge50 skrev:BMW, Intel och Mobileye ska gå ihop i samarbete och tror att autom körning lever 3 som är att föraren inte behöver ha koll på vägen på motorvägen kommer finnas 2021. Lever 5 kommer komma 2021 men då till några få områden som är utvalda.
Frågan är om Tesla ligger så långt före Mobileye eller om Elon är alldeles för optimistisk när han pratar om självkörande bilar som man kan kalla på om mindre än två år.
http://insideevs.com/bmw-intel-and-mobi ... -reaction/
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Läste om trailers i USA:
-this was a side underride collision, common as dirt, that kills hundreds every year because the designs of our cars and our transport trailers are fundamentally incompatible.
-The NTSB (National Transportation Safety Board) asked that all new trailers be redesigned to prevent these kinds of accidents. Of course they are getting nowhere; the industry won’t even accept sideguards to protect pedestrians and cyclists. They claim that stopping cars would add too much weight, hurting fuel economy, and that the bodies of the trailers are not even strong enough to support them.
-a NHTSA report that said 15% of all large truck fatalities involved passenger cars striking the sides of either the tractor or trailer.
-this was a side underride collision, common as dirt, that kills hundreds every year because the designs of our cars and our transport trailers are fundamentally incompatible.
-The NTSB (National Transportation Safety Board) asked that all new trailers be redesigned to prevent these kinds of accidents. Of course they are getting nowhere; the industry won’t even accept sideguards to protect pedestrians and cyclists. They claim that stopping cars would add too much weight, hurting fuel economy, and that the bodies of the trailers are not even strong enough to support them.
-a NHTSA report that said 15% of all large truck fatalities involved passenger cars striking the sides of either the tractor or trailer.
MYLR-24