Första dödsolyckan med Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Mickeren »

Kommer

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Mickep »

Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av point1 »

Mickep skrev:
Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)
Underåkningsskydd är det redan lag på i EU.


Sent from my iPhone using Tapatalk
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av kenhag »

Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av kenhag »

vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
Precis, jag tror att radarn har för dålig detaljupplösning. Däremot klarar den av jobbet med att hålla avstånd till framförvarande bil. Man kan ju aldrig få ett djup i en kamerabild om man bara har en kamera och därmed kan man inte bedöma avståndet till eventuella hinder.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av MSO »

Alltså, grundproblemet är ju förmodligen att vederbörande fått för sig (kanske genom sannolikhetsinlärning) att bilen kan köra själv. Men det kan den ju inte. Det bara kan verkar så så länge inget inträffar...

Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Remuz »

Skulle vara intressant senare att se om fler eller färre olyckor sker med autopilot kontra folk som kör med näsan i mobilen utan autopilot.

Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.

Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:

På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Den behöver ju bara kräva att föraren har händerna på ratten och ge en kort varning, kanske en visuell indikering på vad den uppfattar. Tror faktiskt inte det skulle vara särskilt irriterande.
Men nu tänker jag lite EU och inte USA där mycket löses med en varningstext. Körde som exempel en Volvo med kollisionsvarning den var som en nervös tant och pep mest hela tiden.

Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Nicklas »

LarsL skrev:
Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.
Eller att ligga i ~150 på ~130-väg (om nu kvinnans vittnesmål stämmer). Nu vet jag inte om det är 85 mph där, men kvinnan uppgav att hon körde 85 mph när denna bil swoshade förbi och det vore väl lite korkat om det var lägre :).
- jag tycker det blivit en alldeles för stor tolerans kring att köra för fort...

Sedan är det minst ett fel till med tanke på hur korsningen ser ut... Att det över huvud taget är en korsning till exempel, sikten över krönet är ju obefintlig, och kommer någon dåre där bakom i 150 finns det inte en chans i världen att en korsande lastbilsförare ser det :(
https://www.google.ca/maps/@29.4107983, ... 312!8i6656

Många fel här som sammantaget blir mycket tragiskt men som tyvärr får fel fokus i och med att Autopilot varit aktiverat... Hade en bil kommit farande i samma hastighet utan AP över det krönet tror jag inte en människa heller hade klarat av situationen med en trailer ståendes mitt i vägbanan :cry:
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Martinen »

Tyckte detta var en bra artikel. Vet inte om nån redan länkat.
http://www.bloomberg.com/view/articles/ ... -overreact

Intressant om hur lätt det kan blir stora konsekvenser av ingenting.
Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Ett flygplan som har autopilot betyder ju inte att det går att flyga utan pilot. Trots detts så känns det ändå som ett olämpligt ordval för en funktion som egentligen bara är till för att hålla bilen i filen.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Nicklas »

Martinen skrev:
Trots detts så känns det ändå som ett olämpligt ordval för en funktion som egentligen bara är till för att hålla bilen i filen.
Nu ska inte vi på den här sidan också blanda ihop äpplen och päron... Det gör alla andra tillräckligt mycket...
- funktionen heter AutoSteer, och det tycker jag låter ganska bra i förhållande till vad den faktiskt gör...

Sedan fattar jag inte varför alla hela tiden felciterar varningsmeddelandet... Det var nu ett bra tag sedan det stod "Always keep your hands...", numera står det "Please keep your hands..." samtidigt som jag har för mig att det inte längre står "be prepared to take over at any time" vid löpande aktivering (alltså vid dubbel-tap).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av bylund »

Ska man vara noga så kallar de ju hela paketet för "Auto Pilot", och det innehåller flera delar där bl a "Auto Steer" och "Traffic Aware Cruise Control" ingår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av LarsL »

Martinen skrev:

Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Jo, så är det.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Nicklas »

LarsL skrev:
Martinen skrev:

Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Jo, så är det.
Nej, så är det inte.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Nicklas »

Autopilot är ett koncept som byggs ut hela tiden med nya funktioner... Bland annat autopark, autosteer, tacc, etc...

Snälla, lyssna inte på trollen...
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av muran »

Autopilot är ett bra namn på funktionerna det innehåller.
Jämför med flyget där autopilot är ett vedertaget namn. Där innebär det att tekniken främst håller koll på hastighet och höjd. Stämmer väl rätt bra överens med hastighet + styrning som är fallet i Teslan.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av LarsL »

Nicklas skrev:
LarsL skrev:
Martinen skrev:

Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Jo, så är det.
Nej, så är det inte.
Jo, människor i allmänhet är ganska korkade.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nicklas skrev:
LarsL skrev:
Martinen skrev:

Håller dessutom med om att Teslas enda misstag är att kalla det för autopilot.
Många tror att autopilot betyder att bilen klarar av att vara helt förarlös. Detta är ju såklart för att människor i allmänhet är ganska korkade, men det skapar ju ändå missuppfattningar.
Jo, så är det.
Nej, så är det inte.
Jo, människor i allmänhet är ganska korkade.
Auto pilot är ju inte samma sak som autonom bil. Visst tror en del att Auto pilot betyder att du kan slå in en adress i dator och sedan kör bilen dit precis som folk tror att det går att titta på film på 17"-skärmen i Model S men det gör ju inte att det går att titta på film eller att Model S är autonom. Därför behöver man säga att så är fallet bara för att okunniga säger att det visst går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av miksch »

Når man leser at hans hastighet har ligget betydelig over lovlig hastighet og at hverken AP eller sjåfør bremset må man gå ut ifra at han enten ville begå selvmord eller var sysselsatt med annet enn å kjøre bil. Det betyr at eieren av bilen åpenbart ikke har fulgt bruksanvisningen eller tatt hensyn til advarslene samt ikke tatt hensyn til trafikkreglene (hastighetsbegrensning).
På god norsk betyr det følgende: hvis du kjører som en idiot så øker sjansen betydelig for at du ender enten på syke- eller likhus. Og det er vel det viktigste man bør trekke ut som lærdom. Deretter kan juristene begynne å finlese alt som er skrevet og prøve å finne en skyldig person.
Hadde mannen meiet ned et barn er det nok ikke mange som ville vært i tvil om hvem som hadde hatt ansvar her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

BMW, Intel och Mobileye ska gå ihop i samarbete och tror att autom körning lever 3 som är att föraren inte behöver ha koll på vägen på motorvägen kommer finnas 2021. Lever 5 kommer komma 2021 men då till några få områden som är utvalda.

Frågan är om Tesla ligger så långt före Mobileye eller om Elon är alldeles för optimistisk när han pratar om självkörande bilar som man kan kalla på om mindre än två år.

http://insideevs.com/bmw-intel-and-mobi ... -reaction/
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av kenhag »

vigge50 skrev:
BMW, Intel och Mobileye ska gå ihop i samarbete och tror att autom körning lever 3 som är att föraren inte behöver ha koll på vägen på motorvägen kommer finnas 2021. Lever 5 kommer komma 2021 men då till några få områden som är utvalda.

Frågan är om Tesla ligger så långt före Mobileye eller om Elon är alldeles för optimistisk när han pratar om självkörande bilar som man kan kalla på om mindre än två år.

http://insideevs.com/bmw-intel-and-mobi ... -reaction/
Intressant, verkar som att Elon satt bollen i rullning på AP fronten. Det skulle inte förvåna mig om den intensiva forskning vi nu ser på AP och den avancerade AI som krävs för att effektivt tolka all den enorma mängden data som strömmar in och utifrån det hantera bilen säkert i trafiken, kommer att skapa den första AI värt namnet. Inte konstigt att Elon verkar satsa hårt på OpenAI och är rädd att fel människor (han vill inte peka ut någon men troligen syftar han på Google) skapar ett AI-monster. Det verkar som en teknik kan trycka igång en lavinutveckling av en annan, t.ex hemdatorer drog igång internet och bärbara datorer och telefoner drog igång batteriutvecklingen som i sin tur drog igång elbilsutvecklingen (det finns säkert många fler exempel).
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av _TonyV »

Läste om trailers i USA:
-this was a side underride collision, common as dirt, that kills hundreds every year because the designs of our cars and our transport trailers are fundamentally incompatible.

-The NTSB (National Transportation Safety Board) asked that all new trailers be redesigned to prevent these kinds of accidents. Of course they are getting nowhere; the industry won’t even accept sideguards to protect pedestrians and cyclists. They claim that stopping cars would add too much weight, hurting fuel economy, and that the bodies of the trailers are not even strong enough to support them.

-a NHTSA report that said 15% of all large truck fatalities involved passenger cars striking the sides of either the tractor or trailer.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar