Längsta körningen i tid på en laddning..
Moderator: Redaktion
Längsta körningen i tid på en laddning..
En av alla fördelarna med elbilar är ju att de knappt förbrukar någon energi vid körning i väldigt låga hastigheter såsom vid kökörning med många start/stopp, till skillnad från fossilbilar som ju drar en massa bränsle vid tomgångskörning/krypkörning och vid varje start. Häromdagen när vi begav oss hemåt från Kroatien/Split med vår 85D efter att ha laddat i 47 mil rated drabbades vi och väldigt många med oss av extremt långa köer på A1, först då den stängdes av pga skogsbrand och strax därefter lite längre norrut pga väldigt kraftig vind som gjorde att både A1 och den enda alternativa vägen intill stängdes av för all trafik hela eftermiddagen, kvällen och natten. Det enda sättet att ta sig norrut blev därför en rejäl omväg inåt landet på en väldigt liten väg som alla skulle samsas om, vilket ledde till en kötid på 12 timmar..
Tiden det tog att köra från SuC Split till SuC Senj som skulle tagit 2 1/2 timme tog nu istället 14 timmar..
Körde från kl 13:00 till 03:00 och hade då 48km rated kvar i batteripacket.
Medans fossilbilarna köade i långa led vid varje bensinstation vi passerade gled vi bara förbi mack efter mack och körde alltså i 14 timmar utan att stänga av och gå ur bilen.
Grymt med fri 3G också i sådana lägen så man lätt kunde hålla sig uppdaterad med trafikinfon.
Tiden det tog att köra från SuC Split till SuC Senj som skulle tagit 2 1/2 timme tog nu istället 14 timmar..
Körde från kl 13:00 till 03:00 och hade då 48km rated kvar i batteripacket.
Medans fossilbilarna köade i långa led vid varje bensinstation vi passerade gled vi bara förbi mack efter mack och körde alltså i 14 timmar utan att stänga av och gå ur bilen.
Grymt med fri 3G också i sådana lägen så man lätt kunde hålla sig uppdaterad med trafikinfon.
Solidsvart Model S 85D
Re: Längsta körningen i tid på en laddning..
Riktigt häftigt
Och för att inte tala om hur mycket onödigt lokalt utsläpp alla fossilbilar orsakade.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Vad blev avståndet ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Stackars er att sitta i kö så länge, lider när jag läser!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Just detta blev extra tydligt under de 8 km jag avverkade i löpande ställning i vägrenen då jag lämnade över ratten till frugan medans jag på A1'an öppnade frunken och bytte från sandaler till löparskor för att ge mig iväg för att få lite mer info om hur långt köerna sträckte sig och om det såg ut att finnas någon ljusning längre fram. Snacka om ofräsch luft att flåsa in med alla dessa avgaser..chpaulin skrev:Riktigt häftigtOch för att inte tala om hur mycket onödigt lokalt utsläpp alla fossilbilar orsakade.
Solidsvart Model S 85D
Ja, tack, roligare har man ju haft.. En timme eller två hade ju varit mer överkomligt om ändå hyfsat frustrerande, men på nåt sätt kom man in i det och höll sig lugn. Inte mycket man kan påverka utan bara att gilla läget liksom. Missade dock en kväll och natt på nästa hotell i Rabac och var lite småsliten dagen därpå.HelectriC skrev:Stackars er att sitta i kö så länge, lider när jag läser!
Solidsvart Model S 85D
332km och en snittförbrukning på 183Wh/km (rated range gick från 470 till 48km), så inte så långt egentligen, men det var mer körtiden som var lite extrem. Körde förra året på utsatta hastigheter (dock långsamt pga slingrig kustväg) från Split till Kozina i Slovenien på en laddning, vilket blev 400km och hade ändå 65km kvar i batteripacket.e5m1r skrev:Vad blev avståndet ?
Solidsvart Model S 85D
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Vi åkte från ön Okrug utanför Trogir och fick också problem på grund av den kraftiga vinden. Vi stack dock redan kl 6 på morgonen för att slippa köer in mot Trogir. Vi fick köra av motorvägen vid Zadar. Upptäckte då att varken bilens GPS eller Waze hade bra koll. Efter vi kört av motorvägen ville Waze vända och bilens GPS ledde oss på en liten väg där vi fick vända till slut. Efter vi vänt tyckte bilens GPS att vi skulle tillbaka ut på motorvägen igen. Ut genom vägtull-stationen för att hundra meter senare upptäcka att motorvägen fortfarande var avstäng. Bara att vända och ställa sig i kön för att betala när man kör av motorvägen...
Körde sedan kustvägen till Senj och var väl framme ca kl 12.
Låter inte som att man skall vara allt för missnöjd med att det tog 6 h till Senj.
Väldigt häftigt att köra kustvägen söderifrån mot Senj när det blåste så mycket, blev som "rök" över havet.
Kan rekommendera den vägen även om det inte blåser
Låter inte som att man skall vara allt för missnöjd med att det tog 6 h till Senj.
Väldigt häftigt att köra kustvägen söderifrån mot Senj när det blåste så mycket, blev som "rök" över havet.

- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Låter som kustvägen Zadar - Senj håller högre standard än kustvägen Senj till Rijeka.
Den senare är helt hopplöst dålig standard, mycket trafik och en snitthastighet på ca 30-35km/h. När man åkt den vägen en gång förstår man varför vägskyltarna rekommenderar att köra en 3-4 gånger längre omväg via motorvägen.
Den senare är helt hopplöst dålig standard, mycket trafik och en snitthastighet på ca 30-35km/h. När man åkt den vägen en gång förstår man varför vägskyltarna rekommenderar att köra en 3-4 gånger längre omväg via motorvägen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
14h! Imponerande. Nån som har koll på vad en fossilbil skulle ha dragit denna sträcka och tid? En med start stopp o en utan?
Där fick jag nog svaret på frågan jag ställde i en annan tråd om Kroatien, iafall det var din svarta Onsalaregistrerade vi såg på Okrug utanför Trogir för en vecka sedan.Cliff Barnes skrev:Vi åkte från ön Okrug utanför Trogir och fick också problem på grund av den kraftiga vinden. Vi stack dock redan kl 6 på morgonen för att slippa köer in mot Trogir. Vi fick köra av motorvägen vid Zadar. Upptäckte då att varken bilens GPS eller Waze hade bra koll. Efter vi kört av motorvägen ville Waze vända och bilens GPS ledde oss på en liten väg där vi fick vända till slut. Efter vi vänt tyckte bilens GPS att vi skulle tillbaka ut på motorvägen igen. Ut genom vägtull-stationen för att hundra meter senare upptäcka att motorvägen fortfarande var avstäng. Bara att vända och ställa sig i kön för att betala när man kör av motorvägen...
Håller med om att kustvägen från Trogir till Senj är att rekommendera just för att den är så fin även om den tar en stund att köra. Skönt att ni gav er av så pass tidigt att ni slapp det mesta av köerna.
Solidsvart Model S 85D
en del bilar låter färddatorn gå över i liter/tim när man står still istället för liter/mil. Den enda bil jag minns hade det har jag för mig det stod 1 liter/tim, men det var en ganska gammal bil, så kanske har blivit bättre nu? Start-stopp slås väl av när 12V börjar bli tomt och under 14 timmar, så lär ju det ske.apkungen skrev:14h! Imponerande. Nån som har koll på vad en fossilbil skulle ha dragit denna sträcka och tid? En med start stopp o en utan?
Model 3-24/Polestar 3-24
Start/Stop har ganska lite effekt när man står stilla på sommaren och AC:n är på. Efter nån minut blir det för varmt i bilen och oljebrännaren hostar igång igen. När man står i bilkö är AC:n den största bensinslukaren. För det första kyls inte bilen ner med hjälp av fartvinden och för det andra så puttrar icemotorn mest på tomgång och orkar knappt att hålla liv i AC:n. Då drar den ännu mer soppa än vanligt.HelectriC skrev:en del bilar låter färddatorn gå över i liter/tim när man står still istället för liter/mil. Den enda bil jag minns hade det har jag för mig det stod 1 liter/tim, men det var en ganska gammal bil, så kanske har blivit bättre nu? Start-stopp slås väl av när 12V börjar bli tomt och under 14 timmar, så lär ju det ske.
Ju mer man funderar på det desto mer inser man hur idiotiskt det är med förbränningsmotorer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14