Hur ofta har man nån nytta av den uppgraderade laddaren? Publika typ 2 stolpar?
Japp, börjar bli rätt vanligt med 22kW Typ 2. Man har också nytta av den vid 32A trefaskontakt men då ökar risken att man bränner en säkring och gör att avgasbilar inte kan tanka på bensinstationen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hur ofta har man nån nytta av den uppgraderade laddaren? Publika typ 2 stolpar?
Japp, börjar bli rätt vanligt med 22kW Typ 2. Man har också nytta av den vid 32A trefaskontakt men då ökar risken att man bränner en säkring och gör att avgasbilar inte kan tanka på bensinstationen...
Hur får du in 32A från 3fas uttagl? Är inte UMC max 16A?
Hur ofta har man nån nytta av den uppgraderade laddaren? Publika typ 2 stolpar?
Japp, börjar bli rätt vanligt med 22kW Typ 2. Man har också nytta av den vid 32A trefaskontakt men då ökar risken att man bränner en säkring och gör att avgasbilar inte kan tanka på bensinstationen...
Hur får du in 32A från 3fas uttagl? Är inte UMC max 16A?
Hur ofta har man nån nytta av den uppgraderade laddaren? Publika typ 2 stolpar?
Ja, publika typ2 eller om du skaffar en portablel 32A typ2-laddare och ofta har tillgång till 32A uttag.
På snart 9000 mil har jag haft verklig nytta av det en handfull gånger, tex ladda på 2h istället för 4h. Endast i ett av fallen hade en chademo-adapter hjälpt.
Ett par dussin gånger har det gett mig "bonus", dvs mer laddning än jag egentligen behövde för stunden.
22 kW Typ 2 ser jag som ett vettigt ladduttag, dels för bilarna med små batterier (förutsatt att de kan utnyttja 22 kW), dels för dem som är ute på semesterfärder och åkt en hyfsad sträcka (20-30 mil) under förmiddagen, stannar i en trevlig stad under några timmar kring lunch och därefter kör kanske 20-30 mil under eftermiddagen. Då räcker 22 kW långt, men för semesterscenariot vill man i så fall att stolpen står centralt i staden, inte ute vid någon köplada.
Man kan ju alltid hävda att ännu mer effekt vore önskvärt (jag tycker att t ex att fastchargern i Karlskrona är utmärkt. Rejäl effekt, centralt läge) men jag gissar att en 22 kW Typ 2 är klart billigare att anlägga än DC-laddare med högre effekt. Med andra ord kanske det i vissa fall är bättre med många 22 kW Typ 2 (förutsatt att bilarna kan utnyttja den effekten med sin inbyggda laddare) än färre 50+ kW DC-laddare.
För den som inte redan köpt en tesla med nya 16,5 kW-laddaren, så kan man ju nämna alternativet att köpa en begagnad tesla från tiden då det fanns dubbelladdare. Då går det att ta vara på 22 kW-stolparna och de är inte kattpiss om du frågar mig. Ett acceptabelt mellanting mellan chademo och vägguttag.
Jag har verkligen haft nytta av min 22kW flera gånger kan jag säga!
Du låter ironisk på tonen
Nej faktiskt inte, det är suveränt om/när man har tillgång till det vet inte hur många ggr jag stått i Gävle ett par timmar
och fått fullt batteri på den tiden (alltså inte på SuC vid Gävlebro utan inne i stan). Finns några såna bra ställen som jag
haft nytta av 22kW
Håller med Bjelke. Jag saknar 22kW-dubbelladdaren som satt i min förra bil. Nu har jag bara uppgraderade laddaren och den är riktigt seg i jämförelse. Jag har nytta av den hela tiden. Chademo-adaptern har jag bara använt ett fåtal gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har verkligen haft nytta av min 22kW flera gånger kan jag säga!
Du låter ironisk på tonen
Nej faktiskt inte, det är suveränt om/när man har tillgång till det vet inte hur många ggr jag stått i Gävle ett par timmar
och fått fullt batteri på den tiden (alltså inte på SuC vid Gävlebro utan inne i stan). Finns några såna bra ställen som jag
haft nytta av 22kW
Ok, bara så det lät när jag läste Jag skulle lätt gärna vilja ha det med!
Håller med Bjelke. Jag saknar 22kW-dubbelladdaren som satt i min förra bil. Nu har jag bara uppgraderade laddaren och den är riktigt seg i jämförelse. Jag har nytta av den hela tiden. Chademo-adaptern har jag bara använt ett fåtal gånger.
Min CHAdeMO adapter har jag ff inte ens provat
Men den fyller säkert sin funktion ibland, det är kanske mest pgav att det typ inte fanns några sådana laddare häromkring
när jag köpte min Tesla och det är ff ganska tunt med dom häromkring
Håller med Bjelke. Jag saknar 22kW-dubbelladdaren som satt i min förra bil. Nu har jag bara uppgraderade laddaren och den är riktigt seg i jämförelse. Jag har nytta av den hela tiden. Chademo-adaptern har jag bara använt ett fåtal gånger.
Min CHAdeMO adapter har jag ff inte ens provat
Men den fyller säkert sin funktion ibland, det är kanske mest pgav att det typ inte fanns några sådana laddare häromkring
när jag köpte min Tesla och det är ff ganska tunt med dom häromkring
Samma här. Brist på möjligheter och tillfällen helt enkelt. Det är som att ha paraply liggande i bilen. Man använder dem aldrig, men ändå bra att ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag använder min Chademo minst 3-4 gånger i månaden. Mindre nu med SUC i Töcksfors. Men vissa sträckor klarar jag inte utan. Borlänge, tidigare Oslo, Jönköping. Linköping. Alla dessa ligger drtgt 20 mil hemifrån. Utan Suc eller destinationsladdning måste jag ladda Chademo för att ta mig fram o tillbaka. Till Göteborg spar jag 2 mil per håll på att undvika Torp
Senast redigerad av bullen, redigerad totalt 1 gånger.