Strypa en 75kWh till en 60kWh

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Strypa en 75kWh till en 60kWh

Inlägg av Heiko »

För ett par veckor sedan beställde jag en Model S 60D men hyfsad utrustning och har fått ett preliminärt leveransbesked som är kring november december.

Men i torsdag hade jag kontakt med Tesla på Emporia eftersom de precis fått in en Model S full utrustad förutom bakåtvändna sätena som är en 75D.
Jag fick information om att de fanns en rabatt om jag köpte denna direkt.
Prismässigt blev det ändå för mycket för min del eftersom jag hade satt ett tak på vad bilen få kosta per månad.

Så det fick bli den beställning jag gjort ett par veckor tidigare.

Då hände något intressant och han frågade mig om jag vore intresserad att köpa bilen om de stryper ner den till en 60kWh.
Frågade om det är något som Tesla godkänt och han sa att från och med i torsdags så kan man erbjuda en 75kWh att strypa ner den till 60kWh.

Vi satt och räknade på detta och det blev något dyrare än jag hade tänkt mig men jag slog till och köpte den röda 75D som de stryper ner till en 60D som är fullt utrustad.
Istället för november-december så kommer jag hämta ut bilen nästa helg.

För er som sitter med en beställning av en 60D och vill inte vänta alltför länge och de har en 75D på lager så kontakta Tesla.

Nyttja gärna min rabatt http://---
Senast redigerad av Heiko, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Inlägg av chpaulin »

Coolt :) Grattis får man väl säga då :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Hur mycket drog de av på priset för de 15 kWh som du nu inte kan använda?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vet inte om det är någon nackdel med strypt batteri. Den kommer hålla kapaciteten bättre och därmed värdet, den kommer bli snabbare att ladda till 100%. Risken att batteriet misshandlas är mindre.
De där sista 20% tar ändå lika lång tid att ladda som de första 80%. Tänker man så kan man ladda fullt 60kw 2 ggr på samma tid som en 75 laddas fullt en gång.det är alltså 120 mot 75.(nu funkar det inte så i praktiken men det var bara för att göra en poäng.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Surfaren skrev:
Hur mycket drog de av på priset för de 15 kWh som du nu inte kan använda?
De drog av motsvarande summa vad det skulle kosta att uppgradera till en 75 kWh.
Tesla Model Y
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Heiko skrev:
De drog av motsvarande summa vad det skulle kosta att uppgradera till en 75 kWh.
Okej, tack. Detta är ju en fair deal för de som vill köpa en 60 och ha lite mer att välja på från demobilarna: https://www.tesla.com/sv_SE/new
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

alla 60 är väl 75 numera ändå, så tidsbesparing på att ladda med denna blir ju ingen skillnad mot den du beställt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Heiko skrev:
Då hände något intressant och han frågade mig om jag vore intresserad att köpa bilen om de stryper ner den till en 60kWh.
Frågade om det är något som Tesla godkänt och han sa att från och med i torsdags så kan man erbjuda en 75kWh att strypa ner den till 60kWh.
Naturligtvis på en torsdag :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Vet inte om det är någon nackdel med strypt batteri. Den kommer hålla kapaciteten bättre och därmed värdet, den kommer bli snabbare att ladda till 100%. Risken att batteriet misshandlas är mindre.
De där sista 20% tar ändå lika lång tid att ladda som de första 80%. Tänker man så kan man ladda fullt 60kw 2 ggr på samma tid som en 75 laddas fullt en gång.det är alltså 120 mot 75.(nu funkar det inte så i praktiken men det var bara för att göra en poäng.
Så superladdare och ChaDeMo vet att det egentligen sitter ett 75kWh-batteri i bilen? Men fyller inte på mer än upp till 60kWh ändå?

Annars kunde man tänka sig att bilen rapporterar att bilens batteripaket är på 60kWh, och i så fall borde superladdare/ChaDeMo agera som om det var ett 60kWh-batteri och slå av på laddhastigheten långt tidigare än om bilen rapporterat att batteripaketet är på 75kWh..?

En annan tanke som jag har är att den extra batterikapaciteten kan ligga i botten - dvs. att bilens batteri har 15kWh laddning som inte kan användas till körning, när bilen rapporterar 0kWh kvar i batteriet. Vid ett sådant scenario går det heller inte att snabbladda en 60kWh fortare än en 75kWh, eftersom laddaren måste slå av på farten när batteriet börjar bli fullt, precis som om det var en vanlig 75kWh-bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det här är ett helt nytt sätt att sälja bilar, man gömmer helt enkelt undan finesserna för kunden och prutar 100000 eller mer :-). Undrar när det första hacket/jailbreaket kommer för att aktivera allt lullull ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Det här är ett helt nytt sätt att sälja bilar, man gömmer helt enkelt undan finesserna för kunden och prutar 100000 eller mer :-). Undrar när det första hacket/jailbreaket kommer för att aktivera allt lullull ?
Riskabelt sätt att få utrustning på, garantierna lär ju ryka för det första. Sen om Tesla surar till så kan de ju stoppa SC laddning... Och naturligtvis inga uppdateringar.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Man bör ju kunna ladda en 60 till 100% regelbundet då det inte är "fysiskt" fullt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Denna bil såg jag på Emoria, verkligen snygg!
Kul att du slog till, nu kan någon annan få "din" bil och Världen blev lite bättre ;)
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Gustafsson skrev:
Vi få hoppas att inte sådant händer vilket kan ställa till med stora problem om man hacka in sig i bilen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

SR-71-BlackBird skrev:
Man bör ju kunna ladda en 60 till 100% regelbundet då det inte är "fysiskt" fullt.
Helt rätt och så har jag också fått det förklarat av Tesla.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Ampera skrev:
Denna bil såg jag på Emoria, verkligen snygg!
Kul att du slog till, nu kan någon annan få "din" bil och Världen blev lite bättre ;)
Tack Ampera!
Var förbi precis igen och den har fått på skyltar nu och ska köras upp till Mölndal imorgon för att göras leveransklar till fredag i kommande vecka.
Känns lite tokigt att bilen ska upp dit igen för att sedan själv hämta ut bilen och åka ner till Malmö igen.

Kommer sälja min bil på kvd efter bra tips på detta forum. Det är en Volvo XC60 D4 som jag varit mycket nöjd med men har nu bestämt mig för att gå över till el.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Herr X skrev:
Mickep skrev:
Så superladdare och ChaDeMo vet att det egentligen sitter ett 75kWh-batteri i bilen? Men fyller inte på mer än upp till 60kWh ändå?

Annars kunde man tänka sig att bilen rapporterar att bilens batteripaket är på 60kWh, och i så fall borde superladdare/ChaDeMo agera som om det var ett 60kWh-batteri och slå av på laddhastigheten långt tidigare än om bilen rapporterat att batteripaketet är på 75kWh..?

En annan tanke som jag har är att den extra batterikapaciteten kan ligga i botten - dvs. att bilens batteri har 15kWh laddning som inte kan användas till körning, när bilen rapporterar 0kWh kvar i batteriet. Vid ett sådant scenario går det heller inte att snabbladda en 60kWh fortare än en 75kWh, eftersom laddaren måste slå av på farten när batteriet börjar bli fullt, precis som om det var en vanlig 75kWh-bil.
Osannolikt pga att det skulle öka degraderingen. Och det är en risk för tillverkaren med åtta års garanti.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Var det den röda som stod i showroom? Den var grym. Får du med 21''? :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:

Fast den logiken borde väl inte ligga i t ex chademoladdaren, utan i det laddande fordonet? Fordonet borde säga vad det max vill ha nu så får laddaren ladda det om den klarar av det. Det vore orimligt, men inte omöjligt, att det är laddstationen som vägrar ladda 99-100 % med än en viss effekt. "Jaha, vill du ha 40 kW? Men det klarar du inte av lilla vän, jag ger dig bara 20 kW".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

grenhall skrev:
Nej, de har precis fått hem ytterligare en som också är full utrustad som jag har förstått var tanken att ställa in i deras showroom. Den har 19 tums slipstream fälgarna.
21 tummarna som sitter på i showroom är riktigt snygga men tyvärr blir räckvidden blir lite för dålig med 60 kWh.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Heiko skrev:
grenhall skrev:
Nej, de har precis fått hem ytterligare en som också är full utrustad som jag har förstått var tanken att ställa in i deras showroom. Den har 19 tums slipstream fälgarna.
21 tummarna som sitter på i showroom är riktigt snygga men tyvärr blir räckvidden blir lite för dålig med 60 kWh.
Tur du hade då. För det stod en familj som lät sin 1-åring med armband gå fram och slå på bilen med full kraft samtidigt som mamman stod och filmade. Finns så många idioter där.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

.
Senast redigerad av Heiko, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

.
Senast redigerad av Heiko, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

grenhall skrev:
Heiko skrev:
grenhall skrev:
Tur du hade då. För det stod en familj som lät sin 1-åring med armband gå fram och slå på bilen med full kraft samtidigt som mamman stod och filmade. Finns så många idioter där.
Varje dag få de in personer som inte ska i huvudtaget gå in till Tesla.
Var själv inne för någon vecka sedan där det kom in tre killar som skröt med att de inte köper skitbilar utan bara BMW eller Merdeces och bara kontant. Fattade ingenting varför de började hacka på den tjejen som var på plats. De får ringa väktare ganska för att få hjälp. Därför är bilen alltid låst numera och vill helst undvika att öppna bilen för risken är stor när den är väl öppen så kommer det fler in och börja rycka och slita i bilen.
Trist men sant och tråkigt för dem i butiken som gör ett fantastiskt arbete med att vilja hjälpa till på bästa sätt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det har nog med de nya direktiven att göra
Så många bilar som möjligt ska säljas även om det innebär mindre marginal
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar