Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare danni » 12 sep 2016 13:44

Robert von Bahr skrev:Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr

Det låter som en helt absurt låg förbrukning. Jag kan som bäst komma ner i ~130 Wh/km men då är det i konstantfart på 70 km/h utan trafik. I motorvägshastighet finns det ingen som helst chans.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Referralkod: danni1257

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 12 sep 2016 13:55

122 ?!?! det ær fenomenalt

jag køpte teslan just før att kunna gasa mycket med gott samvete ;)
DSC_1485.JPG
Bygga egen Baslåda till Teslan? Busenkelt. Klicka här Bygg din Tesla Baslåda

S85D
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 12 sep 2016 14:08

Hur laddar man upp bilder?

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 12 sep 2016 14:12

Robert von Bahr skrev:Hur laddar man upp bilder?

Robert

Tryck på "Välj fil" under där du skriver ditt inlägg och sen "Bifoga filen".

Om du sen vill så kan du sen även placera den i inlägget
vigge50

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 sep 2016 16:36

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Robert von Bahr

Har provat att hålla nere förbrukningen för "sportens skull" och kan komma ner i dina nivåer när jag kör i Norge där hastigheten på vägarna är begränsade av trafik och långsamt tempo. Dock aldrig vid över 85-90 i hastighet. Ska prova neutraltricket bara för att se nästa gång jag får möjlighet. Läste på ett Priusforum för många år sedan om en liknande teknik som din, vilket användes för att sätta distansrekord på en tank.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare sondell » 12 sep 2016 16:49

Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?

Btw. Det linjära sambandet på min bil ger detta
3.254+0.922×0.955=4.134 V
Vid 95.5 %. Är det liknande det du hade eller hade du mindre?
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 sep 2016 20:47

Robert von Bahr

Say whaaaaaat? Jag har ALDRIG sett en förbrukning i min bil under 165. På Autobahn aldrig under 220. 122, hur i hela skogen klarar man det? Kör du i 70 och blir omkörd av lastbilar eller slipstreamar du bakom en i 90? Då kan jag tänka mig att det funkar. Så orkar jag definitivt inte åka, hade ju fått skrattande tyskar med mobiltelefon i handen hela tiden ;)
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, M3 SR+
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare grenhall » 12 sep 2016 20:51

Personligen tycker jag det är ansträngande att komma ner under 200Wh så därför tänker jag sluta försöka.

122Wh hade jag inte ens kommit ner om jag låtit bilen "creep:a" fram och jag gått utanför.
Senast redigerad av grenhall 12 sep 2016 20:51, redigerad totalt 1 gång.
Model S P85D - Såld
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 12 sep 2016 20:51

Här är vad jag åstadkommit i 70:

Bild

Det var lite backar så jag hade säkert kunnat komma ner lite längre med lite medvetenhet och neutral-tricket. Och här på motorväg:

Bild

Men 122 låter fortfarande absurt lågt, vettesjutton om jag alls kan komma ner dit.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Referralkod: danni1257

Inläggav Teslaägare Kirre » 12 sep 2016 21:14

122 utan att vara trafikfarlig låter på gränsen till omöjligt...

I söndags lyckades vi komma ner i snitt 150wh/km mellan Kalmar och Sillekrog. Laddade fullt på SuC Kalmar, höll fartgränserna slaviskt och hade ändå 95km kvar när vi nådde Sillekrog, så nog går det att köra snålt om man vill och vädret är optimalt. 339km och 51kWh förbrukade :)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Referralkod: eric2944

FöregåendeNästa

Återgå till Model S