Model S och effekt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Model S och effekt

Inlägg av Jocke73 »

Hej,

Haft en del samtal med Transportstyrelsen nu. De har ett CoC-dokument som påvisar 386 kW motorstyrka från Tesla. Jag hävdade dock med en dåres envishet att något var galet. Hittade då detta när jag sökte (ni ska veta att det inte är enkelt att hitta en bra sammanställning på detta... Iaf inte från en telefon!):
Skärmavbild 2016-09-13 kl. 14.33.49.png
Motorn i sig har alltså 386 kW. MEN, batteriet kan bara leverera tillräckligt för 245 kW. Läser jag tabellen rätt då? Verkar underligt att man hamnar i ett läge att man får betala för en teoretisk toppeffekt som aldrig kommer kunna uppnås? :shock:

Nå, det är en förunderlig värld vi lever i och byråkrater gör ju sitt till för att förgylla vår vardag!

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Re: Model S och effekt

Inlägg av Jocke73 »

Update:

Får "mitt" CoC-dokument om en stund. Ska se vad som står i det och hur Tesla anger effekter där. För det verkar bra underligt. Kanske är jag bara ute och cyklar och snurrar, men jag kände att jag verkligen behövde förstå hur detta hänger ihop!

/Jocke
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

I så fall skall ICE bilar ange en effekt som deras motor kan leverera med t.ex. turbo, kompressor eller lustgas även fast det inte är monterat!
T.ex. om en bil finns med både turbo och utan så skall den utan turbo ange den effekten som turbomodellen har!

Helt galet och fel enligt mig.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Precis vad jag också noterade!

Dock ser det ut så här i ett CoC-dokument:
Skärmavbild 2016-09-13 kl. 15.01.34.png
Tyvärr inte mycket att tolka. Undrar varifrån uppgifterna i Wikipedia kommer ifrån? Det verkar inte som att ett CoC-dokument innehåller batterikapacitet, vilket i det här fallet blir rätt centralt för den totala uteffekten! Byråkratimiss eller vad har hänt?

/Jocke
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Min bil har enligt fordonsregistret 69kW. Det är en P85. Jag lovar att den har en toppeffekt som ligger klart över detta. Det är något jag har missat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Vad jag läste i en annan tråd där detta har diskuterats de senaste dagarna så är den effekt som ska registreras den som en elbil kan ge ut över en timme och du ser tydligt i det dokumentet att det är 79 kW. Så du får hitta en länk till europeiska regeler och skicka det till Transportstyrelsens och visa att enligt deras uppgifter så ska den registreras för 79 kW.

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig men det är så jag har förstått det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Vad jag läste i en annan tråd där detta har diskuterats de senaste dagarna så är den effekt som ska registreras den som en elbil kan ge ut över en timme och du ser tydligt i det dokumentet att det är 79 kW. Så du får hitta en länk till europeiska regeler och skicka det till Transportstyrelsens och visa att enligt deras uppgifter så ska den registreras för 79 kW.

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig men det är så jag har förstått det.
Det förklarar i alla fall varför min har 69kW. Detta borde väl gälla alla Teslor då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Detta skriver Monark1954 i en annan tråd
Registrerad effekt.
Om nu det är fel att skriva in maxeffekt så påverkar det försäkringspremien som redan påpekats i denna tråd och i separat försäkringstråd.

I Eu direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet står det
Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid angivet varvtal.
Kapilter 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.

Noterar att min Nissan Leaf har 80 kW i registreringsbeviset och i reklamen anger Nissan max effekt 80 kW. Ingen definition på maximal effekt på hemsidan.
En modell S från 2013, AFD079, har motoreffekt 94 hk. Men 2016 har för modell S, AKH122, motoreffekten ökat till 525 hk.

Ramlade över en Holländsk sida över 42 st registrerade Modell X, alla har samma EU typgodkännande nummer som de svenska bilarna men effekten är 79 kW
https://voertuig.net/typegoedkeuringsnu ... el/model+x
Här finns länk till direktivet

http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/307L0046.htm
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Så,

Jag provade att maila detta till handläggaren. Vi får se hur det går. Man kan ju inte mer än försöka. Jättetack för hjälpen med länken till direktivet!

/Jocke
vigge50

Inlägg av vigge50 »

De har diskuterats mer om det i denna tråden om du inte redan har läst det. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5684
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Europeiska typgodkännandet säger 79 resp 90 kW om jag minns rätt även för Model S.
Måste inte den svenska registreringsdatan följa typgodkännandet?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

matbl skrev:
Europeiska typgodkännandet säger 79 resp 90 kW om jag minns rätt även för Model S.
Måste inte den svenska registreringsdatan följa typgodkännandet?
Jo så borde det väl vara...
Förresten, 90 kW i en timme blir väl på håret tom med 90-batteriet men det är kanske "bara" motorns begränsning som avgör där...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jocke73 skrev:
Så,

Jag provade att maila detta till handläggaren. Vi får se hur det går. Man kan ju inte mer än försöka. Jättetack för hjälpen med länken till direktivet!

/Jocke
Hur gick det?
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Det ligger ett ärende hos Transportstyrelsen nu. Tar troligen en vecka tills de kommer till att handlägga ärendet. Väntar med spänning på att få höra deras syn på saken. Kan ju finnas andra direktiv som de tycker ska gälla, men då kan man undra vad EU-direktivet ska vara bra för?

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Fått svar från Transportstyrelsen. Ett riktigt "vi orkar inte bry oss"-svar:

"Hej, Joakim!

Tack för ditt mejl.

Transportstyrelsen har beslutat att inte registerföra 27.2 och 27.4, med anledning av att mätmetoderna kommer att ses över och att uppgifterna idag inte bedöms ge någon information av värde. Däremot måste vi registerföra 27.1 och 27.3 som, tidigare gemensamt ingick under fält 27.

Med vänlig hälsning

Mattias Rekonius
Handläggare

Skatte-och avgiftsavdelningen

Transportstyrelsen
Trafikregistret
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon vx: 0771-503 503"

27.2 är "Hourly Max Power" (60kW), 27.4 är "30 minute Max Power" (79kW), 27.3 är "Max Net Power" (386kW). 27.1 vet jag inte vad det är för den finns inte i mitt CoC-dokument?

Det trista här är att de gömmer sig bakom att "mätmetoderna ska ses över". Dock tänker jag åberopa att om det inte fanns bättre mätmetoder när bilen registrerades, så bör de siffror som finns tillhanda användas. Något annat är bara idiotiskt.

Ni får gärna komma med input och förslag på formuleringar här!

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Fick tag på ytterligare en människa på Transportstyrelsen. Hon var mycket tillmötesgående och förstod problematiken fullt ut. Hon har skickat detta vidare. I denna version av EU-direktivet står det tydligt att max nettoeffekt OCH högsta motoreffekt efter 30 minuter ska anges: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 6-20160701

Dock kan inte mitt batteri ge den ström som motorerna behöver för att leverera den effekten (vad jag förstår iaf.). Så, även den siffran är missvisande. Jag propsar därmed på att de ska hålla sig till att ange högsta effekt efter 30 minuter istället, den siffran är mer rättvis än 386 kW.

/Jocke

*Hade lagt dessa två inlägg i tråden om försäkring, men kopierade texten hit så det blev samlat på ett ställe*
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Ytterligare uppdatering:

Pratat mer med Transportstyrelsen och förklarat problematiken med tillgänglig effekt i batteri kontra (teoretisk) toppeffekt i motorer. De håller med om att detta är ett stort bekymmer och glada att jag kan bolla detta med dem. Effekterna för privatägare av dessa bilar är ju att försäkringsbolag inte kan försäkra dem med sina vanliga regler då systemeffekten tros vara för hög.

Detta ska tas upp i deras tekniska råd i nästa vecka och jag hoppas att jag nu förklarat för dem hur det blir när de registrerar bilarna med Max Net Power. Ett värde som dessutom inte är förankrat i verkligheten. Hoppas nu att de kan hitta ett annat sätt att rapportera in elbilarna, det kommer inte vara färre av dem i framtiden!

Hojta till ifall det är något särskilt ni ser som ni vill att jag ska framföra i dialogen med Transportstyrelsen.

/Jocke
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

inte bara i Sverige detta är helkonstigt. Jag gick in och kollade på våra bilar och eGolfen har högre effekt än Teslan :o det skulle man inte tro när man körde dom, men det kanske är VW gamla vanliga fuskmetodik :lol:
eGolf effekt.JPG
Tesla effekt.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Det kan finnas en förklaring i EU-direktiven som ändrades i januari 2015 (om jag minns rätt). Om du har en Tesla registrerad innan dess så skulle den registreras med värdet för "Max Hourly Output" (60 eller 69kW beroende på modell av Model S du har). Efter det ska de tydligen ha registrerats med värden från "Max Net Output". Alla D-modeller får då en sammanslagning av den främre och bakre motorns teoretiska maxeffekt angivet i registreringsbeviset. Lite missvisande eftersom batteriet inte kan leverera den effekten till baägge motorerna.

EDIT:Asch, gäller ju att förstå kontexten av det du skriver också! :D Norge är inte med i EU! Vet inte riktigt hur de hanterar sina registreringar, men det k a n ligga något liknande det jag skriver ovan bakom dina effektsiffror...

/Jocke
Senast redigerad av Jocke73, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jocke73 skrev:
Det kan finnas en förklaring i EU-direktiven som ändrades i januari 2015 (om jag minns rätt). Om du har en Tesla registrerad innan dess så skulle den registreras med värdet för "Max Hourly Output" (60 eller 69kW beroende på modell av Model S du har). Efter det ska de tydligen ha registrerats med värden från "Max Net Output". Alla D-modeller får då en sammanslagning av den främre och bakre motorns teoretiska maxeffekt angivet i registreringsbeviset. Lite missvisande eftersom batteriet inte kan leverera den effekten till baägge motorerna.

/Jocke
det är ju konstigt i så fall eftersom eGolfen blev registrerad i slutet av januari 2015 och Teslan i mars 2015.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det var nog i maj 15 som värdena ändrades för Tesla, Golf, E-Up samt Leaf har alltid fått maxeffekt i regbeviset. i3 är en medelväg med (tror jag) 115/170 hk...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jocke, jättebra att du drar i detta.
Men vad säger transportstyrelsen om att de skiljer sig mot resten av EU? EU direktiven gäller ju i de andra länderna också.
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

matbl skrev:
Jocke, jättebra att du drar i detta.
Men vad säger transportstyrelsen om att de skiljer sig mot resten av EU? EU direktiven gäller ju i de andra länderna också.
Hej,

Det finns lite tolkningsutrymme, dock säger den senaste utgåvan av EU-direktiv 2007/e46 att Max Net Output och Max 30 minute Output ska nyttjas. Dock har inte Transportstyrelsen ett fält för det senare. Detta ska de diskutera den 27/9. Jag har gett min input och det som är så fel i detta är att vi inte kan motbevisa speciellt mycket utan hjälp från Tesla. Dock har Transportstyrelsen fått upp ögonen för problemen och då kanske vi kan få till en ändring för alla elbilar.

/Jocke
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Fick du någon feedback efter att de diskuterat?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lite OT.
I din första lista så är det skillnad mellan 70 och 70D i vad batteriet maximalt kan leverera. Någon som kan förklara detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar