Vinterdäck tips!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Vinterdäck tips!

Inlägg av Splfredde »

Skodde min Tesla 85D igår!
Det blev Nokian WR A4 235/45 R19 99V XL på originalfälgarna, 2000:-/st .
Mycket prisvärt!
Inget att klaga på, tyst o bra grepp. Kör dock mest motorväg barmark i södra Sverige.

//FB
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vinterdäck tips!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag har kört mycket med Nokian WR på tidigare bilar och jag kan bekräfta att de funkar utmärkt på barmark i södra Sverige. :D
Men i snö är de mer eller mindre värdelösa. Om jag inte minns fel så är de "klassade" som europeiska vinterdäck, inte nordiska vinterdäck.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag har kört mycket med Nokian WR på tidigare bilar och jag kan bekräfta att de funkar utmärkt på barmark i södra Sverige. :D
Men i snö är de mer eller mindre värdelösa. Om jag inte minns fel så är de "klassade" som europeiska vinterdäck, inte nordiska vinterdäck.
Nu är jag på tunn is!
Men om de är klassade som europeiska vinterdäck så är de väl? inte godkännda som svenska vinterdäck? Då kan det bli onödiga juridiska konsekvenser om man är inblandad i en olycka!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

gellerstam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu är jag på tunn is!
Men om de är klassade som europeiska vinterdäck så är de väl? inte godkännda som svenska vinterdäck? Då kan det bli onödiga juridiska konsekvenser om man är inblandad i en olycka!
Det finns inget krav på att man måste använda nordiska vinterdäck i Sverige. Även europeiska vinterdäck är märkta med snöflinga och M+S.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Man brukar normalt kategorisera vinterdäck som antingen nordiska dubbade, nordiska odubbade eller europeiska odubbade (också kallade autobahndäck). Det här är ett exempel på de sistnämnda. Bra mot vatten och slask och duktiga på höga hastigheter, men inget att ha i riktigt vinterföre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

danni skrev:
Man brukar normalt kategorisera vinterdäck som antingen nordiska dubbade, nordiska odubbade eller europeiska odubbade (också kallade autobahndäck). Det här är ett exempel på de sistnämnda. Bra mot vatten och slask och duktiga på höga hastigheter, men inget att ha i riktigt vinterföre.
I beg to differ. Så var det tidigare. Moderna europeiska vinterdäck av lite finare märke presterar klart jämförbart med nordiska vinterdäck i vinterväglag (snö och is). Kolla tester av Conti TS860, Pirelli Sottozero (som Tesla rekommenderar) och liknande. Har åkt både på Nokian, Continental och Pirelli när det kommer till europeiska vinterdäck och dess trafikfarlighet på vinterväg är vida överdriven. Det man även bör ta med i beräkningen är att ett nordiskt däck (dubbat eller ej) blir lynnigt jämfört med ett europeiskt när temperaturen stiger eller när det blir blött. Att man inte använder europeiska vinterdäck norr om Dalälven är helt förståeligt, men här i södra Sverige skulle jag själv vilja påstå att de är det bästa alternativet. Alla har väl sett vad som händer med "åretruntdäck" på sommaren? Det är direkt jämförbart med vad som händer med ett nordiskt vinterdäck vid vår- och hösttemperaturer.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Haglund skrev:
danni skrev:
I beg to differ. Så var det tidigare. Moderna europeiska vinterdäck av lite finare märke presterar klart jämförbart med nordiska vinterdäck i vinterväglag (snö och is). Kolla tester av Conti TS860, Pirelli Sottozero (som Tesla rekommenderar) och liknande. Har åkt både på Nokian, Continental och Pirelli när det kommer till europeiska vinterdäck och dess trafikfarlighet på vinterväg är vida överdriven. Det man även bör ta med i beräkningen är att ett nordiskt däck (dubbat eller ej) blir lynnigt jämfört med ett europeiskt när temperaturen stiger eller när det blir blött. Att man inte använder europeiska vinterdäck norr om Dalälven är helt förståeligt, men här i södra Sverige skulle jag själv vilja påstå att de är det bästa alternativet. Alla har väl sett vad som händer med "åretruntdäck" på sommaren? Det är direkt jämförbart med vad som händer med ett nordiskt vinterdäck vid vår- och hösttemperaturer.
Nu var det några år sen jag hängde med i däcktesterna och jag har faktiskt inte några helt aktuella liggande, men såhär såg det ut för bara några år sen:

Bild
Bild
Bild

Det kan såklart ha hänt en del sen dess som jag inte hängt med i.

Själv brukar jag faktiskt argumentera för att just här i södra Sverige, särskilt vid kusten, så är behovet av dubbdäck större än på många andra ställen. Här har vi mycket väta och temperaturer som pendlar kring nollan, vilket leder till större risk för is och blixthalka. Om det varit -20 i två månader i sträck och det ligger packad snö så vet man i alla fall hur underlaget kommer bete sig.

Däremot håller jag med om att våra nordiska vinterdäck kan bli lite svampiga och obehagliga redan vid ett par plusgrader. Men det handlar väl lite om vad för situationer man vill optimera för. Själv optimerar jag helst för den allra värsta, farligaste tänkbara situationen, även om det bara är ett par gånger om året jag ens riskerar att utsättas för den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Vi prioriterar alla olika. ;) Det har hänt mycket på sistone, det är solklart, men skall man åka på vintervägar så är naturligtvis de nordiska de bästa. Problemet är väl att de flesta här i söder, inklusive mig själv, kör 99,9% på saltade vägar, där centraleuropeiska däck är bäst (våtegenskaper, osv). Visst kan man bli överrumplad av svartis, men de två dagarna om året som R40 är snötäckt så får man väl ta det lite lugnt då. Och när man kör på mindre snötäckta vägar likaså. Min analys säger mig att så lite sämre som de europeiska vinterdäcken är vid riktigt vinterföre väger de upp hela den långa tid som de är bättre.

Men som sagt, det är upp till var och en, vi har olika förutsättningar och vi tänker olika. :)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Michelin Pilot Alpin PA4 245/45 R19 102W XL
Jag har efter 1000km sedan igår i alla typer av vinterföre blivit mycket imponerad. Tysta, stabila och oväntat bra grepp på is, snö, packad snö, slask, istvättbräda samt blöt asfalt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

Haglund skrev:
Vi prioriterar alla olika. ;) Det har hänt mycket på sistone, det är solklart, men skall man åka på vintervägar så är naturligtvis de nordiska de bästa. Problemet är väl att de flesta här i söder, inklusive mig själv, kör 99,9% på saltade vägar, där centraleuropeiska däck är bäst (våtegenskaper, osv). Visst kan man bli överrumplad av svartis, men de två dagarna om året som R40 är snötäckt så får man väl ta det lite lugnt då. Och när man kör på mindre snötäckta vägar likaså. Min analys säger mig att så lite sämre som de europeiska vinterdäcken är vid riktigt vinterföre väger de upp hela den långa tid som de är bättre.

Men som sagt, det är upp till var och en, vi har olika förutsättningar och vi tänker olika. :)
Håller med som skrivet, jag kör också 99% på barmark och dessutom då oftast på motorväg!
Ska man täcka upp för svartis så är det ju bara dubbat som gäller ändå och det är jag inte intresserad av att ligga på i 140 km/h i 6 mil enkel resa till jobbet :)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Funderar starkt på att köpa ytterligare en omgång "vinterdäck", samma fälg nitro men istället för Hakka 8 så hade jag tänkt mig Nokian WR A4.

Bilen blir så otroligt trist att köra med riktiga vinterdäck så jag skulle lika gärna låna ut den och hyra en Dacia Duster.

Närmar det sig sedan ett riktigt vinterväder åker jag ner till däcksverkstaden så får dom byta ut däcken.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Pirelli Zottozero funkar kanon. Inget oljud, ingen ökad förbrukning.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

SR-71-BlackBird skrev:
Funderar starkt på att köpa ytterligare en omgång "vinterdäck", samma fälg nitro men istället för Hakka 8 så hade jag tänkt mig Nokian WR A4.

Bilen blir så otroligt trist att köra med riktiga vinterdäck så jag skulle lika gärna låna ut den och hyra en Dacia Duster.

Närmar det sig sedan ett riktigt vinterväder åker jag ner till däcksverkstaden så får dom byta ut däcken.
Jag har som sagt kört mycket på Nokian WR på tidigare bilar men kör med Pirelli Sottozero på Teslan. Skulle jag köpa nya vinterdäck till Teslan idag hade jag satsat på Nokian WR.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Ursäkta nybörjarfrågan här, men funkar det utan problem att montera 235/45 R19, istället för som nu 245 på originalfälgarna. Tänker mig också Nokian WR A4 och spara ett par tusen jämfört med 245...

Splfredde skrev:
Mycket prisvärt!
Inget att klaga på, tyst o bra grepp. Kör dock mest motorväg barmark i södra Sverige.

//FB
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

tofriis skrev:
Ursäkta nybörjarfrågan här, men funkar det utan problem att montera 235/45 R19, istället för som nu 245 på originalfälgarna. Tänker mig också Nokian WR A4 och spara ett par tusen jämfört med 245...

Splfredde skrev:
Mycket prisvärt!

//FB
Är det teslas original så passar det bättre med 235 :) ( teslas 19" är smala)
Du får en liten höjdskillnad men den är inom toleranser så det är ingen fara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Står inte 235 för bredden inte höjden eller är jag helt ute å cyklar :?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
Jo, men när höjden mäts i procent av bredden (45% av 235mm) så blir de lite lägre än 45% av 245mm
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

HelectriC skrev:
chpaulin skrev:
Jo, men när höjden mäts i procent av bredden (45% av 235mm) så blir de lite lägre än 45% av 245mm
Ah se på fasen :) då har man lärt sig nått idag också :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nu har jag inte kört en vinter med mina däck men även morse med -2 så var bilen som en båt med Nokian R2. Inte lika illa som när det var +5 och däcken var rumsvarma direkt efter att ha åkt på men ändå ett påtagligt gung och som det känns glid när man svänger fram och tillbaka. Behöver inte vara kraftiga rattutslag heller. Att det är 19" fälgar istället för 22"-fälgar som jag vant mig vid gör säkert sitt också.

Det blir troligen autobahndäck typ Nokian WR när mina Nokian R2 är utslitna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Är det någon som testat "Michelin Pilot Alpin PA4 255/35 R21" eller "Nokian WR4 245/35 R21" på Tesla turbin 21"?

Jag funderar på att köra på Michelin Pilot Alpin PA4 255 till nästa säsong för att få bättre skydd för 21" fälgarna och det verkar vara ett bra däck. Frågan är hur det fungerar med 1 cm bredare än 245 som är orginalbredd. Kommer det skrapa i fram, fungerar det på 8,5" fälgarna, etc.?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

jpetters skrev:
Är det någon som testat "Michelin Pilot Alpin PA4 255/35 R21" eller "Nokian WR4 245/35 R21" på Tesla turbin 21"?

Jag funderar på att köra på Michelin Pilot Alpin PA4 255 till nästa säsong för att få bättre skydd för 21" fälgarna och det verkar vara ett bra däck. Frågan är hur det fungerar med 1 cm bredare än 245 som är orginalbredd. Kommer det skrapa i fram, fungerar det på 8,5" fälgarna, etc.?
Du har Hakka R2 i rätt dimension och folk är nöjda med desssa
Sen har du sottozero 3 i rätt storlek som är nog lika bra som alpin däcket ( europeisk vinter däck )
Vad det gäller kombination av fälg däckbredd så se tabellen nedan inte optimalt med 255 på 8,5 men funkar
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag har kört med Sottozero två vintrar och de fungerar utmärkt. Men de är 50% dyrare än Michelin däcken och väl smala på 21" turbin fälgarna.

Det borde som sagt fungera men det verkar som Michelin däcken generellt är bredare än andra märken vid samma dimension. Mina sommardäck från Michelin är markant bredare än samma dimension från Continental.

Därför är jag fundersam på hur det fungerar i fram. Där verkar det ju vara kinkigast med utrymme.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar