Sämsta navigatorn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Sämsta navigatorn

Inlägg av mati »

Vad är det för fel på denna navigator? Den har ju aldrig varit särskilt bra men sedan V.8 är den nästan oanvändbar. För det första så försvinner kartan var och varannan dag, och den dyker inte upp förrän jag startat om hela bilen. Men igår var det värre. Jag åkte till Göteborg, klockan var 8 på morgonen och navigatorn tyckte att jag skulle ställa mig i den långa kön till vänster mot E6:an. Men det var bara på lilla skärmen som tyckte det, stora skärmen ville att jag skulle köra rakt fram mot Olskroken. Navigatorns röst tyckte också att E6:an var bättre. Jag visste inte vad som var bäst så jag ställde mig i kön som lilla skärmen tyckte. Efter över 20 minuters väntan i kö ändrade den sig plötsligt. Snackar inte skärmarna med varandra? :x
På hemvägen beräknade navigatorn att jag skulle ha 25% SOC kvar vid Superchargern i Jung, ändå så skulle jag ladda 10 minuter för att komma hem, dvs 4 mil. Äh, just det. Behöver man verkligen över 30% SOC för 4 mil? Knappast. Samtidigt så räknade den uppenbarligen med att jag skulle köra i raketfart, eftersom den uppskattade ankomsttiden med över en halvtimme för tidigt, trots att den räknade med 10 minuters laddning, vilket jag inte gjorde.
Tråkigt att världens bästa bil har fått världens sämsta navigator. Ännu värre tycker jag är att man inte längre kan lita på räckviddsberäkningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Jojo »

Jo, navigatorns förslag måste verkligen tas med en rejäl nypa salt och kan bara ses som en viss "vägledning". Tyvärr har den inte förbättrats nämnvärt under tiden. Konstigt nog fungerar den bra ibland och i vissa avseenden, dock överlag går det inte lita på den. Synd...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Bjelke »

En annan sak som kan göra mig smått vansinnig dom få ggr jag numera använder skiten är att den totalt utan anledning får för sig att byta vägval, så
om man fått en väg som man är nöjd med så kan man utan förvarning bli ledd in på en helt annan (och fullständigt fel) väg :twisted:
Sambon brukar ha som uppgift att hålla koll på den eftersom man ibland verkligen behöver ha den igång för räckviddsberäkningen liom...
Hon brukar även ta bilder på den ibland och lägga upp på fejan som rena skämt, den är verkligen helt sjuk i huvudet ibland :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av ovelundkvist »

Som denna resa från Stockholm till Sundsvall, via Örnsköldsvik!?! :D
IMG_8640.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Bjelke »

ovelundkvist skrev:
Som denna resa från Stockholm till Sundsvall, via Örnsköldsvik!?! :D
:lol: ja precis...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av mati »

Ja, och så ska du dessutom ladda i 1:20 timmar. Ett sådant förslag har jag också fått nån gång. Först får man ladda mer än vad batteriet klarar av och sen får man köra en gigantisk omväg för att bränna allt man har laddat. Jag fattar inte hur de kunde släppa V.8 och skryta med hur mycket bättre navigatorn har blivit. Testas inte mjukvaran överhuvudtaget? Det är rena skiten, milt sagt. Jag hoppas verkligen att de som sitter och utvecklar autopilot och autonom körning inte är samma folk som de som ansvarar för navigatorn. Tyvärr verkar mjukvaruutveckling inte vara Teslas starkaste sida. En ganska skrämmande tanke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Ja, och så ska du dessutom ladda i 1:20 timmar. Ett sådant förslag har jag också fått nån gång. Först får man ladda mer än vad batteriet klarar av och sen får man köra en gigantisk omväg för att bränna allt man har laddat. Jag fattar inte hur de kunde släppa V.8 och skryta med hur mycket bättre navigatorn har blivit. Testas inte mjukvaran överhuvudtaget? Det är rena skiten, milt sagt. Jag hoppas verkligen att de som sitter och utvecklar autopilot och autonom körning inte är samma folk som de som ansvarar för navigatorn. Tyvärr verkar mjukvaruutveckling inte vara Teslas starkaste sida. En ganska skrämmande tanke.
Den funkar säkert bra i CA Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av DSV »

Den verkar extremt kåt på att ta sig till superchargers. När vi kom av båten i visby med 20% laddning så vill den vända, ta båten till fastland och ladda i Tindered för att nå hotellet 3km bort.

Navigeringen verkar inte heller helt uppdaterad med nya vägar, trots de syns på kartan så kan navigeringen bli totalt förvirrad på nya vägar. Lite för ofta så känner jag behovet att dubbelkolla med google på telefonen.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av matsm »

Jag önskar att man kunde ställa in parametrar i navigatorn. Gränsen för hur mycket säkerhet man behöver för att komma fram t ex. Så att man slipper gnäll. "Kör under 85 km/h" för att komma fram. Körde Täby-Ödeshög med min 70D för någon vecka sedan. Nästan 29 mil motorväg på en laddning. Gnällde hela vägen att jag inte skulle komma fram, som max -7%(räckviddsångest naah ;)) Bara att anpassa hastigheten och slipstreama bakom nån lastbil så var det inga problem. Lustiga var att navigatorn var mer restriktiv med hastigheten. Instrumentpanelen sa max 85 km/h länge, medans mittskärmen gav något högre, 95-110 rekommenderad maxhastighet. inte syncat alltså. Håller med om att navigatorn bara måste bli bättre...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Toja »

För mig så har navigatorn funkat betydligt bättre sen jag ställde in att man måste tjäna 15 min istället för 5 min


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Beigler »

Toja skrev:
För mig så har navigatorn funkat betydligt bättre sen jag ställde in att man måste tjäna 15 min istället för 5 min


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var gjorde du det? Hittar ingen inställning för navigatorn.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av blincoln »

Jag håller med i att den är tramsig. Förmodligen skulle den bli mindre dålig om man stänger av trafikbaserad omplanering, gå in under Apps i Settings och välj navigatorn så kan du testa.

Varianten jag jobbar på är https://abetterrouteplanner.com i bilbrowsern (om det bara är uppföljning av räckvidd och laddning man behöver - navigering ger den inte mycket hjälp med). Vågar man logga in med MyTesla blir uppföljningen ännu tydligare och den planerar utifrån bilens nuvarande laddning om man vill.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Pro-Z »

Toja skrev:
För mig så har navigatorn funkat betydligt bättre sen jag ställde in att man måste tjäna 15 min istället för 5 min


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Samma här!
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av mati »

Jag har fått en verkstadstid nu utan att egentligen ha bett om det. Där ska de se om de kan hitta nåt fel på min bil, eftersom kartan försvinner titt som tätt och den beter sig allmänt konstigt efter uppdateringen till V.8. Jag tror ju inte det går att lösa. Mjukvaran är som den är och det kan inte SC göra nåt åt. Om de inte nedgraderar till 7.1. Det vore det bästa.
Men det är ju himla trevligt att de är proaktiva och kontaktar mig och inte tvärtom. Det enda jag gjorde var att jag nämnde på elbilsmässan i Göteborg att jag inte var direkt nöjd med V.8. Säg aldrig att Tesla har dålig service. Det där er fullkomligt enastående och saknar motstycke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Toja »

Beigler skrev:
Toja skrev:
För mig så har navigatorn funkat betydligt bättre sen jag ställde in att man måste tjäna 15 min istället för 5 min


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var gjorde du det? Hittar ingen inställning för navigatorn.

Det gör du i Controls/settings/apps/navigation
IMG_0068.jpg
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Kilowatt »

mati skrev:
Jag har fått en verkstadstid nu utan att egentligen ha bett om det. Där ska de se om de kan hitta nåt fel på min bil, eftersom kartan försvinner titt som tätt och den beter sig allmänt konstigt efter uppdateringen till V.8. Jag tror ju inte det går att lösa. Mjukvaran är som den är och det kan inte SC göra nåt åt. Om de inte nedgraderar till 7.1. Det vore det bästa.
Men det är ju himla trevligt att de är proaktiva och kontaktar mig och inte tvärtom. Det enda jag gjorde var att jag nämnde på elbilsmässan i Göteborg att jag inte var direkt nöjd med V.8. Säg aldrig att Tesla har dålig service. Det där er fullkomligt enastående och saknar motstycke.
De läser detta forum också :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av far1far2 »

Har helt slutat använda det där skämtet. Otroligt hur världens bästa bil kan ha världens sämsta navigator. :P Kör med map-appen i mobilen. Funkar klockrent, sen får man ju själv hålla reda på laddningen. Men det måste man ju i vilket fall :|
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av mati »

Kilowatt skrev:
mati skrev:
Jag har fått en verkstadstid nu utan att egentligen ha bett om det. Där ska de se om de kan hitta nåt fel på min bil, eftersom kartan försvinner titt som tätt och den beter sig allmänt konstigt efter uppdateringen till V.8. Jag tror ju inte det går att lösa. Mjukvaran är som den är och det kan inte SC göra nåt åt. Om de inte nedgraderar till 7.1. Det vore det bästa.
Men det är ju himla trevligt att de är proaktiva och kontaktar mig och inte tvärtom. Det enda jag gjorde var att jag nämnde på elbilsmässan i Göteborg att jag inte var direkt nöjd med V.8. Säg aldrig att Tesla har dålig service. Det där er fullkomligt enastående och saknar motstycke.
De läser detta forum också :)
Det gör de säkert. Men jag kommer ihåg den gamla tiden på Volvo-forumet. Där blev man bara utskälld när man påpekade fel på bilen. Och fel fanns det gott om på Volvon. Det var ingen som ringde eller mejlade och frågade om jag var nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av HelectriC »

DSV skrev:
Den verkar extremt kåt på att ta sig till superchargers. När vi kom av båten i visby med 20% laddning så vill den vända, ta båten till fastland och ladda i Tindered för att nå hotellet 3km bort.

Navigeringen verkar inte heller helt uppdaterad med nya vägar, trots de syns på kartan så kan navigeringen bli totalt förvirrad på nya vägar. Lite för ofta så känner jag behovet att dubbelkolla med google på telefonen.
Den förbereder sig på att det ska kosta att ladda :lol: därför vill den att man ska åka till alla möjliga SuC:ar hela tiden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av bylund »

DSV skrev:
Den verkar extremt kåt på att ta sig till superchargers. När vi kom av båten i visby med 20% laddning så vill den vända, ta båten till fastland och ladda i Tindered för att nå hotellet 3km bort.

Navigeringen verkar inte heller helt uppdaterad med nya vägar, trots de syns på kartan så kan navigeringen bli totalt förvirrad på nya vägar. Lite för ofta så känner jag behovet att dubbelkolla med google på telefonen.
När du menar "syns på kartan" antar jag att du menar Google maps på stora skärmen? Den används bara för visning, inte för navigering, och uppdateras när Google uppdaterar sina kartor, medans offlinekartorna som används för navigation är de som syns på instrumentbrädan. Det uppdateras inte alls lika ofta som Google Maps.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av wihall »

Det går inte att använda google maps i browsern? Typ som i telefonen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Bjelke »

wihall skrev:
Det går inte att använda google maps i browsern? Typ som i telefonen.
Tror inte det, men ngn som inte har teknikpaketet kanske kan svara på om det går på dom bilarna för det sa dom på Tesla till mig förut iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
wihall skrev:
Det går inte att använda google maps i browsern? Typ som i telefonen.
Tror inte det, men ngn som inte har teknikpaketet kanske kan svara på om det går på dom bilarna för det sa dom på Tesla till mig förut iaf...
Så de som valde att inte köpa teknikpaketet kanske har bättre navigator än de som har? :lol:
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av DSV »

bylund skrev:
DSV skrev:
Den verkar extremt kåt på att ta sig till superchargers. När vi kom av båten i visby med 20% laddning så vill den vända, ta båten till fastland och ladda i Tindered för att nå hotellet 3km bort.

Navigeringen verkar inte heller helt uppdaterad med nya vägar, trots de syns på kartan så kan navigeringen bli totalt förvirrad på nya vägar. Lite för ofta så känner jag behovet att dubbelkolla med google på telefonen.
När du menar "syns på kartan" antar jag att du menar Google maps på stora skärmen? Den används bara för visning, inte för navigering, och uppdateras när Google uppdaterar sina kartor, medans offlinekartorna som används för navigation är de som syns på instrumentbrädan. Det uppdateras inte alls lika ofta som Google Maps.
Jo men att jag vet att det är så den fungerar innebär inte att jag förlåter den.
När jag befann mig på den vägen som inte finns, väg 47 förbi holsbybrunn som invigdes för drygt ett år sen, så ville den inte använda farthållaren. Vet inte om det var en slump eller om det finns en koppling till att den ansåg sig ute i terrängen.

Det är grymt bra att ha google maps i stora skärmen, bättre än alla navigatorer jag provat hittills. Bara synd att de inte även kör själva navigeringen via google maps.

Hade missat att där fanns lite navigeringsinställningar. Att slå av tripplannern och sätta tidsförtjänstinställningen högre kan nog vara ett lyft.

Problemen Mati har med kartor som inte visas har jag dock inte så kanske är det något som faktiskt behöver fixas där.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av danni »

mati skrev:
Kilowatt skrev:
mati skrev:
Jag har fått en verkstadstid nu utan att egentligen ha bett om det. Där ska de se om de kan hitta nåt fel på min bil, eftersom kartan försvinner titt som tätt och den beter sig allmänt konstigt efter uppdateringen till V.8. Jag tror ju inte det går att lösa. Mjukvaran är som den är och det kan inte SC göra nåt åt. Om de inte nedgraderar till 7.1. Det vore det bästa.
Men det är ju himla trevligt att de är proaktiva och kontaktar mig och inte tvärtom. Det enda jag gjorde var att jag nämnde på elbilsmässan i Göteborg att jag inte var direkt nöjd med V.8. Säg aldrig att Tesla har dålig service. Det där er fullkomligt enastående och saknar motstycke.
De läser detta forum också :)
Det gör de säkert. Men jag kommer ihåg den gamla tiden på Volvo-forumet. Där blev man bara utskälld när man påpekade fel på bilen. Och fel fanns det gott om på Volvon. Det var ingen som ringde eller mejlade och frågade om jag var nöjd.
Nu ska inte du vara sån. På det här forumet finns det bara blinda fanboys som försvarar Tesla och Musk till sista blodsdroppen mot precis allt. Jag vet att det är så, för det har jag läst i kommentarsfältet på Teknikens Värld.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar