Eftermontera tillbehör

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av bylund »

Tars skrev:
Pontus skrev:
Tars skrev:
Ja, här kan vi diskutera vilka saker som går att eftermontera.
Jag är nyfiken om det går att få elektrisk baklucka i efterhand.


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Skulle ju kräva annan mjukvara antar jag vilket kanske är svårt att få om inte Tesla får göra monteringen.
Jag skulle vilja ha elektrisk frunk. Skulle räcka att den öppnas när man trycker på öppna och en knapp på undersidan luckan för att stänga den.
Hade varit najs med öppningsbar frunk.
Men känns som om allt kablage finns framdraget vad jag förstår.
Så vad hindrar Tesla från att eftermontera motorerna och aktivera något i programmeringen för en vettig peng?
I USA är det inte ok att det går att öppna framluckan helt rakt av, det måste finnas ett mellanläge. Detta för att framluckan inte ska kunna öppnas av misstag under färd (och då skymma sikten eller slitas av). Kanske det även gäller i Sverige, då man måste ha en extra spärr:
Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar skrev:
13 § Motorhuv och bagagelucka skall vara så fastsatt i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta.
Så det kan nog inte komma något officiellt för detta, men något hemmabygge kanske inte upptäcks på besiktningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av Gretsch »

Jag fråga om elektrisk baklucka då jag inte har premium paket på min bil, men fick till svar att det måste göras vid fabriken. Men jag fick kurv- och dimljus eftermonterade vilket vad väldigt bra. Sen frågade jag om köldpaketet och fick till svar att det bara är ratten som går att eftermontera för en nät liten summa på 32 000kr . Jag avstod, tro det eller ej .
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av Tars »

Gretsch skrev:
Jag fråga om elektrisk baklucka då jag inte har premium paket på min bil, men fick till svar att det måste göras vid fabriken. Men jag fick kurv- och dimljus eftermonterade vilket vad väldigt bra. Sen frågade jag om köldpaketet och fick till svar att det bara är ratten som går att eftermontera för en nät liten summa på 32 000kr . Jag avstod, tro det eller ej .
Tack för infon. Då vet jag. Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av chpaulin »

Gretsch skrev:
Jag fråga om elektrisk baklucka då jag inte har premium paket på min bil, men fick till svar att det måste göras vid fabriken. Men jag fick kurv- och dimljus eftermonterade vilket vad väldigt bra. Sen frågade jag om köldpaketet och fick till svar att det bara är ratten som går att eftermontera för en nät liten summa på 32 000kr . Jag avstod, tro det eller ej .
Vad kostade kurv och dim-ljusen?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av Gretsch »

Dim och kurv-ljus gick på ca 7000 kr men så mycket kurvljus var det inte utan mer dimljus. Dom lyser upp alldeles förträffligt längs med vägkanten till min medtrafikanters förtret. Får använda dom sparsamt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av Bjelke »

Gretsch skrev:
Jag fråga om elektrisk baklucka då jag inte har premium paket på min bil, men fick till svar att det måste göras vid fabriken. Men jag fick kurv- och dimljus eftermonterade vilket vad väldigt bra. Sen frågade jag om köldpaketet och fick till svar att det bara är ratten som går att eftermontera för en nät liten summa på 32 000kr . Jag avstod, tro det eller ej .
Jag har oxo frågat om just rattvärme men på min gick det inte ens oavsett pris :( Så lite beroende på när den är tillverkad så är det helt kört,
men jag fick oxo höra om priset och skulle ha tackat nej ändå (10.000-15.000 sa jag att jag tyckte det skulle ha värt värt)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av e5m1r »

chpaulin skrev:
Håller vi denna tråd "on topic" kan dem bli mycket intressant :D

Gissar att Tars efterfrågar genomförda eftermonteringar.

Interiörbelysning skall väl gå att eftermontera på MS om man inte valt interiörpaketet t.ex.
Inte mysbelysning under armstöden i dörrar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av AnteF »

e5m1r skrev:
chpaulin skrev:
Håller vi denna tråd "on topic" kan dem bli mycket intressant :D

Gissar att Tars efterfrågar genomförda eftermonteringar.

Interiörbelysning skall väl gå att eftermontera på MS om man inte valt interiörpaketet t.ex.
Inte mysbelysning under armstöden i dörrar
Det där led-stripsen skulle jag vilja ha i min. Snyggt satan på en lånebil jag haft och jag tycker min (med kolsvart skinn) är väl mörk interiört på nätterna.

Är det verkligen helt omöjligt att eftermontera de där? Nån dansk verkar ha lyckats även om bloggen inte är online längre.

https://www.google.se/search?q=tesla+re ... o37YQaM%3A
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av Tars »

Om man inte har köldpaketet, kan man eftermontera uppvärmda spolarmunstycken?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AnteF skrev:
e5m1r skrev:
chpaulin skrev:
Håller vi denna tråd "on topic" kan dem bli mycket intressant :D

Gissar att Tars efterfrågar genomförda eftermonteringar.

Interiörbelysning skall väl gå att eftermontera på MS om man inte valt interiörpaketet t.ex.
Inte mysbelysning under armstöden i dörrar
Det där led-stripsen skulle jag vilja ha i min. Snyggt satan på en lånebil jag haft och jag tycker min (med kolsvart skinn) är väl mörk interiört på nätterna.

Är det verkligen helt omöjligt att eftermontera de där? Nån dansk verkar ha lyckats även om bloggen inte är online längre.

https://www.google.se/search?q=tesla+re ... o37YQaM%3A
Kablaget med tillhörande snabbkontakt är framdraget och sitter tejpat bakom dörrpanelerna på alla bilar utan mysbelysning. Om det är någon kräm i kontakterna vet jag inte. Även skårorna i plasten där LED-stripen ska sitta finns under klädseln och går lätt att skära fram. Så helt omöjligt är det nog inte. Det finns ju de som eftermonterat AP. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av 12man »

lite belysning på sminkspegeln tycker någon vore bra, haft det i 20+år förut, nån som sett en snygg lösning?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Eftermontera tillbehör

Inlägg av olarsson »

Däcktrycksövervakning går att eftermontera på äldre bilar som inte har. 6500:-

Edit: plus sensorerna i hjulen tydligen, så 2500:- ytterligare för 4 hjul, enligt ny info från Tesla.

Frågade om lite annat också:
"Att uppgradera till 4G kostar 5500 kr inkl moms.
72000 kr inkl moms att byta till Next Generation framsäten och baksäte med höga nackstöd 22000 kr inkl moms."
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar