Helt klart så undrar hur många V70 som hade sålts innan bojkotten hade varit faktum. 18 papp för två ok... herregud det är samma ok som många andra monterar, Tesla utvecklar inte bromasar utan köper färdigt från hyllan enligt specifikation. Mycket i fordonsindustrin är hyllvaror.mati skrev:Jag tror faktiskt att du kan stryka ordet premium i din mening. Det finns nog inte många biltillverkare överhuvudtaget som skulle leverera bilar med Teslas byggkvalitet och dåliga passform.janni skrev:.... Känns som kvalitetskontrollen brister på många punkter samt att accepterad felmarginal är högre på många punkter emot vad andra premium tillverkare godkänner.
Vad som händer efter garantin är det intressanta...
Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Moderator: Redaktion
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Exakt. Hittills har det fungerat eftersom många (de flesta?) Tesla-ägare har haft överseende med den dåliga kvalitén. Man accepterar otroligt mycket mer än vad man hade gjort i vanliga fall.Java skrev:Helt klart så undrar hur många V70 som hade sålts innan bojkotten hade varit faktum.
Men när den stora anstormningen med Model 3 kommer så tror jag inte att alla dessa nya kunder är lika toleranta. De förväntar sig en premiumbil (för priset kommer fortfarande vara därefter) med dörrar som går att stänga och bromsar som inte kärvar ihop efter första året.
Vi får se hur det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Tänkte skriva exakt samma sak! Det är inget premium över en Tesla förutom priset, det är oftast media som använder det ordet (ofta i en mening där jämförelsemodellerna är just premium).mati skrev:Jag tror faktiskt att du kan stryka ordet premium i din mening. Det finns nog inte många biltillverkare överhuvudtaget som skulle leverera bilar med Teslas byggkvalitet och dåliga passform.janni skrev:.... Känns som kvalitetskontrollen brister på många punkter samt att accepterad felmarginal är högre på många punkter emot vad andra premium tillverkare godkänner.
Vad som händer efter garantin är det intressanta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det är väl priset de tittar på, och då är det lätt att anta att Tesla är en premiumbil. Det står ju på deras hemsida dessutom.Bjelke skrev:Tänkte skriva exakt samma sak! Det är inget premium över en Tesla förutom priset, det är oftast media som använder det ordet (ofta i en mening där jämförelsemodellerna är just premium).
Men nej, en premiumbil är Tesla verkligen inte. I alla fall inte som jag definierar premium. Sen har den naturligtvis andra kvalitéer som ingen annan bil har, och som man kanske värdesätter mer, men det gör den inte till en premiumbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Nu vart det risk att tråden går överstyr så vi stoppar där.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
Spörsmålet är då Teslas inställning till att ta det på garanti eller ej. Skulle Tesla i sin tur kunna driva det mot Brembo att få kompensation därifrån.
Eller hemska tanke att de blir kompenserade av underleverantör och tar fullt betalt av kund, men nä så kan det väl inte vara.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
Spörsmålet är då Teslas inställning till att ta det på garanti eller ej. Skulle Tesla i sin tur kunna driva det mot Brembo att få kompensation därifrån.
Eller hemska tanke att de blir kompenserade av underleverantör och tar fullt betalt av kund, men nä så kan det väl inte vara.
MYLR-24
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Har du kollat om det är en standardprodukt eller är det en specialare som bara Tesla har?_TonyV skrev:Nu vart det risk att tråden går överstyr så vi stoppar där.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Tja vad vet jag, som kör en japansk låda på 4 hjul, garanterat utan nåt från brembo.mati skrev:Har du kollat om det är en standardprodukt eller är det en specialare som bara Tesla har?_TonyV skrev:Nu vart det risk att tråden går överstyr så vi stoppar där.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
Men Google är din vän och utan större efteforskningar kommer detta upp..
" Model S uses Brembo brakes which were designed for Tesla. It just doesn't get any better. "
Han som skrev det får medhåll på Tesla Forumet så...
MYLR-24
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Hm, jag hittade nåt liknande (eller kanske rentav samma). Det jag är ute efter är helt enkelt huruvida man kan gå till valfri bilverkstad och få sina bromsar lagade på ett fackmannamässigt sätt men till en bråkdel av priset, utan att blanda in Tesla öht._TonyV skrev:" Model S uses Brembo brakes which were designed for Tesla. It just doesn't get any better. "
Han som skrev det får medhåll på Tesla Forumet så...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det här måste vi gräva djupare i, det vore värdefullt om/när det rasar.
Jag tror iaf att beläggen och motordelen är "standard" iaf, sen kanske oket är special för just Tesla...
Skulle man kunna fråga RM i Danderyd kanske? (dom har bytt namn nu och jag minns inte till vad just nu)
Edit: Någon som tom har en bil inne där just nu?
Jag tror iaf att beläggen och motordelen är "standard" iaf, sen kanske oket är special för just Tesla...
Skulle man kunna fråga RM i Danderyd kanske? (dom har bytt namn nu och jag minns inte till vad just nu)
Edit: Någon som tom har en bil inne där just nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
i denna tråd
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.63169/
inlägg #10
påstås att det är
Oe Brembo are Mitsubishi Evo 8 front caliper and CTS-v rear calipers
tror inte att brembo gjorde bromsar speciellt för tesla, marketing hype.. men evo 8 och cts-v är inga dussinbilar heller
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.63169/
inlägg #10
påstås att det är
Oe Brembo are Mitsubishi Evo 8 front caliper and CTS-v rear calipers
tror inte att brembo gjorde bromsar speciellt för tesla, marketing hype.. men evo 8 och cts-v är inga dussinbilar heller
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
OK tack! ska kolla det vidare... Näe låter inte troligt att dom skulle tagit fram något helt unikt för Tesla lixom.12man skrev:i denna tråd
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.63169/
inlägg #10
påstås att det är
Oe Brembo are Mitsubishi Evo 8 front caliper and CTS-v rear calipers
tror inte att brembo gjorde bromsar speciellt för tesla, marketing hype.. men evo 8 och cts-v är inga dussinbilar heller
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Märkligt det bara är 8000mil / 4år i Sverige men 5år / 10000mil i Norge
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det är för att vägarna är så krokiga där...kontakten2 skrev:Märkligt det bara är 8000mil / 4år i Sverige men 5år / 10000mil i Norge
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det verkar vara smittsamt, jag har fått samma fel på min 2015 MS efter 8500 mil.lasse62 skrev:Det är bara att ställa bilen i towing mode så att inte parkeringsbromsen aktiveras, sen är det bara att ta bort elanslutningen och skruva bort oket. Var dock försiktig om du river isär oket så att inte kolven far ur,då kan du få problem med gummidamasken.
Är inte sugen på att slänga ut 21.000 på något som helt klart verkar vara ett fabrikationsfel, men orkar å andra sidan inte driva det mot SC/Tesla.
@lasse62:
Har du koll på vad det är för dimensioner på fjäderbrickan så att man kan köpa den i förväg?
Var satt den krånglande brickan, har du några bilder från demonteringen?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det kan absolut vara värt att iaf kolla med Tesla först
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Ja, det kan ju vara värt ett försök.Bjelke skrev:Det kan absolut vara värt att iaf kolla med Tesla först
Förr eller senare så kanske Tesla inser att det inte ser bra ut när en central säkerhetsdetalj går sönder, så jag får dra mitt strå till stacken och rapportera in felet så att statistiken uppdateras.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det verkar ju som om Tesla har tagit itu med at rätta till detta även på bilar med utgången garanti så jag skulle helt klart kontakta SC.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!JoakimG skrev:
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det är Brembo på teslan där och vanligtvis överaskas man om hur billiga delarna är till bilenHenrik Torphammar skrev:1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!JoakimG skrev:
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
Nån köpte knapparna till ratten och de var nästan gratis mot vad någon annan tillverkare hade tagit så här tror jag helt enkelt att det är Brembo som har dyra delar inte tesla men det hjälper klart inte en själv när man ska byta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
hittade för 600kr/st, då hade man ju löst det på min budget också... Beställ oken här och be Tesla göra jobbet!e5m1r skrev:Det är Brembo på teslan där och vanligtvis överaskas man om hur billiga delarna är till bilenHenrik Torphammar skrev:1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!JoakimG skrev:
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
Nån köpte knapparna till ratten och de var nästan gratis mot vad någon annan tillverkare hade tagit så här tror jag helt enkelt att det är Brembo som har dyra delar inte tesla men det hjälper klart inte en själv när man ska byta
https://www.ebay.com/itm/Set-RH-LH-Tesl ... SwQDdZyk6c
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Henrik Torphammar skrev:1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!JoakimG skrev:
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
märkesverkstäder är svindyra. jag fick betala 800 kr för att någon skulle koppla in en dator för att påvisa ett fel jag redan kände till.(volvo) så det är inget ovanligt, men det gör att man inte kommer ifrån att det är oskäligt i vilket fall som helst. arbetet kan jag acceptera (ifall det är över en timmes jobb) materialet är också mycket dyrt. Hur länge dröjer det tills vanliga verkstäder kan felsöka och byta denna standard detalj? (när kommer noname saker? problemet med el är att det skall fungera med hela systemet och då finns det en monopol situation att det är bara en märkesdetalj som kanske funkar. vet inte om man skulle vilja ta en begagnad om de faller sönder så snart efter garantin gått ut) vad kostar motsvarande från andra märken (med arbete)?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet
Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet
Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Om det är ett välkänt fel kanske felsökningen borde ta några minuter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Handlar väldigt mycket om kunskap och inarbetade rutiner.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r