Varför inte ladda 100%

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av AnteF »

TeslaSP85D-2015 skrev:
Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också :mrgreen:
Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av mati »

AnteF skrev:
Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
Alltså att räckvidden är mycket kortare nu på vintern är ju ett faktum. 30 mil i motorvägsfart vid -15 grader är åtminstone för min bil totalt orealistiskt. Eller menar du +15 grader? ;)
Jag kan möjligen med nöd och näppe köra 30 mil nu på vintern när det är nollgradigt, men då pratar vi lugn landsvägsfart utan att stanna.
För mig är det dock inget problem eftersom mitt körmönster inte ser ut så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av drakbane »

AnteF skrev:

Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
TeslaSP85D-2015 kör precis som jag, inte så värst långt i km/mil räknat, men detta uppdelat på en massa mindre körningar, med dålig tid att ladda emellan.
Detta är "döden" för elbilens räckvidd, ivf i detta gudsförgätna land :roll:

Därav mina tidigare "jagningar efter en hemmaSuC/Chademo" för att kunna ladda snabbt, på kanske 20-30min.

Med detta körmönster har en 85/90 bara ca 15-20 mil i räckvidd om ens det. :cry:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av bylund »

drakbane skrev:

TeslaSP85D-2015 kör precis som jag, inte så värst långt i km/mil räknat
Ni kör engelskt med 1,6 km/mil till skillnad från oss som kör svenska nymil på 10 km/mil?

(Ursäkta, kunde inte låta bli)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av AnteF »

drakbane skrev:
AnteF skrev:

Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
TeslaSP85D-2015 kör precis som jag, inte så värst långt i km/mil räknat, men detta uppdelat på en massa mindre körningar, med dålig tid att ladda emellan.
Detta är "döden" för elbilens räckvidd, ivf i detta gudsförgätna land :roll:

Därav mina tidigare "jagningar efter en hemmaSuC/Chademo" för att kunna ladda snabbt, på kanske 20-30min.

Med detta körmönster har en 85/90 bara ca 15-20 mil i räckvidd om ens det. :cry:
Range mode?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av Hok »

Detta med ökad förbrukning vid många korta körningar jämfört med långkörning är inget unikt för en elbil. Jag har lätt minst 75% ökad förbrukning vid korta körningar jämfört med långkörning nu på vintern med min bensinbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av mati »

Hok skrev:
Detta med ökad förbrukning vid många korta körningar jämfört med långkörning är inget unikt för en elbil. Jag har lätt minst 75% ökad förbrukning vid korta körningar jämfört med långkörning nu på vintern med min bensinbil.
Helt rätt. Framförallt dieselbilar som inte får upp värmen tillräckligt snabbt och som behöver hjälp av en dieselvärmare drar massor på vintern, i synnerhet när man kör bara korta sträckor.
Skillnaden är väl att folk tenderar att få panik när elbilen plötsligt bara har halva räckvidden jämfört med vad man är van vid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av bylund »

Jag tror att framför allt är det så mycket tydligare i en elbil. Förbränningsmotorbilar brukar smyga med det mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag tror att framför allt är det så mycket tydligare i en elbil. Förbränningsmotorbilar brukar smyga med det mer.
Elbilen är ju skoningslös ärlig med att presentera både förbrukning och räckvidd. Bensinbilars räckviddsberäkning brukar sällan stämma så bra. I min sista volvobil jag ägde (V60) indikerades samma förbrukning på vintern som på sommaren, vilket naturligtvis var rena rama påhittesiffror. Jag tror faktiskt det var hårdkodat till att visa NEDC förbrukningen. Har man inte koll på hur mycket man tankar så skulle man lätt kunna tro att den indikerade förbrukningen stämmer överens med verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av themax »

mati skrev:
bylund skrev:
Jag tror att framför allt är det så mycket tydligare i en elbil. Förbränningsmotorbilar brukar smyga med det mer.
Elbilen är ju skoningslös ärlig med att presentera både förbrukning och räckvidd. Bensinbilars räckviddsberäkning brukar sällan stämma så bra. I min sista volvobil jag ägde (V60) indikerades samma förbrukning på vintern som på sommaren, vilket naturligtvis var rena rama påhittesiffror. Jag tror faktiskt det var hårdkodat till att visa NEDC förbrukningen. Har man inte koll på hur mycket man tankar så skulle man lätt kunna tro att den indikerade förbrukningen stämmer överens med verkligheten.
Jotack. Mina två senaste tankningar:

9/2: Mest korta svängar i stan: 8.50 L/100km
14/2: Efter 70 mil långresa: 5.98 L/100km
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av Monark1954 »

En pusselbit varför man skall undvika 100% och 0% och främst inte lämna bilen med 100% laddning och 0% laddning finns i denna föreläsning. Den är lång och kanske svår att förstå men väldigt intressant för vissa att få en fysikalisk förklaring till varför. Sen finns det en mängd med varianter med att legera batteriet celler med andra metaller för att få de prestanda man vill, lägre kostnad, högre kapacitet eller t.ex. högre livslängd. Olika bilfabrikater kan dessutom styra max spänning olika så ett råd från en elbiltillverkare är inte generellt översättbart till en annan elbil.
Se på filmen flera gånger den som orkar och inte är jätte duktig i språket.

Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av tobbeturbo »

Såg att någon skrev angående 60-batterierna.
Visst borde det väl stämma att jag kan ladda 100% då jag har ett strypt 75-batteri?
Fick en varning idag då jag laddat 100% några gånger nu.
Datorn varnade att jag borde sätta en limit på laddningen för att batteriet ska hålla längre (dock så har vi ju 8 års garanti på batteriet?...)
Referral: http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av Smutt »

tobbeturbo skrev:
Såg att någon skrev angående 60-batterierna.
Visst borde det väl stämma att jag kan ladda 100% då jag har ett strypt 75-batteri?
Fick en varning idag då jag laddat 100% några gånger nu.
Datorn varnade att jag borde sätta en limit på laddningen för att batteriet ska hålla längre (dock så har vi ju 8 års garanti på batteriet?...)
Det är därför det är världens bästa elbil bara ladda 100% jämt helt underbart!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av tobbeturbo »

M.a.o kan jag fortsätta ladda 100%? Eller: "100%" såklart... :lol:
Referral: http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Varför inte ladda 100%

Inlägg av Smutt »

tobbeturbo skrev:
M.a.o kan jag fortsätta ladda 100%? Eller: "100%" såklart... :lol:
Exakt livet är enkelt så länge man inte förstör den genom uppgradering, då ställs man inför marriga val :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar