Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Moderator: Redaktion
Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Hej,
Jag tänkte att jag startar upp en ny tråd kring det här problemet. Jag skulle behöva ha lite hjälp samt även se vilka som är intresserade av att driva frågan med Tesla Sverige och Transportstyrelsen.
Kort bakgrund är att den registrerade motoreffekten har kraftigt höjts vid något tillfälle från 69 kW till 386 kW för min 85D registrerad i juni 2015.
Mycket längre diskussion finns även i tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=5684 (som ligger under model X och behandlar många felaktigheter)
För mig är det primärt intressant för min försäkringspremie. När jag ber någon på ett försäkringsbolag att justera effektsiffrorna får det stor påverkan på premien.
380 kW som i reg beviset : 50000 kr /år
250 kW 24000 kr / år
100 kW 20000 kr /år
Min analys är att det finns ett EU direktiv som säger att effekten över 30 minuter är det som ska ska anges för elfordon.
"Största nettomotoreffekt hos förbränningsmotor, nettoeffekt och största motoreffekt under 30 minuter för elektrisk transmission"
Någon gång bestämde sig Transportstyrelsen eller Tesla Sverige att ändra det här... Så jag försöker dels ta reda på fakta och dels få till en rättning.
Jag har skickat in ett ärende till Transportstyrelsen och fått följande svar...
Svar: Bilen är registrerad utifrån de uppgifter som tillverkaren har lämnat. Dessa uppgifter kan ändras om tillverkaren har uppgivit fel uppgifter och vänder sig till Transportstyrelsen för att göra rättelse. Jag föreslår att du vänder dig till Tesla Motors svenska representant.
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo, Sektion regelinformation
Söker nu en Andy på Tesla för att få något svar från honom för att vi ska komma vidare.
Finns det någon som har en 85D med lägre effekt än 386 kW? (när är den då registrerad?)
Kan någon hjälpa mig att få fram typgodkännande för model S 85D?
Finns det någon jurist på forumet som kan assistera?
Ska vi föra en grupptalan mot Transportstyrelsen?
Ska man kanske blanda in någon journalist?
Jag tänkte att jag startar upp en ny tråd kring det här problemet. Jag skulle behöva ha lite hjälp samt även se vilka som är intresserade av att driva frågan med Tesla Sverige och Transportstyrelsen.
Kort bakgrund är att den registrerade motoreffekten har kraftigt höjts vid något tillfälle från 69 kW till 386 kW för min 85D registrerad i juni 2015.
Mycket längre diskussion finns även i tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=5684 (som ligger under model X och behandlar många felaktigheter)
För mig är det primärt intressant för min försäkringspremie. När jag ber någon på ett försäkringsbolag att justera effektsiffrorna får det stor påverkan på premien.
380 kW som i reg beviset : 50000 kr /år
250 kW 24000 kr / år
100 kW 20000 kr /år
Min analys är att det finns ett EU direktiv som säger att effekten över 30 minuter är det som ska ska anges för elfordon.
"Största nettomotoreffekt hos förbränningsmotor, nettoeffekt och största motoreffekt under 30 minuter för elektrisk transmission"
Någon gång bestämde sig Transportstyrelsen eller Tesla Sverige att ändra det här... Så jag försöker dels ta reda på fakta och dels få till en rättning.
Jag har skickat in ett ärende till Transportstyrelsen och fått följande svar...
Svar: Bilen är registrerad utifrån de uppgifter som tillverkaren har lämnat. Dessa uppgifter kan ändras om tillverkaren har uppgivit fel uppgifter och vänder sig till Transportstyrelsen för att göra rättelse. Jag föreslår att du vänder dig till Tesla Motors svenska representant.
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo, Sektion regelinformation
Söker nu en Andy på Tesla för att få något svar från honom för att vi ska komma vidare.
Finns det någon som har en 85D med lägre effekt än 386 kW? (när är den då registrerad?)
Kan någon hjälpa mig att få fram typgodkännande för model S 85D?
Finns det någon jurist på forumet som kan assistera?
Ska vi föra en grupptalan mot Transportstyrelsen?
Ska man kanske blanda in någon journalist?
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Någon form av grupptalan är att föredra, det ligger ju i alla Teslaägares intresse i och med att mer eller mindre alla blir registrerade med ihopslagen motoreffekt.
Kan ju tycka att det är något som Tesla borde dra med Transportstyrelsen och inte varje enskild bilägare.
I Stockholm verkar det vara hopplöst att välja nåt annat försäkringsbolag än Protector efter de premier jag har erbjudande på från andra bolag.
Kan ju tycka att det är något som Tesla borde dra med Transportstyrelsen och inte varje enskild bilägare.
I Stockholm verkar det vara hopplöst att välja nåt annat försäkringsbolag än Protector efter de premier jag har erbjudande på från andra bolag.
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
85D registrerad 15-06-10: 290 kWjtesla skrev:Finns det någon som har en 85D med lägre effekt än 386 kW? (när är den då registrerad?)
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Jag har också fått 386kW. 85D, 1a Juli 2015.
Jag är intresserad av att vara med i nån form av grupptalan och även att bidra med det jag kan.
En jag känner fick sin 85D påställd 28de mars 2015 och har 67kW (inte 69).
Sen fick förvisso alla 85D ganska mycket högre toppeffekt i två steg (uppdateringar) under våren 2015.
Jag är intresserad av att vara med i nån form av grupptalan och även att bidra med det jag kan.
En jag känner fick sin 85D påställd 28de mars 2015 och har 67kW (inte 69).
Sen fick förvisso alla 85D ganska mycket högre toppeffekt i två steg (uppdateringar) under våren 2015.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Det är väl bra att reda ut det generellt för elfordon och för oss Teslaägare i synnerhet. Bra om det är rätt för alla nya Teslor framåt inkl model 3.
Alla modeller bör ses över men att det är rätt effekt för rätt mätning, om det är effekten över 30 min t ex.
Jag är ingen advokat men en grupptalan låter som en bra idé.
Hur registreras de i andra länder?
Bör vara samma i alla EU-länder då?
Alla modeller bör ses över men att det är rätt effekt för rätt mätning, om det är effekten över 30 min t ex.
Jag är ingen advokat men en grupptalan låter som en bra idé.
Hur registreras de i andra länder?
Bör vara samma i alla EU-länder då?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Visst använder Transportstyrelsen uppgifterna från Tesla till grund för de uppgifter de skriver in. Tesla skriver dock aldrig summan av elmotorerna i någon uppgift till Transportstyrelsen utan det är Transportstyrelsen som slår samman maxeffekten för respektive motor (detta anger Tesla) och använder den felaktigt till den angivna motoreffekten även ifall den är omöjlig att få ut.
Det är inte samma uppgifter i alla EU-länder eller länder som använder samma direktiv som t.ex. Norge. I Nederländerna används t.ex. den lägre effekten fortfarande vill jag minnas.
Det är alltså Transportstyrelsen som gör fel, tolkar regelverket på sitt sätt och använder felaktigt de uppgifter som Tesla skickar in. Egentligen borde det som sagt var vara identiska uppgifter i hela EU/EG men varje land gör lite som de själva vill verkar det som.
Det är inte samma uppgifter i alla EU-länder eller länder som använder samma direktiv som t.ex. Norge. I Nederländerna används t.ex. den lägre effekten fortfarande vill jag minnas.
Det är alltså Transportstyrelsen som gör fel, tolkar regelverket på sitt sätt och använder felaktigt de uppgifter som Tesla skickar in. Egentligen borde det som sagt var vara identiska uppgifter i hela EU/EG men varje land gör lite som de själva vill verkar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Jag har 2st Teslor som är stort sett lika.
En vit 85D uttagen April 2015 reggad som 91hk / 67kW
En röd 90D uttagen Januari 2017 reggad som 525hk / 386kW
Den röda bilen är helt omöjlig att försäkra p.g.a. effekten. Jag är gärna med och driver frågan juridiskt.
En vit 85D uttagen April 2015 reggad som 91hk / 67kW
En röd 90D uttagen Januari 2017 reggad som 525hk / 386kW
Den röda bilen är helt omöjlig att försäkra p.g.a. effekten. Jag är gärna med och driver frågan juridiskt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Varför är dom så jävla kåta på att gå efter effekt? Hur många teslor har stulits? Hur många har krockat med grava skador som påföljd? Det är väl dessa delar som gör en försäkring dyr?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Nu när du påpekade det så kollade jag i registret för min nya MS90D och mycket riktigt så står det 525HK 386KW.
Men det låter inte möjligt. För jag får juh inte på långa vägar ut 525HK ens vid 100% laddat batteri (?) Det ska väll "bara" vara ca 425hk på en 90D?
Jag måste läsa igenom trådarna känner jag. Eller finns det en dold Turbo knapp någonstans?
Men det låter inte möjligt. För jag får juh inte på långa vägar ut 525HK ens vid 100% laddat batteri (?) Det ska väll "bara" vara ca 425hk på en 90D?
Jag måste läsa igenom trådarna känner jag. Eller finns det en dold Turbo knapp någonstans?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Problemet är att varje motor är på 193 kW och de struntar i om batteriet kan leverera den totala effekten eller ej fast att EUs lagar säger att man ska ta hänsyn till det.deffe skrev:Nu när du påpekade det så kollade jag i registret för min nya MS90D och mycket riktigt så står det 525HK 386KW.
Men det låter inte möjligt. För jag får juh inte på långa vägar ut 525HK ens vid 100% laddat batteri (?) Det ska väll "bara" vara ca 425hk på en 90D?
Jag måste läsa igenom trådarna känner jag. Eller finns det en dold Turbo knapp någonstans?
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Det står samma i mitt regbevis på en MS75D 525hk
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Jag kan ta den röda annars så slipper du ligga sömnlös över det där
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Finns dåligt med statistik som underlag så då går man på statistik för bilar med liknande effekter. Därför blir det extremt otrevliga priser om man har 525hk som jag har. Dessutom är aluminium tydligen mycket knepigare att laga och lacka än stål. Troligen pga att det är ovanligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
siffrorna i bilregistret är ju viktiga först när de styr försäkringspremien så hårt, men när stora kostnaden i försäkringen är personskadorna så är det konstigt att effekten i motorn styr så mycket, borde vara annat kan tyckas, bmw varierar med en faktor 3-4 i effekt i samma model/bil (5serien), vet verkligen försäkringsbolagen att de motorstarkare orsakar så mycket mer kostnader, eller är det "går det så går det" metoden som vanligt, värsta premien är ju annars en moped typ 5k/år/kw
ms 76132 "Eleamore"
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
På min s85 från 2014 står det 69kw. Alldeles för lågt mao.
Däckdimensionen är fel med 245/35 19.
Däckdimensionen är fel med 245/35 19.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Däckdimensionen kan vara Teslas fel. Jag hade lite brevväxling med min DES innan leverans då jag såg vilka uppgifter som var registrerade på XEX609. Det var fel däck, motoreffekt och antal sittplatser. Sittplatser och däckdimension låg på Tesla och de fixade dessa uppgifter innan leverans. Motoreffekten låg på Transportstyrelsen och denna uppgift är inte fixad.AGCF skrev:På min s85 från 2014 står det 69kw. Alldeles för lågt mao.
Däckdimensionen är fel med 245/35 19.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Hej,
Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?
Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?
Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Vilken utomordentligt korkad kommentar. (Bo:s alltså)jtesla skrev:Hej,
Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?
Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Håller med om att vå håller denna tråd för motoreffekten. Gällande däck och sittplatser så ligger bollen hos Tesla så det är med dem man kan föra dialog.jtesla skrev:Hej,
Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?
Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det Bo skriver är skrämande... Statliga tjänstemän går emot regelverk, kanske för att de tycker att dessa regler skulle missgynna avgasbilar. Nu vet jag inte om Bo varit delaktig i Transportstyrelsens ändring av deras praxis till att bryta mot regelverket. Det han skriver visar dock på en attityd som bevisligen finns på Transportstyrelsen. Frågan är om det är Mercedes Benz, BMW och Jaguar som har lobbat (läs mutat) tjänstemän på Transportstyrelsen att skriva in inkorrekta uppgifter för Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Är det någon som faktiskt kan peka på regelverket för registrering av bilar? Jag har inte hittat det själv. Det förutsätts i denna och andra trådar att Sverige gör fel, men det skulle ju lika gärna vara den lägre effekten som är fel. Jag letar alltså inte efter texten om hur man skriver typgodkännande, utan hur man ska registrera bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
En förordning om en förändring av hur utsläpp, effekt och förbrukning ska mätas? Jag ser inte att den faktiskt anger hur saker ska registreras. Men det är alldeles för mycket text för att jag ska orka lusläsa.jtesla skrev:
Flera är så tvärsäkra på att Transportstyrelsen gör fel, så jag är lite ute efter vad det faktiskt grundas på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Främsta orsaken till varför jag är säker på att Transportstyrelsen gör fel är att maxeffekten för bilen inte stämmer med den effekt som Transportsystemen anger och att den uppgift som de registrerar är något de själva har räknat ut utan att kolla på bilens faktiska maximala maxeffekt. Sedan har jag också sett uppgifter om att det är maxeffekten under 30 minuter som gäller. Denna uppgift finns med i de papper som Tesla skickar in och i typgodkännandet och kan ses av försäkringsbolagen tror jag men Transportstyrelsen väljer att summera motoreffekten för de bägge elmotorerna istället. Konstigt nog görs inte denna summering på t.ex. hybridbilar som också har dubbla motorer...bylund skrev:En förordning om en förändring av hur utsläpp, effekt och förbrukning ska mätas? Jag ser inte att den faktiskt anger hur saker ska registreras. Men det är alldeles för mycket text för att jag ska orka lusläsa.jtesla skrev:
Flera är så tvärsäkra på att Transportstyrelsen gör fel, så jag är lite ute efter vad det faktiskt grundas på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Angående det här med inregistrerad motoreffekt så registrerades det faktiskt in en Model X P90D i bilregistret för någon vecka sen med 75 kW angiven motoreffekt. Rätt eller fel men det skiljer sig i alla fall markant från övriga som har antingen 386 eller 568 kW angiven motoreffekt. Bilen är importflaggad. Om nån vill granska lite närmare så har den reg.nr YFA027