Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av jtesla »

Hej,

Jag tänkte att jag startar upp en ny tråd kring det här problemet. Jag skulle behöva ha lite hjälp samt även se vilka som är intresserade av att driva frågan med Tesla Sverige och Transportstyrelsen.

Kort bakgrund är att den registrerade motoreffekten har kraftigt höjts vid något tillfälle från 69 kW till 386 kW för min 85D registrerad i juni 2015.
Mycket längre diskussion finns även i tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=5684 (som ligger under model X och behandlar många felaktigheter)

För mig är det primärt intressant för min försäkringspremie. När jag ber någon på ett försäkringsbolag att justera effektsiffrorna får det stor påverkan på premien.
380 kW som i reg beviset : 50000 kr /år
250 kW 24000 kr / år
100 kW 20000 kr /år

Min analys är att det finns ett EU direktiv som säger att effekten över 30 minuter är det som ska ska anges för elfordon.
"Största nettomotoreffekt hos förbränningsmotor, nettoeffekt och största motoreffekt under 30 minuter för elektrisk transmission"

Någon gång bestämde sig Transportstyrelsen eller Tesla Sverige att ändra det här... Så jag försöker dels ta reda på fakta och dels få till en rättning.

Jag har skickat in ett ärende till Transportstyrelsen och fått följande svar...
Svar: Bilen är registrerad utifrån de uppgifter som tillverkaren har lämnat. Dessa uppgifter kan ändras om tillverkaren har uppgivit fel uppgifter och vänder sig till Transportstyrelsen för att göra rättelse. Jag föreslår att du vänder dig till Tesla Motors svenska representant.
Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo, Sektion regelinformation

Söker nu en Andy på Tesla för att få något svar från honom för att vi ska komma vidare.

Finns det någon som har en 85D med lägre effekt än 386 kW? (när är den då registrerad?)
Kan någon hjälpa mig att få fram typgodkännande för model S 85D?
Finns det någon jurist på forumet som kan assistera?
Ska vi föra en grupptalan mot Transportstyrelsen?
Ska man kanske blanda in någon journalist?
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av janni »

Någon form av grupptalan är att föredra, det ligger ju i alla Teslaägares intresse i och med att mer eller mindre alla blir registrerade med ihopslagen motoreffekt.
Kan ju tycka att det är något som Tesla borde dra med Transportstyrelsen och inte varje enskild bilägare.

I Stockholm verkar det vara hopplöst att välja nåt annat försäkringsbolag än Protector efter de premier jag har erbjudande på från andra bolag.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av +46 »

jtesla skrev:
Finns det någon som har en 85D med lägre effekt än 386 kW? (när är den då registrerad?)
85D registrerad 15-06-10: 290 kW
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Bjorn »

Jag har också fått 386kW. 85D, 1a Juli 2015.

Jag är intresserad av att vara med i nån form av grupptalan och även att bidra med det jag kan.

En jag känner fick sin 85D påställd 28de mars 2015 och har 67kW (inte 69).
Sen fick förvisso alla 85D ganska mycket högre toppeffekt i två steg (uppdateringar) under våren 2015.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av nicklasandersson »

Det är väl bra att reda ut det generellt för elfordon och för oss Teslaägare i synnerhet. Bra om det är rätt för alla nya Teslor framåt inkl model 3.
Alla modeller bör ses över men att det är rätt effekt för rätt mätning, om det är effekten över 30 min t ex.
Jag är ingen advokat men en grupptalan låter som en bra idé.

Hur registreras de i andra länder?
Bör vara samma i alla EU-länder då?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Svenssons »

Visst använder Transportstyrelsen uppgifterna från Tesla till grund för de uppgifter de skriver in. Tesla skriver dock aldrig summan av elmotorerna i någon uppgift till Transportstyrelsen utan det är Transportstyrelsen som slår samman maxeffekten för respektive motor (detta anger Tesla) och använder den felaktigt till den angivna motoreffekten även ifall den är omöjlig att få ut.

Det är inte samma uppgifter i alla EU-länder eller länder som använder samma direktiv som t.ex. Norge. I Nederländerna används t.ex. den lägre effekten fortfarande vill jag minnas.

Det är alltså Transportstyrelsen som gör fel, tolkar regelverket på sitt sätt och använder felaktigt de uppgifter som Tesla skickar in. Egentligen borde det som sagt var vara identiska uppgifter i hela EU/EG men varje land gör lite som de själva vill verkar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av EnTraktor »

Jag har 2st Teslor som är stort sett lika.

En vit 85D uttagen April 2015 reggad som 91hk / 67kW
En röd 90D uttagen Januari 2017 reggad som 525hk / 386kW

Den röda bilen är helt omöjlig att försäkra p.g.a. effekten. Jag är gärna med och driver frågan juridiskt.

Bild Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av bullen »

Röda är alltid dyrare
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av SolnaGnagarn »

Varför är dom så jävla kåta på att gå efter effekt? Hur många teslor har stulits? Hur många har krockat med grava skador som påföljd? Det är väl dessa delar som gör en försäkring dyr?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av deffe »

Nu när du påpekade det så kollade jag i registret för min nya MS90D och mycket riktigt så står det 525HK 386KW.

Men det låter inte möjligt. För jag får juh inte på långa vägar ut 525HK ens vid 100% laddat batteri (?) Det ska väll "bara" vara ca 425hk på en 90D?

Jag måste läsa igenom trådarna känner jag. Eller finns det en dold Turbo knapp någonstans? :twisted: :twisted: :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av vigge50 »

deffe skrev:
Nu när du påpekade det så kollade jag i registret för min nya MS90D och mycket riktigt så står det 525HK 386KW.

Men det låter inte möjligt. För jag får juh inte på långa vägar ut 525HK ens vid 100% laddat batteri (?) Det ska väll "bara" vara ca 425hk på en 90D?

Jag måste läsa igenom trådarna känner jag. Eller finns det en dold Turbo knapp någonstans? :twisted: :twisted: :roll:
Problemet är att varje motor är på 193 kW och de struntar i om batteriet kan leverera den totala effekten eller ej fast att EUs lagar säger att man ska ta hänsyn till det.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Anders SE »

Det står samma i mitt regbevis på en MS75D 525hk
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Bjelke »

EnTraktor skrev:
Jag har 2st Teslor som är stort sett lika.

En vit 85D uttagen April 2015 reggad som 91hk / 67kW
En röd 90D uttagen Januari 2017 reggad som 525hk / 386kW

Den röda bilen är helt omöjlig att försäkra p.g.a. effekten. Jag är gärna med och driver frågan juridiskt.

Bild Bild
Jag kan ta den röda annars så slipper du ligga sömnlös över det där ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Remuz »

Finns dåligt med statistik som underlag så då går man på statistik för bilar med liknande effekter. Därför blir det extremt otrevliga priser om man har 525hk som jag har. Dessutom är aluminium tydligen mycket knepigare att laga och lacka än stål. Troligen pga att det är ovanligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av 12man »

siffrorna i bilregistret är ju viktiga först när de styr försäkringspremien så hårt, men när stora kostnaden i försäkringen är personskadorna så är det konstigt att effekten i motorn styr så mycket, borde vara annat kan tyckas, bmw varierar med en faktor 3-4 i effekt i samma model/bil (5serien), vet verkligen försäkringsbolagen att de motorstarkare orsakar så mycket mer kostnader, eller är det "går det så går det" metoden som vanligt, värsta premien är ju annars en moped typ 5k/år/kw
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av AGCF »

På min s85 från 2014 står det 69kw. Alldeles för lågt mao.

Däckdimensionen är fel med 245/35 19.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
På min s85 från 2014 står det 69kw. Alldeles för lågt mao.

Däckdimensionen är fel med 245/35 19.
Däckdimensionen kan vara Teslas fel. Jag hade lite brevväxling med min DES innan leverans då jag såg vilka uppgifter som var registrerade på XEX609. Det var fel däck, motoreffekt och antal sittplatser. Sittplatser och däckdimension låg på Tesla och de fixade dessa uppgifter innan leverans. Motoreffekten låg på Transportstyrelsen och denna uppgift är inte fixad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av jtesla »

Hej,

Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?

Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här :o

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?

Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Bjelke »

jtesla skrev:
Hej,

Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?

Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här :o

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?

Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilken utomordentligt korkad kommentar. (Bo:s alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Svenssons »

jtesla skrev:
Hej,

Kan vi hålla denna tråd kring endast motoreffekten?

Jag har fått ett nytt svar från Transportstyrelsen. Först beskriver Bo lite om ur jag ska göra för att skicka en in formell ändringsbegäran och sedan det här :o

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar? Kanske finns det ett skäl till att Tesla Motors inte har protesterat högljutt över Sveriges val av effektuppgifter för deras bilar?

Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Håller med om att vå håller denna tråd för motoreffekten. Gällande däck och sittplatser så ligger bollen hos Tesla så det är med dem man kan föra dialog.

Det Bo skriver är skrämande... Statliga tjänstemän går emot regelverk, kanske för att de tycker att dessa regler skulle missgynna avgasbilar. Nu vet jag inte om Bo varit delaktig i Transportstyrelsens ändring av deras praxis till att bryta mot regelverket. Det han skriver visar dock på en attityd som bevisligen finns på Transportstyrelsen. Frågan är om det är Mercedes Benz, BMW och Jaguar som har lobbat (läs mutat) tjänstemän på Transportstyrelsen att skriva in inkorrekta uppgifter för Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av bylund »

Är det någon som faktiskt kan peka på regelverket för registrering av bilar? Jag har inte hittat det själv. Det förutsätts i denna och andra trådar att Sverige gör fel, men det skulle ju lika gärna vara den lägre effekten som är fel. Jag letar alltså inte efter texten om hur man skriver typgodkännande, utan hur man ska registrera bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av jtesla »

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av bylund »

En förordning om en förändring av hur utsläpp, effekt och förbrukning ska mätas? Jag ser inte att den faktiskt anger hur saker ska registreras. Men det är alldeles för mycket text för att jag ska orka lusläsa.

Flera är så tvärsäkra på att Transportstyrelsen gör fel, så jag är lite ute efter vad det faktiskt grundas på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
En förordning om en förändring av hur utsläpp, effekt och förbrukning ska mätas? Jag ser inte att den faktiskt anger hur saker ska registreras. Men det är alldeles för mycket text för att jag ska orka lusläsa.

Flera är så tvärsäkra på att Transportstyrelsen gör fel, så jag är lite ute efter vad det faktiskt grundas på.
Främsta orsaken till varför jag är säker på att Transportstyrelsen gör fel är att maxeffekten för bilen inte stämmer med den effekt som Transportsystemen anger och att den uppgift som de registrerar är något de själva har räknat ut utan att kolla på bilens faktiska maximala maxeffekt. Sedan har jag också sett uppgifter om att det är maxeffekten under 30 minuter som gäller. Denna uppgift finns med i de papper som Tesla skickar in och i typgodkännandet och kan ses av försäkringsbolagen tror jag men Transportstyrelsen väljer att summera motoreffekten för de bägge elmotorerna istället. Konstigt nog görs inte denna summering på t.ex. hybridbilar som också har dubbla motorer...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret

Inlägg av widell »

Angående det här med inregistrerad motoreffekt så registrerades det faktiskt in en Model X P90D i bilregistret för någon vecka sen med 75 kW angiven motoreffekt. Rätt eller fel men det skiljer sig i alla fall markant från övriga som har antingen 386 eller 568 kW angiven motoreffekt. Bilen är importflaggad. Om nån vill granska lite närmare så har den reg.nr YFA027
Skriv svar