Nu har det hänt!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
blincoln skrev:
Du får göra ett nytt test i grustaget!
Näää, den är ju nytvättad och ren. ;)
Förresten, ditt minne är sannerligen inget fel på att du kommer ihåg det...
Imponerande, jag kommer då inte ihåg det :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Jag har upptäckt en skillnad mellan nya och gamla bilen. Jag brukar ladda till 80%. Gamla bilen visade dock alltid 78-79% på morgonen, beroende på temperaturen antar jag, dvs den brukade tappa 1-2 procentenheter på bara några timmar. Trots att den var ställd på energy safe eller vad det nu heter.
Nya bilen har 80% kvar nu på morgonen, och den är inte i energisparläge. Den verkar alltså tappa mindre laddning än den gamla när den står parkerad. En liten detalj visserligen, men en intressant sådan. Vad kan det bero på tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av blincoln »

Det är kanske batteriets degradering som syns som en liten gummibandseffekt på toppen? Samma på min S85.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av MangeT »

Temperaturen kanske spelar in?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Temperaturen kanske spelar in?
Säkert lite, men inte så mycket. Idag är det till och med kallare än de senaste dagarna när jag hade gamla bilen kvar. Jag tror inte det är det som är orsaken. Jag körde dessutom nästan inte igår, den har alltså bara laddat en kort stund igår kväll och stått hela natten utan att ladda. Ändå så visar den fortfarande 80%. Gamla bilen kunde tappa en procentenhet på bara någon timme efter laddning.
Jag förmodar också som blincoln att det har med batteriets degradering att göra. Vad kan det annars vara? Energisnålare komponenter kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
MangeT skrev:
Temperaturen kanske spelar in?
Säkert lite, men inte så mycket. Idag är det till och med kallare än de senaste dagarna när jag hade gamla bilen kvar. Jag tror inte det är det som är orsaken. Jag körde dessutom nästan inte igår, den har alltså bara laddat en kort stund igår kväll och stått hela natten utan att ladda. Ändå så visar den fortfarande 80%. Gamla bilen kunde tappa en procentenhet på bara någon timme efter laddning.
Jag förmodar också som blincoln att det har med batteriets degradering att göra. Vad kan det annars vara? Energisnålare komponenter kanske?
Om den bara laddade en kort stund så steg temperaturen i batteriet typ ingenting och därmed så sjönk heller inte temperaturen under natten och då ser det ut som att den tappat lite under natten.
Om du däremot hade kört rejält före laddning eller laddat mycket så hade batteriet blivit varmare och alltså även temperaturfallet under natten vilket ser ut som ett större %-fall under natten.
Testa att ladda rejält och/eller köra skapligt ordentligt före och se om du ff får samma resultat ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
Temperaturen kanske spelar in?
Säkert lite, men inte så mycket. Idag är det till och med kallare än de senaste dagarna när jag hade gamla bilen kvar. Jag tror inte det är det som är orsaken. Jag körde dessutom nästan inte igår, den har alltså bara laddat en kort stund igår kväll och stått hela natten utan att ladda. Ändå så visar den fortfarande 80%. Gamla bilen kunde tappa en procentenhet på bara någon timme efter laddning.
Jag förmodar också som blincoln att det har med batteriets degradering att göra. Vad kan det annars vara? Energisnålare komponenter kanske?
Om den bara laddade en kort stund så steg temperaturen i batteriet typ ingenting och därmed så sjönk heller inte temperaturen under natten och då ser det ut som att den tappat lite under natten.
Om du däremot hade kört rejält före laddning eller laddat mycket så hade batteriet blivit varmare och alltså även temperaturfallet under natten vilket ser ut som ett större %-fall under natten.
Testa att ladda rejält och/eller köra skapligt ordentligt före och se om du ff får samma resultat ;)
Jo, det blir nog samma. Igår morse stod den oxå på 80% och då hade jag dagen innan kört hela vägen från Göteborg och lite till, dvs tömt batteriet till ungefär 40%. Men igår trodde jag att det var en tillfällighet att den stod på 80% på morgonen. Min gamla bil har aldrig stått på 80% på morgonen, det var alltid 78 eller 79%, oavsett laddningstid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av lator »

Angående din gamla bil. Vad blev det av den? Inbyte hos Tesla eller KVD eller...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Jo, det blir nog samma. Igår morse stod den oxå på 80% och då hade jag dagen innan kört hela vägen från Göteborg och lite till, dvs tömt batteriet till ungefär 40%. Men igår trodde jag att det var en tillfällighet att den stod på 80% på morgonen. Min gamla bil har aldrig stått på 80% på morgonen, det var alltid 78 eller 79%, oavsett laddningstid.
Samma på min varje morgon. Någon procent under inställd gräns. När jag laddar till 100% ger den dessutom upp redan vid 98% och går snabbt ner till 97% efter avslutad laddning. För mig låter det som någon batterieffekt där batterspänningen går upp så snart den laddas men sjunker tillbaka långsamt igen när man slutar ladda (väldigt likt hur blybatterier alltid reagerar).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

lator skrev:
Angående din gamla bil. Vad blev det av den? Inbyte hos Tesla eller KVD eller...?
Tesla köpte den. Inbyte kan jag inte kalla det, eftersom det var en privatägd bil och jag får hela högen med en massa riksdaler rakt in i min privata ficka. Det kan man köpa mycket hundmat för. Men det kan bli några solceller också. ;)
Nya bilen är leasad och betalas således av mitt företag. Två olika plånböcker så att säga.
KVD tyckte att bilen var värd 600kkr, medan Tesla betalade 620. Inget jättebra pris, jag hade säkert kunnat få mer om jag hade sålt den privat på blocket, men jag är ganska nöjd ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Samma på min varje morgon. Någon procent under inställd gräns. När jag laddar till 100% ger den dessutom upp redan vid 98% och går snabbt ner till 97% efter avslutad laddning. För mig låter det som någon batterieffekt där batterspänningen går upp så snart den laddas men sjunker tillbaka långsamt igen när man slutar ladda (väldigt likt hur blybatterier alltid reagerar).
Precis. Min gjorde likadant. Den slutade alltid ladda vid 98% och sen skönt det snabbt till 97%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av LarsB »

mati skrev:

Nu har det iaf konstaterats att min radar går bananas. Det är nog därför ingenting fungerar. Första serviceåtgärd efter två dagar - check.
Grattis till nya bilen mati!

Min bil gjorde likadant i början, först kamerakalibrering några mil sen dansande linjer men ingen farthållare eller AP. Hade ett antal samtal med support och verkstad med fjärrdiagnos och efter ett tag kom dom fram till att radarn inte ville vara med.
Fixades med ett verkstadsbesök, men för min del är det bara 20 minuter bort så inte lika krångligt som för din del. Fixen på verkstan tog ca 2 timmar och sen dess har det funkat.
Bilen har dock saktat ner oförklarligt vid några tillfällen och en gång även bromsat ganska kraftigt utan anledning på motorvägen. Har sett att andra också rapporterat samma sak, men det fixar väl sig med tiden när uppdateringar kommer.

Hoppas det löser sig!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Oj, två timmar??? Till mig sa hon att det skulle gå väldigt snabbt att kalibrera radarn. Hoppas att det inte tar två timmar, jag har nämligen inte så mycket tid. En halvtimme får det ta men inte mer. :o
Tack och lov har jag ändå ett möte i Göteborg, det är alltså än så länge ingen jättekatastrof iom att jag ändå åker ner. Hoppas bara att det inte blir en vana igen att behöva lämna bilen på SC.

Att farthållaren inte fungerar pga buggig mjukvara är ju känt sedan tidigare. Men det borde ju rätta till sig med kommande uppdatering hoppas jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av LarsB »

Jag satt inte och väntade utan fick en lånebil. Tror det tog ca 2 timmar innan dom ringde och sa att jag kunde hämta bilen så hur lång tid själva jobbet tog har jag ingen aning om. Men säger dom att det går på typ en halvtimma så stämmer det säkert - dom vet ju vad som behöver göras.

Lite OT också, var du en av snubbarna som var och hälsade på H-O i Angered för ett tag sedan?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Oj, två timmar??? Till mig sa hon att det skulle gå väldigt snabbt att kalibrera radarn. Hoppas att det inte tar två timmar, jag har nämligen inte så mycket tid. En halvtimme får det ta men inte mer. :o
Tack och lov har jag ändå ett möte i Göteborg, det är alltså än så länge ingen jättekatastrof iom att jag ändå åker ner. Hoppas bara att det inte blir en vana igen att behöva lämna bilen på SC.

Att farthållaren inte fungerar pga buggig mjukvara är ju känt sedan tidigare. Men det borde ju rätta till sig med kommande uppdatering hoppas jag.
Har dom inga lånebilar inne, så brukar dom kunna köra en dit man ska (om man håller sig i stan).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

LarsB skrev:
Lite OT också, var du en av snubbarna som var och hälsade på H-O i Angered för ett tag sedan?
Ja
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Är det färgen eller vad är det som gör att folk plötsligt stannar till och samlas runt bilen? Visserligen har man väckt en del uppmärksamhet tidigare, men nu märker jag att folk verkligen tappar hakan och glor. Jag har haft bilen i två dagar och flera personer har helt ogenerat gått runt och tittat in i bilen och kommit och frågat och så. Det har nästan aldrig hänt men förra Teslan. Kanske är det den blåa färgen som gör att bilen sticker ut mer bland alla fifty-shades-of-grey på en parkering. Eller är det bara en slump?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av lator »

mati skrev:
Är det färgen eller vad är det som gör att folk plötsligt stannar till och samlas runt bilen? Visserligen har man väckt en del uppmärksamhet tidigare, men nu märker jag att folk verkligen tappar hakan och glor. Jag har haft bilen i två dagar och flera personer har helt ogenerat gått runt och tittat in i bilen och kommit och frågat och så. Det har nästan aldrig hänt men förra Teslan. Kanske är det den blåa färgen som gör att bilen sticker ut mer bland alla fifty-shades-of-grey på en parkering. Eller är det bara en slump?
Den luktar väl NY! Fast sant är väl att den lyser upp en parkering bättre än din gamla som ju var... typ grå???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

lator skrev:
Den luktar väl NY! Fast sant är väl att den lyser upp en parkering bättre än din gamla som ju var... typ grå???
Ja, blå-grå, mer mot blå. Dolphin-grey kallades färgen. Den syns inte så ofta eftersom den försvann tidigt. Jag tyckte alltid att den var vrålfin i färgen men deep-blue ser faktiskt bättre ut när den står i solen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

En spännande iakttagelse. Även om min bil inte begriper nånting eftersom radarn är död så försöker den ändå hitta vägen. Det krävs helt uppenbarligen inte längre vita streck för det. Jag märkte det när jag körde på småvägarna som oftast saknar vita streck. Men här hemma var det jättetydligt. Vägen slutar där hundgården börjar. ;)
IMG_20170329_131419.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Nu är det bevisat med vårsolens hjälp. Deep Blue är den snyggaste färgen.
IMG_20170404_152738.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av far1far2 »

mati skrev:
Nu är det bevisat med vårsolens hjälp. Deep Blue är den snyggaste färgen.
IMG_20170404_152738.jpg
Absolut! Utan jämförelse!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av gellerstam »

Håller med!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av ellerstrom »

Absolut! :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av ALDA »

Håller med! Det är oxå en färg med "många nyanser", ser väldigt olika ut beroende på om det ljust/mörkt osv.....
Bil6.jpg
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Skriv svar