Imponerande, jag kommer då inte ihåg detmati skrev:Näää, den är ju nytvättad och ren.blincoln skrev:Du får göra ett nytt test i grustaget!
Förresten, ditt minne är sannerligen inget fel på att du kommer ihåg det...
Nu har det hänt!!!
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu har det hänt!!!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu har det hänt!!!
Jag har upptäckt en skillnad mellan nya och gamla bilen. Jag brukar ladda till 80%. Gamla bilen visade dock alltid 78-79% på morgonen, beroende på temperaturen antar jag, dvs den brukade tappa 1-2 procentenheter på bara några timmar. Trots att den var ställd på energy safe eller vad det nu heter.
Nya bilen har 80% kvar nu på morgonen, och den är inte i energisparläge. Den verkar alltså tappa mindre laddning än den gamla när den står parkerad. En liten detalj visserligen, men en intressant sådan. Vad kan det bero på tro?
Nya bilen har 80% kvar nu på morgonen, och den är inte i energisparläge. Den verkar alltså tappa mindre laddning än den gamla när den står parkerad. En liten detalj visserligen, men en intressant sådan. Vad kan det bero på tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Det är kanske batteriets degradering som syns som en liten gummibandseffekt på toppen? Samma på min S85.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Nu har det hänt!!!
Temperaturen kanske spelar in?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Nu har det hänt!!!
Säkert lite, men inte så mycket. Idag är det till och med kallare än de senaste dagarna när jag hade gamla bilen kvar. Jag tror inte det är det som är orsaken. Jag körde dessutom nästan inte igår, den har alltså bara laddat en kort stund igår kväll och stått hela natten utan att ladda. Ändå så visar den fortfarande 80%. Gamla bilen kunde tappa en procentenhet på bara någon timme efter laddning.MangeT skrev:Temperaturen kanske spelar in?
Jag förmodar också som blincoln att det har med batteriets degradering att göra. Vad kan det annars vara? Energisnålare komponenter kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu har det hänt!!!
Om den bara laddade en kort stund så steg temperaturen i batteriet typ ingenting och därmed så sjönk heller inte temperaturen under natten och då ser det ut som att den tappat lite under natten.mati skrev:Säkert lite, men inte så mycket. Idag är det till och med kallare än de senaste dagarna när jag hade gamla bilen kvar. Jag tror inte det är det som är orsaken. Jag körde dessutom nästan inte igår, den har alltså bara laddat en kort stund igår kväll och stått hela natten utan att ladda. Ändå så visar den fortfarande 80%. Gamla bilen kunde tappa en procentenhet på bara någon timme efter laddning.MangeT skrev:Temperaturen kanske spelar in?
Jag förmodar också som blincoln att det har med batteriets degradering att göra. Vad kan det annars vara? Energisnålare komponenter kanske?
Om du däremot hade kört rejält före laddning eller laddat mycket så hade batteriet blivit varmare och alltså även temperaturfallet under natten vilket ser ut som ett större %-fall under natten.
Testa att ladda rejält och/eller köra skapligt ordentligt före och se om du ff får samma resultat
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu har det hänt!!!
Jo, det blir nog samma. Igår morse stod den oxå på 80% och då hade jag dagen innan kört hela vägen från Göteborg och lite till, dvs tömt batteriet till ungefär 40%. Men igår trodde jag att det var en tillfällighet att den stod på 80% på morgonen. Min gamla bil har aldrig stått på 80% på morgonen, det var alltid 78 eller 79%, oavsett laddningstid.Bjelke skrev:Om den bara laddade en kort stund så steg temperaturen i batteriet typ ingenting och därmed så sjönk heller inte temperaturen under natten och då ser det ut som att den tappat lite under natten.mati skrev:Säkert lite, men inte så mycket. Idag är det till och med kallare än de senaste dagarna när jag hade gamla bilen kvar. Jag tror inte det är det som är orsaken. Jag körde dessutom nästan inte igår, den har alltså bara laddat en kort stund igår kväll och stått hela natten utan att ladda. Ändå så visar den fortfarande 80%. Gamla bilen kunde tappa en procentenhet på bara någon timme efter laddning.MangeT skrev:Temperaturen kanske spelar in?
Jag förmodar också som blincoln att det har med batteriets degradering att göra. Vad kan det annars vara? Energisnålare komponenter kanske?
Om du däremot hade kört rejält före laddning eller laddat mycket så hade batteriet blivit varmare och alltså även temperaturfallet under natten vilket ser ut som ett större %-fall under natten.
Testa att ladda rejält och/eller köra skapligt ordentligt före och se om du ff får samma resultat
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nu har det hänt!!!
Angående din gamla bil. Vad blev det av den? Inbyte hos Tesla eller KVD eller...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nu har det hänt!!!
Samma på min varje morgon. Någon procent under inställd gräns. När jag laddar till 100% ger den dessutom upp redan vid 98% och går snabbt ner till 97% efter avslutad laddning. För mig låter det som någon batterieffekt där batterspänningen går upp så snart den laddas men sjunker tillbaka långsamt igen när man slutar ladda (väldigt likt hur blybatterier alltid reagerar).mati skrev:Jo, det blir nog samma. Igår morse stod den oxå på 80% och då hade jag dagen innan kört hela vägen från Göteborg och lite till, dvs tömt batteriet till ungefär 40%. Men igår trodde jag att det var en tillfällighet att den stod på 80% på morgonen. Min gamla bil har aldrig stått på 80% på morgonen, det var alltid 78 eller 79%, oavsett laddningstid.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Nu har det hänt!!!
Tesla köpte den. Inbyte kan jag inte kalla det, eftersom det var en privatägd bil och jag får hela högen med en massa riksdaler rakt in i min privata ficka. Det kan man köpa mycket hundmat för. Men det kan bli några solceller också.lator skrev:Angående din gamla bil. Vad blev det av den? Inbyte hos Tesla eller KVD eller...?
Nya bilen är leasad och betalas således av mitt företag. Två olika plånböcker så att säga.
KVD tyckte att bilen var värd 600kkr, medan Tesla betalade 620. Inget jättebra pris, jag hade säkert kunnat få mer om jag hade sålt den privat på blocket, men jag är ganska nöjd ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Precis. Min gjorde likadant. Den slutade alltid ladda vid 98% och sen skönt det snabbt till 97%.blincoln skrev:Samma på min varje morgon. Någon procent under inställd gräns. När jag laddar till 100% ger den dessutom upp redan vid 98% och går snabbt ner till 97% efter avslutad laddning. För mig låter det som någon batterieffekt där batterspänningen går upp så snart den laddas men sjunker tillbaka långsamt igen när man slutar ladda (väldigt likt hur blybatterier alltid reagerar).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Grattis till nya bilen mati!mati skrev:
Nu har det iaf konstaterats att min radar går bananas. Det är nog därför ingenting fungerar. Första serviceåtgärd efter två dagar - check.
Min bil gjorde likadant i början, först kamerakalibrering några mil sen dansande linjer men ingen farthållare eller AP. Hade ett antal samtal med support och verkstad med fjärrdiagnos och efter ett tag kom dom fram till att radarn inte ville vara med.
Fixades med ett verkstadsbesök, men för min del är det bara 20 minuter bort så inte lika krångligt som för din del. Fixen på verkstan tog ca 2 timmar och sen dess har det funkat.
Bilen har dock saktat ner oförklarligt vid några tillfällen och en gång även bromsat ganska kraftigt utan anledning på motorvägen. Har sett att andra också rapporterat samma sak, men det fixar väl sig med tiden när uppdateringar kommer.
Hoppas det löser sig!
Re: Nu har det hänt!!!
Oj, två timmar??? Till mig sa hon att det skulle gå väldigt snabbt att kalibrera radarn. Hoppas att det inte tar två timmar, jag har nämligen inte så mycket tid. En halvtimme får det ta men inte mer.
Tack och lov har jag ändå ett möte i Göteborg, det är alltså än så länge ingen jättekatastrof iom att jag ändå åker ner. Hoppas bara att det inte blir en vana igen att behöva lämna bilen på SC.
Att farthållaren inte fungerar pga buggig mjukvara är ju känt sedan tidigare. Men det borde ju rätta till sig med kommande uppdatering hoppas jag.
Tack och lov har jag ändå ett möte i Göteborg, det är alltså än så länge ingen jättekatastrof iom att jag ändå åker ner. Hoppas bara att det inte blir en vana igen att behöva lämna bilen på SC.
Att farthållaren inte fungerar pga buggig mjukvara är ju känt sedan tidigare. Men det borde ju rätta till sig med kommande uppdatering hoppas jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Jag satt inte och väntade utan fick en lånebil. Tror det tog ca 2 timmar innan dom ringde och sa att jag kunde hämta bilen så hur lång tid själva jobbet tog har jag ingen aning om. Men säger dom att det går på typ en halvtimma så stämmer det säkert - dom vet ju vad som behöver göras.
Lite OT också, var du en av snubbarna som var och hälsade på H-O i Angered för ett tag sedan?
Lite OT också, var du en av snubbarna som var och hälsade på H-O i Angered för ett tag sedan?
Re: Nu har det hänt!!!
Har dom inga lånebilar inne, så brukar dom kunna köra en dit man ska (om man håller sig i stan).mati skrev:Oj, två timmar??? Till mig sa hon att det skulle gå väldigt snabbt att kalibrera radarn. Hoppas att det inte tar två timmar, jag har nämligen inte så mycket tid. En halvtimme får det ta men inte mer.
Tack och lov har jag ändå ett möte i Göteborg, det är alltså än så länge ingen jättekatastrof iom att jag ändå åker ner. Hoppas bara att det inte blir en vana igen att behöva lämna bilen på SC.
Att farthållaren inte fungerar pga buggig mjukvara är ju känt sedan tidigare. Men det borde ju rätta till sig med kommande uppdatering hoppas jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nu har det hänt!!!
JaLarsB skrev:Lite OT också, var du en av snubbarna som var och hälsade på H-O i Angered för ett tag sedan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Är det färgen eller vad är det som gör att folk plötsligt stannar till och samlas runt bilen? Visserligen har man väckt en del uppmärksamhet tidigare, men nu märker jag att folk verkligen tappar hakan och glor. Jag har haft bilen i två dagar och flera personer har helt ogenerat gått runt och tittat in i bilen och kommit och frågat och så. Det har nästan aldrig hänt men förra Teslan. Kanske är det den blåa färgen som gör att bilen sticker ut mer bland alla fifty-shades-of-grey på en parkering. Eller är det bara en slump?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nu har det hänt!!!
Den luktar väl NY! Fast sant är väl att den lyser upp en parkering bättre än din gamla som ju var... typ grå???mati skrev:Är det färgen eller vad är det som gör att folk plötsligt stannar till och samlas runt bilen? Visserligen har man väckt en del uppmärksamhet tidigare, men nu märker jag att folk verkligen tappar hakan och glor. Jag har haft bilen i två dagar och flera personer har helt ogenerat gått runt och tittat in i bilen och kommit och frågat och så. Det har nästan aldrig hänt men förra Teslan. Kanske är det den blåa färgen som gör att bilen sticker ut mer bland alla fifty-shades-of-grey på en parkering. Eller är det bara en slump?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nu har det hänt!!!
Ja, blå-grå, mer mot blå. Dolphin-grey kallades färgen. Den syns inte så ofta eftersom den försvann tidigt. Jag tyckte alltid att den var vrålfin i färgen men deep-blue ser faktiskt bättre ut när den står i solen.lator skrev:Den luktar väl NY! Fast sant är väl att den lyser upp en parkering bättre än din gamla som ju var... typ grå???
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
En spännande iakttagelse. Även om min bil inte begriper nånting eftersom radarn är död så försöker den ändå hitta vägen. Det krävs helt uppenbarligen inte längre vita streck för det. Jag märkte det när jag körde på småvägarna som oftast saknar vita streck. Men här hemma var det jättetydligt. Vägen slutar där hundgården börjar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Nu är det bevisat med vårsolens hjälp. Deep Blue är den snyggaste färgen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu har det hänt!!!
Absolut! Utan jämförelse!mati skrev:Nu är det bevisat med vårsolens hjälp. Deep Blue är den snyggaste färgen.
X100 lev.14/8-18.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Nu har det hänt!!!
Absolut!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Nu har det hänt!!!
Håller med! Det är oxå en färg med "många nyanser", ser väldigt olika ut beroende på om det ljust/mörkt osv.....
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå