Fin-fin bil som sagt. Men jag undrar ändå hur du räknat? Några punkter...mati skrev:Min P85 har tappat lite drygt 200' på ett år. Det är 17tkr i månaden bara i kapitalförlust. Tillkommer allt annat som däck och försäkring sånt som kostar. Man hamnar runt 20tkr i månaden. Det är sjukt mycket, nästan dubbelt så mycket som jag räknade med från början.
Nya bilen kostar 1 161 750,00kr. Då pratar vi en helt ny nästan fullspecad 90D med fri SuC. Leasingräntan just nu är bara 1,25%, kampanjpris. Jajamen, även där hade jag tur. Förmånsvärdet är visserligen lite högt, 8900kr.
Men ändå. Det blir mindre än hälften i privata pengar jämfört med P85:an.
- Räntan sparar företaget cirka 7-8k/år (jämfört med 2,25% standard). Dock fortfarande en räntekostnad för ditt företag på 10k/år som är inbakad i leasingkostnaden.
- 50% restvärde efter tre år på nya bilen = 600k i värdeminskning = 200k/år (kostnad för ditt företag)
- P85 har planat ut och kommer inte minska med några 200k nästa år. Kanske snarare 50-100k (beroende på mil osv)
- Förmånsvärde privat + kostnad för bolaget i form av sociala avgifter på förmånsvärdet tillkommer.
Jag får inte ihop det. Skulle jag jämföra att behålla P85 ett år till så skulle den kosta väsentligt mycket mindre än en ny 90D på bolaget oavsett hur man vänder och vrider på kalkylen. Ingen mer än jag hoppas jag har fel så hjälp mig gärna att förstå då jag själv funderat fram och tillbaka flera gånger om jag ska köpa bilen på bolaget eller privat. Varje gång jag gör kalkylen så kommer jag fram till att skillnaden är marginell, men att jag tar bilen på bolaget för det är bekvämt.