Nu har det hänt!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av helix »

mati skrev:
Min P85 har tappat lite drygt 200' på ett år. Det är 17tkr i månaden bara i kapitalförlust. Tillkommer allt annat som däck och försäkring sånt som kostar. Man hamnar runt 20tkr i månaden. Det är sjukt mycket, nästan dubbelt så mycket som jag räknade med från början.
Nya bilen kostar 1 161 750,00kr. Då pratar vi en helt ny nästan fullspecad 90D med fri SuC. Leasingräntan just nu är bara 1,25%, kampanjpris. Jajamen, även där hade jag tur. Förmånsvärdet är visserligen lite högt, 8900kr.
Men ändå. Det blir mindre än hälften i privata pengar jämfört med P85:an.
Fin-fin bil som sagt. Men jag undrar ändå hur du räknat? Några punkter...
- Räntan sparar företaget cirka 7-8k/år (jämfört med 2,25% standard). Dock fortfarande en räntekostnad för ditt företag på 10k/år som är inbakad i leasingkostnaden.
- 50% restvärde efter tre år på nya bilen = 600k i värdeminskning = 200k/år (kostnad för ditt företag)
- P85 har planat ut och kommer inte minska med några 200k nästa år. Kanske snarare 50-100k (beroende på mil osv)
- Förmånsvärde privat + kostnad för bolaget i form av sociala avgifter på förmånsvärdet tillkommer.

Jag får inte ihop det. Skulle jag jämföra att behålla P85 ett år till så skulle den kosta väsentligt mycket mindre än en ny 90D på bolaget oavsett hur man vänder och vrider på kalkylen. Ingen mer än jag hoppas jag har fel så hjälp mig gärna att förstå då jag själv funderat fram och tillbaka flera gånger om jag ska köpa bilen på bolaget eller privat. Varje gång jag gör kalkylen så kommer jag fram till att skillnaden är marginell, men att jag tar bilen på bolaget för det är bekvämt.
Verdi

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
mati skrev:
Min P85 har tappat lite drygt 200' på ett år. Det är 17tkr i månaden bara i kapitalförlust. Tillkommer allt annat som däck och försäkring sånt som kostar. Man hamnar runt 20tkr i månaden. Det är sjukt mycket, nästan dubbelt så mycket som jag räknade med från början.
Nya bilen kostar 1 161 750,00kr. Då pratar vi en helt ny nästan fullspecad 90D med fri SuC. Leasingräntan just nu är bara 1,25%, kampanjpris. Jajamen, även där hade jag tur. Förmånsvärdet är visserligen lite högt, 8900kr.
Men ändå. Det blir mindre än hälften i privata pengar jämfört med P85:an.
Fin-fin bil som sagt. Men jag undrar ändå hur du räknat? Några punkter...
- Räntan sparar företaget cirka 7-8k/år (jämfört med 2,25% standard). Dock fortfarande en räntekostnad för ditt företag på 10k/år som är inbakad i leasingkostnaden.
- 50% restvärde efter tre år på nya bilen = 600k i värdeminskning = 200k/år (kostnad för ditt företag)
- P85 har planat ut och kommer inte minska med några 200k nästa år. Kanske snarare 50-100k (beroende på mil osv)
- Förmånsvärde privat + kostnad för bolaget i form av sociala avgifter på förmånsvärdet tillkommer.

Jag får inte ihop det. Skulle jag jämföra att behålla P85 ett år till så skulle den kosta väsentligt mycket mindre än en ny 90D på bolaget oavsett hur man vänder och vrider på kalkylen. Ingen mer än jag hoppas jag har fel så hjälp mig gärna att förstå då jag själv funderat fram och tillbaka flera gånger om jag ska köpa bilen på bolaget eller privat. Varje gång jag gör kalkylen så kommer jag fram till att skillnaden är marginell, men att jag tar bilen på bolaget för det är bekvämt.
Får du skillnaden till att bli marginell på en Tesla har du nåt fel i din kalkyl. Räknar man på en fossilbil utan nedsatt förmånsvärde blir skillnaden dock mycket riktigt marginell.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
helix skrev:
mati skrev:
Min P85 har tappat lite drygt 200' på ett år. Det är 17tkr i månaden bara i kapitalförlust. Tillkommer allt annat som däck och försäkring sånt som kostar. Man hamnar runt 20tkr i månaden. Det är sjukt mycket, nästan dubbelt så mycket som jag räknade med från början.
Nya bilen kostar 1 161 750,00kr. Då pratar vi en helt ny nästan fullspecad 90D med fri SuC. Leasingräntan just nu är bara 1,25%, kampanjpris. Jajamen, även där hade jag tur. Förmånsvärdet är visserligen lite högt, 8900kr.
Men ändå. Det blir mindre än hälften i privata pengar jämfört med P85:an.
Fin-fin bil som sagt. Men jag undrar ändå hur du räknat? Några punkter...
- Räntan sparar företaget cirka 7-8k/år (jämfört med 2,25% standard). Dock fortfarande en räntekostnad för ditt företag på 10k/år som är inbakad i leasingkostnaden.
- 50% restvärde efter tre år på nya bilen = 600k i värdeminskning = 200k/år (kostnad för ditt företag)
- P85 har planat ut och kommer inte minska med några 200k nästa år. Kanske snarare 50-100k (beroende på mil osv)
- Förmånsvärde privat + kostnad för bolaget i form av sociala avgifter på förmånsvärdet tillkommer.

Jag får inte ihop det. Skulle jag jämföra att behålla P85 ett år till så skulle den kosta väsentligt mycket mindre än en ny 90D på bolaget oavsett hur man vänder och vrider på kalkylen. Ingen mer än jag hoppas jag har fel så hjälp mig gärna att förstå då jag själv funderat fram och tillbaka flera gånger om jag ska köpa bilen på bolaget eller privat. Varje gång jag gör kalkylen så kommer jag fram till att skillnaden är marginell, men att jag tar bilen på bolaget för det är bekvämt.
Får du skillnaden till att bli marginell på en Tesla har du nåt fel i din kalkyl. Räknar man på en fossilbil utan nedsatt förmånsvärde blir skillnaden dock mycket riktigt marginell.
Nu hänger jag inte med?

Frågeställningen här handlade om att det enligt matis kalkyl var väsentligt billigare med en NY Model S 90D på bolaget än att ha en Model S P85 privat... Det var detta jag undrade över, inget annat.
Verdi

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Nu hänger jag inte med?

Frågeställningen här handlade om att det enligt matis kalkyl var väsentligt billigare med en NY Model S 90D på bolaget än att ha en Model S P85 privat... Det var detta jag undrade över, inget annat.
En krona för bolaget är mycket mindre kännbart för egenföretagare än en krona privat.

Förmånsbeskattningen är tänkt att göra spelplanen jämn. Man ska inte tjäna nåt på att ha leasingbil. För vanliga bilar utan nedsatt förmånsvärde stämmer detta. Det skiljer nån hundralapp beroende på hur man räknar men det är ändå skönt att ha bilen på firman. Man kan köpa tillbehör, betala ev självrisker, reparationer och andra oförutsedda utgifter med firmans pengar och man blir även lite mindre känslig för större värdeminskning än planerat. Kort sagt, riskerna minskar.

För miljöklassade bilar, t ex en Tesla, så får man en rätt kraftig subvention från staten i form av nedsatt förmånsvärde. Denna subvention gör det mycket billigare att ha en miljöklassad bil på företagsleasing än att äga den privat.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
helix skrev:
Nu hänger jag inte med?

Frågeställningen här handlade om att det enligt matis kalkyl var väsentligt billigare med en NY Model S 90D på bolaget än att ha en Model S P85 privat... Det var detta jag undrade över, inget annat.
En krona för bolaget är mycket mindre kännbart för egenföretagare än en krona privat.

Förmånsbeskattningen är tänkt att göra spelplanen jämn. Man ska inte tjäna nåt på att ha leasingbil. För vanliga bilar utan nedsatt förmånsvärde stämmer detta. Det skiljer nån hundralapp beroende på hur man räknar men det är ändå skönt att ha bilen på firman. Man kan köpa tillbehör, betala ev självrisker, reparationer och andra oförutsedda utgifter med firmans pengar och man blir även lite mindre känslig för större värdeminskning än planerat. Kort sagt, riskerna minskar.

För miljöklassade bilar, t ex en Tesla, så får man en rätt kraftig subvention från staten i form av nedsatt förmånsvärde. Denna subvention gör det mycket billigare att ha en miljöklassad bil på företagsleasing än att äga den privat.
Alltså, jag vet allt det där. Har min Tesla på bolaget :)

Du hängde upp dig på sista meningen i det jag skrev och det var den minst relevanta i mina frågor till mati och flög dit som en bisats. Den primära frågeställningen handlade om att jag var nyfiken på hur detaljer kring kalkylen för att komma fram till att en sprillans ny 90D i bolaget blir billigare än en privatägd flera år gammal P85 där värdeminskningen har planat ut och inte är så saftig på årlig basis. Största vinsten med att ha bilen i bolaget är som vi båda vet att värdeminskningen (som är den i särklass största kostnaden för en dyr bil) belastas företaget och således med oskattade pengar.

Givetvis är en ny 90D mycket trevligare än en begagnad bil så oavsett hur kalkylen ser ut i verkligheten så är det värt varenda krona extra. Så jag säger därför grattis till mati än en gång och ber om ursäkt för att det flippade ur lite i tråden :)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av blincoln »

Ja, det luktar Tesla-glädjekalkyl lång väg, men det du får på köpet är en massa Tesla-glädje :D Bara att gratulera, jag blev inspirerad själv!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Enligt den de kalkylerna jag använt kostar nya bilen mig ca 10000kr i månaden i privata pengar. Något mindre till och med, 9500 eller så. Det är inte jättebilligt men ändå mycket billigare än en privat bil. Som sagt, hittills har P85:an alltså kostat mig runt 20000kr i månaden, främst pga värdeminskningen. Den planar visserligen ut så småningom, men att den blir så låg så att detta kan kompensera för den initiala jättekostnaden de första åren är ganska omöjligt. Samtidigt ökar verkstadskostnadena när garantin har gått ut. Det blir säkert några tusenlappar det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Ja, det luktar Tesla-glädjekalkyl lång väg, men det du får på köpet är en massa Tesla-glädje :D Bara att gratulera, jag blev inspirerad själv!
Det är garanterat mindre glädjekalkyl än den privata bilen som har kostat mig ungefär det dubbla mot vad jag hade räknat med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
blincoln skrev:
Ja, det luktar Tesla-glädjekalkyl lång väg, men det du får på köpet är en massa Tesla-glädje :D Bara att gratulera, jag blev inspirerad själv!
Det är garanterat mindre glädjekalkyl än den privata bilen som har kostat mig ungefär det dubbla mot vad jag hade räknat med.
:lol: +1 ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mans71 »

Glädjekalkyl eller inte, grattis!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Tars »

danni skrev:
Datordoktorn skrev:
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?

Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?

Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig.... :D
Det här kalkylbladet, min kreation: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx

Och om man ska ha nytta av det måste man såklart ha intäkter i firman för att täcka utgifterna. Annars får man ju gå in med privata, skattade pengar hela tiden för att täcka upp, och då försvinner precis hela poängen med att kunna betala saker med oskattade pengar i firman.
blincoln skrev:
Ja, mati, nu får du dela med dig. Jag lekte med Dannis kalkylblad, men inte får jag det till att vara någon särskilt dålig affär att äga en Tesla privat. Jag räknar med att min Model S förlorar 40% av begagnatvärdet på 3 år privat, det är ju den huvudsakliga kostnaden.

Om jag har en egen firma och får betala personalbilskostnaderna själv så får jag det till att en dubbelt så dyr demo-S90 skulle kosta mig 50% mer än min beggade S85 i privata pengar. Billigare än att köpa den nya för privata pengar, ja, men ingen fantastisk affär, väl?
Bara värdeminskningen på att äga min Tesla privat hade varit mycket större än den totalkostnad jag får nu. Det är solklar jätteförtjänst för mig att ha bilen på firman. Sen ska man ju jämföra äpplen med äpplen också. Teslan är fortfarande mycket dyrare än att privatköpa en Lada Riva -84 kontant från en suspekt snubbe på Maxi-parkeringen.
Tänkte du på den gamla ICA MAXI Arlandastad då?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av danni »

Tars skrev:
Tänkte du på den gamla ICA MAXI Arlandastad då?
Nej, det gjorde jag verkligen inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av bylund »

mati skrev:
blincoln skrev:
Ja, det luktar Tesla-glädjekalkyl lång väg, men det du får på köpet är en massa Tesla-glädje :D Bara att gratulera, jag blev inspirerad själv!
Det är garanterat mindre glädjekalkyl än den privata bilen som har kostat mig ungefär det dubbla mot vad jag hade räknat med.
Det verkar ju som som att det skulle vara lika mycket glädjekalkyl nu så blir det ju i alla fall inte dyrare. :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det verkar ju som som att det skulle vara lika mycket glädjekalkyl nu så blir det ju i alla fall inte dyrare. :)
Ja precis, lite så. Men det är faktiskt enklare att göra en kostnadskalkyl när man har en fast kostnad varje månad, vilket man har med en leasingbil. En privatägd bil som man betalar med egna pengar är svår att räkna ut totalkostnaden på. Den vet man egentligen aldrig förrän man säljer bilen igen. Hittills har jag med alla mina bilar utgått ifrån en mycket längre ägandehorisont än vad det i slutändan blev. Då blir det såklart mycket dyrare än beräknat. Ha-begäret vinner nästan alltid. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
bylund skrev:
Det verkar ju som som att det skulle vara lika mycket glädjekalkyl nu så blir det ju i alla fall inte dyrare. :)
Ja precis, lite så. Men det är faktiskt enklare att göra en kostnadskalkyl när man har en fast kostnad varje månad, vilket man har med en leasingbil. En privatägd bil som man betalar med egna pengar är svår att räkna ut totalkostnaden på. Den vet man egentligen aldrig förrän man säljer bilen igen. Hittills har jag med alla mina bilar utgått ifrån en mycket längre ägandehorisont än vad det i slutändan blev. Då blir det såklart mycket dyrare än beräknat. Ha-begäret vinner nästan alltid. ;)
En leasad bil ska ju oxo säljas förr eller senare och kostnaden där är oxo (lika) svår att förutse, men det är ju ändå en jäkla skillnad på alla sätt och vis iaf att ta det på firman såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
En leasad bil ska ju oxo säljas förr eller senare och kostnaden där är oxo (lika) svår att förutse, men det är ju ändå en jäkla skillnad på alla sätt och vis iaf att ta det på firman såklart :)
Visst är det så. Men i det fallet har ju leasingbolaget gjort en uppskattning om restvärdet, vilket förhoppningsvis inte är en lika stor glädjekalkyl som när man gör det själv. Får man hoppas. ;)
Men såklart blir det en jäkla skillnad att ha bilen via det egna bolaget. Dessutom kan jag ju leka med min lön precis som det behagar mig, och på det viset kan jag bestämma skatten på förmånsvärdet. Min stora fördel är att jag inte betalar hyra eller bolån eftersom jag äger min kåk på riktigt. Det är fördelen med att bo på bondvischan. Jag kan alltså ta ut ganska lite lön utan att behöva svälta. Som anställd har man ju inte riktigt den möjligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av lator »

Nu blir det väldigt offtopic men hur ska vi känna igen dig nu Mati när du har bytt bild??? Kan du inte ha båda? Kanske med en eller ett par hundar också... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Nu blir det väldigt offtopic men hur ska vi känna igen dig nu Mati när du har bytt bild??? Kan du inte ha båda? Kanske med en eller ett par hundar också... ;)
Ja oerhört jobbigt för oss nu ju ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
lator skrev:
Nu blir det väldigt offtopic men hur ska vi känna igen dig nu Mati när du har bytt bild??? Kan du inte ha båda? Kanske med en eller ett par hundar också... ;)
Ja oerhört jobbigt för oss nu ju ;P
Jaja, lugn nu, jag jobbar på det....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Ni får säga till när det blir för jobbigt. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av lator »

mati skrev:
Ni får säga till när det blir för jobbigt. :mrgreen:
Mäh, inga hundar!

Vem säger att det finns för många programmerare härinne???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

lator skrev:
mati skrev:
Ni får säga till när det blir för jobbigt. :mrgreen:
Mäh, inga hundar!

Vem säger att det finns för många programmerare härinne???
Tyvärr är gränsen för hur stor filen får bli 10k. Hundarna är ju mycket större än så. Men jag lovar att det blir en hundbild när jag har fått nya bilen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Ni får säga till när det blir för jobbigt. :mrgreen:
TILL! Det är ju i paritet med <blink>!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

Okej då. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har det hänt!!!

Inlägg av mati »

På måndag kl 11 är det leverans. Det lönar sig att tjata. Annars hade de aldrig hört av sig känns det som.
Hoppas nu bara att man får en hyfsat felfri bil. Host... host
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar