HelectriC skrev:Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Sett till löpande månadskostnad här och nu kliver jag genom manövern ner lite drygt 2000kr. Zoomar man ut är det såklart aldrig en bra affär att köpa en ny bil, men i det här fallet var alternativet att behålla den gamla och låta befintlig leasing löpa på 16 månader till. Under de 16 månaderna lättar läget helt klart upp. Leasingkostnaden på den gamla var 7200kr
efter supermiljöbilspremie och på den här blir det nu 4400kr
före premien. Efter landar det ju rimligen då under 4k. Allt ex moms.
Sen är förmånsvärdet också lägre på den nya.
Det som kan stjälper den kalkylen fullständigt är ju förstås scenariot där 85D:n fortsatt skulle hållit värdet genom hela dess 36 månader långa leasing. Men det vet jag inte idag, och framförallt skulle det då vara skördetid om 16 månader och inte nu.
Och så fint att nolla milmätaren, få facelift + ap2-hårdvara, så ny som möjligt med fri laddning och allmänt uppdaterad kärra.
Jag gjorde helt enkelt valet att inte räkna ihjäl mig på längre sikt utan nöja mig med att konstatera att löpande månadskostnad blir kraftigt lägre om jag trycker beställ relativt om jag inte gör det.